مدونة كامو – رواية غاليه الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة محمد – قراءة وتحميل pdf

رواية غاليه الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة محمد

رواية غاليه الجزء الثالث عشر

رواية غاليه البارت الثالث عشر

غاليه
غاليه

رواية غاليه الحلقة الثالثة عشر

منال: مى قولي انك بتكدبي
مى : فيه حد يكذب في الموت بقولك فارس هو اللي مات مش جدي
منال بصدمه : لا مش مصدقه بقي العجوز الخرفان مايموتش والي يموت فارس لالالالالا قولي كلام يتصدق
مى بعصبيه : استغفر الله العضيم ليه الموت بيفرق بين كبير وصغير ده يومه اللي ربنا كاتبهوله
منال بصرخه هزت جدران البيت : لااااااااااا مستحيل اصدق ان فارس مات
حنان دخلت مفزوعه ونفاسها طالع نازل من الجري: منال مالك ليه بتصرخي؟؟
منال بقهره رمت الفون من ايدها : فارس مااااااااااااااات
حنان : لا اكيد اللي مات جدك مش فارس
منال وهي تبكي : لالالا العجوز الخرفان لسه عايش والي مات فارس
حنان بعصبيه : بجد انا ماعرفتش اربيك يعني لو جدك الي ميت ولا كنتي هتبكي عليه ولا تنزلي دمعه
ولما قالولك ان الي مات فارس موتي نفسك من العياط مالك انت فارس يعيش ولا يموت
منال : يووووووووووووه الكلام مع الناس الي هنا بجد منتهي انا غايره
حنان بعصبيه : غوري علي اوضتك وخروج من البيت مافيش
منال بصرخه :رايحه اشوف جدي ولا كمان بتمنعيني
حنان : من شوي كان الخرفان ودلوقت عرفتي الواجب ورايحه تشوفيه
منال : اه عرفته بس الظاهر فيه ناس بتتكلم عنه وهي ماتعرفهوش
حنان بتعجب :تقصدي ايه ؟؟؟
منال بسخريه ورفعت حاجب: لا بس اظن من الواجب انك لما سمعتي ان جدي مات تروحي مع جوزك بدال العزايم والزيارت اللي اخده كل اهتماماتك
ومره واحده طرررررررررررررررررراخ
حنان بعصبيه لان القلم ولا برد قلبها : غوري من قدامي لاقتلك وحسابك معايا لما يجي طارق
راحت منال لغرفتها وهي تبكي من القهر فوق انها اتحرمت من فارس ضربتها امها وهددتها بطارق
(طارق الرعب الحقيقي في بيت حامد لانه عصبي ومايتفاهم غير بالضرب واللي يقع تحت ايده يبقي الله يرحمه )
كانت حزينه ومصدومه بموت فارس لكن مش بالشكل اللي تخيلته كل اللي فكرت فيه هل معقول بانها تلاقي زوج بنفس مواصفات فارس او لا.. وزاد حقدها اضعاف على غاليه لانها كانت زوجته ومات وهي مازالات زوجته وهتورث كل الغنيمه
************غاليه***********
وصل وليد للمستشفى ووقف عند الاستعلامات وهو مش عارف يروح فين وهيثم مش بيرد علي الموبيل اللي اتصل منه فأيقن انه اكيد رجعه لصاحبه
اخير اتشجع انه يسأل وهو بيدعي ربنا في صمت
وليد : لو سمحت جيت اسال عن مريض اسمه فارس المحمدي…. عندكم
الموظف : لحظه اشوفلك الاسم!!
كان وليد عمال يبص لوش الموظف اللي بيبحث بجهازه عن فارس عاوز يعرف من تعابير وشه هل الخبر حيكون سار او سيئ
الموظف : فعلا هو وصل بحادث للاسعاف وقبل قليل نقلوه لغرفة 207
وليد بفرح : يعني حي فارس حي ماماتش
الموظف ارتبك : لا مش متسجل عندي انه مات بس تقدر تقابل الدكتور وهو بيفيدك اكثر
وليد : فين اوضه 207
الموظف : اطلع في الاسانسير للدور الاول وهناك فيه كاونتر ممرضات وهما هيدلوك على الاوضه
طلع وليد للدور الاول واول مافتح الباب شاف هيثم واقف عند الكاونتر سحب رجليه سحب علشان يوصله خايف من اللي ممكن يسمعه
هيثم اول ماشاف وليد : اهلا يا وليد
وليد : هيثم فارس عايش صح
هيثم بستغراب : الناس تسلم وانت تقول فارس عايش
وليد بعصبيه : هيثم انا بجد مش ناقصك قولي فارس كويس وبخير وحي يرزق ولا لأ
هيثم : لا عايش وزي الفل بس انت ازاي عرفت؟؟!!
وليد : الاول فينه ؟
هيثم : في اوضته بس ماقلتليش ازاي عرفت؟؟!!
وليد نفخ : خدني له وبعدين تعرف
هيثم : طيب خليني اقولك ليه طلبتك تيجي
وليد زعقله : هيثم خدني له وبعدين قول اللي نفسك فيه يا سيدي
استسلم هيثم واخده لغرفة فارس .. وليد كان كل همه انه يشوف فارس بعيونه ويتأكد انه حي يرزق وبخير اول ماوصل للغرفه اتردد وبعدها اتشجع وفتح الباب لقي الميت بيزعق
فارس بعصبيه : ليكم ثلاث ساعات حبسني من فحص لاشعه خلاص طالما معنديش نزيف داخلي ليه افضل هنا
الدكتور : يافارس الكلام اللي بتقوله مايدخش العقل انت اتعرضت لحادث خطير ولولا رحمة ربنا ثم ان جسمك رياضي وعضلك قوي ربنا وحده العالم ايه كانت حتكون حالتك
فارس كان هيرد بس انتبه على وليد اللي واقف عند مدخل الغرفه وهادي عكس عادته
فارس بسخريه : هيثم ليه حاسس انك ناشر الحادثه فالاخبار
هيثم ابتسم : ماقلتش الا لـ وليد قلت يمكن يقدر يعقلك
وليد بعد فترة صمت انفجر بنوبة ضحك هستيريه والكل بصله بستغراب كان عمال يضحك لدرجة ان
دموعه نزلت .. لكل اعتقد ان الدموع من كتر الضحك لكن وليد كان بيبكي ويضحك بنفس الوقت يبكي من الفرحه ان ربنا سبحانه رحيم ماحرمه من صديقه ويضحك على الغبي هيثم اللي يقوله محدش عرف وربما اهله عاملين مناحه وعزاء
الدكتور : اتمنى بعد ماتنتهي نوبة الضحك اللي عندك تنصح اخوك ان الخروج فيه خطر على صحته واذا مصر على رايه انا في مكتبي بس حيكون خروج ضد النصيحه الطبيه يعني على مسؤليته الخاصه
طلع الدكتور من الغرفه ووليد بيحاول يتمالك نفسه ويمسح دموعه وفارس متنح لـ وليد منتظر منه شرح للي حصل
هيثم : فارس اهدي وافضل هنا كم يوم فالمستشفى ماسمعتش الدكتور قال لو طلعت حيكون خطر عليك
وليد : وانا برضو راي طالما حاسس انه مش تعبان فالافضل انه يخرج
هيثم: انا جايبك عون ولا فرعون ده بدال ماتعقله
فارس : هيثم انا ادرى بصحتي وطالما قلت هخرج معانها اني مش حاس بحاجه
هيثم بنفعال : كذاب اول ماصحيت من الاغماء وعمال تقول ان حتى النفس بيتعبك والدكتور قال ان صدره اتعرض لضربه قويه جدا
وليد : هيثم طيع منيل وخليه يطلع اول ايام العزاء احسن من انه يطلع بعد مايخلص العزاء
خلص كلامه ورجع لنوبة الضحك من جديد
فارس بخوف : اي عزاء هيثم المهبول ده بيقول ايه؟؟!!!
هيثم : علمي علمك ….هيييييييييييييييييييييه وليد يا اهبل بطل ضحك وقولنا قصدك ايه
وليد : هههههههههههههههههههههه
هيثم ضرب كف بالتاني: لا ده نوع الحشيش شكله منتهي الصلاحيه وعامل دماغ بايظه
فارس بغل : وليد اتكلم والا والله احدفك بالكوميدينو
وليد : هههههههههههههه اعوذ بالله من الشيطان الرجيم اللهم اجعله خير من بعد كل الحزن
والعياط ماتوقعتش اني هعرف الضحكه بعدها
فارس بخوف : وليد اتكلم جدي فيه حاجه
وليد : جدك عايش وزي الفل المشكله ان انت اللي مت
هيثم كشر : فال الله ولا فالك انت هتفول علي الراجل
وليد :والله ده كلام كريم وان الخبر منتشر بينهم وحتى لما انت كلمتني كنت عند بيت فارس
والكل كان متجمع بحاله تقطع القلب
هيثم : وايه الي خلاهم يقولوا كدا
فارس بصدمه وخوف على جده : وجدي وصله الخبر
وليد : والله معرفش بس اظن

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية العقدة والحب معا (كاملة جميع الفصول) بقلم امل بكر (الرواية كاملة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top