رواية غاليه الفصل الأول 1 بقلم منة محمد
رواية غاليه الجزء الأول
رواية غاليه البارت الأول

رواية غاليه الحلقة الأولى
في بيت ابراهيم بيت عادي بسيط بغاليه الي واقفه تمسح وتكنس كأنها الشغاله مش من صحاب البيت دخلت اختها الكبيره وبهنجيه وكبر
مي اختها : غاليه يا غاليه يا زفته يعني مش سامعه
غاليه استائت من صوتها العالي: بطلي صريخ وقولي الي عندك
مي بتعالي وكبر: ابدا ماما بتقولك جهزي صنيه بسبوسه وعصير فرش
لان شلتها جاين يزروها بعد المغرب
غاليه كشرت : مي حرام عليكم ارحميني شوي وتعالي ساعديني والله تعبت لوحدي
مى : والله لو تموتي ما اساعدك انا رايحه استعد منال حتعدي عليا بعد المغرب
غاليه : وغاده رايحه معاكم؟
مى : لاطبعآ مش رايحه بس ليه بتسألي ؟
غاليه : بسأل عادي المهم ياعسليه اقدر اطلب منك حاجات تشتريها لي في سكتك اصلي محتاجها ضروري
مى بغرور وكبر: لا يا قلبي شكلي عطيتك مساحه زياده واخدتك عليا
طلعت مى السلم وطنشتها
غاليه لنفسها : ( ياربي اللي يشوفها ميقولش اني اختها مالهم بيا بس
مفيش غيري يحطو غلهم فيا غاليه سوي غاليه جيبي غاليه نظفي والله العظيم قهر)
**********غاليه***********
في نفس اللحظه لكن في مكان بعيد وبالتحديد في ألمانيا (فرايبورغ)
الجد : شايف إن كلامي مش عاجبك ياسي فارس؟
فارس : ياجدي الله يرضى عليك والله العظيم حاسس اني كرهت البنت من كتر ما عمال تمدح لي فيها
الجد : ياابني انا اعرف اكتر منك باللي تناسبك وتقدر تتفهمك
فارس : جدي ارجوك ارجوك كفايه كلام في الموضوع ده وعشان اريحك الموضوع ده بالذات عندي منتهي وجواز مش هتجوز
الجد بصرامه : دي قيمه كلمتي عندك يافارس لكن انا الغلطان مش انت اطلع برااا ومش عاوز اشوف خلقتك نهائي وابعتلي امين مش قاعد ولا يوم واحد في المستشفي
امين (المرافق الشخصي له وكاتم اسراره)
فارس اتنهد : ياجدي ربنا يطول في عمرك انت بس اهدى وحاضر هريحك
الجد بحمقه : شايفني عيل صغير حتسكته بكلمتين (وبصرخه) قلت لك اطلع برا
وابعتلي امين
فارس قرب من جده وباس دماغه : ياجدي والله ثم والله ثم والله هتجوزها لو ربنا كاتب وانا حلفت لك بدال المره ثلاثه وانت عارف فارس اذا وعد عمره ما يخلف وانا وعدتك وحلفتلك خلاص اهدى يا حبيبي اهم حاجه عندي هو رضاك وانا متأكد انك عاوزلي الخير
الجد عبدالرحمن زعق : ايوه لان غاليه زينه البنات كلهم
فارس بزهق ضغط علي اسنانه :مين قال غير كدا غاليه زينه البنات ولاتزعل
الجد شخصيه قويه جدآ وقياديه عنيده واللي في دماغه لازم يعمله
رغم قسوته الا ان فيه طيبه وخصوصآ للاشخاص اللي بيحبهم
بقاله اربع سنين بيتعالج في المانيا اما فارس يتيم ابوه وامه ماتوا في حادثه سير وربته عمته سندس مع ولادها هو وسيم جدآ…..راجل
بكل ماتعنيه الكلمه شخصيه غامضه عنيد خطواته كلها مدروسه _
عيبه انه صارم ونادرآ لمايبتسم مع ان ابتسامته تضيف لوسامته شئ كبير
……………….
في بيت عائله غاليه فالمطبخ واقفه تغني اغنيه يخربيت فخمتي
………….. : غاليه ياست هانم انطرشتي
غاليه لفت وبصتلها: لا معلش كنت مندمجه بس
جيهان كشرت:ها خلصتي ضيوفي خلاص على وصول
غاليه ببتسامه : لا يا ست الكل ثواني ويكون كل شئ حاضر و جاهز
جيهان امها: ماشي متطوليش وبعدها اغسلي الهدوم
غاليه : ماما بجد حرام والله تعبت من الصبح ماارتحتش وفيه شغاله في البيت الرحمه حلوه والله
جيهان بغضب : اقطع السان الي عمال يرد عليا فالكلام وبعدين الشغاله تعبانه شكلها عندها كرونا ايه اموت البيت عشان حضرتك تستريحي ولا ايه
غاليه : لا يا ماما ماعاش الي يرد عليك الكلام ومن عيوني حاضر دلوقت اشغل الغساله
جيهان: الغساله باظت ومصلحنهاش اغسلي علي ايدك (وبستفزاز) وخلى عيونك ليك واخلصي بسرعه
وطلعت وسابتها فالمطبخ
غاليه عيونها لئلئت دموع : (اموت واعرف ليه امي وابويا مش بيعملوني زي اخواتي ليييه)
(مسحت دموعها)لا بعيد الشر عليا مش عاوزه اموت خلاص رجعت في كلامي مش عايزه اعرف)
واخدت صواني الحلويات والعصير للصالون
جيهان : غسلتي الهدوم؟
غاليه بمشاكسه : لا يا ماما اصل قريني عامل اضراب ورافض يغسلهم
جيهان : (بعصبيه ) بتستهبلي ؟
غاليه : امي اسفه سامحيني بس شيفاني لسه يادوب مخلصه واجب الضيافه لجيرانك امتى الحق اروح اغسلهم
جيهان : اتحركي وروحي اغسليهم وقولي لغاده ومى يلبسو وينزلو يستقبلو معايا الضيوف
غاليه: مى خرجت مع منال وحالا اقول لغاده تنزل (ابتسمت) وانا يا ست الكل منزلش استقبلهم معاكم
جيهان بحده : والهدوم مين يغسلهم قرينك اسم الله عليه
غاليه بمزح : لا انا رحمت قريني من التعب كفايه انا
جيهان بقلق : قصدك ايه ناويه تشتكيني لجدك مش انتي برضو دلوعته
غاليه : والله مقصد حاجه يا ماما وجدي ربنا يشفيه ويرجعه لينا سالم ومش انا اللي اشكي عند حد
عن اذنك وطلعت من المكان وراحت فوق لغرفة غاده
…………..
في غرفة غاده تؤام غاليه عمرها 19 سنه صحيح تؤام بس مافيش أي شبه بينهم
غاليه : غاده ماما بتقولك قومي البسي وانزلي استقبلي معاها الضيوف
غاده بتعجب: مين الضيوف ؟
غاليه مدت شفايفها لقدام : مين يعني جاراتها وصاحباتها
غاده : انزلي انتي استقبليهم معاهاا انا مش فاضيه للكراكيب المتصابين دول بكلم صحابي شات
غاليه : لا انا رايحه اغسل الغسيل
غاده: هههههههههههه ليه الشغالين انقرضو ولا هربو هروب جماعي من تحكمات جيهان خانوم
غاليه: لا ياختي بس البت سعديه تعبت وانا جيت بدالها
غاده: سعديه مالها مقصوفه الرقبه
غاليه: ماما بتقول عندها عذر وتعبانه
غاده بألش: ههههههه هههههههههههه بس تعرفي لايق عليك الشغل
غاليه والدموع اتجمعت بعيونها وبصوت فيه البكاء :ماتنسيش تنزلي
غاده قامت من سريرها زقت الاب توب على جنب : غلغوله مالك ليه الدموع
غاليه عيطت بحرقه : عشان مقهوره يا غاده نفسي اعرف ليه امي بتعاملني غيركم نفسي اخرج والبس واتفسح واعزم صحباتي واكلمهم ويبقي حالي حالكم نفسي لما اناديها ترد علي نفس ما بترد عليكم مش خير ؟ نعم ؟ هاه ؟ عندك ايه انطقي ؟
غاده: ياقلبي انتي انا مش كفايه عليك بعاملك كويس مش انتي تؤامي وبحبك وبحس بيك
غاليه بفرحه زي الاطفال : بجد يا غاده بتحسي بيا والي في نفسي؟
غاده بتأكيد : اكيد بحس بيك وبعرف اذا كنتي متضايقه او لا بس مش زي ما بسمع من صديقاتي
اللي عندهم تؤام بيقولو انهم بيحسو ببعض واذا اتألمت واحده الثانيه تتألم معاها
بس انا وانتي تؤام غريب مختلفين في كل شئ حتى الشكل مافيش أي تشابه بينا
انتي حتى مش شبهه حد من اهلنا
غاليه : جدي بيقول اني شبهه امه بالملي
غاده : ماعلينا علشان كدا جدي بيحبك اكتر من الكل
غاليه : لا متظلميش جدي هو بيحب الكل… المهم ماتنسيش تنزلي وانا هروح اشوف
قريني غسل الغسيل ولا قاعد مستنيني
غاده عقدت حواجبها : ايه قرينك ؟