رواية وكأنه انفصام الفصل السابع 7 بقلم آلاء مسعود
الحلقة السابعة
(فضلت علا قاعده جمب اسيل ودنيا راحت لام اسيل )
سهير : تعالي يا دنيا ادخلي
دنيا : طنط سهير عوزاكي في موضوع
سهير : طب ادخلي الاول يابنتي وقولي
(تدخل دنيا وتحكي لسهير علي اللي بتشوفو لكن هي متعرفش ليه )
سهير : تستاهل .. عشان تعرف ازاي تمشي من ورا امها تاني
دنيا : طنط عشان خاطري انا .. متسيبيش اسيل في الوقت اللي محتاجالك فيه وياستي لما تبقا كويسه قدامك ابقي عاتبيها براحتك .. استهدي بالله يا طنط عشان خاطري وعشان خاطر اسيل
سهير : لا اله الا الله
دنيا : ياتري انت عملت فيها ايه يا امير
سهير : طب استني هلبس وأجي معاكي
(تدخل سهير تلبس وتمشي مع دنيا يروحو ل اسيل تكون نايمه تشوفها امها من بعيد نايمه تعبانه وشها اصفر وشفايفها لونها ازرق وشكلها تعبان ومرهق جدا تتخض امها عليها وتجري عليها تحضنها وتفضل تبوس فيها تفوق اسيل تلاقي مامتها تترمي في حضنها من غير ما تنطق ب كلمه بس كانت دموعها هي اللي بتحكي … )
سهير : عمل فيكي ايه يا قلب امك قوليلي واحكيلي يا ضنايا

اسيل : انا اسفه يا امي سامحيني ع كل حاجه عملتها
سهير : مسمحاكي يا عمري بس احكيلي ايه اللي حصل
اسيل : تعالي يا دنيا وانتي يا طنط علا انا محتاجه اتكلم اوي
(يقعدو حواليها )
اسيل : كان اول يوم في شغل امير مشي الساعه 55 ونص الصبح .. صحاني وسلم عليا ومشي وانا فوقت وقومت روقت الشقه الباب خبط فكرتو امير نسي حاجه لقيت نادر اللي في وشي … كان شكلو باين عليه انو سكران وانا اصلا من اول مره وانا خايفه منو ومش مطمنالو ونبهت امير كذا مره وقالي انو بيهزر . وقاللي انو اخوه .. حاولت اقفل الباب في وشو لاكن صدو برجلو ودخل مسكني من شعري وكتملي بقي وكتفني و … واعتدي عليا
(سمعت صوت نادر في ودنها وافتكرت اللي حصل راحت معيطه بحرقه وهما قاعدين مصدومين )
سهير : كملي
اسيل : حتي مش قادره اقولك كان منظري عامل ازاي انا اتكسرت
بعدها امير جه من شغلو لقاني في وضع صعب اوي بعيط وبصرخ مكنش فاهم انا مالي حتي انو عيط عشاني مش عارف يعملي حاجه .. خدني في حضنو اطمنت شوية ونيمني وتاني يوم خلاني احكيلو
(وراحت واخده نفس عميق )
اسيل : ومصدقنيش
فكرني بوقع بينهم وبين بعض وراح مطلقني 


(تحط دنيا ايدها علي بقها من الكلام اللي بتسمعو والكل سكت مش لاقي كلمه مناسبه …)
دنيا : نادر هيتبلغ عنو وهياخد عقابو

علا : امير دا اللي حكايتو حكايه
اسيل : دنيا انا مش حِمل محاكم دلوقتي خالص .. استني كام يوم تكون حالتي اتحسنت
(سكت الكل )
اسيل : ماما اتكلمي .. سكوتك بيقتلني
سهير : اوعدك اني هفضل جمبك علي طول انا ضهرك وسندك وحمايتك .. انا امك
اسيل : ماما انتي راضيه عني ؟
سهير : هو انا ليا غيرك
(تحضن امها وتحس فعلا ان الحب الحقيقي معناه حب الام
.. عند امير جاي من الشغل يفتح الباب ويحدف المفاتيح ع السرير ويدخل ياخد دوش ويطلع يقعد ع السرير يخبي وشو بين كفوفو تنزل منو كام دمعه يمسحهم ويدور علي الفوطه يلاقيها يشيلها يلمح تحتها هدوم اسيل مقطعه وجمبها ساعه والساعه دي مش غريبه عليه .. ويركز في الساعه جامد يفتكر انو كان شايفها في ايد نادر قبل كدا )
امير : يالهوي لو اللي في دماغي صح
كدا انا انتهيت 
( ياخد الساعه وينزل في شقه نادر يهبد الباب برجلو مرتين يفتحو يدخل يلاقي نادر بيشرب مخدرات ومش في وعيو .. يجري عليه ويمسكو من رقبه التيشرت )
امير : ايه اللي جاب ساعتك دي فوق وفي اوضتي انا ومراتي
نادر : بقت طليقتك يا معلم
امير (بزعيق ) : فوووووق بقاا فووووووووووق .. عملت ايه في مراتي


نادر : مين … انا
امير : انطااااااااااااااااق

نادر : عادي يا باشا لقيتك انت مقضتش ليله دخلتك ف قولت اقضيها انا

(يغلي الدم في عروق امير وفي ثانيه يدي نادر ب البوكس في وشو يخلي مناخيرو تجيب دم ويهجم عليه بكل عصبيه وفضل يضرب فيه يضرب فيه لحد ما نادر كان هيموت في ايدو .. في ثانيه تدخل دنيا وامها يبعدو امير عن نادر قبل ما يموت في ايديه )
علا : اهدي يا امير الولا هيموت في ايدك
امير : اقسم بالله لادفعك التمن
(يبلغ امير البوليس يجو يقبضو علي نادر يروح امير ودنيا القسم وعلا تتصل ب اسيل وتروح هي وامها علي القسم ياخدو اقوال امير واقوال اسيل في الاول نادر انكر بس مع الوقت اعترف ب كل حاجه واتحبس ترجع اسيل هي وسهير علي بيتهم ودنيا وعلا وامير يوصلوهم ويرجعو بيتهم تاني ياخد امير ال Hand Free وطلع ع البلكونه ك العاده بس بقلب موجوع تخبط دنيا ع الاوضه )
امير : ادخل ..
(تدخل دنيا وتروح تقف قصاد اخوها تبصلو في عنيه بصه مليانه شفقه عليه )
دنيا : هتعمل ايه يا امير
امير : لاول مره احس اني مش بني ادم .. انا زباله اوي .. انا ظلمتها معايا كتير اوي وهي متستاهلش واحد زيي بس انا مقدرش اعيش من غيرها لحظه
دنيا : انت غلط يا امير .. وغلطه نتايجها كبيره اوي وزي ما تقول كدا عقابها هيبقا وحش اوي
امير : والله ما عارف حتي هقدر ابص في وشها تاني ازاي
دنيا : انت لازم تتغير يا امير شخصيتك دي خسرتك حجات كتير … بهدلتك ، كرامتك وقله ثقتك وكبريائك وبرودك معاها وعصبيتك الزايده .. التناقض اللي جواك والشخصيتين اللي عكس بعض ..
امير : دنيا هو انا وحش اوي كده
دنيا : مش وحش يا حبيبي .. الظروف اللي معنداك وانا فاهمه بس مش الكل هيفهم ومش الكل لازم يستحمل عقاب حاجه هو مش السبب فيها
امير : يارب
(يعدي كام. يوم .. عند اسيل قاعده في اوضتها سرحت شعرها ولبست فستان شكلو حلو وقعدت تتفرج علي فيلم وكأنها ناسيه كل اللي فات وبتبدأ مع نفسها حياه جديده .. يعدي شويه تلاقي الباب بيخبط تفتكر ان امها مش موجوده تنزل هي تفتح تلاقي امير واقف وماسك في ايده علبه هدايا تشوفو وتبصلو ب عدم اهتمام وتسيبو وتدخل الشقه يدخل وراها ويمسكها من دراعها )
اسيل : افندم
امير : انا اسف
(تبصلو ومتردش )
امير : طب شوفي انا جبتلك ايه
(يفتح علبه الهدايا قدامها تضير وشها يطلع منها صوره ليهم مع بعض وهما صغيرين في برواز ازاز حجمو متوسط والصوره دي كانت اسيل بتحبها دايما )
امير : مش كنتي دايما بتحبي الصوره دي

(تبص اسيل ع الصوره يديهالها تمسكها في ايديها وتفضل باصه ليها )
امير : تعالي نتجوز يا اسيل من تاني والمرادي نعمل فرح كبير اوي .. انا بحبك اوي يا اسيل
اسيل : وانا بكرهك ومش طايقه ابص في وشك حتي
امير : يا اسيل عشان خاطري متقسيش عليا وتعالي نرجع زي زمان واللي اتكسر يتصلح !!
( تنهار اعصابها وترمي البرواز يتكسر )
اسيل : تصلح ايه .. تصلح ايه ده قلبي
قلبي انت خربتو بالقصد 
امير : اديني فرصة اخيره ووالله هقدر اصلح كل حاجه
اسيل : الكلام ده تقولو لو قلبي اتكسر زي ما بتقول .. انا قلبي اتفتفت .. عارف يعني ايه اتفتفت .. يعني مافيش قطع تتلزق من الاساس
امير : يا اسي…..
اسيل : بره
امير : يا اسيل اسمع….
اسيل : بره
(ولسه هتمشي عشان تفتحلو الباب الازاز دخل في رجلها )
اسيل : ااااااااه
(يجري عليها امير يحاول يشيلها تروح مصوته في وشو )
اسيل : ابعد عنيييييييييييييي ابعد عنيييييييييي اطلع براااااااااااااااا اطلع بره وسيبني في حالي بقا
ابوس ايدك سبني ف حالي 
(وتروح معيطه تيجي امها تشوفها تجري عليها وتسندها تقعدها علي كرسي )
امير : طنط سهير انا ….
سهير : لو سمحت يا امير
امير : انا .. انا اسف اوي
(وتشاورله علي الباب يخرج امير وهو حاسس انهم معاهم حق في كل حاجه يطلع يقف علي البحر شويه ويفتكر مواقفهم مع بعض ويفتكر اد ايه كانت بتحبو واد ايه دلوقت كرهتو يعرف اد ايه هو كان قاسي عليها )
——-
(فضلت علا قاعده جمب اسيل ودنيا راحت لام اسيل )
سهير : تعالي يا دنيا ادخلي
دنيا : طنط سهير عوزاكي في موضوع
سهير : طب ادخلي الاول يابنتي وقولي
(تدخل دنيا وتحكي لسهير علي اللي بتشوفو لكن هي متعرفش ليه )
سهير : تستاهل .. عشان تعرف ازاي تمشي من ورا امها تاني
دنيا : طنط عشان خاطري انا .. متسيبيش اسيل في الوقت اللي محتاجالك فيه وياستي لما تبقا كويسه قدامك ابقي عاتبيها براحتك .. استهدي بالله يا طنط عشان خاطري وعشان خاطر اسيل
سهير : لا اله الا الله
دنيا : ياتري انت عملت فيها ايه يا امير
سهير : طب استني هلبس وأجي معاكي
(تدخل سهير تلبس وتمشي مع دنيا يروحو ل اسيل تكون نايمه تشوفها امها من بعيد نايمه تعبانه وشها اصفر وشفايفها لونها ازرق وشكلها تعبان ومرهق جدا تتخض امها عليها وتجري عليها تحضنها وتفضل تبوس فيها تفوق اسيل تلاقي مامتها تترمي في حضنها من غير ما تنطق ب كلمه بس كانت دموعها هي اللي بتحكي … )
سهير : عمل فيكي ايه يا قلب امك قوليلي واحكيلي يا ضنايا
اسيل : انا اسفه يا امي سامحيني ع كل حاجه عملتها
سهير : مسمحاكي يا عمري بس احكيلي ايه اللي حصل
اسيل : تعالي يا دنيا وانتي يا طنط علا انا محتاجه اتكلم اوي
(يقعدو حواليها )
اسيل : كان اول يوم في شغل امير مشي الساعه 55 ونص الصبح .. صحاني وسلم عليا ومشي وانا فوقت وقومت روقت الشقه الباب خبط فكرتو امير نسي حاجه لقيت نادر اللي في وشي … كان شكلو باين عليه انو سكران وانا اصلا من اول مره وانا خايفه منو ومش مطمنالو ونبهت امير كذا مره وقالي انو بيهزر . وقاللي انو اخوه .. حاولت اقفل الباب في وشو لاكن صدو برجلو ودخل مسكني من شعري وكتملي بقي وكتفني و … واعتدي عليا
(سمعت صوت نادر في ودنها وافتكرت اللي حصل راحت معيطه بحرقه وهما قاعدين مصدومين )
سهير : كملي
اسيل : حتي مش قادره اقولك كان منظري عامل ازاي انا اتكسرت
(وراحت واخده نفس عميق )
اسيل : ومصدقنيش
(تحط دنيا ايدها علي بقها من الكلام اللي بتسمعو والكل سكت مش لاقي كلمه مناسبه …)
دنيا : نادر هيتبلغ عنو وهياخد عقابو
علا : امير دا اللي حكايتو حكايه
اسيل : دنيا انا مش حِمل محاكم دلوقتي خالص .. استني كام يوم تكون حالتي اتحسنت
(سكت الكل )
اسيل : ماما اتكلمي .. سكوتك بيقتلني
سهير : اوعدك اني هفضل جمبك علي طول انا ضهرك وسندك وحمايتك .. انا امك
اسيل : ماما انتي راضيه عني ؟
سهير : هو انا ليا غيرك
(تحضن امها وتحس فعلا ان الحب الحقيقي معناه حب الام
امير : يالهوي لو اللي في دماغي صح
( ياخد الساعه وينزل في شقه نادر يهبد الباب برجلو مرتين يفتحو يدخل يلاقي نادر بيشرب مخدرات ومش في وعيو .. يجري عليه ويمسكو من رقبه التيشرت )
امير : ايه اللي جاب ساعتك دي فوق وفي اوضتي انا ومراتي
نادر : بقت طليقتك يا معلم
امير (بزعيق ) : فوووووق بقاا فووووووووووق .. عملت ايه في مراتي
نادر : مين … انا
امير : انطااااااااااااااااق
نادر : عادي يا باشا لقيتك انت مقضتش ليله دخلتك ف قولت اقضيها انا
(يغلي الدم في عروق امير وفي ثانيه يدي نادر ب البوكس في وشو يخلي مناخيرو تجيب دم ويهجم عليه بكل عصبيه وفضل يضرب فيه يضرب فيه لحد ما نادر كان هيموت في ايدو .. في ثانيه تدخل دنيا وامها يبعدو امير عن نادر قبل ما يموت في ايديه )
علا : اهدي يا امير الولا هيموت في ايدك
امير : اقسم بالله لادفعك التمن
(يبلغ امير البوليس يجو يقبضو علي نادر يروح امير ودنيا القسم وعلا تتصل ب اسيل وتروح هي وامها علي القسم ياخدو اقوال امير واقوال اسيل في الاول نادر انكر بس مع الوقت اعترف ب كل حاجه واتحبس ترجع اسيل هي وسهير علي بيتهم ودنيا وعلا وامير يوصلوهم ويرجعو بيتهم تاني ياخد امير ال Hand Free وطلع ع البلكونه ك العاده بس بقلب موجوع تخبط دنيا ع الاوضه )
امير : ادخل ..
(تدخل دنيا وتروح تقف قصاد اخوها تبصلو في عنيه بصه مليانه شفقه عليه )
دنيا : هتعمل ايه يا امير
امير : لاول مره احس اني مش بني ادم .. انا زباله اوي .. انا ظلمتها معايا كتير اوي وهي متستاهلش واحد زيي بس انا مقدرش اعيش من غيرها لحظه
دنيا : انت غلط يا امير .. وغلطه نتايجها كبيره اوي وزي ما تقول كدا عقابها هيبقا وحش اوي
امير : والله ما عارف حتي هقدر ابص في وشها تاني ازاي
دنيا : انت لازم تتغير يا امير شخصيتك دي خسرتك حجات كتير … بهدلتك ، كرامتك وقله ثقتك وكبريائك وبرودك معاها وعصبيتك الزايده .. التناقض اللي جواك والشخصيتين اللي عكس بعض ..
امير : دنيا هو انا وحش اوي كده
دنيا : مش وحش يا حبيبي .. الظروف اللي معنداك وانا فاهمه بس مش الكل هيفهم ومش الكل لازم يستحمل عقاب حاجه هو مش السبب فيها
امير : يارب
(يعدي كام. يوم .. عند اسيل قاعده في اوضتها سرحت شعرها ولبست فستان شكلو حلو وقعدت تتفرج علي فيلم وكأنها ناسيه كل اللي فات وبتبدأ مع نفسها حياه جديده .. يعدي شويه تلاقي الباب بيخبط تفتكر ان امها مش موجوده تنزل هي تفتح تلاقي امير واقف وماسك في ايده علبه هدايا تشوفو وتبصلو ب عدم اهتمام وتسيبو وتدخل الشقه يدخل وراها ويمسكها من دراعها )
اسيل : افندم
امير : انا اسف
(تبصلو ومتردش )
امير : طب شوفي انا جبتلك ايه
(يفتح علبه الهدايا قدامها تضير وشها يطلع منها صوره ليهم مع بعض وهما صغيرين في برواز ازاز حجمو متوسط والصوره دي كانت اسيل بتحبها دايما )
امير : مش كنتي دايما بتحبي الصوره دي
(تبص اسيل ع الصوره يديهالها تمسكها في ايديها وتفضل باصه ليها )
امير : تعالي نتجوز يا اسيل من تاني والمرادي نعمل فرح كبير اوي .. انا بحبك اوي يا اسيل
اسيل : وانا بكرهك ومش طايقه ابص في وشك حتي
امير : يا اسيل عشان خاطري متقسيش عليا وتعالي نرجع زي زمان واللي اتكسر يتصلح !!
( تنهار اعصابها وترمي البرواز يتكسر )
اسيل : تصلح ايه .. تصلح ايه ده قلبي
امير : اديني فرصة اخيره ووالله هقدر اصلح كل حاجه
اسيل : الكلام ده تقولو لو قلبي اتكسر زي ما بتقول .. انا قلبي اتفتفت .. عارف يعني ايه اتفتفت .. يعني مافيش قطع تتلزق من الاساس
امير : يا اسي…..
اسيل : بره
امير : يا اسيل اسمع….
اسيل : بره
(ولسه هتمشي عشان تفتحلو الباب الازاز دخل في رجلها )
اسيل : ااااااااه
(يجري عليها امير يحاول يشيلها تروح مصوته في وشو )
اسيل : ابعد عنيييييييييييييي ابعد عنيييييييييي اطلع براااااااااااااااا اطلع بره وسيبني في حالي بقا
(وتروح معيطه تيجي امها تشوفها تجري عليها وتسندها تقعدها علي كرسي )
امير : طنط سهير انا ….
سهير : لو سمحت يا امير
امير : انا .. انا اسف اوي
(وتشاورله علي الباب يخرج امير وهو حاسس انهم معاهم حق في كل حاجه يطلع يقف علي البحر شويه ويفتكر مواقفهم مع بعض ويفتكر اد ايه كانت بتحبو واد ايه دلوقت كرهتو يعرف اد ايه هو كان قاسي عليها )
——-
فصول الرواية: 1 2