رواية وداد الادهم الفصل الثاني عشر 12 بقلم سمسمه
وصل زين البيت
وداد:عامل اي ي حبيبي
زين:كويس الحمد لله ي امي
وداد:جاي بدري ليه
زين :معلش ي أمي انا هسيب البيت وهقعد في فندق وارجوكي مش قادر اناهد معاكي بعد إذنك سبيني
وداد:بتحبها
زين:متصعبهاش عليا ي أمي وسبيني
وطلع زين اوضته وابتدا يلم هدومه
وخديجه سمعت صوت في اوضته واستغربت
وقامت تشوف وحشها ووحشها صوته وشكله ضحكته كل حاجه فيه وحشاها وطاوعت قلبها وقامت تشوفه
وخبطت ودخلت عليه الاوضه
زين:تعالي
خديجه:انت بتعمل اي
زين:زي مانتي شايفه
خديجه :أيوه بتجهز هدومك في شنطه ليه انت هتسبنا
زين:هقعد كام يوم في فندق اريح اعصابي
خديجه:بسببي انا صح هتسبنا عشاني انا صح لا ي زين متسبناش انت هتمشي بسببي انا لا
زين :اهدي انا محتاج اريح أعصابي متخافيش
وقرب منها ومسح الدمعه اللي نزلت علي خدها
زين:بهتانه ي خديجه الحزن مالي وشك وعيونك حزينه اوي كل ده عشان مطلعتش اخوكي
خديجه بصت في عينه اشتاقت لنظرة عيونه
كلام كتير قالوه بلغة العيون
خديجه:زين خدني في حضنك
زين ماصدق سمعها منها لانه اشتاق لحضنها يمكن اكتر منها
وضمها زين لقلبه وحضنها جامد اوي وبعد ثواني بعد عنها
زين :متعيطيش
خديجه:خليك جمبي
زين:انا جنبك مش هسيبك بس عاوز ارتاح ارجوكي ي خديجه
خديجه مسحت دموعها وابتسمت وحضنته
خديجه :اعمل اللي يريحك ي زين
باس زين ايديها وراسها وقفل شنطته ونزل فعلا
وداد :هتمشي من غير ماتحضني
ساب زين شنطته وحضنها فعلا هي تعتبر امه وحضنها امان له
ويأس راسها ومشي زين وراح لي الفندق
………..
رجعت ليل مكلمتش حد ودخلت اوضتها وفضلت تعيط
……
وكلهم اتجمعوا في البيت معادا زين
ادهم:زين مشي
وداد بحزن:اه.
اسر:زين مشي راح فين
ادهم:راح فندق مخنوف ومحتاج يقعد لوحده
اسر:وسبته كدا عادي ي بابا
ادهم:هو معتش صغير ومينفغش أحكم عليه
مالك ي خديجه مبتكليش ليه
خديجه:ها ولا حاجه ي بابا
قاطعهم صوت حد جاي عليهم وكلهم شافوا امل باللوك بتاعها
ياسين منطقش بس نظراته كانت كفيله تخليها تتوتر
امل :مساء الخير
ادهم :تعالي ي حبيبتي كلي
اسر:اي القمر ده
ليل:واو تحفه ي امل
امل:شكرا متبلغوش اوي كدا
وداد:ربنا يحفظك ي حبيبتي
خديجه ابتسمتلها وهي فهمتها
وخلصوا كلهم اكل
وداد :امل معلش حبييتي ممكن تجيبي الكب كيك من جوا
امل برقه:حاضر
وجابت الكب كيك وادت ليهم كلهم
ادهم :وداد تعالي عاوزك
وداد قامت
في اوضه ادهم
ادهم؛ زين مشي ازاي وامتا
وداد: اترجاني اسيبه يمشي انت متعرفش
ادهم:لا عارف النهاردة كان مضايق اوي
وقص لها ماحدث
وداد :هيستريح ويجي أن شاء الله
……..
وتحت
اسر :بس شكلك موزة اوي ي امل
امل:شكر ا ي اسر
خديجه :شكلك فعلا قمر
ياسين زهق وقام من القاعدة وهنا اتكلموا شويه وكل واحد طلع اوضته
…..
عند امل
طلعت وغيرت هدومها ولبست بيجامه
ومسكت تليفونها وفضلت تلعب بيه شويه .ياسين في اوضته مش طتيق نفسه منها
وجاب اخره وراح ليها .
وآمل كانت حاطه الهند فري في ودنها ومديه دهرها لباب وياسين دخل عليا وشد منها الهاند فري منها
آمل :اي ده انا اتجننت
ياسين:انا برضو
آمل؛:انت ازاي تشد السماعة كدا
ياسين:اي القرف اللي انتي كنتي عملاه ده
امل:ميخصكش
ياسين مسك دراعها جامد وأمل اتالمت في صمت
وزقته
آمل :بقولك اي انت عارف لو عونت تلمسني هعمل اي
ياسين:هتعملي اي
آمل :خليها مفاجأة ي ياسين
ياسين:انتي عامله كدا ليه ي بت انتي انتي نسيتي نفسك ولا اي
آمل بسخرية :ليه هو انا كنت اي
ياسين:كنتي فقيرة وعايشه في حارة وجوز أمك طمعان فيكي وكان هيجوزك اه سوري اقصد يبيعك لراجل قد جدك
وانا انقذتك متنسيش نفسي
آمل بضحك:وانت كدا فاكرني هعيط مثلا لا لا وألف لا كمان عايرني براحتك بس انا علي الأقل مرضتش علي كل ده ورفضت وربنا وقف جمبي مش انت واللي انقذني هو مش انت برضو. عاوزه اقولك حاجه الفقر عمره ماكان عيب ولا حرام وبعدين انا كان ابويا غني وكنت عايشه حياة ولا في الخيال بس اتكتب عليا الفقر وحمدت ربنا وعمري ماعترضت علي قدره والفقر حشمه ي ابن الاكابر واللي عايش في القصور انا اتغيرت ي ياسين وعمري ماهعيط تاني من كلامك وهرد عليك ومش هسمحلك انك تقل ادبك عليا أو تتمادي في حدودك واحب اقولك دلوقتي أطلع بره هو اه مش بيتي بس انا هنا موقت ومطلوب منك تحترمني وياريت تتفضل بره من غير مطرود
ياسين مزهول من كلمه قالتها آمل وفعلا خرج
واترمت امل علي السرير.
عند زين في الفندق قاعد في اوضه بيفكر في كل حاجه بجد ما تعب ونااام
وانتهي اليووووم علي الجميع
وداد:عامل اي ي حبيبي
زين:كويس الحمد لله ي امي
وداد:جاي بدري ليه
زين :معلش ي أمي انا هسيب البيت وهقعد في فندق وارجوكي مش قادر اناهد معاكي بعد إذنك سبيني
وداد:بتحبها
زين:متصعبهاش عليا ي أمي وسبيني
وطلع زين اوضته وابتدا يلم هدومه
وخديجه سمعت صوت في اوضته واستغربت
وقامت تشوف وحشها ووحشها صوته وشكله ضحكته كل حاجه فيه وحشاها وطاوعت قلبها وقامت تشوفه
وخبطت ودخلت عليه الاوضه
زين:تعالي
خديجه:انت بتعمل اي
زين:زي مانتي شايفه
خديجه :أيوه بتجهز هدومك في شنطه ليه انت هتسبنا
زين:هقعد كام يوم في فندق اريح اعصابي
خديجه:بسببي انا صح هتسبنا عشاني انا صح لا ي زين متسبناش انت هتمشي بسببي انا لا
زين :اهدي انا محتاج اريح أعصابي متخافيش
وقرب منها ومسح الدمعه اللي نزلت علي خدها
زين:بهتانه ي خديجه الحزن مالي وشك وعيونك حزينه اوي كل ده عشان مطلعتش اخوكي
خديجه بصت في عينه اشتاقت لنظرة عيونه
كلام كتير قالوه بلغة العيون
خديجه:زين خدني في حضنك
زين ماصدق سمعها منها لانه اشتاق لحضنها يمكن اكتر منها
وضمها زين لقلبه وحضنها جامد اوي وبعد ثواني بعد عنها
زين :متعيطيش
خديجه:خليك جمبي
زين:انا جنبك مش هسيبك بس عاوز ارتاح ارجوكي ي خديجه
خديجه مسحت دموعها وابتسمت وحضنته
خديجه :اعمل اللي يريحك ي زين
باس زين ايديها وراسها وقفل شنطته ونزل فعلا
وداد :هتمشي من غير ماتحضني
ساب زين شنطته وحضنها فعلا هي تعتبر امه وحضنها امان له
ويأس راسها ومشي زين وراح لي الفندق
………..
رجعت ليل مكلمتش حد ودخلت اوضتها وفضلت تعيط
……
وكلهم اتجمعوا في البيت معادا زين
ادهم:زين مشي
وداد بحزن:اه.
اسر:زين مشي راح فين
ادهم:راح فندق مخنوف ومحتاج يقعد لوحده
اسر:وسبته كدا عادي ي بابا
ادهم:هو معتش صغير ومينفغش أحكم عليه
مالك ي خديجه مبتكليش ليه
خديجه:ها ولا حاجه ي بابا
قاطعهم صوت حد جاي عليهم وكلهم شافوا امل باللوك بتاعها
ياسين منطقش بس نظراته كانت كفيله تخليها تتوتر
امل :مساء الخير
ادهم :تعالي ي حبيبتي كلي
اسر:اي القمر ده
ليل:واو تحفه ي امل
امل:شكرا متبلغوش اوي كدا
وداد:ربنا يحفظك ي حبيبتي
خديجه ابتسمتلها وهي فهمتها
وخلصوا كلهم اكل
وداد :امل معلش حبييتي ممكن تجيبي الكب كيك من جوا
امل برقه:حاضر
وجابت الكب كيك وادت ليهم كلهم
ادهم :وداد تعالي عاوزك
وداد قامت
في اوضه ادهم
ادهم؛ زين مشي ازاي وامتا
وداد: اترجاني اسيبه يمشي انت متعرفش
ادهم:لا عارف النهاردة كان مضايق اوي
وقص لها ماحدث
وداد :هيستريح ويجي أن شاء الله
……..
وتحت
اسر :بس شكلك موزة اوي ي امل
امل:شكر ا ي اسر
خديجه :شكلك فعلا قمر
ياسين زهق وقام من القاعدة وهنا اتكلموا شويه وكل واحد طلع اوضته
…..
عند امل
طلعت وغيرت هدومها ولبست بيجامه
ومسكت تليفونها وفضلت تلعب بيه شويه .ياسين في اوضته مش طتيق نفسه منها
وجاب اخره وراح ليها .
وآمل كانت حاطه الهند فري في ودنها ومديه دهرها لباب وياسين دخل عليا وشد منها الهاند فري منها
آمل :اي ده انا اتجننت
ياسين:انا برضو
آمل؛:انت ازاي تشد السماعة كدا
ياسين:اي القرف اللي انتي كنتي عملاه ده
امل:ميخصكش
ياسين مسك دراعها جامد وأمل اتالمت في صمت
وزقته
آمل :بقولك اي انت عارف لو عونت تلمسني هعمل اي
ياسين:هتعملي اي
آمل :خليها مفاجأة ي ياسين
ياسين:انتي عامله كدا ليه ي بت انتي انتي نسيتي نفسك ولا اي
آمل بسخرية :ليه هو انا كنت اي
ياسين:كنتي فقيرة وعايشه في حارة وجوز أمك طمعان فيكي وكان هيجوزك اه سوري اقصد يبيعك لراجل قد جدك
وانا انقذتك متنسيش نفسي
آمل بضحك:وانت كدا فاكرني هعيط مثلا لا لا وألف لا كمان عايرني براحتك بس انا علي الأقل مرضتش علي كل ده ورفضت وربنا وقف جمبي مش انت واللي انقذني هو مش انت برضو. عاوزه اقولك حاجه الفقر عمره ماكان عيب ولا حرام وبعدين انا كان ابويا غني وكنت عايشه حياة ولا في الخيال بس اتكتب عليا الفقر وحمدت ربنا وعمري ماعترضت علي قدره والفقر حشمه ي ابن الاكابر واللي عايش في القصور انا اتغيرت ي ياسين وعمري ماهعيط تاني من كلامك وهرد عليك ومش هسمحلك انك تقل ادبك عليا أو تتمادي في حدودك واحب اقولك دلوقتي أطلع بره هو اه مش بيتي بس انا هنا موقت ومطلوب منك تحترمني وياريت تتفضل بره من غير مطرود
ياسين مزهول من كلمه قالتها آمل وفعلا خرج
واترمت امل علي السرير.
عند زين في الفندق قاعد في اوضه بيفكر في كل حاجه بجد ما تعب ونااام
وانتهي اليووووم علي الجميع
فصول الرواية: 1 2