رواية سندريلا ونيران الثأر الفصل الثالث والثلاثون 33 والاخير بقلم ولاء محمد
سندريلا ونيران الثأر
الحلقه33والاخيره
الجزء الأول من الحلقه
فى القاهره منزل جونيد
يلا مش مشكلة غيرى ملابسك وهننزل نروح مكان بتحبيه
بالفعل بعد وقت نزلا لتبدأ الرحله للصعبد
بدون علمها وتبدأ رحلة جديده فى قصتها ربما تكون اصعب رحله
لكليهما
………….
فى مكان ما بالصعيد حيث مسكن بدر الجديد
كان بدر فى قبعة حزنه عندما ورده اتصال من
قريته فى الصعيد فهو على الرغم من ابتعاده ولكن
على ثقه بوجود من يظل يبث له الأخبار
……..كيفك يابدر عندى ليك أخبار زينه
بدر……طب رد السلام الأول خير
……معلهش اصلى فرحان جوى مع انه اللى حصل صعب
بدر…..خير
……الست قمر اطلجت بالتلاته
بدر وقد قفز قلبه من الفرح ….ايه بتتحدت عنجد
…..والله كيف مبجولك أكده بس بس يعنى
الست اتهانت اشوى جاله جطع يده كان بيضربها جامد
بدر وقد اكفهر وجهه ….الكل…ابن الكل….عيمد يده عليها
….عتاجى امتى
بدر…جاى هصفى الحساب مع الراجل اهنيه جبل مسافر
عيب اهمله فى نص الشغل
………………………………..
فى القاهر
كانت ريم فى الجامعه
كانت تائه فى ما قالت زينات غير مدركه الأشخاص أمامها وما اجبرها
على النزول تسليم شيت هام مطلوب من قبل العميد
وأثناء الطريق تصادمت مع سالم
ريم…سورى مخدش بالى
سالم….عادى ولا يهمك مخبطيش فى حد غريب
ريم…أنت ياريتنى صدمتك بعربيه عشان ارتاح
سالم بغمزه…..كنت هموت سعيد على الأقل هموت بسببك
ريم. …يووووه
سالم …مهو بقى ياتدينى فرصه افهمك اللى حصل
واثبتلك حبى ياتستحملى عناد الصعايده
ريم … والله
سالم بغمزه …والله
ريم مع عناده باستسلام ….سالم طب ياريت نتقابل وقت تانى
سالم….وأنا مش عايز اقابلك انا عايز أقابل أهلك مفيش بينا
كلام ذى الحراميه انا عايز اكلمك قدام أهلك معلش أن كنت بطلعلك
فى كل مكان بس عشان اطمن انك سامحتينى شويه
يلا بقى امشى روحى وانا هطمن عليكى ذى كل يوم
امشى وراكى لحد متوصلى البيت
ريم بابتسامه……ناقصه جنان الصعايده انا
سالم …وأن كان عاجبك
………………………..
فى الصعيد منزل مهران
حسنين…..اتجننت يا ولد المخبول اطلجها بالتلاته
واحنا لينا اشهور بنخطط للجوازه الله يخربيت الصرمه
اللى فى دماغك
هاشم بهدوء….ياعمى عنستفاد بايه واحنا مسكين السكينه
والطير بعيد .
حسنين بفهم……..عتجول ايه
هاشم….ياعمى قمر السكين بدر الطير ايه اللى هيوجع
مسكة السكين ولا تكسر اجناح الطير نغم جناحات بدر
وشوف بجى احلا حاجه عارف عمى حسان
حسنين بتركيز…. الله ياخده لو عايش
هاشم….ههه مات وخلف واد وبت انى كنت هكتل الواد
الصراحه بس الجيته مجوز وايه مجوز نغم اجناع بدر طلع من
وراه مصلحه عجيبه عندنا ونبجى أكده كسرنا وهدان وبدر
ولو كتلوه مش هيفرج
حسنين بإعجاب………اطلعت عتفكر ياولد عفارم عليك
هاشم تربيتك ياعمى
……………………………………..
مع مرور الوقت ووصول جونيد الصعيد
نغم بغضب….بجى أكده ياجونيد اتجيبنى الصعيد تانى
جونيد….منى مقولتش ليكى حبيت اعملهالك مفاجأه
بصراحه قمر أطلقت وجدك طلب انك تكونى جمبها وانا عارف قمر
غلوتها قد ايه عندك
نغم….جلبى عليكى ياقمر الحمد لله ارتاحت من ولد الفرطوس
ثم أكملت حديثها بخوف اكبر لما سمعت من زينات وعلى الرغم
من تيقنها من براءة والد جونيد من قتل أبيها ولكنها على ثقه
أن عائلتها بأكملها لن يكون رد فعلهم طبيعى ان أدركوا حقيقته
نغم….جونيد مكانش ينفع نعاودوا الصعيد دلوكيت
جونيد بتعجب…..ليه ده انا قولت هطيرى من الفرح بمجرد
متعرفى انه قمر رجعت بيت جدها
نغم …..ايوه بس انت ….
قبل ان تكمل حديثها وجدت انها وصلت امام منزل وهدان
وان جل العائلة بانتظارها قرابة 30رجل أمام الباب
جونيد بتعجب….انتوا عندكم فرح ولا ميتم ايه ده كل دول تبع عيلتك
نغم وقد ازدادت ضربات قلبها بأن خبر اصله وصل لهم
نغم….جونيد الله يخليك أرجع بالعربيه بسرعه نعاود
جونيد ……نغم اهدى فى ايه
فجأه يجد السياره تحاوط من كل إتجاه وتفتح الأبواب من الاتجاهين
وصوت جهورى يطلب منهم النزول
وهدان ….اندلى يا نغم وانت ياولد مهران اندلا من العربيه
شهقت نغم وقت رأت موت زوجها أصبح محتوم وعجزت عن التحرك
فأتى لها وهدان سحبها بالقوه حتى تاوهت
وهدان …اندلى يا نغم
نغم…..اااه براحه ياجدى
جونيد بترجل من السياره وبقوه….فى ايه براحه عليها
وقبل ان يخطو اتجاهها خطوه وجد رجلان أقوياء البنيه
يحتجزان زراعيه
جونيد بقلق على نغم…..ايه الجنان ده سيب ايدى منك له
وهدان بسخريه….براحه على يده لتتكسر فى يد كم ده
تربية مصر مهيستحملش تدوسوا على يده
جونيد بضيق….حج وهدان ايه قلة الزوق دى
نغم وقد علمت نية رجال عائلتها من نظراتهم القاسية
نغم بترجى. ….جدى احب على يدك همل جونيد لحاله
وأنا هاجى معاكم
وهدان….انتى عتاجى سواء وافجتى ولا رفضتى
وهو هيتحاسب
نغم بإصرار….مش هتحرك شبر ياجدى من غير مطمن على
جوزى
وهدان صفعها بقوه إلى ان ارتمت على الأرض
وهدان….جوزك دلوكيت بجى جوزك انكتمى
جونيد وقد جن جنونه لرؤيتها تضرب أمامه
جونيد بغضب….حج وهدان زودتها قلتلك قبل كده
مسمحش حد يضرب مراتى قام بدفع من يقيدون ذراعيه
بقوه إلى ان استطاع الإفلات
وذهب ليرفع نغم من الأرض أولا ثم اتجه ليمسك ياقة وهدان
جونيد….نغم انتى كويسه قومى ثم أمسك وهدان
لا نغم لا مراتى لا لو حد قربلها اقسم بالله هيبقى اخر يوم فى عمره
سواء انت او غيرك
وقبل ان يكمل حديثه وجد عصى تهوى على رأسه بقوه جعلته يفقد الوعى
من الخلف علا صراخ ودموع نغم من المفاجأة وذهبت لترفع رأسه وتضعها
على قدميها
نغم….ج ج جونيد افتح اعنيك جونيد سمعنى .. جولتلك خايفه عليك مسدجتنيش
رفعها وهدان بقوه من يدها
وهدان …جومى فزى ادخلى الدار
نغم .بهستيريا عندما وجدت يدها غرقت دماء من رأس جونيد ……لا مش هتحرك غير
لما يفوج جوزى بعدوا عنى
مع إصرار وهدان وعنادها أخرجت سلاحها تشير به باتجاهين تجاه رجال العائله
وتجاه رأسها
نغم….اللى عيجرب ناحية جوزى شبر هكتله ولو يا جدى هتبعدنى منه
جبل مطمن عليه هكتل نغسى
ومع إصرار نغم بعدم تركه فى حالته قام وهدان بالأمر لأخذه
أقرب مشفى ومن ثم تبليغ عائلة مهران لسببين
اولهما يوصل رساله بأن التار بدأ مرة أخرى وثانيهما رغبة وهدان
بأن يجعل نغم تدرك انه ينتمى لعائلة لا تعى للحب معنى
وهدان …يلا على الدوار اكفياكى عند
نغم بثبات….اطمن على حالته الأول من الدكتور
بعد خروج الدكتور المتابع ..
نغم بلهفه…..خير يا دكتور
دكتور…..الحمد لله خير الاصابه سطحيه بس خيطنا الجرح عشان
محصلش نزيف بسبب سخونه الجونغم …يعنى ايه هيفوج
دكتور…..أن شاء الله كلها كام ساعه ويوفق ويبقى عادى جدا بس يغير على الجرح
ويومين ويفك الغرز ويبقى تمام
نغم بارتياح ……الحمد لله شكرا لتعبك يا دكتور
وهدان بضيق…..يلا جبل مكتلك انا
نغم ….والله تبجى خدمه ياجدى
وهدان……..لسانك طول يابت ولدى
………………………………………….
فى منزل عمار
كانت تعتلى ملامح القلق وجه عمار مما جعل راقيه تلاحظ
راقيه…..فى ايه مالك تعبان ولا ايه
عمار …..لا بس خايف على جونيد
راقيه ….ليه
عمار …..جونيد سافر الصعيد وأمه اتصلت بتقول انه صعيدى
وعليه تار ومتجوز بنت عدوهم وكلام كتير وكانت بتتصل عشان افهمه
انه فى خطر وكده بس هو سافر اصلا
راقيه…..مين صعيدى وعدو ايه ايه اللى بتقوله ده
قام عمار بشرح القصه كامله كما ابلغته زينات
راقيه……نهار مدوحس جونيد صعيدى ازاى ده ميبانش عليه خالص
ونغم تطلع بنت الراجل اللى اتقتل ايه ده هو فى كده
عمار…..يووه ياراقيه مش وقتك انا خايف على جونيد بجد
راقيه محاوله تهدأته……تقلقش أن شاء الله خير مش معقول يقتلوه
عمار ……ده يبقى معجزه لو سبوه
راقيه. …ايه الغلب ده
عمار….. .اتصل بالبوليس
راقيه……هتقولهم ايه صاحبى سافر وخايف عليه يتقتل
عمار…..لا بس أبلغ عن حكاية التار دى ممكن يبعتوا قوه تأمن
القريه كام يوم
راقيه …..فكره برضوا بس لازم يكون فى اكتر من شاهد معاك على
الأقل
عمار ….بجديه هتصرف بس مش هسيب جونيد يتقتل
راقيه ……وانت تفتكر البوليس ميعرفش حكاية التار الصعيد
كله تار ومش قادرين يوصلوا لحل فبيسبوهم يخلصوا على بعض
عمار…..مفيش حل تانى هبلغ ان شاء الله يتصرفون
………………………..
مر الوقت إلى ان حل منتصف الليل
فى مشفى بالصعيد
بدأ جونيد بان يستعيد وعيه وبمجرد أن أفتح عيناه ظل يتذكر
ما حدث فهب صارخ
جونيد بصوت جهورى……..نغم
كان يجلس على الكرسى قبالته هاشم
هاشم…..براحه متصرخش احنا فى مستشفى فوج كل ده نوم
دى حتة تعويره يلا على الدوار
جونيد بتعجب……أنت مين وانا ايه اللى جابنى هنا وفين مراتى
هاشم…..هههه انى ولد عمك وناس مرتك ضربوك وجابوك اهنيه
عشانها شكلها عتحبك هههه
جونيد بضيق……ابن عم مين ايه اللى بتخرف بيه ده
هاشم ….اسمك جونيد حسان مهران .
وأنى هاشم عثمان مهران .ابوك أخو ابوى بس هج عشان كان
مجوز من مصر وكتل واحد من عيلة وهدان
جونيد بضيق……ايه الهبل ده ابعد من طريقى
هاشم…..رايح وين عند مرتك هيكتلوك
جونيد…..هقتل الناس كلها عشان اوصلها
هاشم بسخريه……عصايه جابتك المستشفى لو كتروا عليك
هيودوك الجرافه (المقابر) .اهدى وأسمع الكلام
جونيد…..تعرف لو ممشيتش من قدامى هقتلك
أثناء الجدال دلفت ممرضه
الممرضه …أنت جونيد حمد الله على السلامه الجواب ده من مرتك
هاشم ….ياعينى بت الناصحين عتطمن عليك
جونيد ….يا أخى غور بقى مش عايز اعرفكم
هاشم….انى هستناك بره عشان صوتنا ميعلاش
قام جونيد بفتح الجواب وكانت نغم تصف له جل ماقالته زينات
فتيقن من أصله وطلبت منه بترجى عدم السؤال عنها حاليا
جونيد ضامم الرساله بيده وملقيها على الأرض
جونيد….ايه الجنان ده ازاى عيزانى مشوفهاش تانى على جثتى
انى اسيبك ثانيه.
…….
خارج المستشفى
خرج جونيد بخطى سريعه اوقفه صوت هاشم
هاشم…..براحة على نفسك ياولد عمى ده كلياته عشان حرمه
جونيد بنفاذ صبر ممسك ياقة هاشم وموجه له لكمه
جونيد….أخرس انت ايه لزقه والبنت دى دفر
رجلها الصغير عندى برقبة عشره زيك
هاشم واضع يده على موضع ضربه.
هاشم…بجى أكده طيب ابراحتك روح ولو رجعت عايش اسأل على
دوار الحج مهران عتلجى الف واحد ايدلك
جونيد باصق على الأرض الله يحرقكم ويحرق التار بتاعكم
مع إصرار جونيد للذهاب لمنزل وهدان كان الليل قد اشتدت ظلمته
ومجرد وصوله لمنزل وهدان اوقفته كلمات نغم المكتوبه
كلمات نغم. جونيد انت عندى بالدنيا كلياتها مجدرش اشوف جرح
فيك لو اتأذيت هكتل نفسى خلى بالك من نفسك لو عتحبنى
واوعاك أتفكر تاجى حدانا جدى حالف لو هوبت ناحية الدار عيكتلك
وأنا مليش عيش بعدك.
جونيد……وأنا استحاله اسيبك
فى غرفة نغم
كانت نغم شارده تفكر فى جونيد وما أصابه وتتفوه
بكلمات بصوت عالى
نغم….يارب بعد عنه الشر يارب عارفه ملهوش
ذنب فى اللى حوصل وأنا مسمحاه احميه والهمه
يعاود بلده ومينشفش ادماغه
فجأه يقطع شرودها صوت أصبح القلب يعشق سماعه
جونيد…..هو عشان مش عايز اسيبك ابقى بنشف دماغى
انتى روحى واستحاله اسيبك
شهقت نغم…. جونيد كيف أوصلت لهنيه
واسرعت فى الخطى تجاهه انت زين دلوك جولى ادماغك زينه
جونيد بابتسامه لرؤية لهفتها عليه
جونيد…براحه وحده وحده
نغم حاضنه إياه بدموع…….سلامتك من الاذى
جونيد.. .اهدى انا تمام
نغم بقلق……جيت اهنيه كيف حد شافك
جونيد. ….جيت من الشباك عادى مش اول مره أعملها
ومتقلقيش محدش شافنى
نغم ……طب امشى الله يخليك
جونيد….مش همشى غير وانتى فى أيدى
نغم…..مهعرفش انط من الشباك وعيشفونا اتنيناتنا
لكن أنت سهل تهرب روح بلدك ياولد الناس لو عتحبنى
هيكتلوك لو شافوك اهنيه
جونيد…..هحارب الناس كلها يا نغم انا مسدقت لقيتك
ومش هضيعك من أيدى
فجأه باب غرفتها يطرق
سعديه…..نغم يابنيتى لساتك صاحيه
نغم بتلعثم….ا أي ايوه ايوه ياجادتى خمسه وهفتحلك
نغم ……جونيد امشى امشى بسرعه
جونيد بإصرار. …لا انا مشبعتش منك
نغم …طب ادخل فى الدولاب دلوكيت
جونيد……ازاى يعنى دولابك صغير
نغم……الحمام روح الحمام الله يخليك
جونيد….ماشى يا نغم هدخل استخبى فى الحمام
بعد ان تأكدت من أن جونيد دلف الحمام فتحت لسعديه
الباب بقلق
سعديه .. ..مالك يابتى وشك عيصب عرج
نغم …حرانه حرانه ياجادتى
سعديه …طب روحى طفى جسمك بشوية ميه وانا عستناكى
نغم….ايه
سعديه….روحى استحمى فى الحمام وانا عستناكى
نغم.. لا لا مش عايزه
سعديه ….هو الحمام فى حاجه اتخوف ولا ايه
نغم….ها لا بس
سعديه …..اخلعى اهدومك ورشى اشوية ميه واطلعى
داخل الحمام
جونيد بابتسامه خرجت بالاجبار لحديث سعديه.
جونيد…..هههه الحمام يا نغم هتعملى ايه
…………. ….
يتبع