رواية دنيتي انتي الفصل الثالث 3 بقلم جيجي – للقراءة المباشرة والتحميل pdf

رواية دنيتي انتي الفصل الثالث 3 بقلم جيجي

٣….. عز قال….ياجماعه دى دنيا حب عمرى واخيرا انهارده هتجوزها دى الأمل اللى انا كنت عايش علشانه وانتو كلكم معزومين الحفله هتبقى بكره فى بيت حمايا وكتب العنوان فى ورقه

وقال….اهوه ده العنوان للى عايز يحضر فيكم هستناكم انتو متعرفوش انا استنيت اليوم ده قد ايه انا مفرحتش فى كل حياتى زى فرحتى باليوم ده واخيرا هتبقى معايا اخيرا هتجمعنا اوضه واحده دنيا خبطته فى كتفه

قال…..اه قصدى فيلا واحده شكرا لحسن الاستماع

دنيا اخدته ومشيت بيه بعيد

وقالت…ايه حسن الاستماع دى انت بتقول خطاب بس سيبك انت ايه الكلام الجامد ده عجبتنى حسستنى انى حاجه مهمه كده بس عز بص لعيونها بعشق

وقال ….انتى اهم حاجه فى دنيتى انا مش بحس انى عايش وبتنفس غير اما اكون معاكى

دنيا قالت….انا بحبك قوى يا عز ومبسوطه قوى انى هبقى معاك

وعز قال…انا كمان مبسوط بس هتبسط اكتر لو نروح القسم اللى هناك ده دنيا بصت مكان ما بيشاور

وقالت…ايه ده

عز قال…فى حجات حلوه قوى جوه من اللى تشرح القلب حجات تجيب الدلع اللى تمنع

دنيا قالت….اتلم ياض عيب ايه الكلام ده بكسف انا

عز قال…طب خلاص يلا تعالى هجبلك انا على زوقى وراحو سوا وجابو الحجات وروحو وهم يدوب لسه على الباب و لسه هيدخلو سمعو سامى بيزعق

وبيقول…يعنى هتكون راحت فين اختفت

عز قال….شكلو بابا متضايق شويه النهارده ودخلو

و دنيا قالت…مالك يا بابى فى ايه ليه متضايق كده

عز قال…عادى يا روحى انتى اطلعى ودي الحجات دى لحسن حد يشوفها وانا هشوف مالو واقولك ودنيا طلعت وعز قرب

وقال ..اوعى يا حميا تكون بتزعق عشان مش لاقى الفاظتين اللى فى اوضتك متقلقش انا بعتهم وجبت بيهم فستان وقمصان لبنتك بس متقلقش البدله بتاعتى انا دفعت حقها من جيبى اه والله اتطمن مش منهم يعنى وسابو وطلع وسامى كان بيبصلو بزهول وعز راح عند دنيا

وقال…دانو حبيبتى باباكى كان متخانق مع حد مش مهم متقلقيش

دنيا قالت…انا مش بقلق اصلا وانت معايا يا روحى

وعز قال…طب ايه مش هتقيسى الحجات اللى جبناها دى

دنيا قالت…لا وانت اصلا هتقعد فى الاوضه التانيه لحد ميعاد الفرح بس قولى انت وبابا ليه متخانقين يعنى على ايه ليه بيقول انك كداب

عز قال….ابدا اصل بابا وبباكى زمان كانو بيشتغلو سوا واختلفو على فلوس موضوع مش مهم خالص يعنى بعدين ابقى اقولك بس قوليلى انتى ليه بقى هقعد فى اوضه تانيه

دنيا قالت…عشان اوحشك كده ونحس با لفرح ونستناه

عز قال….يابت ده انتى بتوحشينى وانتى قصاد عنيا امال اما هبعد عنك هبقى ازاى ده انتى الحلو اللى بيحلى المرار اللى بشوفو من ابوكى

دنيا قالت…متزعلش منه هو بس عز قاطعها

وقال…لا انا مستحيل الومو لان انا عازره هو متضايق منى عشان انا هاخدك منه وانو مألومش اى حد يكرهني تكونى انتى فى حياتو وانا اخدك منه لان انا هاخدك من كل الناس انا عايزك تبقى ليا لوحدى وقرب منها فى لحظه جميله بس الباب اتفتح ودخل سامى بغضب

وقال…ايه ده انت بتههب ايه دنيا شهقت بكسوف

وعز قال…كلك نظر يا عمى قاعد مع مراتى فى اوضتنا لوحدنا والشيطان تالتنا هكون بعمل ايه يعنى بس لو مش عارف اقولك عادى يعنى دنيا بصتله بغيظ وسامى اخده ومشي بيه

وقال..انت هتفضل فى الاوضه دى لحد ميعاد الفرح تمام ولحد الميعاد ما ياجى ما شوفش وشك هناك سمعت

عز قال..ماشى ياسطى عيب عليك الكلام ده

سامى قال….هو انا لو اديتلك الفلوس اللى تطلبها تحل عن بنتى وتسيبها فى حالها وتغور من خلقتنا

عز قال …لا طبعا

سامى قال….ليه مش قولت انك عايز الفلوس انا هديهملك

عز قال…اه بس ده كان زمان قبل ما ادخل حيات بنتك اصل انا بعد ما شوفت دانو مقدرش اسيبها خلاص انت مش عارف انا بحبها قد ايه يعنى بص انا بنتك دنيا دى فى حضنى اه قصدى فى عني يعنى

سامى قال…عينك دا انا هطلع عينك اصبر بس عليا يا وسخ ونزل

وعز قال…ما قولنا كده من الاول ليه ما ادتنيش والله لا انا مبلطلك هنا يا سو صبرك عليا وتاني يوم بالليل كانوا عاملين حفله جميله جدا حاضر فيها ناس كتيرجدا وتعرفوا على عز بس جت ست في ال 50 راحت عند عز

وقالت بصوت واطي….. حبيب ماما برافو عليك هو ده اللي احنا مستنيينه بالظبط يلا بقى فرجنى اضرب ضربتنا ويلا عز بلع ريقه برتباك

وقال ….اه ضربتنا ضربه ايه

مامته قالت…ايه يا عز انت نسيت ولا ايه احنا عملنا الحفله دي ليه احنا كنا عايزين نخليه يعمل الحفله دي عشان الناس تعرف وفى نص الحفله نسيبله بنته ونمش

عز قال…. ايوه يا ماما بس كده دنيا هتتفضح

مامته بصيتله بحده وقالت…. نعم يا اخويا نعم يا ضنايا ما تتفضح ياض واحنا مالنا مش ده اللي احنا عايزينه

عز قال.. لا يا ماما احنا عايزين نفضح سامي مش دنيا

مامته قالت….. يعني ايه الكلام ده انت رجعت في كلامك ولا ايه مش ده اللي احنا كنا متفقين عليه من الاول امال انا جايه ليه دلوقتي مش عشان اتفرج عليه وهو بيتدمر

عز قال…. انا اسف انا مش قادره اعمل كده يا ماما انا انا بس مامته بصتله بحزن

وقالت… انا ما ربيتش يا عز وكمان ما خلفتش انا هكمل لوحدي انا مش محتاجلك وسبته ومشيت وعز قعد على الكرسي وحط ايديه على دماغه وبعد وقت خلصت الحفله وطلعو على اوضتهم بس عز ساب دنيا ونزل ودنيا نادت عليه اكتر من مره بس ما ردش عليها بقت تدور عليه لقيته قاعد عند البسين قربت منه حاوطت وشه بايديها

وقالت….مالك يا عز مش هتقولي في ايه

عز قال….ما فيش

دنيا قالت ….ما فيش ازاي يعني سبتني ونزلت حتى في الحفله كنت متضايق انت من ساعه ما جات الست دي وانت وشك اتقلب في ايه

عز قال.. الست اللي كانت فى الحفله دي تبقى ماما

دنيا قالت بلهفه….. مامتك انت ما عرفتنيش عليها طب هي مشيت ليه

عز قال…… شوفي يا دنيا انا مش قادر اخبي عليكى اكتر من كده انا بابا وبباكى كانوا بيشتغلوا سوا كانوا متشاركين فى الشركه يعني وبعدين بابا اتوفى
و كانت الفلوس باسم باباكى هو مرضاش يدي لبابا الفلوس بتاعته وماما راحتله وقالتله انها عايزه الفلوس بتاعتنا بس هو مرضاش يديهالها وقالها ان الفلوس كانت بتاعته وان بابا كان مشارك بالمجهود بس وما لهوش عنده حاجه ما ادلهاش حقنا فضل هو يكبر في الشركه اللي ابتدوا فيها هو وبابا وبقت اثنين والاتنين بقو تلاته والتلاته بقوا 10 واحنا طلعنا بالعافيه و هو طالع بفلوسنا ماما كانت عايزه تاخد حق بابا فهي بعتتني عشان اتعرف عليكى وانتى تحبيني تتجوزيني من ورا باباكي وساعتها يا اما يسيبك معايا ويقطعك وبعدين انا ارميكي في الشارع فترجعيله لا متطلقه ولا متجوزه بس راح ترجعي بفضيحه وسعتها هيدنا حقنا غصبا عنه

ولما باباكى عمل حفله وجاب الناس كان المفروض انى اسيبك في نصها وامشي دنيا كانت بتسمع ودموعها بتنزل بغزاره

وقالت …يعني كلام بابا كان صح انا كنت الكوبري اللي هيوصلك ليه طب وانت ما عملتش كده ليه بقى صعبت عليك

عز قال.. ما قدرتش انا ما قدرتش اسيبك في الحفله واكسر فرحتك واحلامك ما حبتش اكسرك انت مش ذنبك في اللي حصل ده كله فكملت الحفله بس ماما زعلت وقالت انها لا ربت ولا خلفت يعني باختصار تقدري تقولي اتبرت مني



الرابع من هنا 
نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  مدونة كامو - رواية الرجل ذو الياقة الزرقاء الفصل الثالث 3 بقلم اسماعيل موسى - قراءة وتحميل pdf

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top