رواية قدر صبا الفصل التاسع 9 بقلم سمية رشاد – للقراءة المباشرة والتحميل pdf

رواية قدر صبا الفصل التاسع 9 بقلم سمية رشاد

*البارت التاسع* وصلنا المره اللى فاتت على اما صبا وصلت لها رساله ودهشت مما رأت
صبا :ايه دا هعمل ايه أرد ولا ايه مش عارفه اعمل ايه هو جاب نمرتى ازاى بس طب أرد اشوف عايز ايه هو بيقول ردي عشان عايزنى فى حاجه مهمه
صبا أرسلت اليه:نعم
المرسل:انتى صاحيه لحد دلوقتى ليه
صبا :نعم هيا دي الحاجه المهمه
المرسل:انا بسالك سؤال تردي عليه
صبا:طب مش هقول
المرسل:ردي عدل عشان مجيش اشدك من شعرك
صبا بسخريه :اه هيا دي عادتك ولا هتشتريها
المرسل بصدمة :انتى مجنونه هو انا مديت ايدي عليكى قبل كدا
صبا:اه فاكر اما كنت فى تانيه اعدادي وكان فى ولد بيسألنى انا وضحى على معاد الدرس وانت ضربته واما روحت ضربتنا انا وهيا
مصعب:يااه انتى قلبك اسود اووي المهم مش ببعت لك لك عشان أفتكر معاكى ذكرياتك لو خرجتى بكره من غيري انتى حره
صبا بصدمه من قلة زوقه معها: احنا هنروح اصلا على المحاضره التانيه عشان الاولى ملغيه هتكون فى الشغل
مصعب: ايه يعنى هاجى من الشركه اوديكوا وارجع تانى وبعدين انا مش عايز اوديكى عشان جمال عيونك بس عشان جدك فى الوقت دا ممكن يعمل اى حاجه محدش ضامنه
صبا ببعض الخوف :هيعمل ايه يعنى
مصعب مستشعرا خوفها:طبعا ميقدرش يعمل اى حاجه طول ما انا موجود متخافيش
صبا:انا مش خايفه
مصعب :ما انا عارف يلا اتخمدي
صبا فى نفسها:ايه قلة الزوق دي طب والله ما انا راده عليه وقفلت الواتس وأكملت قراءة وردهافى الصباح
كانت ضحى فى غرفة صبا لكى يذهبوا إلى الجامعه
ضحى:يلا يا بنتى مش راضيه تروحى ليه هنتأخر
صبا:طب استنى شويه
ضحى:استنى ايه انتى يوم عايزه تروحى بدري ويوم تتاخري يلا المحاضره هتبدأ الساعة 11والساعه دلوقتى عشره وتلت كدا هنتأخر
صبا بتردد وخجل:خلاص اتصلى باخوكى قوليله
ضحى بمكر:آااااه عشان كدا طب ما تتصلى بيه انتى
صبا بخجل:لا طبعا اتصلى بقى يا ضحى خلصى
ضحى بمكر :ماشى ثم اتصلت على مصعب
مصعب:الووو
ضحى:السلام عليكم
مصعب :وعليكم السلام
ضحى بمكر:خد كلم صبا عايز تكلمك
شهقت صبا بصدمه ونظرت لها فإبتسمت ضحى
مصعب بإستغراب:ماشى هاتيها
صبا بهمس لضحى:ايه اللى انتى عملتيه دا يا ضحى انتى بتستهبلى
ضحى :يلا خدي بسرعه ووضعت الهاتف على اذنها
فصمتت صبا ولم تتحدث
ضحى:يلا يا بنتى اخلصى
صبا بصوت يكاد يكون مسموع:السلام عليكم
مصعب: وعليكم السلام خير
صبا:ا إحنا رايحين الجامعه
مصعب:اه صح نسيت طب اجهزوا ربع ساعه وهكون عندكوا
صبا :احنا كدا هنتأخر هنروح احنا وخلاص
مصعب بعصبيه:قلت لك استنوا وأنا مش هتأخر
صبا:ماشى سلام عليكم
فلم يرد عليها وأغلق الهاتف فى وجهها
صبا :نظرت للهاتف بصدمه فضحكت ضحى فهى كانت تستمع للمكالمه من اولها
صبا:اخوكى دا فظيع والله بيقفل فى وشى
ضحى:هههه معلش عشان متعصب بس الله انتو بتضحكوا اوي
صبا:صدقى انتى رخمه احنا كدا هنتأخر
ضحى:لا متخافيش دا الشركه قريبه أصلا من البيت عشر دقائق و هيكون وصل
صبا:يا سلام مش انتى اللى عماله تقولى هنتأخر
ضحى:لا ما انا كدا هتفرج بقا
صبا:تتفرجي على ايه يختى اه صح بقا بتحطينى ادام الأمر الواقع انتى اصلا عيله ندله
ضحى :اومال اتفرج على مين مش كفايه مش بتخليني اتفرج على تلفزيون
صبا:ليه مش بنتفرج كل يوم
ضحى:اه يختى بنتفرج على الشيخ محمد الغليظ
صبا:ماله ها ها
ضحى :مفيش يختى نفسى اتفرج على مسلسل زي الناس
صبا:المسلسلات بيكون فيها حاجات كتير احنا منهيين عنها زي غض البصر اما نقعد نبص للبطل ونقول دا حلو ولا الموسيقى والاغاني اللى بتبقى فيها وكمان بتكون مضيعه للوقت وياريته على حاجه حلوه
ضحى:طب ما فى وسائل المواصلات ساعات بيكون فيها تليفزيون او اغانى وفى العيادات ساعات بيكونوا مشغيلين وبنسمع غصب عننا
صبا:اديكى قلتيها بنفسك غصب عننا مش بمزاجنا ربنا سبحانه وتعالى قال(وليس عليكم جناح فيما أخطأتم به ولكن ما تعمدت قلوبكم)لو حاجه غصب عنك خلاص عادي بس تعترضى عنها بقلبك يعنى مش نفسك تسمعى وتقولى لا دا غصب عنى أما لو قلبك متعمد يسمعها وعايزها فدا مش غصب عنك ولا انتى مكرهه عليه لا دا بمزاجك اما لو غصب عنك فعلا وقلبك فعادي الرسول صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم قال(رفع عن امتى الخطأ والنسيان واما استكرهوا عليه) وبعدين ممكن تطلبى منهم بأدب أنهم يقفلوا الاغانى وممكن يستجيبوا
ضحى:انتى بتقولى مشاهدة المسلسلات مش بيبقى فيها غض بصر طب ما الداعية الاسلامى او الدكتور فى الجامعه غصب عننا ساعات بنبص له
صبا:اما بتبصى للداعية بيكون النظر لضروره لغرض العلم بتكون نظره خاليه من الشهوه اما النظر للممثلين فبتكون غير كدا
سمعت ضحى صوت سيارة أخيها فقالت:ايه دا شكل أبيه وصل يلا ننزل أصل يتعصب علينا
صبا :يلا
نزلت الفتاتان إلى الأسفل فوجدوا مصعب جالسا فى السيارة بانتظارهم ويستمع الى احدي الاغانى
همت ضحى وصبا إلى الركوب فى الخلف فقال:السواق بتاعكوا انا صح واحده تيجى تركب ادام
فجرت ضحى إلى الباب وركبت فى الخلف وقالت لصبا:اقعدي يا حبيبتى جنب جوزك هو مش هيوصلنا بسببك
صبا نظرت إليها بصدمه ولم يكن لديها حل سوي الركوب بجواره
ركبت صبا بجواره وقالت لضحى:ماشى بس أما ننزل
مصعب:ايه هاكلك يعنى ولا ايه
صبا بخجل:لا مش قصدي يا أبيه والله
ضحى:هههههههههه هو انتى لسه بتقوليله يا أبيه هههههه فنظر إليها مصعب نظره اخرستها فكتمت ضحكتها
مصعب لصبا:عاجبك كدا ياريت حضرتك تضغطى على نفسك ومتقوليش أبيه دي تانى
صبا بغيظ من طريقته:ماشى
بعد دقيقتين أرسلت صبا رساله لضحى بها ضحى
ضحى أرسلت لها:نعم
صبا:قوليله يقفل الاغانى دي
ضحى:نعم يختى انتى عايزاه يقلب عليا ومش يرضى يدينى فلوس
صبا:ماديه حقيره
ضحى:قولى اللى انتى عايزاه مش هقوله حاجه قوليله انتى
صبا :ماااشى طب مش عامله لك البيتزا اللى كنتى عايزاها
ضحى:مش هقول بردوا هعملها انا
صبا:ههه مبتعرفيش فاكره بتاعة المره اللى فاتت
ضحى:دا كانت جميله يا بنتى
صبا:اه ما انا عارفه
ضحى:مش هقوله بردوا
صبا:انا هقوله هخاف من ايه يعنى هو هيعمل لى ايه
ضحى:اه صبري نفسك هههه

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  مدونة كامو - رواية مليكة الأيهم الفصل العاشر 10 بقلم أسماء علي - قراءة وتحميل pdf

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top