رواية عائلة آخر جنان الفصل التاسع 9 بقلم مروة طارق – للقراءة المباشرة والتحميل pdf

رواية عائلة آخر جنان الفصل التاسع 9 بقلم مروة طارق

وينزل الاولاد بالترتيب محمود وراه محمد وراه سمر وراها سهر وراها مهند وراه مروة وراها منار وراها سارة وراها احمد …………. ويقفوا قدامهم بالترتيب …..
حسن وعيلته مبرقين جامد وفاتحين بقهم من الدهشة ……..
حسن : مين دول ؟
ناهد : ولادنا
حسن وعيلته كلهم في نفس واحد : ولااااااااااااااادكم
خالد وهو بيكتم ضحكة : اه ولادنا
حسن : ماش شاء الله انا كنت فاكر انكم جبتوا مروة ومنار ومهند
ناهد : لا احنا جبنا 9 اولاد
قامت ناهد وقفت قدام اولادها …..
ناهد : محمد ومحمود , سهر وسمر , مروة ومنار ومهند , احمد وسارة
حسن : ماشاء الله دول ولادي
وبيشاور على اولاده يعرفهم عليهم …..
حسن : شيماء وهاني وهبة
شادية : بس اكيد تعبتي فيهم اوي
ناهد : خالص والله بالعكس دول فرحتي من الدنيا
شادية بغيرة واضحة : بس جسمك متغيرش يعني ده معروف ان الواحدة بتتخن بعد اول ولادة مش تانى وتالت ورابع
ناهد : طريقة الاكل في امريكا مبتخليش حد يتخن غير بس اللى بيهمل وياكل حاجات مضرة شادية : اه عندك حق
حسن : ربنا يخليهملكم….اه …. انا مش عايزكم يا ولاد تزعلوا من بعض هبة بس فهمت اللى شافته غلط
مروة : والله هبة كلها غلط اصلا
خالد : بنت مينفعش كده
مروة : قصدي يعني طول عمر دماغها مفهماها غلط وطول عمرها شمال
ناهد : مروة نقي كلامك
مروة : هو انا بشتريه عشان انقيه انا بقول وجهة نظري فيها
شيماء : بس انا اعتقد انه مينفعش برضو ان اخوكم يحضنكوا في اي حتة كده يعني الناس متعرفش انتوا تقربوا ايه لبعض
مهند : والله احنا مكناش نعرف ان احنا جينا مجتمع دماغه زبالة ودماغه رايحة شمال وبيفهم كل حاجة بايحاءات …… سخيفة
محمد : وبعدين حضرتك يا انسة شيماء عرفتي منين حضن الاخ عشان تفرق معاكي تحضنيه فين وامتى وقدام مين ؟
شيماء تسكت وهاني يستعجب …..
هاني بابتسامة : وانت عرفت منين اننا عمرنا ما حضننا بعض على فكرة هما اللى مش بيدوني فرصة
هبة وشيماء ينكزوا هاني في دراعه …….
محمود : بقولك ايه يا هاني ماتيجي نطلع نقعد في الجنينة انا وانت ومحمد
هاني : اه ياريت يلا بينا
يقوموا محمد ومحمود وهاني ……
محمود : عن اذنكم .
سهر بتوشوش سمر : ما تقومي نطلع معاهم احسن البنات دول وامهم شافطين الاكسجين كله وانا هتخنق
سمر : اه ياريت عشان انا نفسي اجيب شيماء من شعرها بس ماسكة نفسي بالعافية
يقوموا من مكانهم يلاقوا ناهد بتنده عليهم …..
ناهد : رايحين فين يابنات
سهر : هنخرج نقعد مع محمد ومحمود ياماما
ناهد : ما تاخدوا شيماء معاكم اكيد هتحب تقعد معاكم
سمر : مايمكن هي عايزة تقعد معاكم يعني متحرجيهاش ياماما
شيماء : لا عادي انا هاجي معاكم
وتقوم شيماء تقف قصادهم …..
سهروهي بتجز على سنانها : طيب يلااا قدامنا يا حبيبتي
البنات مشيوا خرجوا برة ……
حسن : كويس انهم قاموا انا عايز اعتذرلك يا خالد عن اللى بدر منى وهبة كمان لازم تعتذري
هبة بعصبية : اعتذر ليه انا مغلطتش انا شوفت حاجة وفهمتها غلط وجيت قولت لحضرتك
مروة : مفيش داعي انها تعتذر لانها طول عمرها هتعيش بدماغها اللى فاهمة الناس غلط ومش معقول هتمشي تعتذر لكل الناس يعني دي ممكن توصل انها تعتذر للكوتشي بتاعها
هبة : قصدك ايه ؟
مروة : وافهمك قصدي ليه ما انتى كده كده هتفهميه غلط
مهند : اوي يا ميروووووووووو
مهند يمد ايده لمروة ومروة تسلم عليه ويضحكوا ……
خالد : بنت ولد خلاص الناس جايين لحد عندنا نحترم نفسنا شوية ونبطل الحركات دي
حسن : انا مقدر انهم مضايقين بس ياريت يفضلوا يجوا تاني الدروس بتاعتهم عشان مستقبلهم
مهند : لا طبعا اكيد في مكان تاني ممكن ناخد فيه مجتش عالسنتر بتاعك يعني
خالد : مهند اخرررررس هما هيفضلوا يروحوا وانا عارف انك خايف على مستقبلهم
مهند ومروة : ايييييييييييييه ؟
خالد : اللى قولته هو اللى هيتنفذ ومفيش نقاش
حسن : والله يا خالد انا بعز ولادك زي هبة بنتي بالظبط
خالد : انا متأكد من ده
مروة : انا طالعة برة مع اخواتي
مهند : انا رايح معاها
ويقوموا ويقوم وراهم احمد وسارة وتفضل منار قاعدة ….. وشوية وتقوم وراهم
هبة برقة : منااااااااااااار ممكن اجي معاكي
ناهد : خديها معاكي يامنار
منار تهز راسها بالموافقة وتاخدها معاها ….
***************************************************
كلهم قاعدين برة وهاني مندمج اوي مع محمد ومحمود …..
محمد : بس انت شكلك كده مختلف عنهم
هاني : ااااه فعلا
محمود : ايه ياعم هو فكرك بحاجة وحشة ده بيتكلم عن اهلك
هاني : انا مقولتش حاجة بس انا بتعب معاهم اوي
محمد : لا لا لا لا لا مش طالبة غم خالص كفاية اللى شوفناه جوه
هاني : تحب عزيزي المستمع تسمع ايه ؟
محمود : قوم ياعم ده طلع عبيط هههههههههههههه
***********************************************
شيماء : بس انا ملاحظة ياسهر انك مش مهتمة بنفسك خالص مش عاملة ليه زي اختك
سمر : مبدئيا انا سمر مش سهر ولو مش هتفرقي بينا يبقى متتكلميش معانا ثانيا انا صحفية يعني مش مطلوب مني اني احط كل كمية البوية في وشي واروح اعمل لقاء صحفي يبقى انا ساعتها رايحة ادلع
سهر : سيبيني اكمل بعد اذنك يا سمر
سمر : اتفضلي يا حياتي المايك معاكي
سهر : ثالثا انا لازم اهتم بكل تفاصيل الموضة والميكب والجززززززززززززززم اللى بتنزل عشان انا مصممة ازياء يعني انا لو مكنش ده مجال شغلى كان زماني زي اختى بالظبط وبالمناسبة انا سهر مااااااااشي
شيماء : اوك اوك عرفت ان انتى سهر وانتى سمر بس والله كويس انك مصممة ازياء يعني ينفع تعمليلي فستاني فستان فرحي صح انا بصي عايزاه اول حاجة يكون ولا اقولك اعمل فستانين احسن
تيجي مروة ومهند ومنار وهبة ويقعدوا معاهم …..
شيماء : هبة شوفتي سهر طلعت مصممة ازياء وهتصمملى فستان فرحي
هبة : بجد ؟ والله كويس بدل الازواق البلدي اللى كنا بنشوفها في المحلات
مروة بصدمة : نعععععععععم
سهر بزعيق : اولا انا موافقتش اني اصمملك فستانك ثانيا انتى اخر واحدة افكر اصمملها فستانها ثالثا انا سهر ودي سمر اتعلميها وبطلي الدمغة الناشفة بتاعتكم
مروة تقوم تحضن سهر …..
مروة : حبيبتي يا كيداهم
هبة : ومتصمملهاش ليه فستانها ان شاء الله هي اقل منك في ايه عشان تبصيلها وتعامليها كده
مروة : اسكتي احسنلك يا هبة احسن في حبة حلاليف في دماغي مش عايزة اسيبهم عليكي يجي محمود ومحمد وهاني على صوتهم العالى ……
محمود : ايه يا جماعة في ايه ؟
شيماء تعيط : يرضيك يا محمد اختك تهزئني وتقولى انتى لو اخر واحدة في الدنيا مش هعملك فستانك
محمود : اولا انا محمود مش محمد ثانيا معلش اكيد مش قصدها
سهر : ماهي بتحاول تدبسني وبتقول لاختها سهر هتعمله انا اصلا موافقتش ولا النظام عنكوا في مصر التدبيس يعني
هاني : انا اسف يا انسة سهر هي اكيد من عشمها بس مش اكتر
مروة : الله ايه ده ده في واحد فيكوا دماغوا موجوده فيه ومش بيغلط في الاسامي ما شاء الله
محمد : ياريت تخفوا في موضوع الاسامي شوية امكوا نفسها لحد النهاردة بتغلط فينا
محمود : خلاص بقى يا انسة شيماء خلاص يا انسة هبة حصل خير اتفضلوا اقعدوا واحنا كمان هنقعد معاكوا
قعدوا كلهم ساكتين وكلامهم قليل والقعدة يسودها جو من التوتر …..
*****************************************
خالد : والله نورتونا النهاردة يا حسن
حسن ك ربنا يخليك بس الزيارة مردودة ان شاء الله
شادية : عايزين نتقابل يا ناهد سيبك من الرجالة دول احنا لينا قعدات تانية
ناهد : ان شاء الله
خالد : ياريت بقى متنسوش تشرفونا في الحفلة اللى هنعملها
حسن : ان شاء الله جايين
مروة بتوشوش منار : الحفلة باظت قبل ما تبتدي
هاني بيقرب من مروة ولسة هيسلم عليها بس سمع اللى هي قالته …..
هاني بيمد ايده وبيسلم على مروة : مع السلامة
مروة : مع السلامة
هاني : ان شاء الله اشوفك في السنتر
مروة ببرود : ربنا يسهل
هاني : انا …. انا …. انا …. اه….
مروة : مالك ما تقول اللى عايز تقوله
هاني : لا خلاص فرصة تانية مع السلامة
مروة : مع السلامة
هبة عينيها على هاني ….. هاني راح ركب في العربية وركب حسن …..
ودعهم خالد وهما ماشين بالعربية ……
خالد بص لاولاده : انا عايزكم كلكم جوه حالا وسابهم ودخل من غير كلام ودخلت وراه ناهد فضلوا واقفين باصين لبعض ومستغربين هما عارفين من طريقته ان في حاجة ولازم يواجهوها …..
******************************************
شادية في العربية : شوفت فيلتهم جمييييييييلة اوي
شيماء : بس عيالهم كتير
شادية : اه هههههههه اورطة عيال دي عملتها ازاي دي ههههههههه
شيماء بتوشوش هبة : والله انتى غبية بتجري ورا اللى اسمه اسلام وسايبة الولا مهند اسلام ده ايه المعفن
هبة : بحبه الله
شيماء : عليا برضو ده انا عارفاكي هي حارقك اوي انه سابك لكن وايه يعني غيظيه وعرفيه مقامه واشبكي مع الولا مهند الولا شكله توحفة ولا نجم من االنجوم
هبة : فكرك كده
شيماء : اه ويا سلام بقى لو عرفتي تربطيه بيكي طول العمر هتضمني اللى يعيشك في نفس مستوانا مش اسلام
هبة تفكر في كلام اختها شوية وبعدين تبتسم ….
هبة : وماله بس انتى مش شايفة اخواته البنات مش طايقني ازاي
شيماء : اتصرفي يا اختي زي اكيد ما اخته هتتصرف عشان سي روميو اللى قاعد جنبنا ده
هبة : انتى اخدتي بالك برضو
شيماء بفخر : طبعا وهي دي حاجة تخفى عني ده انا شيمو
هبة : ايه ياسي روميو عامل ايه ظ
هاني : ……
هبة : مبتردش ليه ياعم روميو علينا احنا منشبهش ولا ايه
هاني يفهم قصدهاويقولها : انا مش ناقصك ومتحاوليش تيجي جنبي النهاردة خالص
هبة وشيماء يضحكوا ويكملوا كلامهم …………..
*****************************************************
الاولاد قاعدين هما وناهد وخالد الوحيد اللى واقف …………….
خالد : انا عارف انكم مش حابين القعدة هنا في مصر
يبصوا لبعض …….
محمود : بابا …. احنا
خالد : متتكلمش سيبوني انا اتكلم واخلص اللى عندي , انا وامكم مسافرناش امريكا عشان فلوس او نشتغل احنا عمرنا ما اشتغلنا ولا عملنا مشاريع هناك حياتنا كلها كانت دراسة وعلم بس بس احنا مدرسناش عشان نفيدهم هما احنا خدنا كل اللى عايزينه من علم عشان نرجع نفيد بلدنا علمناكم دينكم وعرفناكم الصح والغلط وانتوا عمركم الحقيقة ما خيبتوا ظننا كنتم قد المسؤلية جيتوا كلكم توام بارادة ربنا منعرفش احنا ده حصل ازاي وبالرغم من كده كل واحد فيكم مختلف عن التاني مختلف حتى عن توأمه بس بتحبوا بعض اوي ومرتبطين ببعض …..
ياخد نفس : انا فخور بيكم اوي اوي بس في وسط كل ده انا نسيت اشرحلكم بلدكم دي ايه نسيت اوصفهالكم نسيت اخليكم تحبوها الصراع اللى جواكم ده انا السبب فيه كان لازم اعرفكم مصر دي ايه وتحبوها ازاي واجيبكوا تعيشوا فيها لذلك انا قررت قراركلهم ينتبهوا ليه اوي ….
يكمل خالد : احنا هنرجع امريكا كلنا
كلهم يفرحوا ويبصوا لبعض وهما فرحانين ……
يكمل خالد : بس بشرررررط

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية ثمن اخطائي الفصل الثامن 8 بقلم الاء محمد (الرواية كاملة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top