رواية عود ثقاب كامله وحصريه بقلم ندا سليمان – للقراءة المباشرة والتحميل pdf

رواية عود ثقاب كامله وحصريه بقلم ندا سليمان

الساعه 7 بالليل عربيات الزفّه ماشيه فـ الشارع بتتمايل بـ فرحه والعروسه فـ الكوافير خلّصت من ربع ساعه و فـ إنتظار عريسها عشان ياخدها لقاعة الفرح وبعدها على بيتهم 😊 ، قاعده فـ توتر ممزوج بفرحه وقلق أحاسيس مختلطه بتحسها كل عروسه فـ اللحظه دى :))

هو قاعد فـ العربيه ملامحه كاسيها الحزن والحسره 😠 نفسه يصرخ بعلو صوته من الألم 😠 العربيه بتقرب من الكوافير وهو فـ عالم تانى سامع ضحكتها بودانه ، كلمة #بحبك بصوتها الهامس ، حلمهم باليوم ده سوا ، سرحان فـ ملامحها لحد ما صاحبه فوّقه :
إيه يا باشا سرحان 😃 يلا يا عم وصلنا إنزل عشان تاخد عروستك يا بختك ليك حق تسرح تلاقيك بتغنّي إنهارده فرحي يا جدعان 😉

ظهر على وشه شبح إبتسامه وقال لنفسه بسخريه : إنهارده فرحي هه 😕 !! إنهارده إنتحاري 😠

# يلااااا يا جدع هتّنح كده كتيير !!

فتح باب العربيه بكسل ونزل وقف جنب صاحبه ، بيحاول يبتسم مش قادر 😠

أخته واقفه وسط باقى الناس إللى فـ الزفّه بتضحك معاهم لكن من جواها بتبكي على أخوها 😢 ، هى أكتر واحده عارفه بيحبها أد إيه وحلم باليوم ده ورتبله معاها إزاى وأحلامهم خلاص ضاعت 😢
الضيق باين على وشه قربت منه وهمست :
#علي عشان خاطري حاول تبتسم ، حاسه بيك يا قلب أختك بس خلاص مش بإيدينا حاجه نعملها ، حاول تفرح حتى لو هتمثل بس ماينفعش شكلك كده 😠

علي : مش قادر يا علا 😢 حاسس إن بموافقتى على قرار زى ده ومطاوعتكم بنتحر 😢

علا : ماكنش ينفع يا علي خلاص إللى حصل حصل أرجوك بقى كفايه ماتفضحناش يلا عشان عروستك مستنياك 😠

مسكت أخوها من إيديه وراحوا عند باب الكوافير ، خرجت العروسه بفستانها الأبيض ، جمالها وإبتسامتها إللى بتحاول تدارى بيها قلقها منوره وباينه من تحت طرحتها إللى نازله على وشها 😊

قربت علا : يا بختك يا علي 😉 ما شاء الله زى القمر يا هاله (لولولوولوولولولولولي )

وبعد زغرودتها إنطلقت الزغاريد من البنات إللى حولين العروسه (لولولوولوولولولولولي) (لولولوولوولولولولولي)

مسك إيديها وهو حاسس إنه رايح لحكم الإعدام ، سامع الزغاريد وكأنها صرخات قلبه بيستنجد بيها ، حاسس إنه طفل بيبعدوه عن أمه 😢 عاوز يجري عليها ويترمي فـ حضنها ، حاول يرسم الإبتسامه المزيفه زى ما علا طلبت منه ، ركبت العروسه وركب جنبها وإتحرك الموكب لـ الأستوديو عشان يتصوروا

وقف جنبها فـ الأستوديو وكل شويه المصور يقوله إبتسم لكنه مش قادر :((
هى أكتر واحده عرفاه وعارفه إنه مابيحبش يتصور وهومتضايق ….أصل الصور دايماً بتخلدلنا اللحظات وهو بيكره الحزن ومابيحبش الصور تخلدله لحظات حزنه وضعفه ،،، ودلوقتى هو فـ قمة ألمه 😢 بصتله هاله بتعجب وهمست : مالك ؟؟!!!
بدأ يتصنّع الإبتسامه من تاني عشان محدش ياخد باله ولا حد يسمع صرخات قلبه 😢 😠

خلّصوا تصوير وعملوا زفه وراحوا ع النادى وطول الطريق هاله ملاحظه ضيقه !
مسكت إيديه خرج من شروده وإبتسملها ردت عليه بإبتسامه صافيه مليانه فرحه 😊

وصلوا قاعة الأفراح ، مسكت فـ إيديه وزفه وزغاريد حوليهم لحد ما دخلوا ، وقف العريس فـ إيديه عروسته عند الكوشه ، إشتغل الـ DJ وبدأت أسماء الله الحسني بصوت هشام عباس والمصور بيصورهم وعلي بيحمد ربنا إن الكاميرا ماتقدرش تصور إلا الظاهر بس وإلا كانوا كل الناس إللى بتتفرج ع الشاشات الصغيره دى شافوا حالة قلبه وبكوا وإنقلب الفرح لعزا 😢 😠

وبمجرد ما إنتهت أسماء الله الحسني إنتهت الأجواء الدينيه وبدأ الصخب والرقص كعادة الأفراح المصريه 😕
تبدأ بأسماء الله الحسني أو أغنية دينية ! قال يعني أغنية البداية دى هتبارك الليله وإللى هيتم بعدها ساعة فرحه فـ ليلة العمر وبس 😕 !!

المهم أول ما إنتهت أسماء الله الحسني طلب بتاع الـ DJ من علي وهاله يستعدوا لـ رقصه ( سلوو) ، بدأت الموسيقي
حطت إيديها على كتفه وهو ضم خصرها بإيدين مرتعشه ، حاسس إنه بيعمل حاجه غلط أصله من يوم ما حبها وهو معتبر كل البنات محرمين عليه هى وبس حلاله #داليا ❤
بدأ صوت مغنّي :
سيبى روحك وارقصى
بين ايديا والمسى
حضنى بايديكى واضحكى
وعلى ودنى مييييييلى واهمسي
بص لـ هاله وإندهش شايف داليا قصاده إبتسم بـ فرحه معقوله انا بحلم والحقيقه إنى ضامم دلوقتى داليا 😮 ؟؟!!
من كتر فرحته ضم هاله لحضنه أووى شالها ولف بيها وسط تصفيق وتصفير الحاضرين وهاله طايره من الفرحه ، أما عن علا فهى واقفه مستغربه وبتقول لنفسها (كويس علي مثّل الدور ببراعه يا رب الليله دى تعدّي على خير !)

نزلها ع الأرض وهو لسه مبتسم وعيونه بتلمع قرب وهمس فـ ودنها : أنا ما أقدرش أبعد عنك لحظه واحده يا عشقي الأول والأخير :’))
وهاله الفرحه مش سيعاها فاكره إن كل الكلام ده ليها لكنه دلوقتى مش شايفها هى شايف قصاده داليا 😠

وأم علي قاعده جنب أبوه مكشره وحاطه إيديها على خدها 😠

أبو علي : إفردي وشك إنتي فـ فرح إبنك 😣 !

زوجته : هه فرح !!! يا حسره على إبني إللى عيونه كلها حزن وألم 😢 طول عمرك ماتحبش داليا معرفش عملتلك إيه دي مفيش أطيب ولا أنقي منها !

أبوعلي : أطيب وأنقي 😕 إنتي إللى طيبه اسكتي بس وقفّلي ع السيره دي خلاص بلا داليا بلا زفت إبنك إتجوز دكتوره هاله المحترمه بنت الناس إللى الست داليا بتاعتك دي ماتجيش حاجه جنبها ! والحمدلله إن ربنا رحم إبني منها ورزقه بالأحسن

# حرام عليك إتقي الله ده إنت عندك بنات عمرك ما شفت حاجه وحشه من داليا ومع ذلك بتكرهها 😢 انا داليا عندي أحسن من مليوم بنت وإنت عارف إن كل اللى حصل ملهاش يد فيه 😢

_ بقولك ايه انا مش ناقص نكد وقرف فـ فرح إبني ثم إنتي عارفه إبنك علي إللى فـ دماغه بيمشيه لو كان عاوز يكمل معاها بعد إللى حصل كان هيكمل ومش هيهمه حد بس عشان راجل من ضهر راجل وماينفعش واحده زى دى تكون مراته وام عياله سابها

# حرام عليك د ــ

قاطعها : بس خلاص ولا كلمه زياده 😣 ومش عاوز السيره دي تتفتح تاني ولا اسم البت دي يجي قصادي عشان بتخنق 😣

إنتهت الأغنيه وفاق #علي من أحلامه على تصفيق الحاضرين بص لـ داليا ومالقهاش لقي هاله 😮 إتصدم وعرف إنه لسه الكابوس ماخلصش 😠 ، بدأت الأغنية التانيه:
حبيبي علي نياته
كل البنات اخواته ده مكنش كده
بس انا غيرت كل حياته

مسكوا البنات هاله من إيديها وحوطها وبدأوا يرقصوا سوا زى ما الشباب سحبوا علي وبدأوا يرقصوا معاه إعتذر بحجة إنه مابيعرفش يرقص ووقف يصقف ويتفرج عليهم وهم بيرقصوا ومازال راسم بسمه مصطنعه على وشه :’))

بص حوليه شايف ….. ملامح داليا فـ المكان ، هناك أهه بتبتسمله :)) وتقرب منه ، إبتسم ، غمض عيونه وساب طيفها يحضنه :’)) ، سمع صوت صرخه ، فتح عيونه وشاف داليا بتصرخ قصاده وتندهله وتستنجد بيه ، صوت الأغاني والصخب بيعلي وصرخات داليا بتعلى 😠 ، حاسس إنه مش قادر ياخد نفسه 😠 ، بدأ يلاقي طريق وسط الزحمه يخرج منه بره القاعه مسكه واحد صاحبه من إيديه وقرب

على ودنه : رايح فين يا علي إنت كويس ؟ شكلك مش طبيعي ؟؟!!!

علي : رايح الحمام

قدر يفلت منه وخرج من الإتجاه التانى لـ النادى فك الكرفته وبدأ ياخد نفسه ، هدي وبص لـ السما
غمض عيونه وشاف داليا وهي جايه عليه مبتسمه 😊 : علي علي علي

علي : عيوون علي وكل حياته 😊

داليا : لسه جايه من عند سماح الفستان خلاص خلّصت تفصيله 😊 بقي روووعه ما شاء الله 😊 بس باقي لمسات أخيره هبقي أروحلها بكره عشان آخر بروفه بقي إن شاء الله 😊

علي : إن شاء الله 😊 لسه مش ناويه تفرجيني ع الفستان برده 😉 ?

داليا : لأ 😛 عاوزاها تبقي مفاجئه ^^

علي : طاب إفرضي ماعجبنيش ولا طلع ضيق 😛 😑

داليا : أنا عارفه إن حضرتك بتثق فـ ذوقي زى ما أنا عارفه إنك واثق إني مش هختار حاجه مش محتشمه 😛

علي : مممممممم سكتّيني بـ ردك كالعاده 😃 ماشي ماشي عموماً نستني يوم الفرح خلاص هااانت مع إني واثق إنك هتعجبيني بأى حاجه هتلبسيها أصلاً محدش غيرك سكن جوه قلبي وعيوني ❤ 😊

بصت فـ الأرض بخجل وردت بإرتباك : وبعدين بقي مش إتفقنا مفيش الكلام ده لحد ما يتقفل علينا باب إن شاء الله بقي ^^

علي : إرحميني يا داليا ، كنا وإحنا صغيرين زى الفل كبرنا وخطبتك حطيتي حدود ومعرفش إيه وقال لما نتجوز يا بت ده يعتبر انا مربيكي 😃

داليا : هههههههههه يعني زى بابا أو أخويا الكبير خلاص ماينفعش نتجوز بقي 😛

علي : لا يا شيخه 😃 عشان اتشل انا صح !!! ده انا ماصدقت خلاص اليوم ده قرّب 😃

داليا : ربنا يتم فرحتنا على خير يا حبيبي 😊

علي : اللهم آمين بس إنتي قولتي إيه 😉 ؟؟

داليات : ربنا يتم فرحتنا علي خير ^^

علي : لأ إللى بعدها بقي على خير يا إيه ؟؟

داليا : ربنا يتم فرحتنا على خير يا علي 😛

علي : علي مين ده إحنا هنهزر بقي خلّصي قولي كنتي بتقولي إيه

إبتسمت بخجل وإتوردت خدودها : خلاص بقي الله ^^

علي : ماشي ماشي بكره إن شاء الله نتجوز وهعملك عقاب تقوليها كل يوم 😈 ، كل يوم ايه ده !!!
كل ساعه هقولك كرريها 10 مرات قبل الفطار والغدا والعشا

داليا : ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
~
~
~
لسه سامع صوت ضحكها فـ ودانه 😠 حط إيديه فـ جيبه وطلّع الموبايل ، قلّب فـ الأسماء ووقف عندها ( حب عمري ) ضغط إتصال وجاله الرد :
(الهاتف الذي طلبته غير متاح حالياً من فضلك حاول الإتصال في وقت لاحق)

زفر بضيق : أوووففففففففففففف

قلّب فـ الأسماء تانى وجاب (خالتي خديجه ) داس إتصال وسمع جرس ساب الموبايل على ودنه مترقب ردّها بخوف
~
~
~
خديجه قاعده جنب جوزها الحزن كاسي ملامحهم ، حاطه إيديها على خدها والدموع فـ عنيها :'((
رن موبايلها أول ما قرأت الإسم إرتبكت بصلها جوزها : مين إللى بيتصل يا خديجه ؟!!

خديجه : ده ده دى أم إبراهيم كانت عاوزه تسألني على دكتور عنين كويس

رد بغضب : وده وقته 😣 إحنا فايقين لدكاتره !! سيبينا فـ المصيبه إللى إحنا فيها 😣

خديجه : :'((((((((((((((((

كنسلت فرن الموبايل تانى

زوجها بعصبيه : فزى ردى ع الزفت ده أنا مش عاوز وجع دماغ جنبي جتكوا القرف بيت يجيب الهم 😣

خديجه وهى قايمه : حاضر حاضر ما تزعلش نفسك هقوم أهه 😢

دخلت أوضتها وردت بهمس وضيق : ألو أيوه عاوز إيه 😣

علي : خالتي أنا عارف إنك مش طايقه حتي تسمعي صوتي بس أبوس إيديك إديني داليا أكلمها 😢

خديجه : إنت إتجننت ولا جرا لعقلك حاجه 😣 !!! خلاص مابقاش فيه داليا وبعدين إنت مش المفروض فـ فرحك دلوقتى بتتصل هنا ليه عاوز إيه من داليا مش إنت بعتها زى باقى اللى باعوها ولومتها وإتخليت عنها فـ أكتر وقت إحتاجتلك فيه !!! هو ده إللى بتسميه الحب يا سي علي 😣
لو الحب فـ الزمن ده بقى مفهومه كده يبقى ملعون أبوه 😢 😢

علي وهو بيكبي 😢 : ليكي حق فـ كل كلمه يا خالتي بس كنتي عوزاني أعمل إيه وإنتي عارفه أبويا وتحكماته

خديجه : نعم ؟! أبوك وتحكماته على إساس إني مش مربياك يا ولا ! وياريتها طمرت التربيه طلعت قليل الأصل 😣 ، من إمته بيهمك رأى حد طول عمرك عِنَدي ودماغك ناشفه أبوك يقول الكلمه تمشي ع الكل إلا عليك بس إنت من جواك نقح عليك العرق الشرقي وقلت إزاى هتجوزها بعد إللى حصل !! رميت دبلتها وروحت على طول تتجوز واحده تانيه طاب كنت حتى تستني لما دموعها إللى على خدها يا حبّة عيني تجف ولا الجروح إللى فـ جسمها تشفى عشان تستحمل جرحك ليها 😢 إخص عليك ، ملكش فـ البيت ده غير القرابه إللى بيني وبينك كوني أخت أمك لكن لو جيبت سيرة داليا تاني على لسانك ورحمة أبويا وأمي هنسي إن ليا أخت 😣 سيبنا فـ البلوه إللى حلت علينا وحل عنّا بقى 😣

حاول علي يدافع بأى كلمه لكن خلاص قفلت السكه فـ وشه ، ضغط بعصبيه ع الموبايل لحد ما إتكسر رماه بكل قوته ، ولقي صاحبه بيربت على كتفه
: إيه يا علي قالبين عليك الفرح حد يسيب فرحه ويقعد بره كده !!!

علي : ناولني سيجاره

صاحبه بدهشه : إنت من إمته بتشرب سجاير 😳 !!!!

علي : من دلوقتى قلت ناولني سيجاره 😣

ناوله صاحبه السيجاره وولعهاله حطها بين شفايفه وبدأ يكح ومع ذلك مش هامه فضل يسحب أنفاس مـ السيجاره ويطلّع غضبه مع دخانها ، رماها تحت رجله وداس عليها ، إلتفت لصاحبه إللى لسه بيبصله بدهشه 😮 وقاله : يلا بينا

دخل القاعه ، مسك إيد هاله وبدأ يرقص بشكل جنوني حتي هاله نفسها إستغربت وكذلك أمه وأبوه وإخواته !!!!!!!!!!!
~
~
~
خديجه بعد ما قفلت السكه فـ وش علي قفلت موبايلها خالص وحطته فـ الدرج ، طلعت بره بصت على جوزها وقلبها بيعتصر من الهم إللى باين على وشه 😢 ، بصت على أوضة داليا وحطت إيديها على قلبها ❤ ، راحت ع الأوضه فتحت الباب ولمحت داليا نايمه ، لسه هتدخلها خافت لـ تصحيها وهى ماصدقت تشوفها نايمه 😢 ، تأملتها وهى فـ مكانها ، نزلت دموعها ، حطت إيديها على فمها بتكتم صوت شهقاتها ، وبسرعه قفلت باب الأوضه وجريت تبكي براحتها فـ أوضتها 😢

داليا ماكنتش نايمه ، هى غمضت عيونها لما حست بالباب بيتفتح ، حست بأنفاس أمها إللى كلها حسره وأول ما خرجت فتحت عيونها بألم 😠 ، حاسه إنها ضايعه ،، إن مصيبتها بقت مصيبتين فوق إللى حصلها الإنسان الوحيد إللى حبته فـ حياتها ووثقت فيه بيعلن آخر فصول خذلانه ليها وتخليه عنها بجوازه إنهارده من واحده تانيه ، بصت لمكان دبلته الفاضي فـ إيديها ، غمضت عينيها وحطت إيديها على قلبها بتحاول تطبطب عليه أو على الأقل توقّف نزيفه 😢
سامعه كلمة #بحبك منه فـ ودنها كل كلامه الحلو وكل لحظه حلوه جمعتهم ولا قلبها ولا عقلها قادرين يستوعبوا إنه إتخلّي عنها بالسهوله دى 😠

قامت من سريرها بصعوبه 😑 وسحبت رجلها بوهن 😠 قفلت الباب وراحت لـ الدولاب فتحته
~
~
لقته متعلق قصادها لسه جديد ومحطوط فـ جرابه ، فتحت الجراب ورغم الضلمه إللى فـ الأوضه بياضه ظاهر لكن البياض ده فـ عيونها أصبح خلاص مطفي 😠 …. #فستان_فرحها

كان المفروض إنهارده فرحها وفـ اللحظه دى لابسه الفستان وبترقص فـ إيدين حبيبها أول حب والحب الوحيد فـ حياتها
من يوم ما وعيت ع الدنيا وهم مخطوبين لبعض ماحبتش راجل غيره فـ حياتها ورغم تخليه عنها بس لسه قلبها مش قادر يبطل حبه مش قادر يبطل تفكير وبكا عليه 😢 ، مش قادره تستوعب إن إنهارده فرحه على واحده غيرها 😢 ،،، فتحت النور وحطت الفستان على جسمها قصاد المرايه ، بصت لمنظرها إللى بقى زى الغثاء الأحوى 😠 ، عيونها زى ما يكون ننيّ إسود عايم فـ بحر من الدم 😢 ، شكلها أصبح شايب وكإنها كبرت أضعاف عمرها عشرين مره 😢 😠

بصت لـ الفستان وبدأ صوت أنين قلبها ونحيبها يخرج إرتعشت إيديها وإنهارت ع الأرض 😢
مسكت الفستان وبدأت تقطّع فيه بعصبيه وألم وحسره وضياع 😢 😠 😣

قامت زى المجنونه فتحت درج التسريحه بتدور على حاجه ، ملقتش فتحت الدرج إللى بعده وإللى بعده ولقته>> ( مُوس ) مسكته وإنهالت ع الفستان فضلت تقطّع فيه ومع كل قطع تفتكر إللى حصلها ، تفتكر صرخاتها 😠 ، وجعها ، عورت صباعها وأول ما شافت منظر الدم إفتكرت دمها 😢
إفتكرت كل حاجه 😠
بتحاول تاخد نفسها مش قادره الدنيا إسودت حوليها 😠 ، جايين عليها بيضحكوا ومادين إيديهم ناحيتها ، ضوافرهم طويله اووى جايه تنهش لحمها جالها ضيق تنفس وبدأت شهيق زفير شهيق زفير بسرعه وهى بتردد :
أنا مش لازم أعيش فـ الدنيا دى مش لازم أعيش مش لاااازم

ماحستش بنفسها مسكت الموس ضمت كف إيديها وبدأت تقطع شراينها 😠 😢 ……


نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية بيدي لا بيد عمرو الفصل السابع 7 بقلم الكاتبة رانيا الطنوبي - للقراءة المباشرة والتحميل pdf

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top