رواية الحب في زمن البلوك الفصل الخامس 5 بقلم نسرين بلعجيلي (الرواية كاملة)

رواية الحب في زمن البلوك الفصل الخامس 5 بقلم نسرين بلعجيلي

رواية الحب في زمن البلوك الفصل الخامس 5

 الحب في زمن البلوك 

بقلم نسرين بلعجيلي 

الفصل الخامس

رسائل على الشاشة… ومشاعر بين السطور

آدم:

صباح الخير يا نورا.

نورا:

صباح النور.

آدم:

فكرتِ في موضوع مامتك؟

نورا:

فكرت… وخفت… وضحكت… وبعدين خفت تاني.

آدم:

الضحك علامة كويسة.

نورا:

ولا طريقة دفاع؟

آدم:

الاتنين.

سمر (خاص لنورا):

ردودك هادية قوي… في حاجة غلط.

نورا:

أنا بحاول أبان ناضجة.

سمر:

النضج ما يمنعش السخرية.

آدم:

أنا مش مستعجل، بس جاد.

نورا:

الجملة دي بترعبني وتطمني في نفس الوقت.

آدم:

ليه؟

نورا:

علشان اللي كانوا جادين قبل كده… كانوا أول ناس مشيوا.

آدم:

أنا مش ناوي أمشي.

نورا:

كلهم قالوا كده.

مي (في الجروب):

إحنا محتاجين نلبس رسمي ولا كاجوال لمقابلة ماما؟

سمر:

أنا شايفة بدلة ومحضر رسمي.

نورا:

إنتوا بتكبروا الموضوع.

سمر:

إنتي اللي مكبرة آدم في دماغك.

آدم:

أنا عايز أقابل مامتك علشان أطمنها.

نورا:

ولا تطمني؟

آدم:

علشان أقول لها إن بنتها مش مرحلة في حياتي.

نورا:

الكلام ده جميل… بس الأفعال أهم.

آدم:

علشان كده بطلب أقابلها.

سمر (خاص):

هو بيتكلم كويس.

نورا:

الكلام مش مشكلتي… التجارب هي المشكلة.

سمر:

طب جرّبي من غير ما ترهني قلبك كله.

نورا:

القلب للأسف ما يعرفش التجزئة.

آدم:

تحبي أجي إمتى؟

نورا:

لسه.

آدم:

لسه دي أكتر كلمة بتقوليها.

نورا:

علشان أكتر كلمة بتحميني.

مي (في الجروب):

لو طلع كويس؟

سمر:

نفرح.

مي:

ولو طلع وحش؟

سمر:

نطلب بيتزا.

نورا:

أنا بحب دعمكم النفسي بالأكل.

آدم:

إنتي خايفة تحبي؟

نورا:

أنا خايفة أحب وأتخذل.

آدم:

وأنا خايف أقرّب وأفشل.

نورا:

يبقى إحنا الاتنين خايفين.

آدم:

بس لسه بنحاول.

نورا (رسالة صوتية – مكتوبة):

“أنا مش ضد الحب…

أنا ضد الرجوع لنقطة الصفر بعد ما بنيت نفسي.”

آدم:

وأنا مش عايز أهد اللي بنيتيه.

نورا:

الكلام سهل.

آدم:

طب خلينا نثبت بالأفعال.

سمر:

الخلاصة؟

نورا:

لسه.

مي:

طبعًا لسه.

سمر:

بس المرة دي لسه… فيها أمل.

نورا (آخر رسالة):

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية خلف الابواب المغلقه الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم مشاعر مبعثره – مدونة كامو - قراءة وتحميل pdf

خلينا نشوف الأسبوع الجاي.

آدم:

مستني.

نورا:

وأنا حذرة.

آدم:

والاتنين أحسن من الهروب.

مي (في الجروب):

طب سؤال مهم… مامتك بتحب القهوة ولا الشاي؟

نورا:

بتحب القلق.

سمر:

يبقى آدم يجيب شوكولاتة.

نورا:

ليه؟

سمر:

علشان تخفف التوتر الوطني.

آدم:

بالمناسبة… مامتك بتحب إيه؟

نورا:

الصدق.

آدم:

تمام، ده في متناول الإيد.

نورا:

والهدوء.

آدم:

أقلّل كلام؟

نورا:

مع ماما؟

حاول.

سمر (خاص):

إنتي متوترة؟

نورا:

شوية.

سمر:

شوية إيه؟

نورا:

شوية قلب + شوية ذكريات + شوية خوف.

سمر:

دي وصفة مشاعر.

آدم:

أنا مش جاي أُمثّل.

نورا:

كويس.

آدم:

ولا أبيع صورة مثالية.

نورا:

أفضل.

آدم:

أنا جاي أكون على طبيعتي.

نورا:

ماما بتحترم الطبيعي.

مي (في الجروب):

أنا متحمسة.

سمر:

أنا مستعدة نفسيًا لأي دراما.

نورا:

مفيش دراما.

سمر:

دي أكبر كذبة في التاريخ.

آدم:

تحبي أجيب ورد؟

نورا:

لا.

آدم:

طب شوكولاتة؟

نورا:

آه.

آدم:

شوكولاتة داكنة ولا بالحليب؟

نورا:

إنت بتعمل استبيان؟

آدم:

بجهّز للمهمة.

سمر (خاص):

هو شكله مهتم بجد.

نورا:

أنا مستنية أشوف.

سمر:

دايمًا مستنية.

نورا:

علشان ما أقعش بسرعة.

آدم:

أنا حابب أتعرف على نورا من غير خوف.

نورا:

وأنا حابة أتعرف عليك من غير وعود كبيرة.

آدم:

يبقى إحنا متفقين.

مي:

إنتي هتلبسي إيه؟

نورا:

حاجة بسيطة.

سمر:

يعني خمس تغييرات؟

نورا:

أقصى حاجة تلاتة.

آدم:

أنا متوتر.

نورا:

غريبة.

آدم:

ليه؟

نورا:

علشان الرجالة دايمًا بيقولوا إنهم مش بيخافوا.

آدم:

وأنا بخاف… بس ما بهربش.

نورا:

دي نقطة ليك.

سمر (في الجروب):

الخلاصة؟

مي:

آدم هيقابل ماما.

نورا:

وأنا هقابل خوفي.

سمر:

وأنا هقابل البيتزا لو حصلت كارثة.

آدم (آخر رسالة):

مهما حصل… أنا مبسوط إنك إدّتيني فرصة.

نورا:

الفرص بتبان في الأفعال.

آدم:

وأنا مستعد.

نورا:

نشوف.

آدم:

دايمًا نشوف… بس المرة دي بقلب هادي.

    

مي (في الجروب):

أنا بدأت أتوتر أكتر منك.

نورا:

ده طبيعي… انتي عاطفية.

سمر:

وأنا درامية.

نورا:

وأنا اللي هتشيل الليلة.

آدم:

فكرتِ في اليوم المناسب؟

نورا:

أنا بفكر في نفسيتي قبل اليوم.

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية اريدك لي الفصل الخامس 5 بقلم ريهام ابوالمجد (الرواية كاملة)

آدم:

تحبي يكون ويك إند؟

نورا:

علشان نحتاج دكتور نفسي بعدها؟

آدم:

علشان مامتك تبقى هادية.

نورا:

مامتك بتحب الهدوء؟

آدم:

لا، بس بحاول.

سمر (خاص):

إنتي مترددة؟

نورا:

أنا خايفة.

سمر:

منه؟

نورا:

من نفسي لما أصدق.

سمر:

طب صدقي بالعقل مش بالقلب.

نورا:

العقل موافق مبدئيًا.

سمر:

يبقى فاضل القلب يتطمن.

آدم:

ممكن أسألك سؤال صريح؟

نورا:

السؤال الصريح دايمًا بيبقى مصيبة.

آدم:

إنتي شايفاني مشروع حياة… ولا مرحلة؟

نورا:

شايفاك اختبار.

آدم:

اختبار إيه؟

نورا:

اختبار الصبر والصدق.

آدم:

أنا جاهز للامتحان.

نورا:

مفيش إعادة.

مي (في الجروب):

أنا حاسة إنكوا اتعلقتوا.

نورا:

إحنا بنقرب بحذر.

سمر:

يعني بنمشي على الزجاج.

آدم:

مامتك بتحب الأسئلة الكتير؟

نورا:

بتحب الإجابات الواضحة.

آدم:

أنا بحب الوضوح.

نورا:

يبقى هتتعب.

آدم:

التعب اللي يستاهل، مش مشكلة.

سمر (خاص):

هو كلامه موزون.

نورا:

الميزان الحقيقي في الأفعال.

سمر:

إنتي بقيتي حكيمة فجأة.

نورا:

التجارب بترفّع المستوى.

نسرين بلعجيلي 

آدم:

تحبي أقابلها لوحدي ولا وإنتي موجودة؟

نورا:

طبعًا وأنا موجودة.

آدم:

ليه؟

نورا:

علشان لو توترت… أضحك.

آدم:

والضحك ينقذ المواقف؟

نورا:

أكتر مما تتخيل.

مي (في الجروب):

ماما نورا هتقول إيه أول ما تشوفه؟

سمر:

“إنت شغال إيه؟”

نورا:

و“مرتبك كام؟”

سمر:

و“نيتك إيه؟”

مي:

دي لجنة تحقيق مش زيارة تعارف.

آدم:

أنا خايف شوية.

نورا:

غريبة… الرجالة بتخاف؟

آدم:

من اللي يهمهم بس.

نورا:

دي نقطة ليك.

سمر (خاص):

حاسّة بإيه؟

نورا:

مزيج من الأمل والحذر.

سمر:

يعني؟

نورا:

قلبي بيقولي “ممكن”، وعقلي بيقولي “استني”.

آدم:

أنا مش عايز أكون نسخة من حد وجعك.

نورا:

النسخ دايمًا بتبان.

Nisrine Bellaajili

آدم:

وأنا عايز أبقى مختلف.

نورا:

الاختلاف محتاج وقت.

مي (في الجروب):

حد يطلب بيتزا احتياطي؟

سمر:

البيتزا جزء من خطة الطوارئ.

نورا:

إنتوا دايمًا جاهزين للأسوأ.

سمر:

علشان نفرح من غير صدمة.

آدم:

تحبي نحدد اليوم؟

نورا:

خلينا السبت.

آدم:

السبت قريب.

نورا:

القلب لما يفضل يأجل، بيتعب.

آدم:

وأنا مش عايزك تتعبي.

سمر (خاص):

إنتي موافقة رسمي؟

نورا:

موافقة بحذر.

سمر:

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية السر الخفي كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم جيجي – مدونة كامو - قراءة وتحميل pdf

الحذر مش ضعف.

نورا:

ده حماية.

آدم:

مهما حصل، شكراً إنك ما قفلتيش الباب.

نورا:

أنا ما بقفلش غير لما أتأكد.

آدم:

وأنا ما بفتحش غير لما أكون جاد.

نورا:

يبقى إحنا ماشيين صح… على مهَل.

مي:

العد التنازلي بدأ.

سمر:

والتوتر زاد.

نورا:

بس قلبي هادي أكتر من زمان.

آدم (آخر رسالة):

السبت الجاي… خطوة جديدة.

نورا:

خطوة بعقل قبل القلب.

آدم:

وأنا مع الاتنين.

سمر (خاص):

أنا قلبي دق أكتر منك.

نورا:

إنتي بتعيشي الدراما أكتر من أصحابها.

سمر:

علشان بحب أتفرج من غير ما أتوجع.

آدم:

أنا هلبس إيه؟

نورا:

حاجة محترمة.

آدم:

يعني قميص؟

نورا:

يعني ما تلبسش تيشيرت عليه جمجمة.

آدم:

كنت بفكر فيه فعلًا.

نورا:

امسحه من دماغك.

مي (في الجروب):

مامتك بتحب الرجالة الهاديين ولا الواثقين؟

نورا:

اللي ما يلفّوش.

سمر:

يعني آدم عنده فرصة.

آدم:

أنا مش جاي أُمثّل.

نورا:

كويس، ماما عندها رادار للكذب.

آدم:

ده يخوّف.

نورا:

ده يربّي.

سمر (خاص):

إنتي شايفة فيه إيه؟

نورا:

شايفة محاولة صادقة.

سمر:

والحب؟

نورا:

لسه في مرحلة المراقبة.

آدم:

تحبي أجيب إيه معايا؟

نورا:

شوكولاتة.

آدم:

غيرها؟

نورا:

احترام.

آدم:

ده موجود.

مي (في الجروب):

أنا مش قادرة أستنى السبت.

سمر:

ولا أنا، بس علشان الفضول.

نورا:

وأنا علشان المواجهة.

آدم:

لو مامتك سألتني عن نواياي؟

نورا:

قول الحقيقة.

آدم:

اللي هي؟

نورا:

إنك داخل بنية طيبة مش مغامرة.

سمر (خاص):

إنتي متعلقة؟

نورا:

أنا متطمنة شوية.

سمر:

التطمن أخطر من التعلق.

نورا:

وأريح.

آدم:

أنا مش بحب أضغط عليك.

نورا:

وأنا بحب المساحة.

آدم:

يبقى إحنا متفقين.

مي:

تفتكري مامتك هتوافق؟

نورا:

ماما مش بتوافق بسهولة.

سمر:

ولا بترفض من غير سبب.

آدم:

مهما حصل، أنا مبسوط إننا وصلنا للمرحلة دي.

نورا:

وأنا مبسوطة إني ما هربتش.

آدم:

الهروب سهل.

نورا:

والثبات شجاعة.

سمر (في الجروب):

الخلاصة؟

مي:

آدم هيقابل ماما.

نورا:

وأنا هقابل خوفي بابتسامة.

آدم:

تصبحي على خير.

نورا:

وأنت من أهله.

آدم:

مستني السبت.

نورا:

وأنا مستعدة نفسيًا… وبشوكولاتة.

يتبع ….. 

بقلم نسرين بلعجيلي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top