رواية جميلة المختار الفصل الثالث 3 بقلم جيجي
٣…. جميله قالت… هو انتى عملتى حاجه يا حماتي عشان الجقح عليكى انت ما شفتش المره اللي كانت في المستشفى يا مختار لما كنت بتابع شوفتها كانت تعبانه قوي وكلهم قالو الفلوس الاول قلعت غويشه وديتهاله قلتله بيعها وادافع لمرتك وسبحانو وربك ما طلعتش من المستشفى عدل كنت عامله الحادث بس الحمد لله ربك نجانى من كل اذيه روح شغلك يا اخويا عطلناك وانا قاعده مستنياك هنا هترجع تلاقيني محضرالك وكل من يدي حكم صحتك مش عجباني واضح انها ما جتش على غيابى
مختار قال… ماشي ووقف وقال… عايزه حاجه يا امه
حميده قالت… لا ما عايزهش حاجه جميله مسكه العبايه وحطيتهاله على كتافه
وقالت…. بالسلامه يا ابو الغالي ومختار وقف عند الباب وجميله طلعت ورا ه
وقال…. خفي شويه على امي يمين بالله زعلها يولع فينا بالوالدين يا جاحده راضيها ها راضيها
جميله قالت… يا سلام امك وانا عادى اكون فى المستشفى وتقولك روح طلقها
مختار قال… هي ما قالتش طلقها هي قالت تتجوز عليها
جميله قالت… على فكره الطلاق احسن من ما تجوز عليا انا اروح فيها
مختار قال… ده عبيط مين يا بت اللي قالك انى اقدر اتجوز عليكى ده انا ما اقدرش اطلقك ولا اقدر اتجوز عليكى انتى الحب الحب
جميله قالت… ماشي يا سيدي الناس
مختار قال… مع السلامه ونزل وجميله رجعت وبقت تصفر وهي بتشيل الاطباق من على السفره
امه قالت… وبعدهالك يا بنت حسنه عاجبك امبارح لما نومتيه على الارض وتقولى كان بيحرسك
جميله قالت… افهم حاجه واحده بس مش كل ام نفسها ان هي تشوف ولدها متهنى ولدك مرتاح معايا انتى ايه اللي مزعلك ومخليكي مطايقنيش وعيزاه يتجوز الست جيهان بتاعتك كانت غلطت معاه في زماناته وعايزه يستر على المستور قبل ما يتكشف
حميده قالت… لمى لسانك يا جميله بدل ما اقصهولك انا بمعرفتى
جميله قالت…. والله يا مرت عمي انا ملمومه اللي مش ملمومه اللي دايره على واحد متجوز يجيبوها يمين تروح شمال انا اتجوزت وخلفت وهي قاعده ليه عشان عينها على جوزى بما انها بت اخوكى قوليلها ترتاح شايفه انتى امبارح نام على الباب ولما جيتو رجعلى ده حتى مش واخد على خطره مني ومتمنيلي الرضا عن اذنك اما اروح اشوف ولدى واروح اعمل الاكل لابو ولدي بس قبل ما يمشى كنت قلتو اني هبوس على راسك عشان كلامى كلام يزعلك ما اعرفش ليه يمكن عشان الحق بقى يزعل اليومين دول
بس امه بعدت وقالت….. بعدي عني
جميله قالت… طيب يا امو الغالي كنت عارفه انك ما هتزعليش من الحق وطلعت على فوق وحميده بصيتلها وطلعت على اوضه جيهان
وقالت.. خليكي قاعده كده خطى مونكير وهي قاعده عم تلوف على الواد
جيهان قالت… وانا بحط منوكير ليه مش عشان اكل عقله كيف ما انت قلتيلي اها لبست العبايه الضيقه وفردت شعري وفتحتها من فوق وحطيت المونكير وما عبرنيش
حميده قالت… انسى الحاجات دي كلها الكلام ده كان لما مراته ما كانتش هنا كان قاعد لحاله في الاوضه طول الليل دلوقتي ما بقاش ينفع بقت قاعده معاه اللي ما تتسمى دي
جيهان قالت… طب هنعمل ايه
حميده قالت… انا عارفه عاد
حميده قالت… انا لقيت فكره كده يمكن تظبط
جيهان قالت… ايه يا خالتي قولي
حميده قالت… انتى ايه تحاولي انك تخلي البت دي تشوفوا معاكي بالليل ولا بكره لما تمشيه تاني وينام على عتبت الباب خليه ب اي طريقه يجي على اوضتك هي اول ما تلاقيه راح على او ضتك هتعك الدنيا
جيهان قالت… ايوه يا خالتي طب ما انا عملت كتير قبل كده امبارح واول ما لقيته قاعد على العتبه ورحت عنده وقعدت اتمحلس فيه وقالي ريحي نفسك يا جيهان
حميده قالت… تلاقيكي مشيتي ما انتى هبله زي امك
جيهان قالت.. واه بعد ده كله يا خالتي اعمل ايه تاني
حميده قالت… تقوليله انا راحتى معاك يا سيد الناس اعملك لقمه تفرد ضهرك الارض هنا ناشفه عليك
جيهان قالت بكسوف … واه يا خالتي انا اقول كده انا
حميده قالت… اه ما القطه كلت لسانك جاتك البلا تعالي اما اوريك البنت دي بتعمل ايه وتعملى زيها ونزل سوا ووقفو عند باب المطبخ وكان جي ميعاد رجعت مختار من الشغل وجميلهز كانت واقفه بعبايه بيتي ضيقه في المطبخ وجايبه شعرها على جنب وواقفه بتعمل الاكل اول ما الباب خبط ابتسمت وحطت الطرحه على شعرها وفتحت الباب
وقالت…. ادخل يا مخه
مختار قال…. واه انتى كيف تفتحي كده من غير العبايه السوده
جميله قالت… ما انا عارفه انك انت
مختار قال….. يا سلام عرفتي كيف انا ما ندهتش
جميله قالت… يا اض انت يدك بتدق على قلبي قبل ما تدق على الباب طب ايه رايك انت من اول ما رجلك خطت على الارض من عند شغلك خطت في قلبى
مختار قال…. سلامه قلبك يا ست البنات جبتلك حاجه هتعجبك قوي هديه ليكي وجبت هديه ليا
جميله قالت…. طب هديه ليا انا وعرفناها هديه ليك انت ليه بقى
مختار قال.. عشان روحى رجعتلي انتى مش متخيله كنت عايش كيف فى الفتره دى كنت جته من غير روح وطلع سلسله دهب ولبسهالها
وقال… حليت السلسله يا جميلتي تعرفى كانت على الملكان مليها قيمه بس انا اول ما شفتها قلت رقبت حبيبتي هي اللي هتزينها
جميله قالت… تسلم يا غالى انت بقى ايه جبت ليك
مختار قال…. قميص نوم
جميله قالت بدهشه مصطنعه … واه هتلبس قميص نوم يا سيد الناس
مختار قال…. ما تعمليش هبله انتى نيمتني امبارح على الارض هترديلي الليل تلبسيهولي
جميله قالت… طب روح رش جسمك بشويه ميه كده ولو قعدت فاكرك بعد العشا هلبسهولك
مختار قال… ايه لو قعدت فاكراك دى طب انا مش عايز اتعشى يلا نطلع دلوك
جميله قالت…. بس انا عايزه اتعشى يلا تعال
حميده قالت… شوفتي يا خايبه
جيهان قالت…. شفت يا خالتي هو بيقولها كلام حلو وهي بتقوله انما انا ما بقوله الكلمه بيصدها فى وشى كيف عصام الحضري بقولك على حاجه يا خالتي هم يومين معاكي با اما اتجوزه يا اما هتجوز الواد محسن اللي متقدملي انا مش هقعد كده كتير وطلعت على اوضتها
وحميدها قالت… عايزه تسيبني يا بنت الهبله وتهملى المطرح تقعد فيه ومحدش يعرف يحركها من مكانها يا غبيه ونزلت قعدت على طاوله العشاء
ومختار قال… مساء الفل يا ست الكل
حميده قالت… عليك يا قلب امك
مختار قال… انا قلتلها تراضيكى يا اما البت دى راضتك
حميده قالت…لا راجل يلا
مختار قال…. يبقى راضتك ما فيهاش كلام كانت جميله بتحط الاكل على الطاوله
وقالت…. يلا يا جماعه بالهناء والشفا
مختار قال…. الله يهنيكى يا قلبي هى جيهان ما نزلتش تاكل معانا ليه
جميله قالت بغيظ….. ايه عايزها تفتح نفسك اندهالك
مختار قال… لا مش مساله تفتح نفسي انتى موجوده تفتحي نفسى و دماغي وكل حاجه انا يعني عشان ما بتاكلش بس بسال
امه قالت…. تعبانه لو تقدر بعد ما تاكل تشقر عليها يبقى كثر خيرك
مختار قال… مين انا
قالت… ايوه انت في حد غيرك بكلمه هنا
مختار قال…. ماشي بس جميله شدته لعندها
وقالت.. هو ايه اللى ماشى مشت عليك بطنك هتروحلها اوضتها
مختار قال… يعني ازعل امي ابقي تعالي معايا
جميله قالت… انت ما هتروحش اوضه حد خلصنا
مختار قال…. حاضر ناكل وتتسهل
جميله قالت…. تتسهل كيف يعني هتطلعلها
حميده قالت… بتودودو فى ايه يا مختار
جميله قالت… بيقولى كلى بسرعه ويلا نطلع عشان وحشانى
مختار قال… ماشي ووقف وقال… عايزه حاجه يا امه
حميده قالت… لا ما عايزهش حاجه جميله مسكه العبايه وحطيتهاله على كتافه
وقالت…. بالسلامه يا ابو الغالي ومختار وقف عند الباب وجميله طلعت ورا ه
وقال…. خفي شويه على امي يمين بالله زعلها يولع فينا بالوالدين يا جاحده راضيها ها راضيها
جميله قالت… يا سلام امك وانا عادى اكون فى المستشفى وتقولك روح طلقها
مختار قال… هي ما قالتش طلقها هي قالت تتجوز عليها
جميله قالت… على فكره الطلاق احسن من ما تجوز عليا انا اروح فيها
مختار قال… ده عبيط مين يا بت اللي قالك انى اقدر اتجوز عليكى ده انا ما اقدرش اطلقك ولا اقدر اتجوز عليكى انتى الحب الحب
جميله قالت… ماشي يا سيدي الناس
مختار قال… مع السلامه ونزل وجميله رجعت وبقت تصفر وهي بتشيل الاطباق من على السفره
امه قالت… وبعدهالك يا بنت حسنه عاجبك امبارح لما نومتيه على الارض وتقولى كان بيحرسك
جميله قالت… افهم حاجه واحده بس مش كل ام نفسها ان هي تشوف ولدها متهنى ولدك مرتاح معايا انتى ايه اللي مزعلك ومخليكي مطايقنيش وعيزاه يتجوز الست جيهان بتاعتك كانت غلطت معاه في زماناته وعايزه يستر على المستور قبل ما يتكشف
حميده قالت… لمى لسانك يا جميله بدل ما اقصهولك انا بمعرفتى
جميله قالت…. والله يا مرت عمي انا ملمومه اللي مش ملمومه اللي دايره على واحد متجوز يجيبوها يمين تروح شمال انا اتجوزت وخلفت وهي قاعده ليه عشان عينها على جوزى بما انها بت اخوكى قوليلها ترتاح شايفه انتى امبارح نام على الباب ولما جيتو رجعلى ده حتى مش واخد على خطره مني ومتمنيلي الرضا عن اذنك اما اروح اشوف ولدى واروح اعمل الاكل لابو ولدي بس قبل ما يمشى كنت قلتو اني هبوس على راسك عشان كلامى كلام يزعلك ما اعرفش ليه يمكن عشان الحق بقى يزعل اليومين دول
بس امه بعدت وقالت….. بعدي عني
جميله قالت… طيب يا امو الغالي كنت عارفه انك ما هتزعليش من الحق وطلعت على فوق وحميده بصيتلها وطلعت على اوضه جيهان
وقالت.. خليكي قاعده كده خطى مونكير وهي قاعده عم تلوف على الواد
جيهان قالت… وانا بحط منوكير ليه مش عشان اكل عقله كيف ما انت قلتيلي اها لبست العبايه الضيقه وفردت شعري وفتحتها من فوق وحطيت المونكير وما عبرنيش
حميده قالت… انسى الحاجات دي كلها الكلام ده كان لما مراته ما كانتش هنا كان قاعد لحاله في الاوضه طول الليل دلوقتي ما بقاش ينفع بقت قاعده معاه اللي ما تتسمى دي
جيهان قالت… طب هنعمل ايه
حميده قالت… انا عارفه عاد
حميده قالت… انا لقيت فكره كده يمكن تظبط
جيهان قالت… ايه يا خالتي قولي
حميده قالت… انتى ايه تحاولي انك تخلي البت دي تشوفوا معاكي بالليل ولا بكره لما تمشيه تاني وينام على عتبت الباب خليه ب اي طريقه يجي على اوضتك هي اول ما تلاقيه راح على او ضتك هتعك الدنيا
جيهان قالت… ايوه يا خالتي طب ما انا عملت كتير قبل كده امبارح واول ما لقيته قاعد على العتبه ورحت عنده وقعدت اتمحلس فيه وقالي ريحي نفسك يا جيهان
حميده قالت… تلاقيكي مشيتي ما انتى هبله زي امك
جيهان قالت.. واه بعد ده كله يا خالتي اعمل ايه تاني
حميده قالت… تقوليله انا راحتى معاك يا سيد الناس اعملك لقمه تفرد ضهرك الارض هنا ناشفه عليك
جيهان قالت بكسوف … واه يا خالتي انا اقول كده انا
حميده قالت… اه ما القطه كلت لسانك جاتك البلا تعالي اما اوريك البنت دي بتعمل ايه وتعملى زيها ونزل سوا ووقفو عند باب المطبخ وكان جي ميعاد رجعت مختار من الشغل وجميلهز كانت واقفه بعبايه بيتي ضيقه في المطبخ وجايبه شعرها على جنب وواقفه بتعمل الاكل اول ما الباب خبط ابتسمت وحطت الطرحه على شعرها وفتحت الباب
وقالت…. ادخل يا مخه
مختار قال…. واه انتى كيف تفتحي كده من غير العبايه السوده
جميله قالت… ما انا عارفه انك انت
مختار قال….. يا سلام عرفتي كيف انا ما ندهتش
جميله قالت… يا اض انت يدك بتدق على قلبي قبل ما تدق على الباب طب ايه رايك انت من اول ما رجلك خطت على الارض من عند شغلك خطت في قلبى
مختار قال…. سلامه قلبك يا ست البنات جبتلك حاجه هتعجبك قوي هديه ليكي وجبت هديه ليا
جميله قالت…. طب هديه ليا انا وعرفناها هديه ليك انت ليه بقى
مختار قال.. عشان روحى رجعتلي انتى مش متخيله كنت عايش كيف فى الفتره دى كنت جته من غير روح وطلع سلسله دهب ولبسهالها
وقال… حليت السلسله يا جميلتي تعرفى كانت على الملكان مليها قيمه بس انا اول ما شفتها قلت رقبت حبيبتي هي اللي هتزينها
جميله قالت… تسلم يا غالى انت بقى ايه جبت ليك
مختار قال…. قميص نوم
جميله قالت بدهشه مصطنعه … واه هتلبس قميص نوم يا سيد الناس
مختار قال…. ما تعمليش هبله انتى نيمتني امبارح على الارض هترديلي الليل تلبسيهولي
جميله قالت… طب روح رش جسمك بشويه ميه كده ولو قعدت فاكرك بعد العشا هلبسهولك
مختار قال… ايه لو قعدت فاكراك دى طب انا مش عايز اتعشى يلا نطلع دلوك
جميله قالت…. بس انا عايزه اتعشى يلا تعال
حميده قالت… شوفتي يا خايبه
جيهان قالت…. شفت يا خالتي هو بيقولها كلام حلو وهي بتقوله انما انا ما بقوله الكلمه بيصدها فى وشى كيف عصام الحضري بقولك على حاجه يا خالتي هم يومين معاكي با اما اتجوزه يا اما هتجوز الواد محسن اللي متقدملي انا مش هقعد كده كتير وطلعت على اوضتها
وحميدها قالت… عايزه تسيبني يا بنت الهبله وتهملى المطرح تقعد فيه ومحدش يعرف يحركها من مكانها يا غبيه ونزلت قعدت على طاوله العشاء
ومختار قال… مساء الفل يا ست الكل
حميده قالت… عليك يا قلب امك
مختار قال… انا قلتلها تراضيكى يا اما البت دى راضتك
حميده قالت…لا راجل يلا
مختار قال…. يبقى راضتك ما فيهاش كلام كانت جميله بتحط الاكل على الطاوله
وقالت…. يلا يا جماعه بالهناء والشفا
مختار قال…. الله يهنيكى يا قلبي هى جيهان ما نزلتش تاكل معانا ليه
جميله قالت بغيظ….. ايه عايزها تفتح نفسك اندهالك
مختار قال… لا مش مساله تفتح نفسي انتى موجوده تفتحي نفسى و دماغي وكل حاجه انا يعني عشان ما بتاكلش بس بسال
امه قالت…. تعبانه لو تقدر بعد ما تاكل تشقر عليها يبقى كثر خيرك
مختار قال… مين انا
قالت… ايوه انت في حد غيرك بكلمه هنا
مختار قال…. ماشي بس جميله شدته لعندها
وقالت.. هو ايه اللى ماشى مشت عليك بطنك هتروحلها اوضتها
مختار قال… يعني ازعل امي ابقي تعالي معايا
جميله قالت… انت ما هتروحش اوضه حد خلصنا
مختار قال…. حاضر ناكل وتتسهل
جميله قالت…. تتسهل كيف يعني هتطلعلها
حميده قالت… بتودودو فى ايه يا مختار
جميله قالت… بيقولى كلى بسرعه ويلا نطلع عشان وحشانى
فصول الرواية: 1 2