مدونة كامو – رواية جبريل الفصل السابع 7 بقلم صابرينا – قراءة وتحميل pdf

رواية جبريل الفصل السابع 7 بقلم صابرينا

رواية جبريل الجزء السابع

رواية جبريل البارت السابع

جبريل
جبريل

رواية جبريل الحلقة السابعة

* في مكتب نعناعه *
…………………..
كانت نور علي الاريكه مجرده من الثياب اما نعناعه فكان يقترب اليها ببطء وخبث والابتسامه تعلو وجهه
انه النصر ي ساده
نعناعه وهو جالس امام وجهها ويده تتحرك بجراه علي مفاتن تلك البريئه
لا تستحق البراءه فمثلها كمثل غيرها مجرمه
الجزاء من جنس العمل
دعنا نترك الخصوم جانبا ونتحدث للصدق انها ضحيه لشيء واحد
وهي النرجسيه وتعظيم الانا
مثلها كمثل غيرها تملك الغرور منها اقصاه الي ان اهلكها
……….. ………. …………. ………..
نعناعه بهمس:انا حااستمتع بيكي ومش حاافلتك ابدا من بين ايدي
قليل ما بيجيلي زباين صغيره
واهو غلك وحقدك وطمعك وقعك في ايد واحد زيي وحاافيد واستفيد
اقترب منها وهو ينوي علي شيء واحد فقط
تحطيمها وجعلها نكره
بقايا متواجده علي الارض او للاصح حثاله

***************************
**في غرفه كريم *
سميره بغضب :ي واد انت ي شحط مش حاتبطل عمايلك دي
كريم بقهر:بعشقها بعشقها
سميره:الي خلقها مخلقش غيرها
سايب بنات حوا كلهم وماسكلي في بنت الخدامه
دي متفرعنه علي خيبه اي
دي لا لون ولا ريحه شبه كرسي التسريحه
كريم:اتصرفي
جوزيهالي ان شاله حتي غصب
سميره وهي تقترب منه وتربت علي كتفه بااستهزاء
سميره:لا فالح ي دكررري
داانت حتي الغصب مش قادر عليها وكذا مره تبهدلك ونقول خدته علي خوانه
انت حاتنشف امته يلاا
كريم :مش عايز اقربلها غصب عنها هي بتجبرني وانا بضعف وبسيبها
انا عايزها باارادتها تكون لياا اعمل اي حاجه ان شاله اتحالف مع الشيطان
علي ذكر كلمه الشيطان تذكرت سميره نعناعه وسهراتهم معا
سميره في سرها :ياريت اعرف اراضي الشيطان دا واهو منه ااذي المتفرعنه دي واتسلا معاه شويه بدل غانم الغم
كريم وهو يهز كتف سميره
كريم:ماما ماما انتي روحتي فين انا بكلمك
سميره:سرحت في همومي ومشاكلي
تك موو شبه ابوك الله يجحمه مترح ماراح كان فقر ومعكنن علي اهلي
اسكت اليومين دوول وانا حااشوفلك طريقه تكسر بيها عين بت الخدامه
موعوده انا خلفتي سواد
**************************
….في غرفه جبريل……..
كان مستلقي باالم لا يتحمل مايحدث له وكانه يضرب بعصا غليظه لا يراها
تحمل علي نفسه وذهب كي يتوضا وقران القران بصوت رخيم
ومن ثم هدا جسده من الضربات
جبريل:وبعدين حاافضل لامته كدا
ساعات اقول اني ملبوس بس انا بصلي وبقرا قران
وساعات اضحك علي نفسي واقول الكومبوند مفيهوش عفاريت
اجمد كداا يلا مالك في ااي منتش فرفور
وقف جبريل بصعوبه وهو يحتضن ظهره من الخلف
جبريل:اه ياانا يااما
ي صغيره علي البهدله ي لوزه
والنبي الي قدي اتجوزوا وااتستتوا في البيت
***********************
في مكتب غانم
………………
كان يسعل بتعب ظاهر علي صوته وهو جالس مع الطبيب الخاص بيه وصديق عمره
عصام بحزن:وبعدين ي غانم حاتعمل ااي
غانم:عايزني اعمل ااي
عصام: اعمل الصح اعمل العمليه
غانم:اه اعمل عمليه واستئصل كانسر في المخ
ونسبه نجاحها 5في الميه بس
وياعالم بعد ماتنجح مخي مايتلحسش
عصام وهو يضغط علي شفتيه بندم وتحدث
عصام:مش في ايدك حاجه تانيه غير كداا
سمع غانم طرقات علي الباب
غانم :ادخل
دخلت سالي واعطت له ملف به المعلومات
سالي:فيه كل المعلومات والعناوين الي حضرتك محتاجهاا
غانم :اتفضلي انتي دلوقتي
خرجت سالي وتحدث عصام
عصام: صحتك اهم من الشغل ي غانم
غانم باابتسامه حسره :مش حااعيش زمني وزمن غيري
دنيا دوراه زمان كنت فرعون والنهارده جه الوقت الي حااطالب بيه بالعفو والسماح الي مش حااطوله
وشكلي نهايتي بشعه في الاخر زي ماهي في الدنيا
عصام:مش فاهم حاجه قصدك علي مين
غانم بحسره:فاطمه
وبناتي الي رميتهم زمان
تفتكر بعد عشرين سنه ممكن يسامحوني
عصام :صعب.
غانم:لاء مستحيل مش صعب
عصام:طب حاتعمل ااي
غانم:انا قسمت ثروتي
النص لفاطمه وبنااتها اروي وعائشه وايات
والنص التاني لعمار ونور وسميره
عصام:انت اتجننت انت لسه بصحتك حي ترزق
غانم:صحه اي بس
كلهاا ايام
انا بعت العقارات وكل حاجه وجمدت حسابهم بااسم فاطمه في البنك وحاابعتلها المحامي
عصام:وافرض رفضتهاا
غانم :مش حاترفض
عصام:ليه يعني تاخد من واحد رميها عشرين سنه فلوس ومن كلامك واضح انها ست ميفرقش معاه فلوس ولا غيره
غانم: جوز فاطمه المرحوم خالد
حاابعتلها المحامي وهو حايفهمها بمعرفته ان عم خالد سابله ورث وبما انها مراته فمن حقها الفلوس داا
عصام:وليه كل دا ليه اللفه الطويله دي
غانم: صعب تمسح دموع نزلت بسبب وجع وقهر
صعب تحتوي انسان اتعلم ميرميش حزنه علي كتاف حد اتعلم ان الحزن او السعاده فترات واخرها في الاخر اني حااداوي نفسي بنفسي
اروح لبناتي وافتحلهم احضاني واقولهم وحشتوني
اقولهم ندمان
النتيجه حايقولولي اي فايده الندم
عصام: بس انت محتاج مسامحتهم
غانم: في عاده كدا عند البشر وخصوصا الستات
انهم بعد مايتوجعوا قلوبهم بتسامح وتغفر وخصوصا لو الي وجعهم دا مات
بيبداوا يترحموا عليه واحيانا يدعوله
عصام:معرفش بس بردو صعب
فكره انك تاذي شخص وقاصد انك تجرده من صحته وفرحته وكل حاجه بيحبها عشان انت عايز تاذيه
حااجه توجع
ومش عشان الست ضعيفه حااتسامح
ربك في القران حذرنا من الشيطان
انما حواء
قال كيدهن عظيم
اه بيسامحوا وبيغفروا بس قلوبهم بتتحول لحجر صوان مابيرحمش المؤذي
وعيونهم مبتشفهوش ولو طالوا منهم حايسببوا الاذي
حواء كافره مع الظلم بتتعامل بحد السيف
العين بالعين والسن بالسن والبادي اظلم
غانم وهو يقهقه عاليا
غانم : عارف كل داا عشان كدا حاالعب علي العواطف
وقت الموت العاصي والكافر بيترحم
عصام وهو يقف وتحدث وهو يغلق ازرار جاكيته
عصام:العاصي والكافر بيترحم
الا حواء ي غانم بتحسبن
سلام انا بقي حااروح العياده ووقت ماتقرر تعمل العمليه حاتلاقيني بجهز غرفه العملياات
**********************
في منزل جبريل
………….. ……………
كانت حبيبه ترتدي فستان اسود بسيط وبعض من لمسات الميك اب الخفيف
وتهبط درجات السلم
الا ان ذهبت حيث يجلس خطيبها بحجره الصالون
حبيبه :جبريل
جبريل :يخربيت الحلاوه
حبيبه:كنت بتعمل اي مع شاهي دلوقتي
جبريل :شاهي مين
حبيبه:بنت طنط جيحي
جبريل:جيجي مين
حبيبه:شوفتكم بتتمشوا في الجنينه دلوقتي وكنت رايح بيها ورا الشجره
جبريل:شجره مين
جبيبه بغيظ ضربته علي قدمه بكعب الحذااء
حبيبه:ولااا حاتستعبط علياا وتعمل شغل العيال الفرافير دوول
اذا كنت فرفور انا سرسجي
جبريل :يخربيت المنحرف الي جواكي
ي بنتي انا واحد خاطب بروح كليتي وبرجع مهدود حيلي
انت وعم صبحي والسور عليا
داانا ضهري اتقطم من النط
حااطلع من الكليه حااشتغل قرد في السرك حااقعد اتنطط وانط من حلقات النار
وبقضي معاكي اجازتي وحاجه اخر طهاره
جايه تقوليلي جيجي ومش عارفه اااي
حبيبه بنصف عين : ي واااد انت ي مؤدب
جبريل :بعد الشرر مؤدب ااي
بلاش اقولك المؤدب دا بيقولوا عليه اي في الكليه
حبيبه وهي تتقدم من وتقبض علي ملابسه
حبيبه : انت بتاعي انا وبس
فكره انك بتكلم

1 2الصفحة التالية
نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية في قبضة الفهد الجزء الثاني ( عشق الابناء ) الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم جنات - للقراءة المباشرة والتحميل pdf

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top