مدونة كامو – رواية جبريل الفصل التاسع 9 بقلم صابرينا – قراءة وتحميل pdf

رواية جبريل الفصل التاسع 9 بقلم صابرينا

رواية جبريل الجزء التاسع

رواية جبريل البارت التاسع

جبريل
جبريل

رواية جبريل الحلقة التاسعة

في غرفه ايات
…………
استيقظت من النوم بجسد متعب وعيون دابله
ذهبت للمرحاض واغتسلت
وارتدت ملابسها امام المراه
ايات بحزن: هو انا اسمريت كدا ليه
وليه جسمي اوحش كدا
حاسه اني ببص لواحده تانيه في المرايه
نظرت للساعه ووجدتها الثامنه صباحا
ايات بخوف :انا مذاكرتش للامتحان بتاع النهارده
ازاي نمت من غير مااراجع
حاسه اني مش فاكره اي حاجه
اخذت الحقيبه لتركض للاسفل كي تذهب للامتحان
******************
في غرفه عمار
…………..
كان يتسطح علي الفراش
وبطنه تكاد تنفجر من الالم ولكنه اعتاد علي كتم الالم الذي يشعر به اعتاد علي الصمت وعدم التفوه بشيء يزعج والدته او ياخذ من وقتها الثمين
كان الصغير يكتم انينه ويبكي بصمت وألم الا ان غفي من شده الالم
*******************
في غرفه كريم
……….
كان كريم يتحدث بالهاتف
كريم:يوووه ي لبني
ماقلتلك اتزفتي نزليه ان شاله حتي ترميه في الزباله بت انتي انا مش فاضيلك متروحيش تغلطي مع حد تاني وتيجي تلبسيني بلوتك
لبني :حرام عليك محدش لمسني غيرك
كريم:وانا اش ضمني ي ختي ان محدش لمسك بعدي
خوديها من قاصرها ونزليه بدل ماافضحك
اغلق كريم الهاتف
وذهب كي يرتدي ملابسه
************************
في غرفه اروي..
……..
عائشه :ها ي اروي حاتعملي اي
اروي:استني بس حاالبس اللينسز دي
كانت اروي ترتدي العدسه اللاصقه بنيه اللون
عائشه بحزن تحدثت
عائشه:ليه بتخفي عيونك ولونها
اروي بحقد تحدثت :عشان مشوفهوش في مرايتي
عشان ماافتكرش عيون الراجل الي اتخلا عننا زمان ورمانا
عشان لون عنيا يشبه لونه
عائشه: مش لون العيون بس
والقسوه كمان
اروي بغضب :قسوه
القسوه دي هو الي شربهالنا زمان
القسوه دي
كانت نهج حياه عنده واحنا اتربينا عليها
عائشه:متخليش قسوته تنسيكي انسانيتك
اروي :قصدك اي
عائشه:يعني انا عارفه انت رايحه مصر ليه
اروي ببرود تحدثت :ليه ي ام العوريف
عائشه: مش عشان تجيبي ايات قد ماعشان تبينيلها قسوه غانم وانو مش كويس
عشان تكسريه وتحسسيه بعجزه وتقصيره
عشان توجعيه زي ماوجعنا زمان
اروي ببرود تحدثت :
اه عشان اوجعه وادفعه التمن غالي علي عمله معانا زمان
عائشه: ودا علي حساب ايات صح
اروي: عاشت كام سنه في فرح فيها اي لما تكتشف حقيقته المزيفه وترجع لينا
عائشه:لالا
مااسمهاش كدا ي بت امي وابويا
اسمها انك غيرانه ان غانم اختار ايات مااختركيش انتي
انتي غيرانه عشان فضل ايات عنك زمان وانتي البت الاولي والبكر يعني اول العين رماكي وخد البت الصغيره
صح
مش كدا
عايزه تجيبها وتحرقي قلبه عليها وتوجعيه لما تقوليلها حقيقته
صح
اروي والدموع تتحجر بااعيونها اخذت الحقيبه الخاصه بها
اروي بنبره عمليه تحدثت
اروي:اول مااوصل هناك حااكلمكم واطمنكم عليا
عائشه: انا ميهمنيش غانم
قد ماتهميني انتي وايات
لو حاترجعيها لينا ياريت متنسيش انها ضحيه
اروي بتهكم :هي ضحيه
واحنا عقارب
عائشه: بلاش تبقي نسخه تانيه من غانم
انتي انضف من كدا ي اروي
اروي:اشوف وشك بخير ولو ماما صحت زي مافهمتك انا اتنقلت لفرع في مصر وحااشتغل هناك سلام
************************
في فيلا عامر زيدان
…………
كان عامر جالس يتناول طعامه في صمت وهو يتابع الايملات علي هاتفه وانتبه لتلك اليد التي وضعت علي يده
وسرعان ماسمع صوت انثوي
مروه:صباح الخير ي عموري
عامر وهو يسحب يده بغضب
عامر:ايه الي انتي لابساه دا ي مروه
مروه :دا قميص عادي
عامر:وهو عادي انك تنزلي تفطري بقميص
مروه:انت ليه شايفني غريبه عنك ي عامر انا بنت عمتك
عامر:للاسف معندكيش حياء
اه سوري انتي يمكن متعرفيش يعني اي حياء اصلا
ترك عامر مروه تستشيظ غضبا منه
واخذت تحطم الاطباق الموضوعه علي السفره
زيزي بغضب تحدثت :انتي اتجننتي ي بنت
بتكسري في الاطباق وعامله الاصوات دي ليه
مروه:الاستاذ مش عجباه عملت كل حاجه وهو مش شايفني
لبس ولبست واغراء وعملت
زيزي:عشان انتي حماره
مروه:ليه
زيزي:الي حاتغري واحد تغريه بالليل وهو جاي متكسر من الشغل مش حاايعرف يرفضك
لكن جايه في اول النهار عشان تغريه
اسمعي مني ي بت
خشي البسي فستان حلو كداا وروخي صالحيه بينيله انك مهتمه بيه
عامر دا عنده بحر فلوس لو قعدتي تملي منه من هنا لبكرا مش حاتخلص
اوعي تضيعيه منك وواحده تانيه تاخد المولد ونخرج منها احنا بشويه حمص
مروه:عندك حق ي مامي
حااروح اصالحه
**************************
كانت سميره تتحدث بالهاتف
سميره:وانتي متاكده من المكان دا
سعاد:عيب عليكي
سميره:انا مش عايزه فضايح عايزه اخليها تعملها وترجع زي الاول
سعاد:متقلقيش حاتعملها وترجع فلل من جديد
سميره:طب احجزيلي عشان نروح بكرا
سعاد:سبيها عليا المهم هي خليها تجهز
سميره:مش عارفه ارد جميلك دا ازاي
سعاد:عيب عليكي ماقوليش كدا
سميره:طب يلا سلام الحق اقولهااا
انهت سميره الاتصال وذهبت الي غرفه نور
**********************
في غرفه نور
………..
كانت نور تضع طلاء الاظافر احمر اللون علي اظافره
دخلت سميره الغرفه
سميره بغضب:ي برودك ي ختي
نور وهي تنفخ في اظافرها
نور:شربيتها العمل
سميره:طفحتهولها امبارح
نور:وهي عامله اي مفعوله ظهر
سميره:صحت متاخره النهارده وجرت زي المجنونه وشكلها تعبان مش ولا بد
كانت نور تبتسم بخبث
نور:كنتي جايه ليه
سميره بغضب:بت انتي انتي ناسيه اني امك الزمي حدودك معايا
نور بتهكم :طب جلاله الملكه الام جايه ليه
سميره:لقيتلك عياده حاتزفتك ترجعك بنت زي الاول
عارفه لو تعملي العمله السودا دي تاني حااعمل فيكي اي
نور:اطمني
حااخليكي انتي الي تجدديلها العمل مش انا
سميره بغضب وهي تقبض علي خصلات شعر نور
سميره:بت انتي
ابعدت نور يد والدتها
نور:تؤ تؤ تؤ كدا ازعل ي مامي واقول لبابا انك زبونه قديمه عند نعناعه
قصدي عشيقه ليه
متشوفيش نفسك احسن مني
من شابه اباه فماظلم
وانا بنتك وطلعالك ويلا بقي عايزه انام عشان اصحي فايقه للعمليه
اطفي النور وراكي
صدمت سميره من كلمات تلك الصغيره
خرجت سميره من الغرفه وعي تحدث نفسها
سميره:اي الجبروت الي في البت دي
هي عامله كدا ليه زي الحوت بياكل الي يقابله
****************************
في فيلا ياقوت
…………..
في غرفه جبريل وحبيبه
كانت حبيبه تحتضن جبريل بحب
حبيبه:بحبك
جبريل: عارف في جديد نزل السوق
حبيبه:رخم علي فكره ومخصماك
احكم جبريل احتضانها وتحدثت بهمس
جبريل:اوعي تخرجي من حضني تاني
دا مكانك انتي بس
ومش مسموح لحد غيرك المكان دا
حبيبه:بتحبني
جبريل:حاافضل احبك لاخر يوم في عمري
حبيبه: اي العلامات الغريبه الي في ضهرك دي
جبريل:من تدريب الشغل ي سيتي
حبيبه:بس دي مش اصابه
دي زي ماتكون في جلدك محفوره من سنين والاشكال غريبه علامه x
علامه o
خطوط عرضيه وطوليه ونقش غريب في دراعك
اي دا ي جبريل
جبريل:والله ماانا عارف يمكن من الشغل والتدريب
وتعالي هناا بقولك وحشتيني
************************
اليوم التالي
……………..
كان كريم مع لبني في الحديقه
كريم:هااا اخلصي ي زفتا
لبني بدموع :يعني

1 2الصفحة التالية
نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية حياة قاسية الفصل الثاني عشر 12 بقلم مصطفي محسن (الرواية كاملة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top