مدونة كامو – رواية العقدة والحب معا الفصل الثاني 2 بقلم أمل بكر – قراءة وتحميل pdf

رواية العقدة والحب معا الفصل الثاني 2 بقلم أمل بكر

رواية العقدة والحب معا الجزء الثاني

رواية العقدة والحب معا البارت الثاني

العقدة والحب معا
العقدة والحب معا

رواية العقدة والحب معا الحلقة الثانية

اجي اليوم الي عمو مجدي هيجي وهيشرفنا
رتبت البيت من الصبح وماما شغاله في المطبخ
وزياد اخويا ملهوش لازمه طبعاً بيلعب في الشارع
الليل اجي والبيت بقي جاهز وانا لبست الفستان والطرحه وكان شكلي واو
وماما كمان جهزت وشكلها جميل
خالي الاتنين اجو واستقبلو الي جاين
“خالو محمد الكبير عنده ٤٨سنه ” وخالو احمد الصغير وده صاحبي عنده ٣٠ سنه ”
وخالاتي الاتنين كمان اجو
خالتو مروه عندها ٣٥ وخالتو ليلي عندها ٢٦ والاتنين بحبهم اكتر من بعض لانهم بيفهموني وبحسهم قدي كمان لاني عندي ٢٣سنه
-ماما هو مين الي جاي معا؟!
-معرفش زي زيك
طلعنا قاعدنا معاهم وكان لوحده ومحدش معاه
عقد حواجبي باستغراب فكرت هيبقي عنده عيال ولا حاجه حمد ربنا احسن يبقي الراجل لوحده مش ناقصين صداع
عمو مجدي طلب من خالو يكلمني
هزيت راسي بموافقه
اتكلم وحسيت من نبرته انه متوتر طبيعي يتوتر كلنا بنسمعه معندناش خصوصيه احنا
-انسه إلين انا عارف انك خايفه باخد مامتك منك او ابعدها عنك انتي واخوكي ب…
قاطعه خالو محمد بضيق،
-لا ماهما هيعيشو معايا
بصيت لخالو بخضه من كلامه حتي ماما بصتله بخوف واستغراب
عمو مجدي ،
-انا كنت اقصد اني مش هبعد مامتها عنها ولا اخوها وطبعاً يقعدو في المكان الي يريحهم
قال كلامه بطيبه عصبتني اكتر
خالو محمد اتكلم ،
-احنا هنتفق هنعمل اي وهنبلغك
ولو علي الكتب الكتاب نشوف المعاد ونرد عليك
خالو احمد الصغير اتكلم ،
-متقلقش احنا هنشوف هما عايزين اي وهنعملو
حسيت ان كلهم ضاغطين عليه وانه اتوتر صعب عليه للحظه بس ابتسمت بهدوء علي طريقتهم الي حستها غيره علي اختهم
عمو مجدي مشا وانا اتكلمت برهبه وانا بوجه كلامي لخالو محمد
-خالو تقصد اي بهنعيش معاك؟!
شرب بوق شاي واتكلم بثبات وهو بيبصلي،
-اظن كلامي مفهموم ياإلين انتي واخوكي هتعيشو معايا
ماما اتكلمت ،
-ايوا بس يامحمد في اي لما يعيشو معايا
بص لماما بضيق وكأنه مستغرب كلامها،
-انتي بتقولي اي ياچيهان عايزه العيال يقعدو معاكي وفي بيت واحد غريب
حسيت من صوت ماما انها هتعيط وهي بتتكلم،
-ايوا بس يامحمد هنتجوز ومش هيبقي غريب
اتنفس بضيق وهو بيتكلم من تاني ،
-چيهان الراجل عنده شاب عنده ٢٥ سنه وإلين الي هتبقي في البيت ده اي؟! والراجل كمان !!!
اتصدمت لما عرفت ان عنده ابن ده الي كان ناقص فكرت طب ولي مجاش معا ياتري؟!
اتكلمت خالتو مروه وهي بتحاول تلطف الجو،
-خلاص ياجماعه يتجوزو الاول وبعدين العيال يقعدو في المكان الي عايزينو مش صح ياإلين
بصلتها وانا تايه يعني اي هفضل راحه هنا شويه وهنا شويه
اتكلم خالو احمد،
-انا شايف ان محمد عنده حق ياچيهان انتي هترضي ان العيال يقعدو في مكان فيه رجاله ؟!!
ماما اتكلمت ،
-ماشي يااحمد اكيد مجدي مش هيخلي ابنه يقعد في البيت او هيظبط الموضوع علي الاقل اتكلم معا واسألو لكن متقلوش ان العيال مش هتبقي معايا
اتكلمت خالتو ليلي بمرح،
-مع علينا من كل الكلام ده دلوقتي انتي مرتاحه ياچيهان موافقه يعني
ضحكت ماما وهي بترد،
-انتو شايفين اي
اتكلم خالو محمد الي حاسا مضايق وفي نفس الوقت مرتاح لعمو مجدي ،
-انا عن نفسي شايفه كويس بس انتي الرأي رائيك
ماما اتكلمت وهي بتبص لخالو احمد ،
-وانت يااستاذ احمد رائيك اي
اتكلم وهو مبتسم،
-كويس المهم انتي ولو فكر يزعلك تقولنا علي طول
خالتو مروه اتكلمت ،
-وانا حاسه راجل كويس
خالتو ليلي اتكلمت ،
-وانا كمان ربنا يسعدك يارب
كلهم بصولي وكأنهم بيقولولي رائيك اي
بلعت ريقي وانا بفكر هعيش فين انا واخويا والي كنت خايفه منه حصل ماما هتبعد عننا
قطع تفكيري خالو احمد الي قعد جمبي ومسك ايدي وهو بيتكلم بهدوء ،
-ورائي إلين حبيبتي اي ؟!
بصتله وانا خلاص هعيط وحسيته فهمني وهو بيضغط علي ايدي اكتر اتكلمت وانا باخد نفس ،
-موافقه طالما ماما هتكون مرتاحه طبعاً
قولت كلامي بسرعه وماما اتكلمت،
-وانا كمان هكون مبسوطه لو انتي راضيه
طلع اخويا زياد وهو بيفرك في عينه من النوم ،
-عمو فين ياماما
خالو ضحك عليه ،
-عمو مشا ياحبيبي
بزعل،
-لي كده انا كنت عايزه اشوفو
خالتو ليلي اتكلمت وهي بتحضنه،
-المره الجايه ان شاء الله يازيزو
-امتي المره الجايه ياخالتو؟
ليلي،
-معرفش ي..
كمل خالو محمد،
-يوم كتب الكتاب ياحبيبي
خالو احمد بمرح ،
-هتلبس بدله يازيزو
-اه ياخالو عايز البس بدله
ماما اتكلمت،
-اي يااحمد احنا هنعمل فرح
احمد،
-في اي الله الولا عايز يلبس بدله
اتكلم خالو محمد وهو بيوجه الكلام لاحمد،
-بتعشم الولا انت تسكت خالص
-في اي ياجماعه خلاص انا الي هجبله البدله علي حسابي
ليلي بضحكه،
-ياعم اتنيل انت هتدفع!!!
احمد باصرار،
-طب والله لاجيب للولا زيزو البدله
بص للكل وهو بيسأل ،
-حد عايز حاجه
رد علي نفسه بسرعه
=لاء كويس الحمدالله
بصتله وانا بضحك عليه وطريقته الي بحبها
دخلت أوضي غيرت هدومي ولبست بيچامه ولسه بفتح الباب لقيت خالو احمد واقف وساند ضهره علي الحيطه
-هههي خضتني يااحمد
دخل الاوضه وهو بيقعد علي السرير ،
-سلامتك من الخضه ..تعالي عايز اتكلم معاكي
فهمت انه عايز يكلمني في جواز ماما
-قولي في اي ؟!
-لاء قوليلي انتي مالك زعلانه ؟
بصيت علي الاوضه وانا مش عارفه اقول اي ،
-لاء يعني مش بالمعني
-خايفه ليبعدها عنك انتي واخوكي مش كده ؟!
بصتله والدموع اتجمعت في عيني ،
-اممم
شدني لحضنه وانا حاوطه جامد وانا مداخله راسي في صدره اوي وكأني مش عايزه اطلع دموعي نزلت من الفكره
اتكلم بهدوء وهو بيلعب في شعري،
-بصي يإالينو انتي كبيره وفاهمه ان امك محتاجه لراجل وخصوصاً ان ابوكي سابها بدري وهي ربتكو لوحدها مع علينا انتي عارفه كل ده بس الي عايز اقولهولك انتي عارفه امك كويس عمرها ماهتسيبكو وتنساكو ابداً وانا متأكد انك مبسوطه علشانها وكمان حبتي عمو مجدي
كمل كلامه بهزار ،
-بس اوعك تحبي اكتر مني هاا
ضحكت وانا بطلع من حضنو وبمسح دموعي ،
-اكيد طبعاً انت حبيبي
-في حاجه عايزه تقوليها؟!
-امم هو احنا هنعيش فين مش مع ماما ؟
هرش في شعره بتوتر،
-يعني بصراحه انا مش عارف بس ياإلين الراجل عنده ولد يعني راجل وهو كمان شخصياً فااحنا برده خايفين عليكي
-انا مكنتش اعرف انه عنده ولد
-متقلقيش كله هيتحل وحتي ياستي باخدك انتي وزيزو وانتي عارفه عائشه بتحبك
-وانا بحبها جداً بس

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية قلوب بريئة تنبض بالحب الفصل الخامس عشر 15 بقلم موني عادل - للقراءة المباشرة والتحميل pdf

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top