رواية سلسلة 100 حديث الفصل الثالث 3 بقلم حنين منصور
رواية سلسلة 100 حديث الجزء الثالث
رواية سلسلة 100 حديث البارت الثالث

رواية سلسلة 100 حديث الحلقة الثالثة
_بقا انا 150 سم تعمل فيا انا كده؟
= اهدى بس يا يونس
_ أهدى ايه يا ماما!.. دي بهدلتني
قالتلي وهي بتحاول تكتم ضحكتها:
= ما انت برضو مكانش ينفع تكلمها بالطريقه دي
_ طريقة ايه؟
= يونس.. انت مش واخد بالك انك شوفت نفسك عليها!
_ انا مقولتش حاجه غلط
= والله!
_ انا مقولتش غير اني مهندس ولازم تتكلم معايا باحترام اكتر
= لا والله!
_ في ايه يا ماما؟.. انتِ معايا ولا معاها؟
= انا مع الحق.. خليت البنت تنزل من بيتها في عز الليل متعصبه بسببك
_ هي اللي دايمًا متعصبه
= وعرفت منين بقا؟
_ حصل كذا موقف قدامي
= ده انت مركز بقا في تصرفاتها!
_ انا.. لا أبدًا.. بتبقى صدف مش أكتر
= صدف اه
_ في ايه يا ماما؟
= مفيش يا عين امك مفيش
_ اعمل ايه فيها ام شبر ونص دي!
= تتهد ومتقربلهاش..
_ نعم!
= سمعتني!
_ يا الله… انا داخل
= مع السلامه
______________
أهي دي يا عزيزي القارئ أمي.. جيشي الوحيد..
هفهمكم عشان شكلكم متسوحين ومش فاهمين حاجه..
بصوا… أنا اسمي يونس.. بشتغل مهندس.. بحكم شغلي بتعامل مع ناس كتير في البيئة المحيطة بالمبنى المسئول عنه بما اني معماري وكده..
فالمهم يا عزيزي القارئ.. في وسط الشغل كانت الساعه تقريبًا 11 بليل.. في وقت وانا بدي التعليمات بقا والعمال شغالين ألاقي علبة كانز كده داخله عليا وهي متنرفزة:
_ انت يا أستاذ
=……
_ انت يا أخ
= هو انت مبتردش ليه؟
_ لما تناديني عدل
= امال انا بناديك ازاي؟
_ انا بشتغل ايه!
= مشوفتش بطاقتك عشان اعرف
_ سينس الإستظراف ده عندك من زمان؟
= ببقى ظريفة مع المغرور
_ يعني انا مغرور!
= انا مقولتش حاجه
_ لا والله!
= ايوه.. عايزني اقولك ايه يعني؟
_ ايه مش شايفه؟
= في ايه؟.. ما بني آدم زي بقيت البني آدمين!
لقيت حد من العمال بيناديني:
_ يا بشمهندش يونس
= ايوه يا عم محمد
_ خلاص باقي الصبه الأخيره
= طب خلاص كفايه كده انهارده
فلقيتها هي بترد بسخرية:
_ لا.. كتر خيرك بجد
= شكرًا
_ شكرًا على إيه انت فاكرني بشكرك بجد؟
= أمال ايه؟
_ انا بتريق حضرتك
= وتتريقي بتاع ايه أصلًا!
_ بتاع ازعاج!.. بتاع دوشه وفوضى من بدري واحنا مستحملين
= نعمل ايه يعني؟
_ تراعوا الناس اللي نايمه
= مهو ده شغلنا برضو
_ يا محترم في وقت للشغل.. الساعه 11 ونص دلوقتي واحنا في الشتاء
= يعني ايه في الشتاء؟
_ يعني العشاء بتأذن الساعه 6 حضرتك والكل بينام بعدها من البرد
= وشغلي!.. أسيبه يعني عشان حضراتكم تناموا!
_ لا تشتغل لحد نص الليل وكلنا منعرفش نشتغل تاني يوم بسببك
= وانتِ مش هتعرفي تشتغلي بسببي ليه ان شاء الله!.. هو اي تلاكيك لقلة الضمير؟
_ هو مش الناس بتتنيل تنام عشان تصحى تاني يوم فايقه لشغلها!..
= عادي يعني
_ ده على اساس انك فايق دلوقتي بسبب الطاقه الشمسيه مثلًا
= انا حاجه تانيه
_ وده ليه بقا ان شاء الله؟
كنت لسه هرد لكن قاطعتني:
= اااه أصل انت مهندس
_ بالظبط كده
= انتم منكم لله
_ ليه كده!
= قالّين راحتنا بكل الطرق.. كل جمله بتقولوها مبتخلاش من انكم مهندسين.. واخدين مقلب في نفسكم جامد الا من رحم ربي… حاطين مبدأ انكم مفيش زيكم اتنين
_ طب ما دي الحقيقه!
= يا ولي الصابرين يارب!، اسمع يا بن الناس لازم تفهم انك زيك زي اي حد هنا.. متعلم وتعبت في دراستك على راسي لكن الكل تعب.. انت مش محور الكون لا انت ولا المهنه بتاعتك اللي فاكر انها الأصل في أي حاجه.. ومش كل شويه تعرفونا انكم مهندسين قرفتونا بجد!
مشيِت وسابتني بعد ما ادتني الكلمتين دول.. بقا انا اتبهدل بالمنظر ده؟!
روّحت حكيت لأمي من كُتر النرفزة وكان ردها اللي انتوا شوفتوه من شويه ده..
انا مش فاهم هي متنرفزه كده ليه؟
كل ده عشان النوم!
مع انها تلاقيها قاعده في البيت طول النهار زي البط البلدي..
لقيت امي بتقول:
_ بط يا بتاع بطنك!
= بتقطعي سردي في الاسكريبت ليه يا ماما؟!
_ انت اللي بتفكر بصوت عالي
= بقا الغلط فيا يعني!
_ امال فيا يا بشمهندس؟
= لا طبعًا… انا الغلطان.. انتِ وعلبة الكانز دي صح وانا اللي غلط
_ بطل تتريق عليها.. يمكن نصيبك يقع في واحده قصيره
= لا ان شاء الله هتبقى مناسبه لطولي
_ هو انا هتلاقي حد يناسب طولك ده؟.. ده انت أد فردة الدولاب
= شكرًا يا ست الحبايب
_ عفوًا يا أخويا…
نمت بقا.. مهو اصلي كنت محتاج انام بشكل لا يوصف.. قومت على وقت الفجر صليت وسبّحت حبه ونزلت تاني عالشغل عشان نلحق نخلص..
الشارع كان هادي..
نسمة هوا باردة..
ضوء بسيط..
صوت عصافير..
ورق الشجر بيمشي مع الهوا..
ورجلي واخداني وسرحان..
جو زي ده محتاج ايه!
كوباية شاي بالنعناع..
قعده حلوه..
حد بنحبه نحط راسنا على كتفه وننسى هم الدنيا..
النقشبندي في الخلفيه..
وخلاص كده..
سلامًا على الدنيا وما فيها بقا..
يا بخت اللي في ايده ينفذ كده
لما وصلت الموقع لقيت عم محمد قاعد بيقرأ قرآن في المكان اللي بنصلي فيه.. ألقيت السلام ورده عليا ورجع كمل:
_ يلا يا عم محمد نبدأ؟
= معلش يا بشمهندس هستأذنك في ربع ساعه كمان
_ اشمعنا!
= عشان بعد ربع ساعه الشروق هيبدأ
_ مفهمتش
= عايز اخد ثواب الحج والعمره يعني
فضحكت وقولت:
_ هتاخدهم ازاي وانت قاعد معايا يا راجل يا طيب؟
= والله ده انت اللي طيب يا بشمهندس.. انا ممكن اخد ثوابهم وانا قاعد جنبك عادي صدقني
قعدت جنبه باهتمام:
_ لا ده انت كده تفهمني بقا
ضحك بلطف كعادته:
= هقولك يا سيدي.. بس صلي على حبيبك الأول
_ اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد
= حبيبك بقا قال ايه!
قال.. “مَن صلى الفجرَ في جماعةٍ ، ثم قَعَد يَذْكُرُ اللهَ حتى تَطْلُعَ الشمسُ ، ثم صلى ركعتينِ ، كانت له كأجرِ حَجَّةٍ وعُمْرَةٍ تامَّةٍ ، تامَّةٍ ، تامَّةٍ”
_ بالله عليك؟
= شوفت هينفع وانا قاعد معاك عادي اهو
_ ده انا طلعت محروم من حاجه عظيمة بجد
طبطب على كتفي وقال بحب:
= طالما عرفنا واحنا عايشين يبقى لسه الفرصه في ايدينا
_ عندك حق
= سبني بقا اكمل الاه
_ اتفضل خلاص اهو..
فضلت قاعد بتأمله وهو بيقرأ… أد ايه هو راجل هادي وصوته كمان حلو..
لحظة!
طب ما انا صوتي حلو!
بس مجربتش انتفع بيه في التلاوه
بجد انا قليل أدب
بجد يعني…
ووسط ما انا قاعد افكر..
لقيتها نازله..
هي الشبر ونص بتاعة امبارح دي..
غضيت بصري عنها وفضلت زي ما انا لحد ما قطع شرودي صوتها وهي بتكلم حد بعصبيه..
هي ايه البت دي بجد؟
كل ما اشوفها تبقى بتتخانق ومتعصبه؟..
مكتوب على دماغها عصبيه كده!
لقيتها بتقول:
_ قولت لحضرتك مش محتاجه مساعده واتفضل