مدونة كامو – رواية عشقنا قلوب عاصية الفصل الأول 1 بقلم لادو غنيم – قراءة وتحميل pdf

رواية عشقنا قلوب عاصية الفصل الأول 1 بقلم لادو غنيم

رواية عشقنا قلوب عاصية الجزء الأول

رواية عشقنا قلوب عاصية البارت الأول

عشقنا قلوب عاصية
عشقنا قلوب عاصية

رواية عشقنا قلوب عاصية الحلقة الأولى

أنطق يا حضرة المحامى المرموق تقدر تقولى مين هيوكلك عشان تدافع عنه و أنت مناسب رد سجون ‘ فوق يا خليل و أرجع لعقلك أنت بتهد نفسك من غير ما تحس ” فلك هى الطوفان اللى هيغرقك فى بحر كله قذارة صدقنى فلك طوفان الهلاك ليك يا خليل لازم تخلص منها طلقها كفاية الحد كدا أنت متجوزها بقالك يومين و الناس مش مبطله كلام بالسوء عنك’ هتفضل مخليها على زمتك الحد أمتا قولى’ و إلا أقولك أنا مخليها الحد لما تجمع كل أزوجها و كل واحد منهم يحكيلك عن مغامرته معاها و أزى الهانم كانت بتبسطهم ” مستنى ايه يا خليل بقا معقول تكون متجوز واحده سبعه غيرك شركوك فى جسمها؟ بقا أنت بتاخد بواقى الناس ساكت ليه ما تتكلم’

تلك الحظة المليئة بالكلمات المقيتة القاتله للكرامه و الكبرياء زف الغضب بجسدة يغزو عقله بأنياب الحقيقة التى تحاول الهدام بحياتهُ’ غضباً قاسى سيطر عليه فـضغطَ بكامل قوته على خصر من كان يضمها منذ لحظات فشعرت بأنساج جانبها الآيسر يتمزق فمزمة شفتاها بألأم’

حفيدك ميستهلش يتوجع منك بالكلام الوحش دا’
فـى خانة الدفاع أصبحت المدافعه عن جروحه فـسبقته بالحديث فـنظرا لها يرا الضعف أمتزج بجـرأة الحطام تحاول الدفاع و لو بالقليل عن شئ أصبح من ممتلكات كيانها أما السيدة «أنعام» فـحدقة عيناها بـغضباً كأسى خصيصاً عندما أكملت«فلك» بـصوت متحشرج ودموعاً تحجبها:
جـوَزاتى اللى حضرتكِ بتتكلمى عنها و بتلومى أستاذ«خليل» عليها’ لانا و إلا هو لينا ذنب فيها’ و حتى لو أنا مذنبه فـأستاذ «خليل» مش مذنب عشان تسمعيه كلام زى السم كدا’! هـو ماٖجرمش لما أتجوزنى دا نصيب
ربنا هو اللي كاتبنه لبعض من قبل ما نتولد’ فـلو عايزه تحاسبى حد على الجوازه دى حاسبى ربنا لو هتقدري لأننا مجرد عبيد عنده و بنفذ اللى كتبه علينا من قبل ما نيجى الدنيا’! و لو شايفه أن حفيدك يستحق واحده أحسن منى فأنتِ عندك حق مقدرش ألومك بس مش معنا كدا انى وحشه أو خاطية أنا واحده مظلومه أتلعب بيها’ و حفيدك معملش حاجة يستاهل عليها الكلام دا’ المفروض تدافعى عنه فى وش أى حد يقول عنه كلمه وحشة أو يحاول يجرحه مش تكونى أنتِ القاضى اللي بيحكم عليه بكلام زى السم بياكل فى جسمه’ و على فكرة محدش شاركوا فيا عارفه ليه لانى مسلمتش لحد روحى و إلا قلبى حتى جسمى كان بيتاخد بالقوه و الغصب و «خليل» هيكون أول راجل لقلبى وروحى وواقت ما هيقرب منى هيملكنى و أنا راضية و مأمنه على نفسى معاه”فـبلاش بقا ونبى كلام بيقطع فيه كدا لأنه ميستهلش غير كل خير’ أستاذ«خليل» راجل بجد و مايستحقش غير كل أحترام و تقدير مش تقطيع و تقطيم’!

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية احببت متهم (كاملة جميع الفصول) بقلم نهلة ايمن (الرواية كاملة)

بتنهيدة عميقة مزجتها بدموعاً أخرجتها للنور أنتهت من دفاعها أمام عيناى «خليل» الذي يناظرها بأعجابً كاسح بما قالته من دفاعً فاق سقف التوقعات’بينما «السيدة أنعام» فقد أشتدة قسوتها ورفعت يدها لتنال منها و هى تنعتها بـقذارة:
مبقاش ناقص غير ولاد الشوارع اللى زيك اللى هيعلمونى الصح من الغلط’

الحقيرة دى دافعت عنى فى الوقت اللى خرج منك أنتِ أشد اتهامات بتجرح فى شرفى و كرامتى’! مش من حقك و إلا من حق حد أن أيدهُ تتمد عليها’
بـقوة السان و هدؤ الأعصاب و الجسد واقفه فى وجه «السيدة انعام» ممسكاً بيدها قبل أن تلمس زوجته من ثم أكمل:
من فضلك بلاش نقاش الحد كدا «فلك» مراتِ و هتفضل على زمتى و مش هسمح لحد يقلل منها أو يجرحها بلمسة أو بحرف’ فـخلينه نتخطئ المرحلة دى’

سحبة يدها بـقوة مثل صوتها حينما قالت بهجوم:
المرحلة دى مش هتعدى غير بخروجها من حياتك يا «خليل» أنا مش هسمح لوحده زيها تدمرك و دمر مستقبلك مهما كان التمن’
بتهديداً وعيد قالة مالديها و أنسحابة مثل العاصفه من الغـرفة أما «فلك» فبلعة لعابها بـرتباك ممزوجً بـالخوف ذات الدموع العازفه بلحن العذاب و قالت له:
حقك عليا أنا والله مش عارفه ازى قولتلها كدا بس حسيت أنك مسئول منى و الدفاع عنك واجب عليا بما أنى لسه مراتك’ بس أنا مستعده أروح حالاً ليها و أبوس علي أيديها و أتاسف لها’

بـوس الأيادى للعبيد و أنتِ ملكة فـى بيتِ يا «فلك» مهما كانت خلفاتى معاكِ و أسباب جوازى منك دا مش هينكر حقيقة أنك مراتِ و مقامك فى القصر من مقامى و مش هسمح لحد يرخصه حتى لو كانت جدتى’ و أتمنى أنك متخبيش عنى أى حاجه بتحصل معاكِ مهما كان الشخص اللى وراها’

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية لين القاسي الجزء الثاني الفصل السادس 6 بقلم اماني المغربي - للقراءة المباشرة والتحميل pdf

كانَ يحاول معرفة ما حدث لها بالأمس من أغماء’ فـاذا بالأرتباك يظهر عليها’ على وشك أخبارهُ بما تفعله «السيدة أنعام» معها لكنها أخفاة الأمر من جديداً عنه لكى لا تتسبب له بالمتاعب أكثر’

«فلك» بـهدؤ:
حاضر لو فى حاجه حصلت معايا هقولك عليها عن أذنك’

«خليل» بـرسمية:
تمام أنا سألتك لتانى مره و أنتِ مسِره تخبئ’على راحتك’تقدرى تخرجى’
بتلك الحظة أنسحبت بكل هدؤ هاربة من عيناه التى تتفحصانها للبحث عن أدلة لمعرفة ما يحدث معها تاركه حسهوا القانونى يخبره بمأساة تعيش بها داخل القصر’
ــــــــــــــــــ”
بعد ساعة ونصف بالقصر تصدرة زغاريط «سمراء» الأرجاء فخرج الجميع ينظرون إلى الفاعله’و أولهم كانت «السيدة أنعام» التى قالت بـغضباً:
مـين أنتِ كمان و أيه القرف اللى عملتيه دا’!

تقدم إليها«سلطان» محاولاً تهدئتها:
ستى و ست الكل متعصبه ليه بس على الصبح’! صباحك فل’
قبلا يدها فقالت بنزعاج:
مش هتبطل طريقتك البلدى دي يا «سلطان» مش عيب حفيد النعمان يقول فل و ست’

فرك أنفهُ برسميه:
عجبانى طريقتى البلدى و مش هغيرها أنا واحد أتربيت وسط الجدعان فى السيدة زينب مظنش يعنى هناك بيقولو بنچور و ناناه’

«السيدة أنعام» بضيق:
نفس ردود كل مره أنا خلاص زهقت من الكلام’! المهم مين دى اللى ملت القصر زغاريط’

«سلطان» بتحمحم:
دى«سمراء» قـريبتى من ناحية أمى’ و عندها مشكله و جأت تقعد عندى يومين الحد لما أمورها تهدا”

«السيدة أنعام» بـستهزاء:
ما شاء الله أحفادى قمة فـى الأختلاف’واحد متجوزلى واحدة من الشارع و فخور بيها و التانى جايبلى واحدة شكلها بيئه أكتر و يقولى قربتهُ’!

«سمراء» بـتهكم:
بيئه مقبولة منك عشان أنتِ حچة كَبيره’

«السيده أنعام» بضيق:
حجه! سامع مجايبك بتقولى حجة’!؟

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية ثمن اخطائي الفصل الأول 1بقلم آلاء محمد حجازي (الرواية كاملة)

«سلطان» ببتسامة تصحيح:
حجه أيه بس قصدها يعنى مقامك عالى مش كدا يا «سمراء»
غمزا لها لتُجاريه بالحديث فتبسمت بتاكيد:
بالظبط أكده كَبيرة المجام’

القصر خلاص عليه العوض بقا ملجئ لناس منشغلهمش عندنا حتى خدامين’!

1 2الصفحة التالية

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top