مدونة كامو – رواية صغيرة بين دروب قسوته الفصل الأول 1 بقلم هاجر اسماعيل بشري – قراءة وتحميل pdf

رواية صغيرة بين دروب قسوته الفصل الأول 1 بقلم هاجر اسماعيل بشري

رواية صغيرة بين دروب قسوته الجزء الأول

رواية صغيرة بين دروب قسوته البارت الأول

صغيرة بين دروب قسوته
صغيرة بين دروب قسوته

رواية صغيرة بين دروب قسوته الحلقة الأولى

اللهم صلِّ وسلم وباركعليك يا حبيبي يا رسول الله ♥
_________________________
في قصر خالي من الحياة؛ كإنه مهجور من سنين….
كان واقف بطوله الفارع قدام الشباك اللي في مكتبه في القصر….
نظراته كلها قسوة: العد التنازلي لدمارك بدأ يا شاكر مهران علي إيدي أنا سراج العزايزي!!
دخل عليه قائد الحرس وقال: سراج بيه البنت في المخزن تحت.
سراج بجمود: تمام يا صالح…. إياك ثم إياك يحصل غلط وقتها رقبتكم هتكون الثمن!!
صالح: أوامرك يا سراج بيه.
خرج صالح…..
رجع سراج بص من الشباك تاني بإبتسامة شيطانية: هدوقك العذاب ألوان يا بنت شاكر مهران….
وبعدين وقف وإتجه للمخزن….
في المخزن….
كانت في طفلة صغيرة متعدتش ال8 سنين بترتجف بخوف….
الطفلة: إنت…. إنت فين يا…. يا بابي؟؟ أنا….. أنا خايفة!!
دخل سراج للمخزن….
بص سراج ليها، قلبه حن لما شافها في الحالة دي، وخاصتا لما شاف عيونها الفيروزي اللي بتلمع بالدموع بس قال: أهلا بيكي في عرين الذئب يا فيروز!!
رفعت فيروز عيونها المرتعشة ليه: إنت…. إنت مين؟؟ و… وذئب إيه فيروز مش فاهمة؟؟
قرب سراج منها، وقعد علي ركبته قدامها…..
سراج بقسوة: أنا الذئب يا فيروز…. أنا سراج العزايزي اللي هخليكي تعاني…. أنا اللي هدمرك وهدمر شاكر مهران….
فيروز برعب وعياط: بس…. بس أنا ماليش ذنب يا…. يا ذئب!!
سراج وهو بيشدها من شعرها: لأ ليكي…. ليكي ذنب يا فيروز علشان أنتي بنت شاكر؛ كل ذنبك إنك بنت شاكر!!
فيروز بصراخ: سيب شعرييي يا بابااا سبني يا ذئب أرجوك!!
مهتمش سراج بصراخها، وربطها بسلاسل من حديد، وقال وهو بيلعب بخصلة من شعرها الحريري بإبتسامة خبيثة: بتحبي الضلمه يا فيروز؟
فيروز برعب وعياط: لأ لأ ضلمه لأ!! بلاش ضلمه!! فيروز بتخاف من الضلمه!!
سراج بإبتسامة شيطانية: كويس أوي يبقي هتعيشي فيها يا بنت شاكر.
وبعدين قفل الشباك اللي بيدخل النور للمخزن، وخرج وقفل الباب وراه….
فيروز بصراخ: يا بابااا إفتح الباب!! لأااا حد يفتح فيروز مبتحبش الضلمه!! يا بابااا حد يفتح الباب!!
إتجه سراج لمكتبه اللي في القصر، وإتصل علي حد….
سراج بقسوة: بنتك معايا يا شاكر، عاوزها تجيلي وتتنازل عن الصفقة….
شاكر بضحكة سخرية: خليها عندك مش عاوزها!! أو أقولك إقتلها وريحني منها.
إتفاجئ سراج بردة فعله، وفكره بيقول كده علشان يخليه يرجعله البنت بطريقته…. بس قال ببرود: تمام يبقي هقتلها سلام يا…. يا شاكر.
شاكر: مع السلامة ياريت تنفذ بسرعة!!
وبعدين قفل معاه….
سراج في نفسه بإستغراب: هو في أب كده؟ إزاي يتخلي عن بنته بالسهولة دي؟! يارب أنا مش عارف أعمل إيه يارب أرشدني؟!
دخل صالح…
صالح بخوف: سراج بيه سراج بيه صوت البنت مبقاش طالع خالص ولا حتي بتعيط!!
إنتفض سراج من مكانه؛ قلبه الحجري إرتجف لأول مره: إزاي يعني يا صالح؟!
صالح بخوف: مش عارف والله يا سراج بيه هي فجأة وقفت صراخ!!
جري سراج علي المخزن….
فتح سراج الباب ودخل…. لقا فيروز مغمضة عيونها ومش بتنطق….
جري سراج عليها وقال: فيروز…. قومي يا فيروز!! مالك أنا مش هأذيكي؟؟ قومي يا فيروز!!
مفيش رد منها….
فك سراج قيودها، وهو حاسس بالندم بينهش في قلبه، وإتجه بيها لجناحه….
سراج بأمر: صالح هات دكتورة حالا!! وتكون دكتورة مش دكتور!!
نفذ صالح أوامره….
بعد. شوية وصلت الدكتورة، وفحصت فيروز….
الدكتورة: هي دخلت في صدمه عصبية، وده غلط جداً عليها لإنها عندها القلب….
سراج بقلق: طيب هي كويسة يا دكتورة؟!
الدكتورة: أيوة بس لازم ترتاح، ومتتحطش تحت ضغط خالص الفترة دي.
سراج: تمام يا دكتورة.
قعد سراج جنب فيروز وقال بندم حقيقي: أنا أسف…. صدقيني ماكنتش أتوقع نفسي هكون بالقسوة دي علي حد كده في يوم من الأيام!!
فتحت فيروز عيونها، وأول لما شافت سراج عيطت بخوف….
سراج حاول يقرب منها وهو بيقول بحنان: فيروز أهدي.
فيروز بعياط: لأ لأ أبعد عني!! فيروز مش عاوزه تقعد في الضلمه؛ إنت وحش علشان حبستني في الضلمه وأنا بخاف منها!!
سراج حاول يحضنها علشان تهدي: أنا أسف صدقيني مش هأذيكي!!
فيروز بعياط وهي بتبعد عنه: لأ لأ فيروز خايفة أبعد عني!!
بعد سراج بخوف عليها: طيب أهدي وأنا مش هقرب منك.
فضلت فيروز تعيط….
أما سراج ماكانش عارف يعملها إيه….
تاني يوم….
سراج قال للخدامة وهو قاعدة علي ترابيزة السفرة: نادي فيروز من فوق علشان تفطر، وإياك حد يرفضلها طلب أو يزعلها!!
الخدامة: أمرك يا سراج بيه.
طلعت الخدامة علشان تنادي فيروز….
خبطت الخدامة علي باب الجناح ودخلت….
الخدامة: فيروز هانم البيه مستنيكي تحت علشان تفطرو.
فيروز: مش عاوزه أفطر، ومش عاوزه حاجة منكم!!
الخدامة: يا فيروز هانم….
فيروز بغضب: قولت مش عاوزه أفطر!!
نزلت الخدامة وقالت: سراج بيه الهانم الصغيرة مش عاوزه تفطر.
بصلها سراج ببرود وشاورلها تمشي….
طلع سراج لجناحه، ودخل بخطوات ثابتة….
سراج بحنان: فيروزة مش عاوزه تاكل ليه؟!
فيروز بغضب: أنا عاوزه أمشي من هنا!!
حاول سراج يمسك أعصابه وقال: مينفعش يا فيروز أنتي هتفضلي هنا.
وقال في نفسه: أبان وحش في نظرك يا فيروزة ولا إنك تتكسري لما تعرفي إن أبوكي الخسيس إتخلي عنك….
فيروز بعياط: بس أنا عاوزه بابا!!
سراج بعصبية: مفيش بابا أفهمي بقا!! في أنا وبس….
فيروز إتفتحت في العياط….
مسح سراج علي شعره بعصبية وقال: فيروزة أنا هعملك كل اللي أنتي عوزاه، وهجبلك لعب كثير…. بس مش هتمشي من هنا، وكمان هوديكي المدرسة.
فضلت فيروز تعيط….
حضنها سراج بحنان…. بس أول لما عمل كده جسمها إنتفض بين إيده…
سراج بحنان وهو بيطبطب علي شعرها برفق: هشش أهدي أنا عمري ما هأذيكي تاني يا فيروزة.
حست فيروز بالأمان في حضنه…
فيروز وهي بتمسح دموعها: طيب خليني أشوف بابي!!
إتنهد سراج: حاضر يا فيروزة بس لازم تاكلي الأول.
فيروز بلهفة: خلاص موافقة.
شالها سراج، ونزل بيها لتحت….
مر أسبوع….
وسراج بيهتم بفيروز، وبيحاول يتجاهل طلبها المتكرر بزيارة أبوها، وبيتحجج إنه مشغول…
في يوم….
دخلت فيروز المكتب عند سراج وقالت: سراج إنت أجازة النهاردة؛ أنا عاوزه أشوف بابي.
إتنفس سراج بضيق: حاضر يا فيروزة أجهزي وهخليكي تشوفيه.
إتنططت فيروز بسعادة، وجريت علي أوضتها علشان تجهز….
سراج بحزن: هو مايستاهلش بنت جميلة زيك تكون بنته يا فيروزة، وأنا هحميكي منه مهما كان الثمن.
جهزت فيروز ونزلت….
سراج أول لما شافها إبتسم تلقائي، ورفعها من علي الأرض: زي القمر يا فيروزة.
إبتسمت فيروز….
بعد شوية….
وصلو لقصر شاكر مهران….
كان سراج قلقان علي فيروز، وطول الوقت ماسك أديها….
أول لما وصلو

1 2الصفحة التالية
نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية أنثي في حضن الأربعين الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم إسراء معاطي (الرواية كاملة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top