رواية وكأنه انفصام الفصل التاسع 9 والاخير بقلم آلاء مسعود – للقراءة المباشرة والتحميل pdf

الحلقه “9” (وكأنو انفصام 💔 ) (الاخيرة)( يقعدو ياكلو مع بعض ويدردشو علي الاكل تحس اسيل ب ارهاق تدخل تنام وتنام في حضنها سندس تفوق تاني يوم علي صوت حمزه )
حمزه : اسيل .. اسيل . سلاسل . سلسلتشي😂😂
(تفوق اسيل من النوم مبتسمه )
اسيل (بنوم ) : ابو رخامتك ع الصبح 😂😂
حمزه : يلا بقا عشان ميار مقربه تيجي 🤗🤭
اسيل : حاضر يا خويا 😂😒
(تقوم اسيل تغسل وشها وتطلع تغير هدومها وتسرح شعرها يخبط الباب يفتح حمزه بكل لهفه تظهر ميار يروح مسلم عليها بكل حب وفرحه )
ميار : ايه يا عم الفرحه دي دول يومين بس اللي مشوفناش بعض فيهم 😂😂
( ميار تبقا خطيبت حمزه وبتحبو اوي متوسطه في الطول وشعرها بني فاتح طويل وكيرلي عنيها عسلي وبشرتها قمحاويه )
حمزه : اصلك بتوحشيني جدا ❤
(تطلع اسيل تشوفها ميار تدخلها بكل فرحه تسلم عليها )
ميار : انتي اسيل مش كدا 😄🤗
اسيل : اه انا وانا عرفاكي مش انتي ميار 🙂
ميار : اه ☺
اسيل : حمزه بيحكيلي عنك كتير اوي 😉
حمزة : امال ايه مش حببتي 😍
ميار : بحبك يااض ❤ لاموءخذه بقا يا اسيل انتي هتبقي زي اخوتشي بقا 😂😂
(تبتسم اسيل وتفتكر امير )
(فلاش باك )
اسيل : انت اكيد اتجننت عاوز ايه مني يا امير انا مش ليك 😒
امير : لا انتي ليا ولوحدي ولو مش ب الذوق هيبقا ب العافيه 😠 لانك انتي اصلا مش هتتجوزي حد غيري يا اسيل 😡
اسيل : ده اللي هو ازاي يعني 🙅
امير : اه هو كدا 😠
اسيل : يا بجاحتك اقسم بالله معرفش متاكد كده ازاي ! 😒
امير : عشان .. عشان انتي ملكي .. عشان بحبك ومن اول ما شوفت حست اني عارفك من زمان وقلبي حس بيكي وكأن روحي رجعتلي من جديد 💔
( باااك )
(تدمع اسيل وتطلع تقف في البلكونه تسلم ميار علي ام حمزه وتقعد شويه وتمشي يحس حمزه ب عدم وجود اسيل يطلع البلكونه يلاقيها واقفه مخبيه وشها بين كفوفها وبتعيط يشيل ايديها من علي وشها ويفضل باصصلها بزعل )
حمزه : مالك 😥
اسيل : انا تعبانه اوي يا حمزه تعبانه اوي 💔
حمزه : طب متعيطيش انا مبحبش اشوفك بتعيطي 😐
(تمسح اسيل دموعها تحن وتتخيل امير هو اللي بيقولها كدا تمسح دموعها )
اسيل : حاضر 💔
حمزه : مش عايزك تحكيلي حاجه دلوقتي لما الاقيكي فايقه ورايقه كده ابقي احكيلي علي رواق 🙂
اسيل : ربنا يخليك ليا يارب 💙
حمزه : طااايب 😂😂
اسيل (وهي بتضربو في كتفو ) : يابارد عيش اللحظه معايا 😂😅
حمزه : خلاص اهو ☹️
اسيل : هوف غلس 😂😒
(عند امير قاعد رايح جاي في الاوضه يتصل علي اسيل مره واتنين وتلاته الفون مقفول يتنرفز ويحدف الفون يهبدو علي الارض يروح ل سهير يخبط ع الباب تفتح وتشوفو تكشر وشها )
سهير : خير !
امير : انا اسف اوي يا طنط سهير 😔
سهير : اسف !! ود…
امير : قبل ما تقولي اي حاجه انا عارف اني غلطان وغلطه كبيره اوي وندمان ندم محدش يتخيلو والعقاب اللي انتو شايفينو اعملوه وهيبقا حقكو بس متخليش اسيل تحرمني منها 💔
سهير : واللي انت عملتو دا كان صح !!
امير : غلط وغلط واكبر غلط واستاهل اي حاجه والله بس انا بحب اسيل اوي سامحوني ب الله عليكو يا طنط 😞
سهير : بص يابني انا هقولك كلمه واحده القرار قرار بنتي لو هي لسه بتحبك وعوزاك انا معنديش مانع بس هي لو مش عيزاك انا مقدرش اتكلم نص كلمه ☝
امير : سامحيني انا اسف اوي ساعه شيطان ولله
(يدمع امير تبصلو سهير جامد تضعف وتروح حضناه )
سهير : مسمحاك يابني مسمحاك 💔
(يفضل يعيط يعيط لحد ما يهدي ويمسح دموعو )
امير : هي فين يا طنط 😟
سهير : سافرت كام يوم كده يا امير تهدي وتيجي تاني
امير : سافرت فين بس
سهير : معلش يا حبيبي مقدرش اقولك 😔☝
(يحس امير بوجع كبير )
امير : اسف مره تانيه 😔💔
(ويمشي )
يعدي كام يوم تحاول فيه اسيل علي اد ما تقدر انها تنسي وامير بيتعذب عذاب كبير .. تصحي اسيل من النوم تبص جمبها تتخيل امير نايم جمبها تقوم بخضه تمسح عنيها وتبص تاني متلاقيهوش )
اسيل : يارب 💔
(عند امير يفضل يتفرج علي صورو هو واسيل ع الفون ويدمع يفتكر انها كانت عايزه امو واختو يوم ما سافرت ويطلع يجري علي دنيا )
امير : دنيا 😟
دنيا : خير يا حبيبي 😶
(يمسك ايديها ويبدا يدمع )
امير : يهمك اكون مبسوط صح 💔
دنيا : اكيد …
امير : اسيل فين يا دنيا
دنيا : بس يا امي….
امير : عشان خاطري والله هفضل شايلك الجميل دا علي راسي طول العمر 😔
(تسكت دنيا وتبص في الارض)
امير : يلا يا دنيا انا بموت ب البطيء والله 💔
دنيا : اسيل في اسكندريه يا امير 😞
امير : فين ب الظبط 😟
دنيا : عند خالتها في ****
(عند اسيل قاعده في الاوضه يدخلها حمزه مبتسم )
حمزه : يلا عشان هنخرج 🙂
اسيل : بجد
حمزه : اه والله مش كنتي عاوزه تتمشي ع البحر 😄
اسيل : هيييييييييييييييييه 😆💃💃
(وتفضل تطنطط ويفضلو يضحكو تلبس اسيل بنطلون ابيض وتيشرت كاشمير وكوتش ابيض في كاشمير وتعمل شعرها Pony tail وتنزل هي وحمزه يتمشو ع البحر )
حمزه : جه الوقت بقا تحكيلي ايه اللي تاعبك 🙂
(تاخد اسيل نفس عميق )
اسيل : ينفع حب من غير ثقه ؟
حمزه : لا 😕
اسيل : حبيت واحد كان معايا في الكليه ومع الوقت عرفت اننا كنا نعرف بعض زمان اوي اوي كنا اطفال والاغرب كنا بنحب بعض كمان واحنا صغيرين 😅
(وتبدا عنيها تدمع )
اسيل : طلع مش بيحبني بس دا كان بيموت فيا بس قله الثقه خلتنا نبعد ودا السبب اللي خلاني اجي اغير جو عشان عارفه اني مش هرتاح غير لما احكيلك انت ب الذات 😔💔
(يمسك حمزه ايديها جامد )
حمزه : لو من نصيبك يبقا عمرو ما هيبقا لغيرك بس انتي بتحبيه ؟
اسيل : دا احساس عدي الحب . دا احساس مقدرش اوصفهولك 💔
(تفتكر اسيل شويه حجات )
اسيل : كان قاسي عليا وعصبي بزياده وفي الحب صعيدي كل اللي عارفو اني بتاعتو وبس ورغم انو كل دا بس تقريبا انا حبيت فيه قسوتو وغيرتو حتي لما بيتعصب عليا بضايق بس من جوايا مبسوطه .. مبسوطه اوي 💔
(يبتسم حمزه يلاقيها بتعيط يروح حاطت دراعو علي كتفها ويفضلو قاعدين باصين للبحر . تسمع اسيل صوت يخليها تترعب مكانها وتسيب ايد حمزه بسرعه وتغمض عنيها وقلبها يوجعها )
امير (بصوت عالي ) : اسيل 😟
(يروحلها امير يحاول يكلمها متردش يقفلو حمزه )
حمزه : خير 😕
امير : اسيل بصيلي حتي بصه واحده ملامحك وتفاصيلك وحشتني اوي 💔
(تبصلو اسيل بعينين مليانه دموع وتبصلو وتسكت وهي اصلا كان نفسها تشوفو )
امير : انا اسف اوي ولو فضلت اقولك من هنا لحد ما اموت انا اسف ومقبلتيش اسفي حقك 💔
اسيل (بصوت واطي وبيترعش ) : بعد الشر 💔
امير : قولي اللي عايزه تقوليهولي اعملي فيا كل اللي عايزه تعمليه عاقبيني ب الطريقه اللي تحبيها بس متعاقبينيش ب فراقك انا مش ادو 💔 لو عيزاني ارمي نفسي ف البحر دا انا موافق . كنت غبي اوي وكانت شخصيتي وكبريائي عاميني . فكرت كدا ان انا اللي صح وهكون مرتاح بعد كدا بس انا بتعذب .
(يمسك ايدها ويحطها علي وشو )
امير : لو هتوصل انك تديني نفس القلم اللي ادتهولك يومها اديهولي 💔 بس بلاش وخلي ايديكي علي وشي عشان لمستك وحشتني اوي 😣💔
(تضعف اسيل وتترمي في حضنو يحضنها هو كمان بقوه ومش راضي يسيبها يفضلو حاضنين بعض كتير اوي وحمزه باصصلهم بفرحه لما حس ان اسيل ارتاحت تعيط اسيل بحرقه وتفضل تضرب في امير ب الراحه )
اسيل : انت وحش اوي يا امير وحش .. سبتني وانت عارف اني مش قد بعدك 💔 . قسيت عليا وانت عارف اني بحبك . بحبك اوي يا امير والكام يوم اللي عدو من غيرك دول كانو بيعدو عليا سنين وكنت بتعذب كل ما افكر فيك ببقا نفسي اجيلك لحد عندك واعتذرلك كمان علي بعدي بس لما افتكر قسوتك عليا ب…
(يسكتها امير ويبصلها في عنيها جامد ويهمسلها )
امير : كل حاجه هترجع احسن من الاول انا اتغيرت عشانك …وعشان بحبك 🙂❤
( في وسط الزحمه بيدور عليها اصوات زمامير العربيات والزغاريط تعلي اول ما يشوفوها بتطل عليهم ب الابيض وكأنها ملاك لابس فستان ابيض وحاطت ميك اب خفيف جدا والضحكه منو تخلي قلب امير يرقص من فرحتو .. كل الامنيات اتحققت وكل القلوب اتصفت كل الاوجاع اتنست وكل الاوجاع اتقالت وكل غلطان اتعاتب والفرحه مبقتش سايعه حد . يدخلو القاعه وتبدأ الناس تسقفلهم والزغاريط تعلي والاغاني تشتغل . يبدأو يرقصو slow علي اغنيه “اسمحلي ب الرقصه الاولي ” )
امير : مش مصدق 🙂
اسيل : عملتلي ايه خلتني احبك كدا  
امير : انا اصلا اتحب 😂😂
اسيل : ي واثق انت 😂😂❤
(يبدأ امير يغني مع الاغنيه بصوت واطي ) 
اسيل : متسبنيش تاني يا امير  
امير : المره الجايه اللي هسيبك فيها هتكون بسبب موتي بس
اسيل : متقولش كدا والله اعيط والميك أب يسيح 😂😂
امير : خليه يسيح … هتكوني اجمل واجمل 💙
( يجي امير في نص الاغنيه يروح شايلها ويلف بيها كتيير . ينزلها ويحضنها ويهمسلها في ودنها )
امير : بحبك ♥️
(يعدي الفرح ويجي وقت وداع العروسين وطبعا مع دموع الاهل يسلمو عليهم ويطلعو علي شقتهم )
امير : اظن كدا كل امنياتك اتحققت ولا ايه ❤
اسيل : مش عايزه حاجه تاني غير انك تفضل جمبي ومتبعدش ابدا .. ابدا ♥️
امير : متخافيش والمرادي وعد بجد 😍
اسيل : هنبطل انفصام ؟
امير : هنبطل انفصام 🙂
اسيل : هنعيش مرتاحين وواثقين في بعض ؟
امير : هنعيش مرتاحين وواثقين في بعض 😊
اسيل : هنفضل نحب بعض طول العمر ؟
امير : دا الاساس اللي هنبني عليه حياتنا  
(فجأه يرن فون امير )
امير : الو ….. بجد …… لا عادي 😄 ….. الله يبارك فيك …… سلام 😁
(ويقفل الفون )
اسيل : مين يا امير 😕
امير : ربنا خدلك حقك 😄
اسيل : فهمني انا مش فاهمه
امير : نادر كان مدمن وفضل مدمن حتي بعد ما اتحبس وكانو بيهربولو مخدرات في الاكل والحاجه وجالي خبر دلوقت انو مات بسبب جرعه مخدر زياده 🙂
(تحط اسيل ايديها علي بقها من الصدمه )
امير : حقك جالك اهو  
اسيل : طب وخالك وامو حرام 😰
امير : عارفين ابنهم كويس هيزعلو شويه وهيدفنوه وذكرياتو تدفن معاه
(تسكت اسيل )
امير : خساره يتعملو جنازه اصلا
اسيل : ربنا يرحمو 🙌
(يحضن اسيل جامد )
امير : كنتي وحشاني اوي يا بنت الجذمه 😂 
اسيل : يلا يا حبيبي ابدا في الانفصام تاااني 😂😂 
(النهايه ❤ )
اولا كده وفي بدايه الكلام احنا هنجيب من اول خالص … مينفعش تعمل حاجه عشان حد انت مش مقتنع بيها .. مينفعش تحب دي غصب عنك مينفعش تخطب دي وانت مبتحبهاش عشان ترضي امك او ابوك مينفعش اي حد يتدخل في حياتك الشخصيه ولو حد اتدخل يبقي عن اقتناع لان لو مش هو ده النصيب والموضوع كبر الوجع والندم هيكبر …. تاني حاجه انا مستغرباها ازاي في ناس اول م بتلاقي نفسها بتقرب بتبعد .. اللي هو انا بحبك وعاوزك بس احنا اخوات .. يفضل يقرب يقرب ويبعد تااني . م هو انت لما تحب ي تقرب منها وتقولها وتخلص يا تبعد عنها خاالص وكانها معدتش علي بالك عشان العشم وحش 💔 وتاني هقول القسوة .. القسوة وحشه وبتبقا سبب الكره في اي علاقه ايا كان شكلها .. والندم .. الندم هو اصعب مرحله في حياة اي انسان .. وكأنو سم بطيء المفعول .. بيقتلك ب البطيء بجد 💔 والام .. اهم حاجه رضا الاهم .. واصدق حب هتقابلو ف حياتك هو حب الام ❤ اللي بتحب من غير مقابل ولا مستنيه منك حاجه عشان هي بتحبك بجد ❤ اللي من غيرها الحياة بتبقا صعبه وملهاش طعم 💔 عشان تكمل حياتك صح لازم رضا الام شيء اساسي ❤

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية تلميذ الجن الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم جمال الحفني (الرواية كاملة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top