الفصل الثاني
نيران بصدمة:نائل
لم ينظر لها نائل بل ظل يوجه نظره إلي أمه الراكضة في الفراش
وائل:أنا آسف لتعبك معانا يادكتورة
نيران:لا ولا يهمك يادكتر دا واجبي
كل هذا الحديث ونظرها موجه إليه بينما هو لم يرفه بصره
نيران بتلقائية:أنا ممكن اجي لطنط بكرا بإذن الله
وائل:مش عايز اتعبك
نيران:ولا تعب ولا حاجة عن اذنكم
توجهت للخارج وتركت قلبها وعقلها بالداخل لاتعلم ماذا تفعل
&&&&&&&&&&&&&&&&
في نفس اليوم بالمساء
كان نائل يجلس ويظهر عليه الحزن اقترب منه وائل
وائل:نائل انت كويس
نائل:اه بس قلقان علي ماما
وائل:متقلقش دكتورة نيران شاطرة وهتعالجها
نائل بفضول ونظرة حب لم يستطع ان يخفيها:هي شغالة هنا من زمان
وائل:لسه جاية النهاردة
نائل:اممم تمام
وائل:بتسأل ليه
نائل:لأ عادي يعني
وائل:تمام هسيبك أنا عشان أنام
&&&&&&&&&&&&&&&
عند نيران
كانت تمكث في منزل قريب من المستشفي مع صديقتها ورد
ورد:نيراااااان
نيران:نعم
ورد:اي يابنتي بنده عليكي بقالي ساعة
نيران:معلش مخدتش بالي
ورد:اي اللي واخد عقلك
نيران:هيكون مين غيره
ورد:اوعي يكون قصدك
نيران:هو
ورد:واي اللي فكرك بيه دلوقتي
نيران:شفته
ورد:طب هتعملي اي
نيران:هدخل أنام
ورد:هيبقي افضل برضو تصبحي علي خير
نيران:وانتي من اهله
&&&&&&&&&&&&&&&&&
انتهي هذا اليوم ليأتي اليوم الثاني اليوم الذي سينكشف فيه جزء من الخبايا وستظهر بداية الخيط الذي سيوصلنا للحقيقة
استيقظت نيران في اليوم التالي وهي تشعر بنشاط لأنها اليوم ستتحدث مع نائل حتي تعلم الحقيقة
ارتدت ملابسها المكونة من دريس أسود اللون وطرحة من اللون الكشميري ولم تضع اي من مساحيق التجميل مما جعلها آية في الجمال
&&&&&&&&&&&&&
وصلت نيران إلي المستشفي واستقبلت الكثير من الحالات لتنهمك في العمل لمدة ست ساعات متواصلة وبعد ان أنهت عملها توجهت إلي الدكتور وائل
نيران بعملية:دكتر انا خلصت وهروح دلوقتي لطنط
وائل:اها تمام هتلاقي السواق مستنيكي لأني عندي شغل كتير والله
نيران:تمام
توجهت نيران إلي السيارة بسرعة وصعدت إليها لتتوجه إلي بيته
&&&&&&&&&&&&&&&
بعد قليل من الوقت وصلت نيران إلي المنزل لتدلف وهي تمسك بحقيبتها لتقابلها أميرة شقيقة نائل الصغري تبلغ من العمر الثمانية عشر جميلة جدا
أميرة:دكتورة اتفضلي احنا مستنينك من بدري
نيران:آسفة بس والله كان عندي شغل كتير
دلفت نيران إلي غرفة الحاجة لتجد فاطمة جالسة وأميرة جلست بجوار والدتها
نيران:آسفة ع التأخير بجد
الحاجة:ولا يهمك يابتي بس ابدأي عشان بتنشر عليا
نيران بابتسامة رقيقة:من عيوني
بدأت نيران تمارس عملها بدقة ومهنية شديدة
وبعد مرور ساعة ونصف
نيران:ها في وجع
الحاجة:تسلم يدك الوجع راح
نيران:بإذن الله هترجعي أحسن من أول
أميرة:يارب ترجعي ياماما زي الأول عشان وحشني أكلك أوي
كل هذا يحدث أمام أعين فاطمة التي تحقد بشدة علي نيران لاتعلم ماسبب حقدها ولكنها تكرهها
فاطمة:همك علي بطنك ياأميرة
نظرت لها اميرة شرذا ولم ترد ووجهت كلامها لنيران مما جعلها تغتاظ أكثر
بعدها دلفت إحدي الخادمات
الخادمة:دكتورة نائل باشا عايزك في مكتبه
نيران:حاضر أميرة ممكن تيجي توصليني للمكتب
كادت اميرة أن ترد ولكن قاطعتها فاطمة
فاطمة بغيظ:هوصلك أنا يادكتورة
ذهبت نيران برفقة فاطمة إلي مكتب نائل
ولكن ما إن دلفت حتي تابعتها فاطمة
نيران:استاذ نائل حضرتك طلبتني
نائل بحدة:اتفضلي يادكتورة وانتي يافاطمة شوفي الدكتورة تشرب اي
فاطمة:ياهنية هنية
نائل:انا قلت شوفيها انتي مش اندهي للخدامة وبعدين انا عايز الدكتورة لوحدها
اشتعلت نار بداخل فاطمة من اهانة نائل لها أمام نيران للتوجه للخارج وهي تشتعل من كلامه
في مكت نائل
نائل بجدية:انا كنت عايز اعرف اي حالة أمي بالظبط
نيران وعيونها مليئة بالدموع:ليه عملت فيا كدا
نائل حاول الا يتأثر بدموعها:لوسمحتي يادكتورة
نيران:لوسمحت انت فهمني ليه عملت فيا كدا
نائل:ارجوكي يانيران بلاش الضغط دا انا مش هقول أسباب
نيران بحدة:لأ هتقول انت عارف انا جرالي اي بعدها
وانهارت في البكاء لم يستطع نائل المقاومة اقترب منها بكرسيه المتحرك ورفعها اليه واحتضنها بشدة وشددت هي أيضا من احتضانها له لتزيد في بكائها
لتدلف فاطمة في هذه اللحظة
ياتري اي ردة فعلها وفعلهم الفصل الجاي في حاجات كتير هنكتشفها
انتظروا
نيران ونائل الفصل الثالث
لم يستطع نائل المقاومة اقترب منها بكرسيه المتحرك ورفعها اليه واحتضنها بشدة وشددت هي أيضا من احتضانها له لتزيد في بكائها
لتدلف فاطمة في هذه اللحظة
فاطمة بصدمة وصوت عالي:انتو بتعملو إي
ابتعدت نيران من أحضان نائل بينما هو ظل ناظرا إلي فاطمة نظرات ثاقبة جعلتها تخاف
نائل بحدة:تعرفي إن فتحتي بؤك اي اللي هيحصل
فاطمة بتوتر حاولت اخفاؤه:انت هتهددني ولا اي
نائل بهدوء يسبق العاصفة:انتي عارفة كويس إن نائل السيوفي مبيهددش نائل السيوفي بيعمل
حاولت مقاطعته ولكنه لم يمهلها
نائل بصوت كالرعد:انا قلت إي يافاطمة
خشت فاطمة ان يفعل بها شيئا لتذهب دون ان تنطق بحرف واحد بينما ظل نائل ونيران في غرفة المكتب
نيران بتوتر:هو انت ازاي بقيت قاعد علي كرسي
نائل بإجابة مقتضبة:عملت حادثة
نيران:طب محاولتش تتعالج
نائل:لأ مش عايز واتفضلي اطلعي برا
ظلت نيران تنظر له لاتستطيع أن تصدق أن هذا هو نائل نفسه
“وينفطر القلب شوقاً من احبائنا فكلماتهم تكون خناجر تغرس في قلوبنا”
خرجت نيران وهي تحاول أن تكبت دموعها وتوجهت إلي المنزل الذي تعيش فيه مع صديقتها
وما إن دلفت إلي المنزل حتي القت بنفسها علي الارض
نيران ببكاء شديد:هو ازاي اتغير كدا
أتت ورد علي صوت بكائها
ورد:في اي ياروحي اهدي في اي بس لكل دا
قصت نيران كل ماحدث علي ورد
ورد بصدمة:هو نائل قاعد علي كرسي متحرك
أومأت نيران براسها
ورد بصدمة:طب ازاي
نيران:قالي حادثة
ورد:طب انتو آخر مرة اتقابلتو فيها كانت امتي
نيران:من سنتين
ورد:طب احكي اي اللي حصل
نيران:حاضر
*****************
فلاش باك
توجهت نيران إلي احد الكافيهات لتجده يجلس علي إحدي الطاولات
نيران:صباح الجمال
نائل بابتسامة باهتة:صباح النور
نيران:اي دا مالك زعلان كدا
نائل:بصي من غير لف ودوران احنا لازم نسيب بعض
نيران بصدمة:اي
نائل وهو يحاول عدم النظر في عينيها:زي ماسمعتي
وعندما حاولت الإستيعاب كان قد ذهب من أمامها
&&&&&&&&&&
باك
نيران:من ساعتها وأنا مش عارفة اي اللي حصل معاه والله وكنت عايزة أقابله عشان افهم هو ليه سابني
ورد:طب اهدي ياروحي اهدي تعالي نامي دلوقتي وبكرا نشوف حل للموضوع دا
ذهبت معها نيران لانها حقا تحتاج إلي راحة من هذا التفكير
&&&&&&&&&&&&&&&&
في صباح اليوم التالي استيقظت نيران ولكن هذه المرة بإرداة أقوي علي معرفة الحقيقة
ارتدت ملابسها ولكنها لم تتوجه إلي المستشفي بل توجهت إلي منزل نائل ودلفت إلي مكتبه
لم يرفع نائل نظره عن الأوراق
نائل بثبات:عايزة اي يانيران
نيران بعصبية:عايزة اعرف الحقيقة
نائل:حقيقة اي
نيران بصوت أعلي:انت عارف كويس حقيقة اي
نائل:قابليني في الارض اللي ورا البيت وانتي هتفهمي كل حاجة بعد ماتخلصي شغلك
نيران:تمام
اتجهت نيران إلي غرفة الحاجة وانهت عملها بسرعة واتجهت إلي المستشفي وظلت هناك لمدة ست ساعات حتي أُنهكت تماما وجاء الوقت المناسب تركت المستشفي وذهبت حيث ينتظرها نائل
وظلت تنتظره لمدة قصيرة حتي سمعت صوت من خلفها وماإن التفتت حتي صدمت مما رأت
نيران بصدمة:ازاي دا
ياتري نيران شافت اي البارت الجاي صادم
&&&&&&&&&&&&&&&
عارفة ان البارت قصير صاحبتي اتوفت ادعولها إن ربنا يرحمها ويغفرلها ويسكنها فسيح جناته ويصبرنا علي فراقها
وز
نوفيلا نيران ونائل الفصل الرابع
نيران بصدمة:ازاي دا
نائل ببرود:زي الناس
نيران:انت بتخدع الكل أنا لازم اعرفهم
جذبها نائل من معصمها بشدة وظل يقترب منها حتي التصقت بالحائط ووقف أمامها ووضع يديه حولها ليمنعها من الحركة
نائل:قلتلك كام مرة متدخليش في اللي ملكيش فيه
نيران:ازاي مدخلش انت بتخدع الكل
نائل وقد وصل إلي اوجة غضبه وضرب بيديه ع الحائط مما جعل جسدها الضئيل يرتجف من الخوف والتوتر
نائل وهو يهمس في أذنها مما جعل نوع من الرعشة تسري في جسدها من أنفاسه التي ترتطم في وجهها
نائل:ان حد عرف بالموضوع دا هيبقي موتك علي ايدي فاهمة ولا لأ
نيران:حاضر
نائل:شطورة وطبعا بما إني هحكيلك اي اللي خلاني أبعد عنك بس مش هحكي كل حاجة وانا بحزرك إن حد عرف هتندمي يانيران ومش هبقي ع العشرة فاهمة ولا لأ
نيران:تمام فاهمة
نائل:تعالي بقي نقعد وأفهمك
&&&&&&&&&&&&
في منزل نيران دق الجرس ليفتح أحمد الباب ليفاجئ بأمجد يقف
احمد:أمجد حبيبي وحشتني
أمجد وهو يضمه بشوق:انت اكتر والله يابابا وحشتوني أوي
أحمد وهو يزيد من احتضانه:وانت اكتر تعالي امك هتفرح أوي
أمجد:اومال فين نيران
أحمد:نيران مسافرة الصعيد عندها شغل هناك
أمجد:كان نفسي أشوفها أوي
أحمد:طب تعالي لامك وبعدين نشوف نيران
&&&&&&&&&&&&&
عند نيران
جلست بجوار نائل
نيران:يعني كل دا يحصل ومتقوليش انت للدرجة دي كنت شايفني مستبيعة
نائل:لا طبعا بس مكنتش عايز ادخلك في الدوامة دي
نيران:تقوم تسيبني لمدة سنتين
نائل:صدقيني انا لولا الظروف دي مكنتش هسيبك وانتي عارفة كدا كويس بس مكنش ينفع انك تبقي علي علاقة بيا في الوقت دا
نيران:طب ورجلك اي اللي حصل وليه بتمثل عليهم
نائل:مقدرش احكيلك اي حاجة عن الموضوع دا المهم هتقفي جنبي
نيران:أكيد طبعا هفضل جنبك هو دا سؤال
نائل بتوتر:يبقي لازم لازم نتجوز
&&&&&&&&&&&&&&
ظلت ورد تحاول الإتصال علي نيران ولكن لا يوجد رد
ورد:ياربي طب اعمل اي أمجد جاي اعمل اي ياربي اجيبها ازاي
ورد لنفسها:مفيش غير الحل دا وأمري لله
ارتدت عباءة سوداء وطرحة سوداء وخرجت من المنزل وظلت تجري تريد ان تأتي بصديقتها
ولكن أثناء ركضها تعثرت قدماها لولا اليد التي ساعدتها
ورد:أنا آسفة بجد مخدتش بالي
وائل بصدمة:دكتورة ورد اي اللي مخليكي تجري كدا هو فيه حد ضايقك
ورد بنفي:لا مفيش حد بس انا كنت عايزة اجيب حاجة ضروري عن اذن حضرتك
وائل:طب اجي اوصلك
ورد:لا لا مفيش داعي عن اذنك
تركته وذهبت وهي تتنفس كادت ان تنكشف
&&&&&&&&&&&&&&&&
عند نائل كان يجلس مع نيران
نائل:رأيك اي
نيران:ممكن تسيبني افكر
قاطععا صوت ورد وهي تناديها
ورد بصوت هادئ:يلا بسرعة تعالي معايا ع البيت
نيران:في اي
ورد:من غير ماتسألي اخلصي
ذهبت نيران معها إاي المنزل وما إن دلفوا حتي تنفست ورد
ورد:أمجد جاي في الطريق
نيران بفرحة:بجد
ورد:اه والله
&&&&&&&&&&&&&&&&&&*
بعد مرور عدة ساعات وصل نائل عند المكان لبنظر إليه ويدلف إلي المنزل ليدق الجرس
فتحت له ورد
ورد بهمس:في المطبخ
دلف أمجد للمطبخ ليجدها تطهو الطاعم وهي تدندن
أمجد بصوت عالي:نيروووووووو
نيران بخضة:يخربيتك ياأمجد كل مرة بتعملها فيا وأنا برضو بتخض
أمجد:ومش هبطل أعملها
جلس الأخوان لمدة طويلة يتحدثون سويا
نيران:لأ هقوم انام عندي شغل
دلفوا للنوم لتستيقظ بعد ساعتين وتذهب لعملها مر يومان علي هذا الحال ولم ترى نائل حتي في منزله
بينما في أحد الأيام
دلف أمجد وعينيه يتطاير منها الشر
أمجد:نيرااااان
نيران:نعم
أمجد:لمي هدومك مفيش قاعدة هنا ومتجادليش واه صحيح نائل اتقدملك وأنا رفضته
البارت خلص كان فيه مفاجئتين المفاجأة الأولي طلع بيمشي المفاجأة التانية عايز يتجوزها البارت الجاي هتحصل حاجات كتير هتمنا وآسفة لو البارت قصير
الفصل الخامس
أمجد:لمي هدومك مفيش قاعدة هنا ومتجادليش واه صحيح نائل اتقدملك وأنا رفضته
نيران بصدمة:اي لا ياأمجد انت مش فاهم حاجة اصبر عشان خاطري
أمجد:انتي تسكتي خالص فاهمة ولا لأ
ليتابع بعصبية أكبر:مش هو دا اللي سابك وخلاكي تتقهري سنة بسببه وخلاكي تعيطي بدل الدموع دم بس ربك مبيسيبش حق حد ربك انتقم منه اشد انتقام قعده علي كرسي دي اخرة اللي يفكر إن بنات الناس لعبة
ليقاطعه صوت نائل وهو يدلف بكرسيه المتحرك:أنا عمري مالعبت بأختك وانت عارف كدا كويس بس أنا من خوفي عليها مكنتش عايزها ت
قاطعه أمجد:متعملش الشويتين دول عشان احنا هنمشي يلا يانيران لمي هدومك
نيران:طب وشغلي
أمجد:مش ضروري يلا
نيران:ياأمجد لوسمحت اسمعني
أمجد بحدة:خلاص مفيش كلام يلا عشان نمشي
نائل بحدة:أمجد تعالي نتكلم جوا
أمجد:مفيش كلام
ليصل نائل إلي قمة غضبه :أمجد تعالي خلينا نخلص
ليقوم نائل من مكانه ويتوجه إلي إحدي الغرف وسط صدمة أمجد وثبوت نيران
أمجد بصدمة:انت بتمشي
نائل:يلا ياأمجد
&&&&&&&&&&&&&€&
في منزل نائل
تجلس فاطمة مع احدي صديقاتها
فاطمة:مش عارفة اعمله اي يعني مش كفاية اني راضية بيه وهو مشلول
صديقتها:يابت دا كفاية انه نائل السيوفي
فاطمة:كل مااقول كدا أبويا يرد نفس الرد
صديقتها:طب ماهو دا الصح يعني هتتجوزي كبير البلد وصاحب الهيلامان دا كله وعايزة تتبطري
فاطمة:ايوا بس دا قاعد علي كرسي
صديقتها:مفيش مشاكل احنا مش عايزينه احنا عايزين فلوسه
فاطمة بضحك:علي رأيك
قاطعها صوت أميرة
أميرة:تعرفي انتي لو آخر واحدة مستحيل اخلي أخويا يتجوزك دا ان سيبتك قاعدة في البيت أصلا
وأمسكت بمعصمها مع دخول فتاة في الرابعة والعشرين تتميز بالجمال والرقة والهدوء وهي الاخت الكبري لأميرة (وعد)
وعد:في اي ياأميرة وماسكة فاطمة كدا ليه
اميرة:ياوعد وانا نازلة سمعتها بتقول وروت لها ماسمعته في هذه الاثناء انسحبت صديقة فاطمة
وعد وهي تجذب يد أميرة:انتي قلتيها هي لو آخر واحدة مش هتتجوز اخونا تعالي بقا عشان انتي وحشاني
ونظرت الي فاطمة نظرة غل وهمست في اذنيها:لما نائل يجي استلقي وعدك
&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند نيران