رواية معشوقتي المجنونة الفصل الرابع 4 بقلم ابتسام محمود
واية معشوقتي المجنونه
الحلقه الرابعه
الكاتبه ابتسام محمود الصيرينايا بلعت ريقه بصعوبه و ماكنتش عارفه تعمل ايه لقت رصاصه طلعت و اتنشنت عندها ، بصت ل فادي اللى كان جنبها
لقته هو اللى نشن بدالها
و فضلو ع كده كل ما يجى الدور ع نايا فادي هو اللى ينشن بدالها
مهيمن مكنش مركز معاهم و مأخدش باله منهم : استوب خلاص خلص التمرين النهارده
كل واحد راح اخد شاور و قعدو بره الاوض
نايا راحت ل فادى بأبتسامه : ممكن اقعد معاك
فادى من غير ما يديها اهتمام بص و نزل راسه
نايا بهزار: كنت متأكده هتقولى اتفضلى و قعدت
فادى بجديه : ع فكره انتى ايامك هنا معدوده و كل شى هيبان انتى هبله و لا عبيطه ازاي عملتى حاجه زي دي
نايا بأحراج : بص انا حابه اشكرك انك مقولتش ل كابتن مهيمن حاجه و انك نشنت بدالى و بكده انا عارفه و واثقه انك مش هتقول حاجه ابدا
فادى رفع حاجبه : بس هيعرف
نايا قلدته و ع وشها ابتسامه : بس مش منك
فادى ابتسم : ربنا يستر ، (غمزلها )بس ع فكره انتى جامده و مشكله
نايا ماسكته من هدومه : لم نفسك ياض
فادى يشيل ايدها و بضحك : انتى دماغك راحت فين
نايا بحده : راحت لحد عابدين يا أمور
فادى بضحك : اه عابدين لا انا كده اكش من بنات عابدين ، انا اقصد انك جامده في التمارين نشفه مش بتخوعى و تتعبى بسرعه
نايا : ده عشان كنت بلعب ملاكمه و رياضات كتير الحمدلله
فادى يغمزلها : ما تجيبى رقم اختك
نايا ضحكت جامد رفعت ايدها حطتها ع بقها تمنع صوتها يطلع : اختى!!
فادى باستغراب : مالك !
نايا بضحك و مش قدره تسكت : ثانيه بس( وتكمل ضحك)
فادى : انتى اكيد هبله
نايا تهدى شويه : هبله !! بص دي جديده بس الكل بيقولولي نصيبه يا اما مجنونة ، و دانيه بقى مش اختى دي صاحبتى
فادى يضحك بغيظ : كمان ، طيب هاتى رقم صاحبتك
نايا بهزار : تدفع كام
فادي : ااااه احنا فينا من كده .. (و ينادى ) كابتن مهييي..
نايا تحط ايدها ع بقه تقاطعه : بس بس خد الرقم كاتك الارف
فادي بضحكت انتصار : ناس متجيش غير ب مهيمن و تعالى هنا ايه كاتك دي اسمها جاتك
نايا بغيظ منه : لا هي كاتك
فادي : مش مهم المهم رقم دانيه ( اخد الرقم و مشى بعيد)
********************
عند بيت سوسن
فريده بمشاكسه : تفتكرى ابن عمك ده واد موز كده
دانيه سرحانه : اه لو اشوفك تانى يا خربيت جمال عيونك و غمزاتك
فريده : انتى فينك بكلمك
دانيه بهيام : انا لازم اشوفك و اتكلم معاك اصل مش هحبك من بعيد لبعيد
فريده بصوت عالى : دانيييييه
دانيه تتخض : ايه،، في ايه
فريده بمشاكسه : اللى واخد عقلك يا دانيتى
دانيه بسرحان : ها عقلى
فريده : سلامة عقلك ، اوعدنى يارب انا مش طماعه انشالله صندل انا موفقه المهم مذكر
دانيه بجديه : انا مش عارفه انتى مستعجله ع ايه يا بنتى عيشى سنك
(الفون يرن)
دانيه بضيق مين البارد اللى بيتصل دلوقتى و ترد بضيق : الو ،،، مين
فادى يبتسم : انا
دانيه بغيظ : اهلا وسهلا يا انا تؤمرنى ب اي خدمه يا انا
فادي بهزار : اه ياريت والله ، عايز قلب يحن عليا
دانيه بحده : نعم
فادى بحديه : اقصد اتنين كيلو كباب و ياريت مشوي ع الفحم
دانيه بعصبيه : و الله حضرتك ظريف صح صح قول ما تتكسفش
فادي : لا ابدا و الله بس حبيت
دانيه بجديه : و انا مالى ما تحب و لا تطلق ، اف نااااس غريبه ( قفلت السكه في وشه )
فادي يبص للفون : يا بت المجنونه شكلك هتتعبينى
فريده : هو اللى كان ع الفون ده دكر
دانيه بضيق : واحد ظريف
فريده تمثل الزعل : دكر و تعملى فيه كده حرااام عليكى كنتى ادهونى و انا اكلمه
دانيه : يا بت بتحسسينى انك بايره امشى اطلعى بره
فريده تمثل العياط وهي طلعه من الاوضه : انا مش عارفه ليه بتعملونى كده حرام عليكم
دانيه بتكلم نفسها : البت مقصوفة الرقبه عايزه تتجوز و انا اللى عندى ٢٣ سنه اول اعجب ب راجل
***********
عند ويزو و نضال
فوزى راح عند ويزو في العماره : حبيبة بابي صباح الخير
ويزو بابتسامه : حبيبي وحشتنى
فوزى : يا بكاشه
ويزو بضحك : انت تعرف عنى كده
فوزى : قلبى انتى البكش كله
ويزو تسلم ع مامتها
رانيا : حبيبتى انتى كويسه
ويزو بفرحه : جدا
فوزى : قوليلى بقى عامله ايه
ويزو بهزار : طاجن باميه باللحمه انما ايه
فوزى : ايه
ويزو بقرف : يقرف و المصحف
فوزى و رانيا ضحكو
رانيا بحب : حبيبة قلبي تعالى بقى روحى معايا عشان تاكلى الاكل المظبوط
ويزو : بليز عايزه اقعد شويه
رانيا : ويزو لازم تمشى معانا
ويزو : يا ماما لو سمحتى سبينى ع رحتي
رانيا بحده : ازاي اسيبك تقعدى في العماره دي كلها لوحدك
ويزو بدموع : ماما بليز انا مش هقدر اتعامل مع الناس دي تانى دول كلهم كدابين و منافقين
رانيا : وانا بقول هتروحي معايا يعنى هتروحي
ويزو بصوت عالى : سيبونى براحتى بقى حرام عليكم عاجبكم اللى كنت فيه
فوزى بهدوء : خلاص يا رانيا و انتى اهدى يا ويزو
نضال طلع ع صوت ويزو
رانيا : انتى عجبك اللى انتى فيه ده
نضال يتدخل : فيه حاجه يا ويزو
رانيا باستغراب : وده مين كمان
ويزو : ده صديق مش منافق و لا مخادع مش زيهم ، و اصحابي اللى بقالى زمن معاهم و في الاخر بيحبونى بس عشان فلوسي اما انا لشخصى لا دول حتى بيتريقو عليه من ورايه اما ده ارجل واحد عرفته
رانيا بحزم : ويزو انا سبتك كتير ع راحتك بس خلى بالك انا مش هسيبك اكتر من كده تقعدى في المكان ده
فوزى : انا كنت هسيبك هنا براحتك بس بعد ظهور البنى ادم ده انا مش هسيبك
ويزو : بابا بليز سيبنى دلوقتى و انا هجيلك بكره
فوزى بحده : ويزو كلامى يتسمع
ويزو بضيق : حاضر
نضال : انا تقريبا مش فاهم حاجه
ويزو : هبقى اكلمك
نزلت ركبت العربيه و وشها كله حزين
*****************
في القوات الخاصه
نايا اول ما صحيت ظبطت سريرها و لبست و رجعت نامت لحد صفارة التجمع
عمرو قام بعدها و حطلها في البياده بتاعت نايا كوره كلها شوك
صفارة التجمع و الكل صحي
الكل قام لبس و ظبطو سرايرهم
نايا قامت تلبس البياده اول ما دخلت رجلها الشوك دخل في كعب رجلها طلعت رجلها بسرعه و فضلت تنطر في رجلها خبطتها في رجل السرير
نايا بصويت : عااااااااااااااااااا
فادي بص بسرعه عليها : فيه ايه
عمرو ضحك بصوت عالى
نايا مكنتش قادره تتكلم من كتر الوجع و كمان رجلها اتفتحت من عند صوابعها
فادي راح ل عمرو بعصبيه : خلى بالك لو عملتله حاجه تانى انا اللى هقفلك
عمرو يرفع حاجبه : انا كده خوفت ، هو القطه كلت لسانه و انت بقيت المحامى بتاعه
نايا بغضب : اقسم بالله مش هرحمك
عمرو ضحك ببرود : اعتبريني خوفت و ماشي
بعد الضاحيه و تمارين كتير
مهيمن : الكل يجمع النهارده هنعدى البر التانى من الملاحه دي
نايا : احيه احيه
فادى خبطها ع كتفها / اسكت شويه
نايا : انا رجلى متعوره ، عارف يعني ايه انزل ملاحه و رجلى متعوره
فادى بضحك : نار يا حبيبي نار
نايا : ما انت حلو و عارف ، طاااه اقوله
فادى : بس ليعلقك
نايا تبص في الارض : هات البلاستر اللى جنبك ده
فادى : هتعمل بي ايه
نايا : اخلص و هتعرف
فادى اخد البلاستر و اده ل نايا
نايا اخدت البلاستر و لزقت البياده بتاعتها كلها حولين رجلها بحيث ماتدخلش المايه جوه البياده
فادى : يا بنت الاعيبه احم احم يا ابن
مهيمن بص في الساعه و بصلهم : مستعدين يا شباب
الكل تمام يافندم
مهيمن يبص ل نايا : احب اقولك يا نضال انك هتنزل الملاحه و تعدى عشان ماتخترعش حاجه و تقول انك قلت انكو تعدو مقولتش انزلو الملاحه
نايا تمثل الزعل : متقلقش هنزل هنزل ، لان دي مافيش اي مكان اعدى منه غير اني انزل اكيد مش هقلب سوبر مان و اطير يعنى
مهيمن قاعد ع كرسي انا قلت اقولك بس ، اتفضلو و بص في رجل نايا و حس ان نايا فعلا ذكيه ، نضال تعالى هنا
نايا : تمام يا فندم
مهيمن : انت لازق البياده ليه
نايا بهزار : اه يا ليئم انت عايزنى اقولك انى لازقها عشان رجلى متعوره و لو نزلت الملاحه كده رجلى ممكن تموتنى من الالم لا مش هقولك انسى
مهيمن يكتم ضحكته : ده ع اساس انك ما قولتش ، طيب تمام اتفضل انزل
عمرو بعصبيه : ايه يا فندم ينزل ايه المفروض يشيل اللزق ده و ينزل زيه زينا
مهيمن بحده : مالكش فيه انا اللى ادي الاوامر ، و لما حضرتك هتكون في مهمة و قدامك ملاحه و لازم تعديها انا اكيد مش هبقى مع حضرتك و اقولك المفروض تعدي ازاي و حضرتك متصاب المفروض ان حضرتك تفكر ازاي تعدى انشالله لو ساعتها عديت طاير ميخصنيش المهم انك تعمل المهمه ، اتفضلو
كلهم عدو الملاحه و الملح مع قماشة البنطلون اللى لابسينه ناشف جدا و مع الملح بقى كل ما يمشو خطوه يدبحو في رجلهم
مهيمن : هكتفى ب كده النهارده
الفرقه كلها فرحت انهم هيغيرو البنطلون اللى دبحهم
مهيمن : بس هنلعب لعبه مع بعض
الكل بيبص و مصدوم
مهيمن: بتبصو كده ليه اقعدو
الفرقه كلها قعدت بغيظ
مهيمن : الكل يحط السلاح قدامه و يفكه
الكل فك السلاح
مهيمن قام ربط عينيهم كلهم: يالا كل واحد يركب السلاح بتاعه
نايا زي ما انتو عارفين ان ذكائها بيفيدها دايما لما فكت السلاح رصت كل حاجه في مكان و حفظت مكان كل قطعه ف بسهوله ركبتها في دقيقه
مهيمن اول ما ركبته شال الشريطه اللى ع عينها و قالها ممتاز و لكل واحد يخلص يشله الشريطه
مهيمن بحده : ممكن اعرف اللى اتأخرو في تركيب السلاح اتأخرو ليه
الفرقه : —
مهيمن : طيب ممكن انت يا نضال تقولنا ازاي ركبت السلاح بتاعك بسرعه
نايا كانت خايفه تقول ازاي
مهيمن : ايه يا نضال سؤال صعب
نايا : لا بس ،، اصل انا و بفك السلاح حفظت مكان كل قطعه
مهيمن : ممتاز ، يعنى هنا نضال استخدم ذكائه و حفظ بسرعه مكان كل قطعه ، و ده المطلوب لما تعمل اي حاجه بايدك تحفظ الخطوات بسرعه، اعملو حسابكم بكره اجازه يوم واحد اتفضلو (كلهم مشيو).. استنى يا نضال
نايا تكلم نفسها : يا خرابى عايز منى ايه ، (و تبصله ) تمام يا فندم
مهيمن : بص بصراحه انا كنت مش مرتاحلك خالص بس انت كل يوم تثبتلى انك تستحق انك تكون في المكان ده
نايا : شكرا يا فندم بس لو حضرتك متضايق منى ممكن امشى و مرجعش تانى و ده اللى نفسى يحصل من ساعة ما جيت هنا
مهيمن بضيق : انت ليه مصمم تقفلنى منك بقولك عاجبنى
نايا : ايه يا كابتن معندكش اخوات و لاد تخاف عليهم ايه عاجبني دي
مهيمن يضم ايده يحركهم في بعض : امشى يا نضال احسن اتنرفز عليك
نايا بعزار : لا انت مش طبيعى ، شويه عاجبك و شويه تتنرفز ايه ده هو في كده و مشيت
مهيمن يكلم نفسه : انا اللى مش طبيعى!!
*******************
في فيلا فوزي
فوزى اول ما دخل الفيلا : ممكن اعرف مين الشاب اللى كان في العماره
ويزو : انا لقيته في السكه سايح في دمه و طلع فاقد الذاكره صعب عليا و خليتو يقعد في الشقه اللى تحت
فوزى : بس اللى عملتيه ده غلط ازاي تاخدى شاب ماتعرفيش عنه اي حاجه و كمان تقعدى انتى وهو في عماره واحده
ويزو : بابا اولا انا اخدته و هو سايح في دمه، ثانيا الدكتور اكد ليا انه فاقد الذكره ، كنت عايزني اسيبه في الشارع ازاي
فوزى : ماشى يا ويزو بس اوعى تروحى العماره تانى اووك
ويزو بفرحه : يعنى هتسيبه مش هتمشيه
فوزى : اه هسيبو عشان فاقد الذكره ، و انا بثق في بنتى و في تفكيرها
رنا بغيره : يعنى ويزو تجيب واحد من الشارع و تكون واثق في تفكيرها و انا تقولى لا ع مدحت عشان لازم اهلو ينزلو مصر يقرو معاك الفاتحه
رانيا : رنا في ايه ممكن تتكلمى ب اسلوب احسن من كده ده لو عايزه تتناقشى
رنا بنرفزه : انا همشى خالص من وشكم
فوزى بهدوء : رنا تعالى
رنا من غير ما تبص : نعم
فوزى : صغنونة بابي بتزعل ليه
رنا : مافيش يا بابي انا عايزه انام
فوزى : تصبحى ع الف خير يا قلبي
رنا طلعت اوضتها
ويزو باستغراب : هي مالها
رانيا : هيكون مالها مدحت طبعا
ويزو بزعل : بابا انت رفضته عشان انا سبت احمد
فوزى : مش عشان كده و مش انا اللى اقول اجوز الكبيره الاول
ويزو بضحك : بس حضرتك قلت
فوزى بضحك : ما انا قولتلها كده عشان ماكنش لسه احمد اتكلم عليكى و عشان اطفش مدحت
ويزو بضحك : انا بحس نفسي احياناً غبيه ، طب اسيبكم و اطلع انا
**********************
في المعسكر
دخلت نايا الاوضه : يا حبيبي يا اوكه
عمرو : انت بتكلمنى انا (قالها و هو بيشاور عليها و ع نفسه)
نايا : هو في غيرك اوكه
عمرو : امشى يلا من هنا
فادي بتأفف : عارف ان اليوم مش هيعدى ع خير
نايا تقرب عليه : بس عشان تعرف انى ارجل منك مش هضربك في ضهرك زي ما انت بتعمل انا هضربك ، ايون هضربك و في وشك و مسكت بندقيه وضربته بيها في وشه
عمرو مكنش متوقع انها هتضرب بجد: انت اهبل يلا
نايا : لا بس بحب استهبل و طلعت تجرى و هي بتجرى لقت مهيمن واقف طلعت وقفت معاه
مهيمن حط ايده في جيبه : في حاجه
نايا : لا ابدا بس الجو نار قلت اطلع اتهوى
عمرو راح عندهم و نايا و مهيمن مديين ضهرهم ليه قرب منهم و ضرب نايا بالرجل في ضهرها نايا وقعت في الارض
مهيمن بعصبيه : انت ازاي تعمل كده و قدامى كمان
عمرو بعصبيه و صوت عالي : المتخلف دخل الاوضه ضربنى و طلع يجرى زي النسوان
نايا مكنتش متوقعه انه يعملها حاجه قدام مهيمن قامت وقفت و بحده : انا جيت جنبك ، انت اكيد مجنون
عمرو رفع ايده يضربها باللكوميه
نايا وطت جت في مهيمن
مهيمن بحده : لا انت زودتها اووى بكره مافيش اجازه ليك وكمان هتعمل تمارين لحد الصبح و اياك اطلع في اي وقت الاقيك مريح
عمرو بضيق : بس يا فندم انا لازم انزل بكره
مهيمن بصوت عالى : و انا قلت مالكش اجازه اتفضل يا فدائي
نايا بصت بقرف ليه و دخلت الاوضه
*****************
في فيلا فوزي
ويزو اتصلت ب نضال بصوت حزين : الوو
نضال رد عليها من اول رنه : لا مش واخد عليكى كده فكي كده و احكيلى في ايه و ايه موضوع مامي و بابي دول اقصد امك و ابوكى
ويزو ضحكت
نضال : ايوه بقى اضحكى
ويزو : تصدق انت البنى ادم الوحيد اللى اتكلم معايا و فكرنى ع قد حالى
نضال : يعنى انتى ايه
ويزو : انا بنت رجل اعمال كبير و معايا فلوس كتير و بما انى غنيه و في وسط ناس مصلحتهم اهم شي ف الكل بيحبنوني بس عشان فلوسي اما في ضهرى الكل بيتكلم عليه و بيتريقو ع جسمى و انا كنت بسمعهم كتير لحد ما سمعت كمان اللى المفروض يكون خطيبى بيتكلم عليا ف قررت مقعدش معاهم تانى
نضال باستغراب : يااااا هو فيه ناس كده
ويزو : ياااااااا ؟ ده فيه كتير
نضال : انا مش متخيل ان ممكن شخص يكلم حد عشان مصلحته
ويزو : سيبك منه المهم انت عامل ايه
نضال : قاعد لوحدى شبه قرد قطع
ويزو : مين قرد قطع ده
نضال : اصل ده موضوع كبير هحكيهولك
اصل عمى كان عنده قرد و اسمه قطع و ماتسأليش اسمه كده ليه تقريبا كده اتولد و النور قاطع ، ها خليكى معايا المهم قطع ده كان دايما بينزل مع عمى لحد ما عمى قرر انه ينزل لوحده و من ساعاتها و عمى مرجعش و قرد قطع بقى قاعد لوحده
ويزو : انت اكيد بتهزر
نضال : بصى في الغالب مش بحب اتكلم بهزار عشان بيقلب بضحك و بمسخره في الاخر
ويزو بضحك : يخرب شيطانك
نضال : ايوه بقى اخيرا صوت ضحكتك رن في ودانى
و فضلو يتكلمو و يهزرو
**********************
في القوات الخاصه
الصبح كلهم خرجو من المكان ماعدا عمرو و ركبو طياره و نزلو
نايا اتصلت ب دانيه : دانيه تعالى عند الموقف بسرعه عيزاكى
دانيه : انتى نزلتى اجازه
نايا : اها ، هاتى معاكى فلوس عشان اشترى هدوم عشان ادخل بيها ع ماما
دانيه ثانيه و هكون عندك
قفلو الفون
فادي هروح معاكي
نايا بضيق : تمام
فادي : ولا اقولك هبص عليكم من بعيد و نتقابل بليل
نايا بزهق : اشطات
فادي : اسيبك بقى و استخبى
نايا تمسك اعصبها : اووك
بعد ربع ساعه دانيه وصلت
دانيه بهزار : اهلا بالجندى المجند الفدائى و حضنتها
نايا بهزار : اخلاقك باظت خالص بتحضنى شاب كده عادي و في الشارع و قدام كل الناس
دانيه بصحك : دي باظت خالص مالص و كمان هبوسك
نايا بصحك : لا انا اخاف ع نفسى منك يالا ياختى ع المول
فادي كان ماشى وراهم واستغرب من كل الهدوم اللى اشترتها دانيه و من اللى لبساه
نايا بتعب : دانيه انا هروح انام و هقابلك بليل
دانيه : اخس عليكى احكيلي شويه ع كابو
نايا باستغراب : مين يا بت كابو ده
دانيه بهيام / فادي
نايا : يالا يا قلبي الله يسهلك انا تعبانه وسريرى وحشنى سلام
*******************
نايا اول ما دخلت بيتهم
هاله بحب : وحشتينى يا قلبي كل ده غياب عليا
نايا بمشاكسه : وحشتك دلوقتى
هاله : وحشتينى و وحشتنى شقاوتك يا لمضه
نايا تحضنها : وانتى كمان وحشتينى يا ماميتو يا حبيبتى
هاله : احكيلى بقى عملتى ايه في الشغل و مين كان بيصحيكى
نايا بضحك : هو ايه موضوع احكيلي كل اللى يشوفني النهارده عايزني احكيله
هاله : خلصي قولي
نايا تمثل العياط : كنت بصحى لوحدى يا ماميتو، الشغل اللى انا في عامل زي الجيش و النبي ده اصعب
هاله بصحك : عشان كنتى بتدلعى عليا شوفتى ربنا عمل فيكى ايه
نايا : ده انتى حبيبتى
هاله : يالا عشان تاكلي
نايا راحت للسفره اخدت معلقة مكرونه بشامل : ياسلااااام يا ماميتو تسلم ايدك ده انا كنت باكل كوتشات
هاله بضحك : ليه يعنى
نايا : كله بفضل دعواتك ليا ياما
كرم يفتح الباب : لا مش مصدق نايا
نايا تقوم و تجرى عليه تحضنه : وحشتنى يا رخم
كرم يحضنها : و انتى والله
نايا : عامل ايه مع مجانينك
كرم بضحك : دول هيجننونى
هاله : تعالى كل حماتك بتحبك
كرم : و انا نفسي اشوف بنتها
نايا بمشاكسه : يا قلب اختك اكيد هتكون مجنونه من مجانينك
كرم : و اشمعنى بقى
نايا : يا حبيبي اسمع من اختك ، مافيش واحده عاقله ترضي بيك
كرم يضربها : بقى كده و فضلو يضروبو بعض
هاله / جاتها نيله اللى عايزه خلف و قامت و سابتهم
****************
عند دانيه اول ماروحت بيتهم
دانيه : مامتى عايزه اكل انا جعانه
سوسن : يا قلبي قولى انك فجعانه مش لسه اكله قبل ما تنزلى
دانيه : اديكى قولتى قبل ما انزل و سابت الكياس اللى فيها الهدوم ع الكنبه
فريده : انتى اشتريتى هدوم
سوسن : هتفرج الاول و بعد كده هحطلك تاكلى
دانيه : مش هتعجبك زي العاده و تفضلى تقولى هي دي هدوم بنت البنت لازم تلبس فستان و تبين انوثتها انتى هتفضلى عايشه في لبس الولاد ده لحد امته و الله حفظت جو الستينات بتاع كل مره
الحلقه الرابعه
الكاتبه ابتسام محمود الصيرينايا بلعت ريقه بصعوبه و ماكنتش عارفه تعمل ايه لقت رصاصه طلعت و اتنشنت عندها ، بصت ل فادي اللى كان جنبها
لقته هو اللى نشن بدالها
و فضلو ع كده كل ما يجى الدور ع نايا فادي هو اللى ينشن بدالها
مهيمن مكنش مركز معاهم و مأخدش باله منهم : استوب خلاص خلص التمرين النهارده
كل واحد راح اخد شاور و قعدو بره الاوض
نايا راحت ل فادى بأبتسامه : ممكن اقعد معاك
فادى من غير ما يديها اهتمام بص و نزل راسه
نايا بهزار: كنت متأكده هتقولى اتفضلى و قعدت
فادى بجديه : ع فكره انتى ايامك هنا معدوده و كل شى هيبان انتى هبله و لا عبيطه ازاي عملتى حاجه زي دي
نايا بأحراج : بص انا حابه اشكرك انك مقولتش ل كابتن مهيمن حاجه و انك نشنت بدالى و بكده انا عارفه و واثقه انك مش هتقول حاجه ابدا
فادى رفع حاجبه : بس هيعرف
نايا قلدته و ع وشها ابتسامه : بس مش منك
فادى ابتسم : ربنا يستر ، (غمزلها )بس ع فكره انتى جامده و مشكله
نايا ماسكته من هدومه : لم نفسك ياض
فادى يشيل ايدها و بضحك : انتى دماغك راحت فين
نايا بحده : راحت لحد عابدين يا أمور
فادى بضحك : اه عابدين لا انا كده اكش من بنات عابدين ، انا اقصد انك جامده في التمارين نشفه مش بتخوعى و تتعبى بسرعه
نايا : ده عشان كنت بلعب ملاكمه و رياضات كتير الحمدلله
فادى يغمزلها : ما تجيبى رقم اختك
نايا ضحكت جامد رفعت ايدها حطتها ع بقها تمنع صوتها يطلع : اختى!!
فادى باستغراب : مالك !
نايا بضحك و مش قدره تسكت : ثانيه بس( وتكمل ضحك)
فادى : انتى اكيد هبله
نايا تهدى شويه : هبله !! بص دي جديده بس الكل بيقولولي نصيبه يا اما مجنونة ، و دانيه بقى مش اختى دي صاحبتى
فادى يضحك بغيظ : كمان ، طيب هاتى رقم صاحبتك
نايا بهزار : تدفع كام
فادي : ااااه احنا فينا من كده .. (و ينادى ) كابتن مهييي..
نايا تحط ايدها ع بقه تقاطعه : بس بس خد الرقم كاتك الارف
فادي بضحكت انتصار : ناس متجيش غير ب مهيمن و تعالى هنا ايه كاتك دي اسمها جاتك
نايا بغيظ منه : لا هي كاتك
فادي : مش مهم المهم رقم دانيه ( اخد الرقم و مشى بعيد)
********************
عند بيت سوسن
فريده بمشاكسه : تفتكرى ابن عمك ده واد موز كده
دانيه سرحانه : اه لو اشوفك تانى يا خربيت جمال عيونك و غمزاتك
فريده : انتى فينك بكلمك
دانيه بهيام : انا لازم اشوفك و اتكلم معاك اصل مش هحبك من بعيد لبعيد
فريده بصوت عالى : دانيييييه
دانيه تتخض : ايه،، في ايه
فريده بمشاكسه : اللى واخد عقلك يا دانيتى
دانيه بسرحان : ها عقلى
فريده : سلامة عقلك ، اوعدنى يارب انا مش طماعه انشالله صندل انا موفقه المهم مذكر
دانيه بجديه : انا مش عارفه انتى مستعجله ع ايه يا بنتى عيشى سنك
(الفون يرن)
دانيه بضيق مين البارد اللى بيتصل دلوقتى و ترد بضيق : الو ،،، مين
فادى يبتسم : انا
دانيه بغيظ : اهلا وسهلا يا انا تؤمرنى ب اي خدمه يا انا
فادي بهزار : اه ياريت والله ، عايز قلب يحن عليا
دانيه بحده : نعم
فادى بحديه : اقصد اتنين كيلو كباب و ياريت مشوي ع الفحم
دانيه بعصبيه : و الله حضرتك ظريف صح صح قول ما تتكسفش
فادي : لا ابدا و الله بس حبيت
دانيه بجديه : و انا مالى ما تحب و لا تطلق ، اف نااااس غريبه ( قفلت السكه في وشه )
فادي يبص للفون : يا بت المجنونه شكلك هتتعبينى
فريده : هو اللى كان ع الفون ده دكر
دانيه بضيق : واحد ظريف
فريده تمثل الزعل : دكر و تعملى فيه كده حرااام عليكى كنتى ادهونى و انا اكلمه
دانيه : يا بت بتحسسينى انك بايره امشى اطلعى بره
فريده تمثل العياط وهي طلعه من الاوضه : انا مش عارفه ليه بتعملونى كده حرام عليكم
دانيه بتكلم نفسها : البت مقصوفة الرقبه عايزه تتجوز و انا اللى عندى ٢٣ سنه اول اعجب ب راجل
***********
عند ويزو و نضال
فوزى راح عند ويزو في العماره : حبيبة بابي صباح الخير
ويزو بابتسامه : حبيبي وحشتنى
فوزى : يا بكاشه
ويزو بضحك : انت تعرف عنى كده
فوزى : قلبى انتى البكش كله
ويزو تسلم ع مامتها
رانيا : حبيبتى انتى كويسه
ويزو بفرحه : جدا
فوزى : قوليلى بقى عامله ايه
ويزو بهزار : طاجن باميه باللحمه انما ايه
فوزى : ايه
ويزو بقرف : يقرف و المصحف
فوزى و رانيا ضحكو
رانيا بحب : حبيبة قلبي تعالى بقى روحى معايا عشان تاكلى الاكل المظبوط
ويزو : بليز عايزه اقعد شويه
رانيا : ويزو لازم تمشى معانا
ويزو : يا ماما لو سمحتى سبينى ع رحتي
رانيا بحده : ازاي اسيبك تقعدى في العماره دي كلها لوحدك
ويزو بدموع : ماما بليز انا مش هقدر اتعامل مع الناس دي تانى دول كلهم كدابين و منافقين
رانيا : وانا بقول هتروحي معايا يعنى هتروحي
ويزو بصوت عالى : سيبونى براحتى بقى حرام عليكم عاجبكم اللى كنت فيه
فوزى بهدوء : خلاص يا رانيا و انتى اهدى يا ويزو
نضال طلع ع صوت ويزو
رانيا : انتى عجبك اللى انتى فيه ده
نضال يتدخل : فيه حاجه يا ويزو
رانيا باستغراب : وده مين كمان
ويزو : ده صديق مش منافق و لا مخادع مش زيهم ، و اصحابي اللى بقالى زمن معاهم و في الاخر بيحبونى بس عشان فلوسي اما انا لشخصى لا دول حتى بيتريقو عليه من ورايه اما ده ارجل واحد عرفته
رانيا بحزم : ويزو انا سبتك كتير ع راحتك بس خلى بالك انا مش هسيبك اكتر من كده تقعدى في المكان ده
فوزى : انا كنت هسيبك هنا براحتك بس بعد ظهور البنى ادم ده انا مش هسيبك
ويزو : بابا بليز سيبنى دلوقتى و انا هجيلك بكره
فوزى بحده : ويزو كلامى يتسمع
ويزو بضيق : حاضر
نضال : انا تقريبا مش فاهم حاجه
ويزو : هبقى اكلمك
نزلت ركبت العربيه و وشها كله حزين
*****************
في القوات الخاصه
نايا اول ما صحيت ظبطت سريرها و لبست و رجعت نامت لحد صفارة التجمع
عمرو قام بعدها و حطلها في البياده بتاعت نايا كوره كلها شوك
صفارة التجمع و الكل صحي
الكل قام لبس و ظبطو سرايرهم
نايا قامت تلبس البياده اول ما دخلت رجلها الشوك دخل في كعب رجلها طلعت رجلها بسرعه و فضلت تنطر في رجلها خبطتها في رجل السرير
نايا بصويت : عااااااااااااااااااا
فادي بص بسرعه عليها : فيه ايه
عمرو ضحك بصوت عالى
نايا مكنتش قادره تتكلم من كتر الوجع و كمان رجلها اتفتحت من عند صوابعها
فادي راح ل عمرو بعصبيه : خلى بالك لو عملتله حاجه تانى انا اللى هقفلك
عمرو يرفع حاجبه : انا كده خوفت ، هو القطه كلت لسانه و انت بقيت المحامى بتاعه
نايا بغضب : اقسم بالله مش هرحمك
عمرو ضحك ببرود : اعتبريني خوفت و ماشي
بعد الضاحيه و تمارين كتير
مهيمن : الكل يجمع النهارده هنعدى البر التانى من الملاحه دي
نايا : احيه احيه
فادى خبطها ع كتفها / اسكت شويه
نايا : انا رجلى متعوره ، عارف يعني ايه انزل ملاحه و رجلى متعوره
فادى بضحك : نار يا حبيبي نار
نايا : ما انت حلو و عارف ، طاااه اقوله
فادى : بس ليعلقك
نايا تبص في الارض : هات البلاستر اللى جنبك ده
فادى : هتعمل بي ايه
نايا : اخلص و هتعرف
فادى اخد البلاستر و اده ل نايا
نايا اخدت البلاستر و لزقت البياده بتاعتها كلها حولين رجلها بحيث ماتدخلش المايه جوه البياده
فادى : يا بنت الاعيبه احم احم يا ابن
مهيمن بص في الساعه و بصلهم : مستعدين يا شباب
الكل تمام يافندم
مهيمن يبص ل نايا : احب اقولك يا نضال انك هتنزل الملاحه و تعدى عشان ماتخترعش حاجه و تقول انك قلت انكو تعدو مقولتش انزلو الملاحه
نايا تمثل الزعل : متقلقش هنزل هنزل ، لان دي مافيش اي مكان اعدى منه غير اني انزل اكيد مش هقلب سوبر مان و اطير يعنى
مهيمن قاعد ع كرسي انا قلت اقولك بس ، اتفضلو و بص في رجل نايا و حس ان نايا فعلا ذكيه ، نضال تعالى هنا
نايا : تمام يا فندم
مهيمن : انت لازق البياده ليه
نايا بهزار : اه يا ليئم انت عايزنى اقولك انى لازقها عشان رجلى متعوره و لو نزلت الملاحه كده رجلى ممكن تموتنى من الالم لا مش هقولك انسى
مهيمن يكتم ضحكته : ده ع اساس انك ما قولتش ، طيب تمام اتفضل انزل
عمرو بعصبيه : ايه يا فندم ينزل ايه المفروض يشيل اللزق ده و ينزل زيه زينا
مهيمن بحده : مالكش فيه انا اللى ادي الاوامر ، و لما حضرتك هتكون في مهمة و قدامك ملاحه و لازم تعديها انا اكيد مش هبقى مع حضرتك و اقولك المفروض تعدي ازاي و حضرتك متصاب المفروض ان حضرتك تفكر ازاي تعدى انشالله لو ساعتها عديت طاير ميخصنيش المهم انك تعمل المهمه ، اتفضلو
كلهم عدو الملاحه و الملح مع قماشة البنطلون اللى لابسينه ناشف جدا و مع الملح بقى كل ما يمشو خطوه يدبحو في رجلهم
مهيمن : هكتفى ب كده النهارده
الفرقه كلها فرحت انهم هيغيرو البنطلون اللى دبحهم
مهيمن : بس هنلعب لعبه مع بعض
الكل بيبص و مصدوم
مهيمن: بتبصو كده ليه اقعدو
الفرقه كلها قعدت بغيظ
مهيمن : الكل يحط السلاح قدامه و يفكه
الكل فك السلاح
مهيمن قام ربط عينيهم كلهم: يالا كل واحد يركب السلاح بتاعه
نايا زي ما انتو عارفين ان ذكائها بيفيدها دايما لما فكت السلاح رصت كل حاجه في مكان و حفظت مكان كل قطعه ف بسهوله ركبتها في دقيقه
مهيمن اول ما ركبته شال الشريطه اللى ع عينها و قالها ممتاز و لكل واحد يخلص يشله الشريطه
مهيمن بحده : ممكن اعرف اللى اتأخرو في تركيب السلاح اتأخرو ليه
الفرقه : —
مهيمن : طيب ممكن انت يا نضال تقولنا ازاي ركبت السلاح بتاعك بسرعه
نايا كانت خايفه تقول ازاي
مهيمن : ايه يا نضال سؤال صعب
نايا : لا بس ،، اصل انا و بفك السلاح حفظت مكان كل قطعه
مهيمن : ممتاز ، يعنى هنا نضال استخدم ذكائه و حفظ بسرعه مكان كل قطعه ، و ده المطلوب لما تعمل اي حاجه بايدك تحفظ الخطوات بسرعه، اعملو حسابكم بكره اجازه يوم واحد اتفضلو (كلهم مشيو).. استنى يا نضال
نايا تكلم نفسها : يا خرابى عايز منى ايه ، (و تبصله ) تمام يا فندم
مهيمن : بص بصراحه انا كنت مش مرتاحلك خالص بس انت كل يوم تثبتلى انك تستحق انك تكون في المكان ده
نايا : شكرا يا فندم بس لو حضرتك متضايق منى ممكن امشى و مرجعش تانى و ده اللى نفسى يحصل من ساعة ما جيت هنا
مهيمن بضيق : انت ليه مصمم تقفلنى منك بقولك عاجبنى
نايا : ايه يا كابتن معندكش اخوات و لاد تخاف عليهم ايه عاجبني دي
مهيمن يضم ايده يحركهم في بعض : امشى يا نضال احسن اتنرفز عليك
نايا بعزار : لا انت مش طبيعى ، شويه عاجبك و شويه تتنرفز ايه ده هو في كده و مشيت
مهيمن يكلم نفسه : انا اللى مش طبيعى!!
*******************
في فيلا فوزي
فوزى اول ما دخل الفيلا : ممكن اعرف مين الشاب اللى كان في العماره
ويزو : انا لقيته في السكه سايح في دمه و طلع فاقد الذاكره صعب عليا و خليتو يقعد في الشقه اللى تحت
فوزى : بس اللى عملتيه ده غلط ازاي تاخدى شاب ماتعرفيش عنه اي حاجه و كمان تقعدى انتى وهو في عماره واحده
ويزو : بابا اولا انا اخدته و هو سايح في دمه، ثانيا الدكتور اكد ليا انه فاقد الذكره ، كنت عايزني اسيبه في الشارع ازاي
فوزى : ماشى يا ويزو بس اوعى تروحى العماره تانى اووك
ويزو بفرحه : يعنى هتسيبه مش هتمشيه
فوزى : اه هسيبو عشان فاقد الذكره ، و انا بثق في بنتى و في تفكيرها
رنا بغيره : يعنى ويزو تجيب واحد من الشارع و تكون واثق في تفكيرها و انا تقولى لا ع مدحت عشان لازم اهلو ينزلو مصر يقرو معاك الفاتحه
رانيا : رنا في ايه ممكن تتكلمى ب اسلوب احسن من كده ده لو عايزه تتناقشى
رنا بنرفزه : انا همشى خالص من وشكم
فوزى بهدوء : رنا تعالى
رنا من غير ما تبص : نعم
فوزى : صغنونة بابي بتزعل ليه
رنا : مافيش يا بابي انا عايزه انام
فوزى : تصبحى ع الف خير يا قلبي
رنا طلعت اوضتها
ويزو باستغراب : هي مالها
رانيا : هيكون مالها مدحت طبعا
ويزو بزعل : بابا انت رفضته عشان انا سبت احمد
فوزى : مش عشان كده و مش انا اللى اقول اجوز الكبيره الاول
ويزو بضحك : بس حضرتك قلت
فوزى بضحك : ما انا قولتلها كده عشان ماكنش لسه احمد اتكلم عليكى و عشان اطفش مدحت
ويزو بضحك : انا بحس نفسي احياناً غبيه ، طب اسيبكم و اطلع انا
**********************
في المعسكر
دخلت نايا الاوضه : يا حبيبي يا اوكه
عمرو : انت بتكلمنى انا (قالها و هو بيشاور عليها و ع نفسه)
نايا : هو في غيرك اوكه
عمرو : امشى يلا من هنا
فادي بتأفف : عارف ان اليوم مش هيعدى ع خير
نايا تقرب عليه : بس عشان تعرف انى ارجل منك مش هضربك في ضهرك زي ما انت بتعمل انا هضربك ، ايون هضربك و في وشك و مسكت بندقيه وضربته بيها في وشه
عمرو مكنش متوقع انها هتضرب بجد: انت اهبل يلا
نايا : لا بس بحب استهبل و طلعت تجرى و هي بتجرى لقت مهيمن واقف طلعت وقفت معاه
مهيمن حط ايده في جيبه : في حاجه
نايا : لا ابدا بس الجو نار قلت اطلع اتهوى
عمرو راح عندهم و نايا و مهيمن مديين ضهرهم ليه قرب منهم و ضرب نايا بالرجل في ضهرها نايا وقعت في الارض
مهيمن بعصبيه : انت ازاي تعمل كده و قدامى كمان
عمرو بعصبيه و صوت عالي : المتخلف دخل الاوضه ضربنى و طلع يجرى زي النسوان
نايا مكنتش متوقعه انه يعملها حاجه قدام مهيمن قامت وقفت و بحده : انا جيت جنبك ، انت اكيد مجنون
عمرو رفع ايده يضربها باللكوميه
نايا وطت جت في مهيمن
مهيمن بحده : لا انت زودتها اووى بكره مافيش اجازه ليك وكمان هتعمل تمارين لحد الصبح و اياك اطلع في اي وقت الاقيك مريح
عمرو بضيق : بس يا فندم انا لازم انزل بكره
مهيمن بصوت عالى : و انا قلت مالكش اجازه اتفضل يا فدائي
نايا بصت بقرف ليه و دخلت الاوضه
*****************
في فيلا فوزي
ويزو اتصلت ب نضال بصوت حزين : الوو
نضال رد عليها من اول رنه : لا مش واخد عليكى كده فكي كده و احكيلى في ايه و ايه موضوع مامي و بابي دول اقصد امك و ابوكى
ويزو ضحكت
نضال : ايوه بقى اضحكى
ويزو : تصدق انت البنى ادم الوحيد اللى اتكلم معايا و فكرنى ع قد حالى
نضال : يعنى انتى ايه
ويزو : انا بنت رجل اعمال كبير و معايا فلوس كتير و بما انى غنيه و في وسط ناس مصلحتهم اهم شي ف الكل بيحبنوني بس عشان فلوسي اما في ضهرى الكل بيتكلم عليه و بيتريقو ع جسمى و انا كنت بسمعهم كتير لحد ما سمعت كمان اللى المفروض يكون خطيبى بيتكلم عليا ف قررت مقعدش معاهم تانى
نضال باستغراب : يااااا هو فيه ناس كده
ويزو : ياااااااا ؟ ده فيه كتير
نضال : انا مش متخيل ان ممكن شخص يكلم حد عشان مصلحته
ويزو : سيبك منه المهم انت عامل ايه
نضال : قاعد لوحدى شبه قرد قطع
ويزو : مين قرد قطع ده
نضال : اصل ده موضوع كبير هحكيهولك
اصل عمى كان عنده قرد و اسمه قطع و ماتسأليش اسمه كده ليه تقريبا كده اتولد و النور قاطع ، ها خليكى معايا المهم قطع ده كان دايما بينزل مع عمى لحد ما عمى قرر انه ينزل لوحده و من ساعاتها و عمى مرجعش و قرد قطع بقى قاعد لوحده
ويزو : انت اكيد بتهزر
نضال : بصى في الغالب مش بحب اتكلم بهزار عشان بيقلب بضحك و بمسخره في الاخر
ويزو بضحك : يخرب شيطانك
نضال : ايوه بقى اخيرا صوت ضحكتك رن في ودانى
و فضلو يتكلمو و يهزرو
**********************
في القوات الخاصه
الصبح كلهم خرجو من المكان ماعدا عمرو و ركبو طياره و نزلو
نايا اتصلت ب دانيه : دانيه تعالى عند الموقف بسرعه عيزاكى
دانيه : انتى نزلتى اجازه
نايا : اها ، هاتى معاكى فلوس عشان اشترى هدوم عشان ادخل بيها ع ماما
دانيه ثانيه و هكون عندك
قفلو الفون
فادي هروح معاكي
نايا بضيق : تمام
فادي : ولا اقولك هبص عليكم من بعيد و نتقابل بليل
نايا بزهق : اشطات
فادي : اسيبك بقى و استخبى
نايا تمسك اعصبها : اووك
بعد ربع ساعه دانيه وصلت
دانيه بهزار : اهلا بالجندى المجند الفدائى و حضنتها
نايا بهزار : اخلاقك باظت خالص بتحضنى شاب كده عادي و في الشارع و قدام كل الناس
دانيه بصحك : دي باظت خالص مالص و كمان هبوسك
نايا بصحك : لا انا اخاف ع نفسى منك يالا ياختى ع المول
فادي كان ماشى وراهم واستغرب من كل الهدوم اللى اشترتها دانيه و من اللى لبساه
نايا بتعب : دانيه انا هروح انام و هقابلك بليل
دانيه : اخس عليكى احكيلي شويه ع كابو
نايا باستغراب : مين يا بت كابو ده
دانيه بهيام / فادي
نايا : يالا يا قلبي الله يسهلك انا تعبانه وسريرى وحشنى سلام
*******************
نايا اول ما دخلت بيتهم
هاله بحب : وحشتينى يا قلبي كل ده غياب عليا
نايا بمشاكسه : وحشتك دلوقتى
هاله : وحشتينى و وحشتنى شقاوتك يا لمضه
نايا تحضنها : وانتى كمان وحشتينى يا ماميتو يا حبيبتى
هاله : احكيلى بقى عملتى ايه في الشغل و مين كان بيصحيكى
نايا بضحك : هو ايه موضوع احكيلي كل اللى يشوفني النهارده عايزني احكيله
هاله : خلصي قولي
نايا تمثل العياط : كنت بصحى لوحدى يا ماميتو، الشغل اللى انا في عامل زي الجيش و النبي ده اصعب
هاله بصحك : عشان كنتى بتدلعى عليا شوفتى ربنا عمل فيكى ايه
نايا : ده انتى حبيبتى
هاله : يالا عشان تاكلي
نايا راحت للسفره اخدت معلقة مكرونه بشامل : ياسلااااام يا ماميتو تسلم ايدك ده انا كنت باكل كوتشات
هاله بضحك : ليه يعنى
نايا : كله بفضل دعواتك ليا ياما
كرم يفتح الباب : لا مش مصدق نايا
نايا تقوم و تجرى عليه تحضنه : وحشتنى يا رخم
كرم يحضنها : و انتى والله
نايا : عامل ايه مع مجانينك
كرم بضحك : دول هيجننونى
هاله : تعالى كل حماتك بتحبك
كرم : و انا نفسي اشوف بنتها
نايا بمشاكسه : يا قلب اختك اكيد هتكون مجنونه من مجانينك
كرم : و اشمعنى بقى
نايا : يا حبيبي اسمع من اختك ، مافيش واحده عاقله ترضي بيك
كرم يضربها : بقى كده و فضلو يضروبو بعض
هاله / جاتها نيله اللى عايزه خلف و قامت و سابتهم
****************
عند دانيه اول ماروحت بيتهم
دانيه : مامتى عايزه اكل انا جعانه
سوسن : يا قلبي قولى انك فجعانه مش لسه اكله قبل ما تنزلى
دانيه : اديكى قولتى قبل ما انزل و سابت الكياس اللى فيها الهدوم ع الكنبه
فريده : انتى اشتريتى هدوم
سوسن : هتفرج الاول و بعد كده هحطلك تاكلى
دانيه : مش هتعجبك زي العاده و تفضلى تقولى هي دي هدوم بنت البنت لازم تلبس فستان و تبين انوثتها انتى هتفضلى عايشه في لبس الولاد ده لحد امته و الله حفظت جو الستينات بتاع كل مره