رواية معشوقتي المجنونة الفصل الحادي عشر 11 بقلم ابتسام محمود – للقراءة المباشرة والتحميل pdf

نضال وصل ويزو و باباها لحد بيتهم
فوزى في الوقت ده زعل ان مش معاه ولد من صلبه بس ربنا كريم و ديما بيعمل الخير و يقول بحزن : انا متشكر يابنى تعبتك
نضال بشهامه : عيب متقولش كده انتو خيركم عليا
فوزى : شوف واحد زيك مع انه فاقد الذاكره كان ممكن يقعد حاطت ايده ع خده و مكنش نزل يدور ع شغل و يقعد في البيت ببلاش بس انت رفضت و اشتغلت و بتدينى كمان ايجار الشقه مع انى مش محتاجه بس وافقت اخده عشان انت مش هترضى حد يجبي عليك ، عارف ليه عشان باين عليك معدنك كويس و ابن ناس محترمه و ابن اصول عرفو يربو و بتتصرف باللا وعي كراجل شهم
نضال : ربنا يباركلك . بس ممكن يكون حضرتك ظالمه
فوزى بحزن : يابنى انت لسه صغير مدرسة الحياه بتعلم اكتر من التعليم النظامي ، ده شكله عيل واطى و جبان
رنيا تنزل ع صوته و تعرف كل اللى حصل
و تفضل تعيط
و بعد كلام كتير
نضال مشي
**********
عند دانيه الساعه ٨ الباب يخبط سوسن تفتح
سوسن : اهلا و سهلا اتفضلو
على : اهلا بيكى و دخلو
على : سوسن انا عايز اتكلم معاكى لوحدنا
سوسن : ادخلو يا بنات اوضتكم
على : لو في بلكونه يدخلوها و ياخدو شادي
سوسن : اه طبعا فيه خدو ابن عمكم
و قامو البنات و شادي و دخلو البلكونه
سوسن : خير يا على
على : سوسن دانيه مش عايزه شادي
سوسن بحده : هو ايه اللى مش عايزه دي وصية ابوها الله يرحمه لازم توافق
على : سوسن حتى شادي مش عايزها
سوسن : اه قول كده اكيد حضرتك مش هتقدر تقنع ابنك
على : سوسن هما مش عيال و هما ليهم حريه كل واحد يختار شريك حياته.. و شادي معجب ب فريده و انا حاسس ان فريده كذلك
سوسن بحده : و انا لازم انفذ وصية جوزى الله يرحمه و مش هسمح ب اي لعب عيال انت نسيت وصية الميت لازم تتنفذ
على : ابنى اقنعنى ان الوصيه لو ع جواز مش لازم تتنفذ عشان الشرط الاول في الجواز قبول و رضا و الاولاد و لا في قبول و لا رضا
سوسن : و شكلك اقتنعت .. انا بقى معنديش بنات للجواز و فريده لسه صغيره
على : ده اخر كلام عندك
سوسن وقفت و ادته ضهرها
على بصوت عالى : شادي يالا هنمشي
شادي طلع و على ماشى قدامه وهو ماشي وراه
دانيه : مامتى مال عمو زعلان
سوسن بضيق : عايز ماينفذش ‏وصية ابوكى
دانيه بهدوء : بس يا ماما مافتكرش ان فيه وصيه ان حد يتجوز حد
سوسن بعصبيه : بت انتى امشى من قدامى و مفيش جواز ليكم انتم الاتنين و خليكم بقى جنبي
فريده بصدمه : يعنى انا مش هتجوز
سوسن بعصبيه : امشوووو من وشي
دانيه و فريده دخلو الاوضه بتاعتهم
فريده : انا ممكن اموت لو متجوزتش
دانيه : انا مش عارفه اقول ايه ل فادى كل شويه يقولى عايز اتقدم و انا اقوله مش دلوقتى
************
الصبح نايا بتستعد تنزل للقوات الخاصه
كرم حضنها : عايزك تخلى بالك من نفسك
و انا في اقرب فرصه هحاول اتكلم مع مهيمن عليكى
نايا : اوعي يا كرم هزعل منك
كرم : نايا انا خايف عليكى انتى هتتعرضى لكذا قضيه
نايا : ربك كبير ادعيلى
كرم بحب : ربنا يحفظك من كل شر
نايا : الله احلى دعوه ع الصبح و باسته منحرمش منك العمر كله
و حضنو بعض
هاله : لا مش مصدقه نفسي هو ده بجد
نايا بمشاكسه : لا اله الا الله، مالك يا حاجه في ايه بس انتى مش عاجبك حاجه ابدا كده
هاله : بس اول مره اشوفكم مابتتخنقوش مع بعض لا و احضان و بوس
كرم بهزار و ضحك : نايا احنا كده محتاجين نتبخر من العين
هاله ضربته : تقصد عينى انا
نايا بضحك : طيب اخلع انا و اسيبكم تمارسو مهامكم
تنزل نايا و تغير هدومها في البيت اللى تحتهم هو فضى و نايا اخدت المفتاح بتاع الشقه من غير مامتها ماتحس وتروح مركز القوات تقابل فادى و عمرو
نايا قربت منهم : و الله الواحد كان مرتاح من خلقتكم
عمرو بتريقه : لا يا واد و احنا اللى كنا مبنامش و انت بعيد عننا
نايا تحط ايدها ع وشه : خليك في حالك يا شاطر محدش وجهلك كلام
عمرو يزق ايدها : انت اهبل يلا
نايا بحده : لا بحب استهبل و زقته و دخلت قعدت ع كرسي
فادى قعد جنبها : اقسم بالله انتم الاتنين متخلفين
نايا بنرفزه : سبنالك العقل يا عسول
فادي : اقسم بالله مجنون
مهيمن يدخل عليهم و بكل حده يقلع نضارته : صباح الخير
نايا تمسك فادي من ياقة هدومه و بصوت واطى جدا : شايف ام وشه ده بيكهربنى
مهيمن يبص عليه بحده : ما هو واضح انه بيكهرب سيادتك ،اتفضل اقف يا فدائى
نايا و فادي يقومو من ع الكرسي و يقفو انتباه
عمرو بيضحك
مهيمن : شغل الكي جى خلص و لا لسه
الكل ساكت يقول بحزم : تمام يعنى اتكلم
الكل : اتفضل يا فندم
مهيمن : النهارده مش هنطلع ع الساحه هنروح معسكر تانى في الصحرا و هناك التمارين هتتضاعف الكل جاهز
الكل : تمام يا فندم
نايا تبرق : يعنى حضرتك عايز تقنعنى ان كل اللى فات حماده و اللى جاي حماده تانى خالص
مهيمن بحزم : بالظبط كده اللى جاي مش حماده ده عزرائيل نفسه هيكون واقف في وش كل واحد فيكم مستنى امر الله عشان ياخد روحكم
نايا تبلع ريقها : يا حلاوه ، روح يا شيخ الله يطمنك
مهيمن بقوه : حد عنده اي استفسار
الكل : لا يا فندم
مهيمن : الكل ع السطح
نايا تكلم نفسها و تقف مكانها : هو لو حد عنده هيقدر يفتح بقه بصوتك و وشك ده
مهيمن جنب ودنها : شكلك مسمعتش انا قولت ايه
نايا رمشت عينها مرتين بسرعه ورا بعض : انا اهو رايح
كلهم ركبو الهليكوبتر
***************
عند كرم بيكلم مريم في الفون
كرم : فراشتى عامله ايه دلوقتى
مريم برقه : الحمد لله
كرم : خلصتى مذاكره
مريم : يعنى تعرف بعد بكره عندى ايه
كرم : ايه؟
مريم : علم نفس
كرم : لو حاجه وقفت معاكى كلمينى
مريم : ما انت تعالى البيت ذاكرلي
كرم : معلش مش هينفع طول ما مهيمن مش في البيت
مريم : اووك هبقى اكلمك فون و تذاكرلى
كرم : انا كلى تحت امرك
مريم بكسوف : ميرسي
*************
نايا اول ما نزلت من الهليكوبتر
نايا و بهزار : يالهوووى يا لهوووى الشمس Hot ع الاخر
مهيمن : انت لسه شفت حاجه
نايا : انا عايز اشرب فين المايه؟!
مهيمن ضحك بصوت عالى و بقى فيه صده صوت ل ضحكه
نايا بتبص حوليها : فيه ايه بيضحك!انت بخوفنى ولا ليه؟
مهيمن : بص انت هنا في الصحرا يعنى اتصرف بنفسك
نايا بعدم فهم : لا افهم اكتر
مهيمن يربع ايده و بلا مباله : هنا و لا فيه اكل و لا شرب
نايا تبص حوليها : لا فيه اكل اهو فراخ يعنى هتبيض بيض و هناكل و فيه شتلات بطاطس يعنى اهو هناكل
مهيمن يقلدها : و عندك كمان صبار و راك اهو يعنى هتشرب
نايا تبلع رقها : من الصبار
مهيمن : انت قلتلى انت خريج ايه
نايا بعفويه : علوم
فادي يخبطها
نايا تقلب الموقف هزار : يعنى شايفنى لابس لبس شرطه و متشوه و واقف في صحرا هكون خريج ال A.U.C
مهيمن بضيق : عارف انت لو تشتغل قد ما بتتكلم كان زمانك اكفأ ظابط
نايا بهزار : انا و لا عايز ابقى اكفأ ولا اخيب انا عتشان عتشان يا عالم
الفرقه كلها ضحكو عليها
مهيمن : عتشان؟ طب روح اشرب و يبص للفريق .. الخيم دي عايزها في نص ساعه تكون اتنصبت
كل الفرقه قلعت القميص و الفلنه
نايا : هار اسوح يا فادي هعمل ايه انا
فادى : لابسه تيشرت من تحت
نايا : اه
فادي بهزار : طيب اقلعى القميص يا شيخه و اوعي تتكسفى زينا زيك
نايا بحده : احترم نفسك
فادى بجديه : و الله ما باين فيكى اي معالم ل انثى اقلعى و خدى راحتك
نايا تكلم نفسها الحمد الله انى لابسه مشد و تبص ل فادى : تفتكر محدش هيلاحظ
فادي : طيب تصدقى ان انا عضلات صدري اك..
نايا قاطعته : اسكت
فادي بتصميم يقول الملمه : اكب.
نايا ضربته : قلت اخرس اخرس خالص
و قلعت القميص و فضلو يعملو الخيمه
و كان مهيمن بيعمل الخيمه بتاعته
نايا كانت ماسكه مطرقة و بتدق و فادى كان ماسك الوتد نايا نزلت ع ايده
فادى بألم : اااه و ساب الوتد و الخيمه وقعت كلها ع عمرو
نايا طلعت تجرى بضحك : و الله ماقصدش
فادى و عمرو بيجرو وراها
نايا بهزار : صلو ع النبى يا رجال المخاطر
فادي ماسكها وشالها و جري بيها و رماها في بركة مايه فيها قذورات و ريحتها تقرف
نايا بعصبيه : انت بتستهبل و الله ما هسيبك
عمرو كان واقف بيضحك نايا اتغاظت و شاطت المايه برحلها و دخلت جوه بقه عمرو و قال بعصبيه : انت اهبل يلا
وفضلو يتخانقو شويه و يهزرو شويه
مهيمن كان بيبص عليه و بيبتسم
بعد نص ساعه
مهيمن بحده : جاهزين يا رجاله
الكل ماعدا نايا : تمام يافندم
نايا بتعب و تبص للفريق : تمام ايه عايزين ناكل بلاها شرب
مهيمن ببرود : اوك تعالى
نايا بخوف : هتضرب
مهيمن : عايز تاكل تعالى
فتح بقه و كسر بيضه ع طرف سنانه و اكلها
مهيمن : يالا تعالى
نايا بلعت ريقها بقرف و مسكت فادي : هو يقصد يأكلنى كده
فادي هز راسه : و لو اعترضت ممكن يأكلك الكرتونه كلها
نايا تمثل العياط : انا ايه اللى جابنى هنا
مهيمن يشاور ب ايده : تعالى
نايا راحت : باشا انا كنت عايز اعترف اعتراف صغير
مهيمن : طيب كل الاول
نايا بجديه : ما انا هعترف مخصوص عشان القرف زاد اووى،، انا مش نضال
فادي تنح و فتح بقه

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية قدر صبا الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم سمية رشاد – مدونة كامو - قراءة وتحميل pdf

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top