رواية ليالي الفهد الفصل التاسع عشر 19 بقلم سارة احمد – للقراءة المباشرة والتحميل pdf

وايضا ارتدت جهاد فستانها الذي اختارت تصميمه وهو عباره عن فستان فضي لامع وحجاب من نفس اللون وايضا ملك التى ارتدت فستان سواريه بلون النبيذ.
وزينه التى ارتدت فستان ذهبي بنفس لون فستان ليالى .
وجلست الفتيات تحت ايدى خبيرة التجميل والفتيات اللاتى يعملن لديها
وبعد عدة ساعات انتهت الفتيات وكانوا على اتم استعداد ينتظرن العريس

تيا : لقد انتهت مهمتى استاذنكم
اسماء: شكرا لكى
تيا : باى
ذهبت تيا وبعد قليل رن هاتف اسماء لتجيب قائله: ايوه ياعدى
عدى : روحه وقلبه
ابتسمت اسماء قائله: انا خلاص جاهزه
عدى: واخيرا هتكون النهارده ملكى ياجميل
اسماء:عدى بالله عليك انا متوتره اصلا
عدى : لا يا قلب عدى عايزك هادى كدا
اسماء: انت مش قلقان انا متوتره جدا وحاسه بدقات قلبي عماله تزيد
عدى : انا بقا دقات قلبي عماله تنادى عليك دقه دقه
اسماء حبيبتى انتى اخدتى الانسولين بتاعك
اسماء:اه جهاد ادتنى الحقنه قبل ما البس
عدى : طيب ياقلبي حاولى تهدى نفسك كدا
اسماء: باباك عازم ناس كتير اوى والفرح هيكون مليان بنات حلوين اجمل بنات مصر
عدى : انتى انتى هتكونى الملكه النهارده هتكونى اجملهم عشان انتى بس حبيبتى
اسماء:بجد ياعدى
عدى : اسماء انا عايزك تنسي كل الناس دى كلها مناظر عشان الشغل وبس اما الفرح دا فرحتنا انا وانتى وبس
بس بقولك ايه انا مش عايزك ترقصي
اسماء: ليه ياعدى ؟
عدى : هنرقص على الهادى ولما نطلع اوضتنا نرقص للصبح
اسماء :دا فرحى
عدى : اغير عليك حد يشوفك غيرى ياقمرى كل حاجه فيكى ليا انا وبس
اسماء: حاضر ياقلبي
عدى : عمى طالع هو وفهد دلوقتى وانا واقف مستنى القمر بتاعى يطل وينور لى دنيتى
ابتسمت اسماء واستمعت الى طرقات على الباب ففتحت ملك لتجد والدها وفهد وزينب
سالم : بسم الله ما شاء الله ايه الحلاوه دى ياملك
ملك بخجل:ربنا يخليك يابابا
دخل فهد بعد ان امسك وجنتها بيده وضحك قائلا : ايه الحلاوه دى يا لوكه
ملك: ميرسي يافهد
وقف الجميع يحدقون بتلك الجميله فى فستانها الابيض دمعت عين زينب وسالم وهتف سالم قائلا: ربنا يحميكى يا اسماء فين البنت الشقيه اللى كانت مغلبانى
فهد : دى كانت الصبي بتاعك ياعمى فاكر الصبي موئه
ضحك سالم من بين دموعه قائلا : اه اللى ياما دخلت عليا قعدات للرجاله وبوظتها واتخانقت معاهم
زينب : ولا لما دخلت جابت سلاحك ومصممه تضرب الراجل اللى كان جاى من البر الشرقى فى مشكله واتخانق معاك
اسماء: فى ايه يا ست الحبايب انتوا جايين تفتكروا كل البلاوى دى النهارده بالذات انتوا متفقين عليا بقا
ضحك الجميع وهتفت زينب وهى تنكزها قائله : عروسه وبفستانها ولسانها متبرى منها
اسماء: ايه يا زوبه بقا ضرب حتى يوم فرحى
ضحك سالم قائلا:محدش يزعل عروستنا الباش مهندسه اسماء العدنان
فهد : ايوه حرم الرائد عدى المنياوى
اسماء بدموع: مهما اكون ولا اعلى انا تحت رجليكم يابابا انت وماما عشان انتوا اللى عملتونى وانتوا السبب فى كل خير انا هبقا فيه .
احتضناها والداها هتف فهد قائلا : طيب يلا بينا عشان العريس تحت واقف مستنى ولو اتاخرنا ممكن يفجر القاعه بينا ودا مجنون ويعملها .
اسماء : متقولش على عدى مجنون
فهد بسخريه معيدا لحديثها بشكل مضحك : متقولش على عدى مجنون
ههههههههههههههههههه
ظل فهد يتلفت يبحث عنها فى كل مكان ولكنها لم تظهر امامه
هتفت زينب قائله : امال فين جهاد وليالى ؟
خرجت جهاد تهتف قائله : احنا هنا يا ماما كنت بشوف ليالى
فهد بلهفه وقلق: مالها ليالى ؟
جهاد : متقلقش مفيش حاجه بس كانت بتاكل زينه قالت عشان الليله طويله وعلى ما يتفتح البوفيه هتكون جاعت ومش بعيد يبقى وقت نومها عدى ونامت وبتقول انزلوا وهى ه
زينب : ربنا يباركلها ليالى
ابتسم سالم قائلا :بس ايه الحلاوه دى يا دكتوره ؟
خجلت جهاد وتوردت وجنتيها
ضحكت زينب قائله: كسفتها ياحج
سالم :جهاد دى وردة العيله
ملك : ايه دا بقا وانا يا سي بابا
سالم بضحك : قردة العيله ههههههههههههه
ضحك الجميع لتذمرها كطفله صغيره فهتف سالم ليرضيها قائلا: انتى السكر كله اخر العنقود سكر معقود
اسماء :نحن هنا
سالم :انتى يا موكا العنقود كله لا دى جوزها ظابط فى الجيش ومعندوش يا اما ارحمينى وانا اخاف على نفسي
خرجت ليالى تهتف قائله : طيب وانا ياعمى ماليش نصيب من وصلة المدح الجميله دى
التفت فهد على صوتها ليجد ايه من الجمال بالرغم من اخفاء وجهها الا ان جمالها طاغى بذلك القفطان والنقاب الابيض فكانت تبدو له كحوريه من الجنه فاقترب منها وامسك يدها يقبلها امام الجميع هاتفا : انتى يا ليالى عوض ربنا ليا ولكل واحد فى البيت لبنتى اللى بقيتى امها ولاخواتى اللى دايما بتراضيهم وبتقفى جنبهم ولامى اللى شيلتى عنها مسئولية البيت واحترامك لعمى وقربك ومحبتك واهتمامك بجدتى وفرحة قلبي وسعادة حياتى
ادمعت عينيها وهتفت قائله : فهد انا …..
لم تسعفها كلماتها كالعاده فضحك فهد واحتضنها هامسا: قولتلك لماتحسي بحاجه مش قادره توصفيها احضنينى بس وكل اللى فى قلبك هيوصلنى
امسكت زينه بيد فهدقائله : بابا ايه رايك فى الفستان ماما بتقولى انى احلى بنوته فى الدنيا .
ابتسم فهد وقبل جبهة ليالى ثم التفت لابنته قائلا: طبعا ياقلبي عشان انتى فعلا احلى بنوته فى الدنيا وكمان عشان عيون ماما ليالى حلوه وبتحلى الكون كله
ملك :ياسيدى ياسيدى
قاطع ضحكاتهم اتصال عدى
فهد : الو
عدى : ايه يا بنى كل دا بتعمل ايه عندك
فهد : انت كدا خلاص جاهز
عدى : ايوه انجز بقا
فهد : طيب يلا نازلين ثم اغلق الخط قائلا : يلا اصل المجنون دا مش على بعضه ومتوتر ودا لما بيقلق بيعك الدنيا
تأبط سالم يد ابنته وتأبط فهد يد زوجته وحبيبته ونزلوا .
كانت اسماء بيد ابيها تنزل الدرج الذي ينتظرها اسفله عدى تشق الابتسامه ثغره
تحدقت عيناه عليها ومد يده وسلم على والدها ثم امسك يدها وقبل باطنها
واقترب منها يقبل جبهتها قائلا: مبروك ياقمرى
اسماء بخجل: الله يبارك فيك مبروك لينا احنا الاتنين
ثم تأبط يدها فى زراعه وذهبوا الى مقعد العروسين تحت انظار الجميع وتهانيهم
وكان الفرح يعج بالمدعوين وكبار البلد كانت ملك تجن جنون الشباب بجمالها ورقتها وتقدم لها اكثر من عريس فى الحفل وكان والدها يتهرب منهم وايضا جهاد التى اعجب بها الكثير من الشباب ولكنها كانت لا تعطى لاحد اى اهتمام .

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية ظلك بعيد الفصل الرابع 4 بقلم الاء محمد (الرواية كاملة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top