الفصل العاشر
.
.
.
رواية / لفت انتباه
















.
.
سهى: انت بتضحك عليا ولا على نفسك عايزتقولى انك لحقت اول ما قلتلك انى اتخطبت تحب فى يومين وتخطب كمان يعنى عايزتقنعنى انك حبتها فى يومين
ماجد: لا طبعا انا حبيت ريم قبل كده بكتير
سهى: يعنى حبتها عليا يعنى انت الى بدأت وخونتنى
ماجد: لا طبعا مخونتكيش بدليل انى مخطبتش ريم غير لما الهانم قررت تتخطب
سهى: يعنى عايزتقولى انك بطلت تحبنى يا ماجد؟
ماجد: يا سهى حاولىتفهمى انا دلوقتىمبحبش حد غير ريم خطيبتى والى هتبقىمراتى بعد كام يوم
سهى بتقرب من ماجد وبتلف دراعها حوالين رقبته.سهى: يعنى عايزتقولى انى موحشتكش
ماجد اتعصب جدا من حركتها ومسك ايديها الى حوالين رقبته عشان يشيلها لكن هى كان متبتة فيه ودخلت ريم فى الوقت ده وافتكرت ماجد بيحضن سهى
ماجد فى صدمة: ريم !
ريم دموعها وقفت فى عينيها وضربات قلبها بقت متسارعة
ريم بصوت مكتوم: انا اسفة يا دكتور دخلت فى وقت مش مناسب
خرجت تجرى وهى منهارة.
ماجد: استنى بس يا ريم انتى فاهمة غلط صدقينى
لكن ريم جريت وهى منهارة
ماجد: منك لله يا شيخة انتى ايه الى عملتيه ده انتى خلتيها افتكرتنى بخونها معاكى
سهى: ما تفتكر الى تفتكره واهىتيجى منها وتسيبك ونرجع لبعش يا ماجد
ماجد: انتىازاىكنتى بالغل والانانية دى وانا مشوفتشفيكى كل ده السنين الى فاتت انتى فعلا انسانة مريضة وانا ندمان انى عرفتك فى يوم من الايام
سهى: انت رايح فين
ماجد: رايح ادور على سهى ولازم ارجعها انا مقدرش اعيش من غيرها
بـــــــــــــــــــــــــــاك
ماجد بيرجع للواقع
ماجد فى نفسه: يا ترى انتى فين يا ريم ويا ترى هتقدرىتصدقينىوتعرفى انى فعلا بحبك وعمرى ما فكرت اخونك
ماجد وهو بيلف بالعربية بيلمح ريم وهى قايمة من على الكورنيش بيقف بسرعة بعربيته وبيجرى ناحيتها
ماجد: ريم … استنى يا ريم
ريم: عايز منى ايه
ماجد: اسمعينى يا ريم انتى فاهمة الموضوع غلط انا اتفاجئت بوجود سهى عندىفى العيادة وهى الى كانت….
ريم: بس بقى يا ماجد ارجوك كفاية لعب بمشاعرى اكتر من كده
ماجد: صدقينى يا ريم انا بحبك وعمرى ما هفكر اخونك
ريم: اصدقك !!!! زى ما صدقت انك جتلى عشان بتحبنى
ماجد: قصدك ايه يا ريم؟
.
.
.
رواية / لفت انتباه
.
.
سهى: انت بتضحك عليا ولا على نفسك عايزتقولى انك لحقت اول ما قلتلك انى اتخطبت تحب فى يومين وتخطب كمان يعنى عايزتقنعنى انك حبتها فى يومين
ماجد: لا طبعا انا حبيت ريم قبل كده بكتير
سهى: يعنى حبتها عليا يعنى انت الى بدأت وخونتنى
ماجد: لا طبعا مخونتكيش بدليل انى مخطبتش ريم غير لما الهانم قررت تتخطب
سهى: يعنى عايزتقولى انك بطلت تحبنى يا ماجد؟
ماجد: يا سهى حاولىتفهمى انا دلوقتىمبحبش حد غير ريم خطيبتى والى هتبقىمراتى بعد كام يوم
سهى بتقرب من ماجد وبتلف دراعها حوالين رقبته.سهى: يعنى عايزتقولى انى موحشتكش
ماجد اتعصب جدا من حركتها ومسك ايديها الى حوالين رقبته عشان يشيلها لكن هى كان متبتة فيه ودخلت ريم فى الوقت ده وافتكرت ماجد بيحضن سهى
ماجد فى صدمة: ريم !
ريم دموعها وقفت فى عينيها وضربات قلبها بقت متسارعة
ريم بصوت مكتوم: انا اسفة يا دكتور دخلت فى وقت مش مناسب
خرجت تجرى وهى منهارة.
ماجد: استنى بس يا ريم انتى فاهمة غلط صدقينى
لكن ريم جريت وهى منهارة
ماجد: منك لله يا شيخة انتى ايه الى عملتيه ده انتى خلتيها افتكرتنى بخونها معاكى
سهى: ما تفتكر الى تفتكره واهىتيجى منها وتسيبك ونرجع لبعش يا ماجد
ماجد: انتىازاىكنتى بالغل والانانية دى وانا مشوفتشفيكى كل ده السنين الى فاتت انتى فعلا انسانة مريضة وانا ندمان انى عرفتك فى يوم من الايام
سهى: انت رايح فين
ماجد: رايح ادور على سهى ولازم ارجعها انا مقدرش اعيش من غيرها
بـــــــــــــــــــــــــــاك
ماجد بيرجع للواقع
ماجد فى نفسه: يا ترى انتى فين يا ريم ويا ترى هتقدرىتصدقينىوتعرفى انى فعلا بحبك وعمرى ما فكرت اخونك
ماجد وهو بيلف بالعربية بيلمح ريم وهى قايمة من على الكورنيش بيقف بسرعة بعربيته وبيجرى ناحيتها
ماجد: ريم … استنى يا ريم
ريم: عايز منى ايه
ماجد: اسمعينى يا ريم انتى فاهمة الموضوع غلط انا اتفاجئت بوجود سهى عندىفى العيادة وهى الى كانت….
ريم: بس بقى يا ماجد ارجوك كفاية لعب بمشاعرى اكتر من كده
ماجد: صدقينى يا ريم انا بحبك وعمرى ما هفكر اخونك
ريم: اصدقك !!!! زى ما صدقت انك جتلى عشان بتحبنى
ماجد: قصدك ايه يا ريم؟