رواية لفت انتباه الفصل الرابع 4 بقلم امنية الريحاني – للقراءة المباشرة والتحميل pdf

فى بيت ريم: بليل ريم قاعدة فى سريرها وبتشرب حاجة دافيةبيدخل عليها باباها
على: ايه يا ريم يا حبيبتى عاملة ايه شكلك تعبانة اوى
ريم: اه يا بابا اصل وقعت فى حمام السباحة النهاردة وكنت هغرق
على بقلق: يا خبر وايه الى حصلك يا حبيبتىانتىكويسة؟
ريم: متقلقش عليا يا بابا انا كويسة . فى واحد من النادىانقذنى على اخر لحظة
على : ربنا يحميه ويحفظه طب يا حبيبتىهسيبكترتاحىدلوقتى والصبح ان شاء الله هتبقىكويسةتصبحى على خير
ريم وانت من اهله يا بابا
بيخرج على من عند ريم اما هىفبتفتكر ماجد وبروده معاهاوبتتغاظ
ريم بغيظ: بقى كده يا ماجد كنت هغرق بسبب جنابك وانت ولا هنا اما اشوف اخرتها معاك

فى عيادة ماجد:
تانى يوم راحت ريم لماجد العيادة
ماجد: ها عاملة ايه دلوقتى يا ريم
ريم بغيظ: مش كويسة خالص يا دكتور
ماجد: ليه بس اوعى تكون وقعة حمام السباحة لسه تعباكىقوليلى حاسة بايه وانا اكتبلك حاجة
ريم: عايزاكتكتبلى فكرة تانية غير دى
ريم: ليه هى الفكرة الى فاتت منفعتش هو ايه الى حصل؟
ريم: عملت زى ما حضرتك قولتيلى كان فى خطر وحاولت انقذه
ماجد: طب ما تمام اهو
ريم: لا مش تمام عشان بدل ما انا الى انقذه هو الى انقذنىوشايلنى جميلة وخلاص وكالعادة محسشباى حاجة
ماجد بضحك: لا دا حظك بقى . هو انتىعملتى ايه بالظبط
ريم بلخبطة: ها…. لا مش ضرورى تعرف المهم ان الفكرة دىمنفعتش وخلاص شوفلى فكرة تانية
ماجد كان كل تركيزه مع سهى وزى ما وعدها مكنشبيشوف حد غيرها عشان كده مهما كانت ريم بتعملمكنشبياخد باله انها تقصده هو ومربطش كلامها بالموقف الى حصله معاها هو فعليا مش شايف غير سهى وبس
ماجد: طب يا ستىهشوفلك فكرة تانية بس قبل كده ممكن اتكلم معاك عن نفسك شوية
ريم بابتسامة: ودا ايه علاقته بالمشكلة بتاعتى
ماجد: طبعا مش لازم اعرفك كويس عشان اعرف ايه الى ممكن تعمليه وايه الى بتفكرى فيه
ريم: ماشى .عايز تعرف عنى ايه؟
ماجد:انتى عايشة مع مين وحياتك عاملة ازاى؟
ريم: انا عايشة مع بابا المهندس على شكرى صاحب مصنع وعندى اخ واحد اكبر منى هو كمان مهندس بس عايش برة عشان بيشتغل
ماجد: طب ومامتك؟؟؟
ريم عينيها لمعت بالدموع: مامتىاتوفت من سبع سنين
ماجد اضايق عشانها اوى ودموعها لمست قلبه اوى
ماجد: انا اسف يا ريم الله يرحمها طب قوليلىانتى علاقتك بباكى عاملة ازاى؟
ريم: يعنى علاقة عادية زىاى اب وبنته بيسأل عليا بياخد باله منى وطبعا بيدينى فلوس
ماجد: كل الى بتقوليه ده طبيعى انا بتكلم عن العلاقة الانسانية هل علاقته بيكىكويسة هل هو قريب منك لدرجة ان لو فى حاجة مضيقاكى ممكن تروحى تترمى فى حضنه وتحكيله
ريم: لا
ماجد: طب ليه؟؟؟
ريم سكتت وحست انها مخنوقة ومش قادرة تتكلم وماجد حس بده اوى
ماجد: ريم لو مش مستعدة تتكلمىدلوقتى مش مهم احنا بندردش بس
ريم بخنقة: طب ممكن استأذن دلوقتى
ماجد: اه طبعا اتفضلى
بتخرج ريم من عند ماجد وبتروح على بيتها علطول
بليل فى بيت ماجد:
ماجد بيقعد على السرير وبيستعد للنوم بس فجأة بتيجى صورة ريم ادامه وعينيها فيها دموع ومش عارف ليه مش عارف ينسى منظر دموعها ليه حاسس بوجعها اوى ونفسه يخففه عنها
ماجد فى نفسه: زى ما توقعت يا ريم المشكلة عندك اكبر من انك بتحبى واحد مش حاسسبيكىفى حاجة فى حياتك وجعاكى اوى ولازم اعرفها
وفكر شوية مع نفسه كأنه بيلوم نفسه على اهتمامه بيها
ماجد بيكمل: ما هو دادورى كدكتور مش اكتر
فى بيت ريم:
اما ريم فكانت قاعدة فىاوضتهافى ملكوت تانى بتشوف ادامها مشهد من زمان
فـــــــــــلاش بــــــــــــــاك:
على بيزعق مع مامتها وريم بنت صغيرة واقفة بعيد خايفة
على : انتى فاهمة غلط صدقينى
مامتها: فاهمة غلط ازاى وانا شفتها وهى فى حضنك والله اعلم بيحصل ايه تانى
على: افهمى بس دى…
مامتها: دى واحدة زبالة بتخونىمعاها انا يا على بعد كل السنين دىتخونى. طلقنى يا على طلقنىىىىىىىىىى
بــــــــــــــاك
وهنا بترجع ريم للواقع بتحط ايديها على ودنها وبتمسح دموعها الى على وشها وبتناممقرفصة نفسها زى الجنين وهى خايفة
تانى يوم الصبح ريم بتصحى على رنة الموبايل بتاعهابتقوم بكسل ترد
ريم بكسل: الو. مين معايا؟
ماجد: ازيك يا ريم. انا ماجد
ريم: معقولة ! مااااااااااااااجد

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية مايا (كاملة جميع الفصول) بقلم مهرائيل اشرف (الرواية كاملة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top