رواية قدر صبا الفصل الخامس 5 بقلم سمية رشاد
*البارت الخامس* وصلنا البارت اللى فات اما البنات اتأخروا وهما بيشتروا الفستاننزلت من السياره كلا من صبا وفجر وضحى
ضحى بخوف:يا لهوي يا صبا شكله جه
صبا:لا يا شيخه مش باين وبعدين هو بييجى دلوقتى اصلا
ضحى:ساعات بييجى يختى حسب ما بيخلص ربنا يستر ويتأخر النهارده
صبا:ولو هنا عادي يعنى مش هيعمل حاجه
ضحى:اه انتى بتتكلمى عن حد مش عارفينه
عندما دخلوا إلى الفيلا
صبا:الحمد لله شكله مش هنا
ضحى:الحمد لله يلا نطلع بسرعه
وعندما همت ان تصعد اوقفها صوته
قائلا:ضحى
ضحى:أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
فضحكت كلا من صبا وفجر عليها فنظرت لهم بغضب
ضحى بخوف:ن نعم يا أبيه
مصعب:انتو خارجين الساعه كام
ضحى:يا ابيه عماله من الصبح اقول ليهم يلا بس صبا مش راضيه وتقولى لا لسه بدري
فشهقت صبا
نهارك ابيض يا ضحى يا كذابه
مصعب:انا بكلمك انتى
ضحى:يا ابيه والله محسيناش بالوقت والله
مصعب بغضب:طب اتفضلى على اوضتك مفيش خروج منها لمدة يومين
ضحى:
وكتب الكتاب بكره لا يا أبيه الله يخليك
مصعب بصوت مرتفع:على أوضتك
فصعدت بسرعه فائقه خوفا منه وصعدت ايضا صبا بخوف تحاول ان تداريه وصعدت فجر ورائهم بهدوء
فى غرفة ضحى
دخلت صبا عليها وهى تهتف:بقا بتلبسيها ليا انا يا كذابه
ضحى:والله قلت كدا عشان عارفه انه مش هيزعقلك
صبا:بس بردوا يا ضحى دا كذب انتى عارفه عقاب الكاذب ايه
ضحى:لا انا عارفه انه حرام اكذب بس مش عارفه حاجه تانيه
صبا:دا الكذب محرم شرعا ويعد من كبائر الذنوب اللى بتهدي إلى الفجور
دا ربنا سبحانه وتعالى قال(انما يفتري الكذب الذين لا يؤمنون بآيات الله وأولئك هم الكاذبون)وقوله تعالى (فنجعل لعنة الله على الكاذبين)
وكمان الكذب دا يا ضحى من ايات المنافقين مش فاكره الحديث بتاع الرسول صلى الله عليه وسلم اما قال(آيات المنافق ثلاث اذا حدث كذب وإذا وعد أخلف وإذا اؤتمن خان)
ضحى ايوه افتكرت انتى قلتيه مره ليا وكنتى قلتى ادامى مره ان ينفع نكذب فى حالات معينه بس مش فاكراها
صبا:اه الرسول صلى الله عليه وسلم قال
(لا يحل الكذب إلا فى ثلاث يحدث الرجل امرأته ليرضيها والكذب فى الحرب والكذب ليصلح بين الناس)يعنى الرجل ينفع يكذب على مراته فى مثلا انه يقول لها انها أجمل نساء العالم وهى كذالك وبردوا يجوز الكذب فى الحرب اننا نكذب على العدو مثلا فى عدد الجنود لأن معروف ان الحرب خدعه والحاله التالته بقا مثلا
لو انا وفجر متخانقين تيجى تقوليلى دا بتقول عليكى كلام حلو بالرغم من انها مقالتش
ضحى:اه فهمت معنتش هكذب تانى بس دي كانت كذبه بيضه
صبا:يا حبيبتى الكذب حرام بكل أنواعه مهما كان اللى قلتيه حاجه صغيره بس ممكن تعمل ضرر صح ولا لا
ضحى:ايوه صح عندك حق معنتش هكذب تانى
ثم صمتت وبكت فجأه مثل الأطفال
صبا:ايه تانى بتبكى ليه بس
ضحى:عشان أبيه زعلان منى وكمان مش هيخلينى أحضر كتب الكتاب ومش عارفه أخرج اصالحه عشان منعنى أخرج
صبا:طب مش تزعلى بس وأنا هقول لخالو يكلمه بس بالليل عشان يكون هدي شويه
ضحى:بجد
صبا:اه متزعليش بقا
ضحى:لا خلاص صحيح هيا فين فجر
صبا:مش عارفه حاسه انها فيها حاجه بس مش عارفه ايه هبقى اكلمها واشوف مالها
ضحى:ماشى هو العصر أذن صح
صبا:اه هروح اصلى وانتى قومى صلى يلا
ضحى:ماشى
ضحى بخوف:يا لهوي يا صبا شكله جه
صبا:لا يا شيخه مش باين وبعدين هو بييجى دلوقتى اصلا
ضحى:ساعات بييجى يختى حسب ما بيخلص ربنا يستر ويتأخر النهارده
صبا:ولو هنا عادي يعنى مش هيعمل حاجه
ضحى:اه انتى بتتكلمى عن حد مش عارفينه
عندما دخلوا إلى الفيلا
صبا:الحمد لله شكله مش هنا
ضحى:الحمد لله يلا نطلع بسرعه
وعندما همت ان تصعد اوقفها صوته
قائلا:ضحى
ضحى:أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
فضحكت كلا من صبا وفجر عليها فنظرت لهم بغضب
ضحى بخوف:ن نعم يا أبيه
مصعب:انتو خارجين الساعه كام
ضحى:يا ابيه عماله من الصبح اقول ليهم يلا بس صبا مش راضيه وتقولى لا لسه بدري
فشهقت صبا
مصعب:انا بكلمك انتى
ضحى:يا ابيه والله محسيناش بالوقت والله
مصعب بغضب:طب اتفضلى على اوضتك مفيش خروج منها لمدة يومين
ضحى:
مصعب بصوت مرتفع:على أوضتك
فصعدت بسرعه فائقه خوفا منه وصعدت ايضا صبا بخوف تحاول ان تداريه وصعدت فجر ورائهم بهدوء
فى غرفة ضحى
دخلت صبا عليها وهى تهتف:بقا بتلبسيها ليا انا يا كذابه
ضحى:والله قلت كدا عشان عارفه انه مش هيزعقلك
صبا:بس بردوا يا ضحى دا كذب انتى عارفه عقاب الكاذب ايه
ضحى:لا انا عارفه انه حرام اكذب بس مش عارفه حاجه تانيه
صبا:دا الكذب محرم شرعا ويعد من كبائر الذنوب اللى بتهدي إلى الفجور
دا ربنا سبحانه وتعالى قال(انما يفتري الكذب الذين لا يؤمنون بآيات الله وأولئك هم الكاذبون)وقوله تعالى (فنجعل لعنة الله على الكاذبين)
وكمان الكذب دا يا ضحى من ايات المنافقين مش فاكره الحديث بتاع الرسول صلى الله عليه وسلم اما قال(آيات المنافق ثلاث اذا حدث كذب وإذا وعد أخلف وإذا اؤتمن خان)
ضحى ايوه افتكرت انتى قلتيه مره ليا وكنتى قلتى ادامى مره ان ينفع نكذب فى حالات معينه بس مش فاكراها
صبا:اه الرسول صلى الله عليه وسلم قال
(لا يحل الكذب إلا فى ثلاث يحدث الرجل امرأته ليرضيها والكذب فى الحرب والكذب ليصلح بين الناس)يعنى الرجل ينفع يكذب على مراته فى مثلا انه يقول لها انها أجمل نساء العالم وهى كذالك وبردوا يجوز الكذب فى الحرب اننا نكذب على العدو مثلا فى عدد الجنود لأن معروف ان الحرب خدعه والحاله التالته بقا مثلا
لو انا وفجر متخانقين تيجى تقوليلى دا بتقول عليكى كلام حلو بالرغم من انها مقالتش
ضحى:اه فهمت معنتش هكذب تانى بس دي كانت كذبه بيضه
صبا:يا حبيبتى الكذب حرام بكل أنواعه مهما كان اللى قلتيه حاجه صغيره بس ممكن تعمل ضرر صح ولا لا
ضحى:ايوه صح عندك حق معنتش هكذب تانى
ثم صمتت وبكت فجأه مثل الأطفال
صبا:ايه تانى بتبكى ليه بس
ضحى:عشان أبيه زعلان منى وكمان مش هيخلينى أحضر كتب الكتاب ومش عارفه أخرج اصالحه عشان منعنى أخرج
صبا:طب مش تزعلى بس وأنا هقول لخالو يكلمه بس بالليل عشان يكون هدي شويه
ضحى:بجد
صبا:اه متزعليش بقا
ضحى:لا خلاص صحيح هيا فين فجر
صبا:مش عارفه حاسه انها فيها حاجه بس مش عارفه ايه هبقى اكلمها واشوف مالها
ضحى:ماشى هو العصر أذن صح
صبا:اه هروح اصلى وانتى قومى صلى يلا
ضحى:ماشى