رواية طلاسم الموت الفصل الأول 1 بقلم محمود الأمين – مدونة كامو – قراءة وتحميل pdf

رواية طلاسم الموت الفصل الأول 1 بقلم محمود الأمين

رواية طلاسم الموت الجزء الأول

رواية طلاسم الموت البارت الأول

طلاسم الموت
طلاسم الموت

رواية طلاسم الموت الحلقة الأولى

كنت ماشي في الشارع ولفت نظري ان في محل بيتحرق، والغريبه ان الناس واقفة ومافيش حد فيهم متحرك وبيحاول يطفي الحريق الكل واقف وعلى ملامحه الجمود وكأن الناس دي جثث واقفه على رجليها
وقتها لقيت زياد صاحبي بيقرب مني وبيقولى
_ اتاخرت ليه يا عم؟… انا مستنيك من الصبح
= محل مين اللي بيتحرق ده؟.. والناس واقفه كده ليه هي مش بتحاول تساعد وتطفيه؟
_ لا دي حكايه كبيره اوى هحكيلك يا مصطفى ما تقلقش تعالى بس نقعد في البيت عندي شوية وانا هحكيلك كل حاجة

طلعت مع زياد بيته واتكلم وقال
_ المحل اللي بيتحرق ده بتاع واحد اسمه مسعد.. ما فيش حد بيحب الشخص ده عشان هو شخص ملحد
=نعم؟!.. ملحد ازاي يعني؟
_ ملحد.. ما لهوش لا دين ولا مله ولا مؤمن بوجود ربنا.. وقبل ما تستغرب اسمع الحكاية
الحكايه بدأت مع عبد الغفار التربى بتاع البلد والكلام ده من 10 سنين تقريباً.. يومها كان معاه الشيخ عمر كان معالج بالقران الكريم وكان كل فتره بيروح المقابر عشان يعمل حمله تنظيف للمقابر من السحر والاعمال والاذى
المهم انهم وهما بينضفوا المقابر، لقيوا صورة لشيخ ملتحي والصوره عليها قفل ومكتوب عليها كلام بالاحمر وطبعا الكلام ده كان عباره عن طلاسم وتعاويذ واتكلم الشيخ عمر وقال
_ اعوذ بالله من الشيطان الرجيم.. لا حول ولا قوه الا بالله
= انا عارف الراجل ده يا شيخ عمر، الاستاذ طاهر ده راجل محترم في المنطقه عندنا وفاتح سوبر ماركت وعمره ما غلط في حد مين بس اللي هيكون عاوز يأذيه الاذية دي كلها
_ المشكله انه مش سحر واحد، الراجل ده معمول ليه مجموعه اسحار وكلها مش سهل انها تتفك وانا كان نفسي اجي معاك للراجل ده بس للاسف انا مسافر دلوقتي زي ما انت عارف فانا عاوزك تروح عنده يا عبد الغفار وتشوف حالته عامله ازاي؟!.. اكيد الراجل ده تعبان وبيعاني بشره ان احنا خلاص لقينا السحر وهنفكه
= حاضر يا مولانا.. هروح وهتصل بيك وهبلغك
_ تمام يا عبد الغفار يلا بينا
….
واتحرك الشيخ عمر وكان معاه السحر اللي معمول للاستاذ طاهر، وعبد الغفار اتحرك على السوبر ماركت بتاع الاستاذ طاهر واول ما وصل هناك لقي الراجل بصحه كويسة جداً وبيبيع كويس والحال ماشي.. فقرب منه وسلم عليه وسالوا عن احواله
وكان رد الاستاذ طاهر
_ انا الحمد لله بخير، وفيك الخير يا عبد الغفار انك جاي لحد هنا عشان تسأل عليا
= هو في الحقيقه انا جاي هنا، عشان اطمن عليك بعد ما لقينا سحر في المقابر يخصك والشيخ اللي لقيه قال انك اكيد هتكون تعبان دلوقتي وطلب مني اجي اطمن عليك وابشرك ان الموضوع هيتحل قريب
_ بص يا عبد الغفار، انا واحد مش بيسيب المصحف من ايده زي ما انت شايف كده وبصلي فرض بفرض وعارف ربنا وبذكره، وذكر الله يحميك من اي حاجه ومن اي اذى، فانا عاوزك ترجع مكانك وتشكر الشيخ عمر انه اهتم بالامر
= يعني انت يا استاذ طاهر، مش خايف؟
_ اخاف من ايه؟!.. ربك موجود ومطلع واللي معاه ربنا ما يخافش

مشي عبد الغفار ورجع تاني على المقابر، وفات 3 شهور لحد ما في يوم لقينا الاستاذ طاهر خارج من المحل بتاعه بيجري على اول الطريق ما حدش كان فاهم في ايه؟!.. لكن الصدمة ان بنت الاستاذ طاهر وهي راجعه من الدرس خبطتها عربيه واتوفت، الناس كلها جريت عشان تشوف في ايه؟
لقينا الاستاذ طاهر حاضن بنته وقاعد على الارض وبيعيط، للاسف بنته كانت غرقانه في دمها وميتة
الناس كانت بتقوله وحد الله استاذ طاهر بس هو ما كانش عاوز يسيبها كان بيصرخ في الناس ويقولهم سيبوني، مهما وصفتلك احساس الراجل ده يومها مش هعرف اعبر عنه
وبعد ما دفن بنته وعمل العزا.. اقدر اقولك ان الراجل ده اتغير 180 درجة وهجبلك ابويا الشيخ عبد التواب يحكيلك ايه اللي حصل وايه اللي شافه لما راح يعزي الاستاذ طاهر وكان كلامه عامل ازاي ساعتها
…..
_ شوف يا ابني، زياد طلب مني احكيلك في البدايه لازم تعرف ان الاستاذ طاهر ده انسان متدين جداً، يعني مش سهل انه يفقد ايمانه بربنا والدنيا مش دايمة لحد يومها روحت وخبطت على الباب فتحتلى مراته واول ما شافتني طلبت مني ادخل بسرعه اشوفه…. ولما دخلت لقيت واحد انا ما اعرفوش نحيف جداً تحت عينيه هالات سودة شكله كان يخوف.. وكان باصص للفراغ وبيكلم حد مش موجود
طلبت من مراته تسيبني معاه شويه، وقربت منه وانا بستعيذ بالله من الشيطان الرجيم لكنه في اللحظه دي بصلى وعينيه كلها بقت سودة تماماً وابتسم انا اتفزعت من المنظر ورجعت لورا وهو كان بيضحك، بدأت اقرأ ايات من القران الكريم كان بيحط ايديه على ودانه وبيصرخ والصوت اللي كان طالع منه صعب صوت حشرجه ما سمعتش زيه قبل كده، وبعدها بدأ يرجع كان منظره صعب.. سبته وخرجت وانا مش مصدق ايه اللي وصله لكده.. لكن مراته اتكلمت وقالت
_ اللي حضرتك شوفته ده حاجه، بعد وفاه بنته بيومين طلبت منه يقوم يتوضى ويصلي ركعتين لله، كان مش قادر يقوم سند عليا لحد الحمام ودخل وما فيش دقيقتين وسمعته بيصرخ جوه الحمام وسمعت صوت ازاز بيتكسر، جريت وحاولت افتح باب الحمام ما كانش بيفتح ولما اتفتح لقيته بنفس الشكل اللي حضرتك شوفته عليه ده عينيه كلها كانت سودة ومبتسم صرخت وجريت من قدامه وقفلت الاوضه على نفسي كنت خايفه ليعمل فيا حاجة
= جوزك اتمس، واللي عليه مش سهل خالص انا هعمل خلوه وان شاء الله نقدر نوصل لحل ونبطل السحر ده
_ ربنا يقدرك يا شيخ
….
خرجت من عنده يومها وانا مش مصدق اللي حصله.. بقي ده الأستاذ طاهر، وكان لازم وقتها اعمل خلوه عشان اعرف أواجه اللي عليه ده… بس تاني يوم لقيت مراته جايه عندي البيت وبتبلغني انه فاق شويه من الحاله اللي هو فيها، وقالها على الكلام اللي قالهولو عبد الغفار التربي ولما سمعت اللي اتقال روحت على المقابر على طول وسألت عن بيت عبد الغفار وفتحتلي واحده وعرفت انها مراته ولما سألت عليه قالت انه نايم ودخلت عشان تصحيه وما فيش خمس دقايق وسمعت الست دي بتصرخ دخلت على طول عشان اشوف في ايه؟!
لكن الصدمه ان عبد الغفار مات.. مات قبل ما اعرف منه ايه السر بالظبط، لكن عرفت من الناس هناك ان الشيخ عمر اللي ساكن في البلد اللي جنبنا هو اللي كان بيعمل حملات تنظيف المقابر مع عبد الغفار واتحركت على هناك فعلاً سألت على بيته وعرفت انه عايش لوحده.. خبطت

1 2الصفحة التالية
نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  مدونة كامو - رواية عشقي الأسود الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ملك أحمد - قراءة وتحميل pdf

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top