رواية بقايا الماضي الفصل العشرين 20 بقلم شمس علاء
البارت العشرون.
.
.
.
أيه فتحت الباب و طلعت.
ادهم : هتروحي فين.
أيه :هرجع المكان الي كنت فيه عشان خطري يا ادهم سبني علي راحتي.
ادهم : تمام يلا عشان اوصلك.
في العربية.
أيه : ادهم.
ادهم : نعم.
أيه : هو انتا زعلان مني لو زعلان اسفه بس كنت عايزني اعمل ايه لما اعرف الي انا عرفته .
ادهم : توقفي و توجهيه انتي طول عمرك بتوجهي اي حاجة بتحصلك عارف انه صعب بس تصرفك يبين انك جبانه يا أيه بتهربي من الحقيقة.
أيه : يا ادهم الموضوع صعب عليا ان الست الي كنت مفكرها امي متطلعش امي و انا طول عمري اقول هي بتعاملني كدا ليه كنت بحس انها مابتحبنيش و ساعات لاء ودا كان عادي كنت بقول دي امي ولازم استحملها لاكن دلوقتي لاء مقدرش اقعد ما واحده ما بتحبنيش هيا بعد منا عرفت اكيد مش هطقني اقعد معاهم.
ادهم : يعني ايه هتفضلي كدا تعالي عندنا بدل ما انتي قاعده في بيت بره.
أيه : ادهم انا قررت قرار خلاص.
ادهم : قرار ايه.
أيه : انا هخلص التالت شهور الي فضللي في الكليه.
ادهم بصوت عالي : عايزا تقعدي في بيت الطالبات عايزا تبقي زي البنات الي معندهمش اهل ولا بيت يا أيه ولا انتي بيتك بعيد مثلا فامينفعش تيجي انا مش موافق انتي هتجي و تقعدي معنا في القصر.
أيه برجاء : ادهم عشان خطري انا هبقا مرتاحه كدا ووعد مني اني بعد ماخلص هقعد معاكم بس لو انا غالية عندك سبني اعمل كدا.
ادهم مش مقتنع.
أيه : عشان خطري يا ادهم.
ادهم : ماشي…..يلا وصلنا.
ادهم : أيه امسكي خلي الفلوس دي معاكي علشان تصرفي منها و مترفضيش زي مارفضتي تخدي من مالك يلا.
أيه اخدت الفلوس : سلام.
ادهم : سلام.
************************************
في صباح تاني يوم .
في المستشفي.
خالد : مالك يا أسيل.
أسيل بحزن : قلقانه علي أيه يا بابا.
خالد وهو بيبص لي وداد : هي كويسه يا أسيل ماتقلقيش .
أسيل مسحت دموعها : يعني انتا شفتها يا بابا .
خالد : اه يا قلب بابا شوفتها جتلي بليل.
أسيل بفرحه : ططب هيا فين يابابا مكانها فين و انا اروحلها.
خالد : معرفش هيا فين بس هيا كويسه.
أسيل : طب مس هتيجي البيت.
خالد : لاء قالتلي سبني علي راحتي.
أسيل بصت لامها باتهام.
وداد : كفااايه بقا كفايه نظرة الاتهام كل دا بسببك يا أسيل.
أسيل بصدمة : بسببي انا يا ماما انا.
وداد :ايوا طول عمرها احسن منك ذكية و شاطرة كل الي هيا فيه و الي بتعملة كان نفسي انك انتي تعملية لما قالتلي علي الي عايزا تعملوا في تعلمها انا كنت بحاول اخليها تتراجع يا اما انتي الي تبقي كدا يا أما بلاش لما انا كنت رفضة انك تتخطبي لاني كنت عاوزها تمشي من البيت عشان متحسدكيش عليه كنت عايزها هيا تمشي وانتي تفضلي معايا هيا لاء .
أسيل : كفاية ياماما كفاية للدرجادي بتكرهيها ليه دا كله ذنبها ايه ان امها ماتة يوم ماهي جت علي وش الدنيا هااا ذنبها ايه انها اتخلقت من غير ام بدل ما تحتويها تعمليها كدا ياريتك فضلتي تعمليها كدا بس ماكنتيش حسستيها بانها ملهاش حد با نها حمل با انها متقدرش تقعد في بيت ابوها علشان عارفة انك مش حبها استحملت منك كتير كتير اووووي يا ماما .
خالد :كفاية كدا يا أسيل .
نرجع شوية لوراه.
ريم : ريحا فين يا أيوش.
أيه : ريحا لبابا يا ريم اطمن علية و اجيب حبة حاجات ليا.
ريم : طب افطري معايا.
أيه : لا يا قلبي افطري انتي و روحي شغلك في الجامعة.
ريم : اوبس افتكرت خدي نسخة من المفتاح عشان لو جيتي و ملقتنيش.
أيه بحرج : انا مش عارفة اقولك ايه يا ريم .
ريم : انتي هبله يابت ولا شكلك كدا دانتي اختي وبعدين خدي المفتاح بقااا.
أيه اخدته : انا مشيه سلام عشان متأخرش .
ريم : سلام يا ايوش .
أيه نزلت وركبت تاكسي ووصلت للمستشفى و طلعت اوضة ابوها لسه هتحط ايديها علي الباب سمعت الحديث الي دار بين أسيل ووداد بس مشت اول ما أسيل جت تتكلم.
أيه نزله من علي السلم بتعيط.
ادهم كان جي يشوف خالد.
ادهم لما شاف أيه بتعيط اتخض عليها : أيه أيه.
ادهم وصل عندها :مالك في ايه.
أيه اترمت في حضنة.
ادهم : خلاص يا أيه بطلي عياط وتعالي معايا.
ادهم اخدها وركبها العربية .
في العربية.
أيه حكت لي ادهم الي سمعته.
أيه : كنت عايزني ارجع صح دي بتكرهني يا ادهم بتكرهني انا احسن قرار اخدته اني اقعد التالت شهور في الجامعة .
ادهم : يا أيه انا قولتلك تقعدي معانا انتي اختنا يا بنتي بطلي هبل وارجعي زي الاول كداااا مابيقصرش فيكي حاجة و حكاية انك تقعدي في الجامعة التالت شهور دي تنسيها و هتيجي معايا دلوقتي هتقعدي عندنا و انا واخواتي اخواتك برده و لا نسيتي.
أيه با عتراض : يا ادهم…….
ادهم بصوت عالي : هي كلمه و مش هتانيها يا أيه خلاص مش هتانيها مفيش حاجة اسمها تقعدي في بيت الطالبات انا مش هكون مطمن و انتي بعيده عننا خلاص و اياكي اسمع اي اعتراض انا هروحك دلوقتي عندنا في القصر و مش عايزا ترجعي بيتكم خليكي عندي في القصر و الموضوع دا يتقفل نهائي تمام.
أيه : تمام.
************************************
في القصر.
علي السفرة.
نور كانت نزله علي السلم : صباح الخير.
وداد : صباح النور ايه اخبار السخنية.
نور بابتسامة بشوشة : الحمد الله بقيت كويسة.
سلمي : ايوا يا ستي اخدا اجازه النهارده و مرتاحة و انا المدير فحمني في الشغل.
نور بتغظها : احسن يا سلمي.
سلمي : طب ايه رايك ان انا اجازه انهارده.
نور ضربتها علي دماغها : اومال بتنقي ليه من الصبح ولا اقولك.
سلمي : ايه .
نور : اهو القي حد يوقعد معايا.
سلمي : هو احنا لينا غير بعضينا يا اختي.
عز : يا ايه يامه.
سلمي : يا اختي.
عز : يحول الله يارب واحد تقولك ماي واي قصدي ماي لڤ و التانية تقولك اختي مش عايزا تقولي حاجة يانور عشان تبقي التالته.
نور : في ايه ياجدع ماتسبنا في حالنا.
عز : اسر ياحبيبي.
اسر : خيييير.
عز بطريقة مرحه : ضيف عندك ان التالته في ايه يا جدع.
نور ضحكت بصوت عالي.
عز : ايه دا عجبتك هات تلاته في ايه يا جدع هنا…
نور لسه بتضحك.
عز لسه هيتكلم اسر خبطه في رجله .
عر بصله اسر شاور بعينه عز بص لقاه ادهم.
نور لسه بتضحك و صوت ضحكاتها عالي.
عز بيحاول ينبه نور : انا ماشي يا ماما ازيك يا ابو الادهيم.
نور وقفت الضحك.
ادهم باصص علي نور : اهلا يا زفت.
شهيره : اومال مين الي وراك دي.
ادهم اتحرك من مكانة : أيه وهتقعد معانا هنا.
شهيره قامت حضنتها بسعاده : كدا يا ايه بتمشي وتسبيني دانتي بنتي يا هبلة انتي نسيت اني ماما نمبر 1 وامك وداد نمبر 2 ولا ايه.
أيه بسخرية : قصدك نمبر 3.
شهيره ندمت انها اتكلمت .
عز حاول يخفف توتر الجو : يا حلوتك يا شهيره وانتي بتقولي نمبر 1 ونمبر 2 ياعني علي شهيره لما تتدلع بقولك ايه تقبلي تتجوزني يا شهيره عارفه لو ماقبلتيش هعمل في نفسي ايه.
شهيره وأيه بضحك و فصوت واحد : ايه.
هز : ولا حاجة هشوف غيرك هي هتقف عليكي ياشهيره يعني مش هتيجي عليكي يا عني دا انا البنات بتجري و رايا.
سلمي : وحياة عرفي بدا يا زيزو.
عز : طب انا هجري بقا ماكنش العشم يا شهيره بترفضيني ماشي يا شوشو.
عز نجح انه يضحك أيه : يلا ياض من هنا انزل من علي ودني بقاا.
عز : طب ياختي متزئيش اه هاتي سلم عشان انزل من علي ودنك اصل اخاف اتكعبل وانا نازل و لا حاجة.
شهيره : يلا يا عز علي شغلك يا بابا يلا.
بعد ما عز مشي نور قامت تعمل لنفسها قهوه.
في المطبخ.
نور كانت بتعمل القهوه حست ان في حد واقف وراها لفت ممكن بتتخيل.
نور بشهقه : بسم الله الرحمان الرحيم ادهم خضتني.
ادهم بيبصلها بغضب مكبوت.
نور بخوف : ادهم هو في ايه.
ادهم قرب منها نور بترجع لوراه .
ادهم بفحيح كفحيح الافعي : تعرفي ضحكتك دي اسمعها تاني هتزعلي تمام.
نور : تمام. نور سرحت في لون عنيه الي شبه البحر.
نور كانت ايديها قريبه من القهوه و القهوه كانت هتفور ادهم اخد باله فطفي البوتجاز بسرعة .
ادهم : ابقي خلي بالك بعد كدا سلام.
نور باحراج : احمممممم سلام.
************************************
في مكتب احمد.
ملك فتحت الباب ودخلت مره واحده.
احمد بعصبية : في ايه يا ملك مينفعش تخبطي علي الباب انتي داخلة مدبح في ايه.
البنت : قليلة زوق اوي .
ملك اتنرفزت : انا قليلة زوق يا بتاعه انتي.
البنت : ياااااي بتاعه انتي مش بس قليلة زوق وكمان لوكل اااوي دي خطبتك اول مره اعرف اني زوقك وحش ايه دا دي كائن غريب اوي.
ملك راحت نحيتها : لوكل لوكل بقا.
ملك جبتها من شعرها و البت بتصرخ و احمد بيحاول يخلص البنت منها.
ملك : انا يبتاعه انتي انا وحشة دانتي كلك علي بعضك مطب صناعي واللهي لوريكي.
احمد بصوت عالي : بسسسسسسسس سبيها يا ملك و اطلعي بره.
ملك بصدمة : بتطردني بره يا احمد.
احمد : ايوا اتفضلي بره يلا.
ملك خرجت من الاوضة لاء دا من المكتب كله وروحت علي بيتها.
البنت : بعد ازنك يا مستر احمد انا مش هقدر اقعد اكتر من كدا. ومشت بعديها.
احمد مرر ايده في شعره بعصبيه : غغغغبببيه يا ملك.
وبعدها طلع تليفونه : الو ايوا ياعمي لما ملك توصل اتصل بيا قولي انها وصلت.
محمد باستغراب : ماشي يا ابني سلام .
احمد : سلام.
************************************
عند حسام.
فوزية : هاا يا حسام امضي بقا.
حسام : هو الورق دا في ان اكتبلك كله ولا حاجة بس.
فوزية :دا عقد الڤيلا و هنمضي عليه ودا الفدادين الي هتتنازل عنها بس الشقه انتا مرضتش تسبها.
محمود : ماتمضي بقا يا ابو نسب.
حسام مضه مضه علي حق ولاده مضه وهو مش حططهم في حسابه اصلا.
************************************
في احد الاماكن .
الرجل الاول : جهزت الصور.
الرجل الثاني :اه.
الرجل الاول : الحاجات دي تتبعت بليل دي هتسعدنا ننفذ الي احنا عوزينه .
الرجل الثاني : ماشي .
.
.
.
أيه فتحت الباب و طلعت.
ادهم : هتروحي فين.
أيه :هرجع المكان الي كنت فيه عشان خطري يا ادهم سبني علي راحتي.
ادهم : تمام يلا عشان اوصلك.
في العربية.
أيه : ادهم.
ادهم : نعم.
أيه : هو انتا زعلان مني لو زعلان اسفه بس كنت عايزني اعمل ايه لما اعرف الي انا عرفته .
ادهم : توقفي و توجهيه انتي طول عمرك بتوجهي اي حاجة بتحصلك عارف انه صعب بس تصرفك يبين انك جبانه يا أيه بتهربي من الحقيقة.
أيه : يا ادهم الموضوع صعب عليا ان الست الي كنت مفكرها امي متطلعش امي و انا طول عمري اقول هي بتعاملني كدا ليه كنت بحس انها مابتحبنيش و ساعات لاء ودا كان عادي كنت بقول دي امي ولازم استحملها لاكن دلوقتي لاء مقدرش اقعد ما واحده ما بتحبنيش هيا بعد منا عرفت اكيد مش هطقني اقعد معاهم.
ادهم : يعني ايه هتفضلي كدا تعالي عندنا بدل ما انتي قاعده في بيت بره.
أيه : ادهم انا قررت قرار خلاص.
ادهم : قرار ايه.
أيه : انا هخلص التالت شهور الي فضللي في الكليه.
ادهم بصوت عالي : عايزا تقعدي في بيت الطالبات عايزا تبقي زي البنات الي معندهمش اهل ولا بيت يا أيه ولا انتي بيتك بعيد مثلا فامينفعش تيجي انا مش موافق انتي هتجي و تقعدي معنا في القصر.
أيه برجاء : ادهم عشان خطري انا هبقا مرتاحه كدا ووعد مني اني بعد ماخلص هقعد معاكم بس لو انا غالية عندك سبني اعمل كدا.
ادهم مش مقتنع.
أيه : عشان خطري يا ادهم.
ادهم : ماشي…..يلا وصلنا.
ادهم : أيه امسكي خلي الفلوس دي معاكي علشان تصرفي منها و مترفضيش زي مارفضتي تخدي من مالك يلا.
أيه اخدت الفلوس : سلام.
ادهم : سلام.
************************************
في صباح تاني يوم .
في المستشفي.
خالد : مالك يا أسيل.
أسيل بحزن : قلقانه علي أيه يا بابا.
خالد وهو بيبص لي وداد : هي كويسه يا أسيل ماتقلقيش .
أسيل مسحت دموعها : يعني انتا شفتها يا بابا .
خالد : اه يا قلب بابا شوفتها جتلي بليل.
أسيل بفرحه : ططب هيا فين يابابا مكانها فين و انا اروحلها.
خالد : معرفش هيا فين بس هيا كويسه.
أسيل : طب مس هتيجي البيت.
خالد : لاء قالتلي سبني علي راحتي.
أسيل بصت لامها باتهام.
وداد : كفااايه بقا كفايه نظرة الاتهام كل دا بسببك يا أسيل.
أسيل بصدمة : بسببي انا يا ماما انا.
وداد :ايوا طول عمرها احسن منك ذكية و شاطرة كل الي هيا فيه و الي بتعملة كان نفسي انك انتي تعملية لما قالتلي علي الي عايزا تعملوا في تعلمها انا كنت بحاول اخليها تتراجع يا اما انتي الي تبقي كدا يا أما بلاش لما انا كنت رفضة انك تتخطبي لاني كنت عاوزها تمشي من البيت عشان متحسدكيش عليه كنت عايزها هيا تمشي وانتي تفضلي معايا هيا لاء .
أسيل : كفاية ياماما كفاية للدرجادي بتكرهيها ليه دا كله ذنبها ايه ان امها ماتة يوم ماهي جت علي وش الدنيا هااا ذنبها ايه انها اتخلقت من غير ام بدل ما تحتويها تعمليها كدا ياريتك فضلتي تعمليها كدا بس ماكنتيش حسستيها بانها ملهاش حد با نها حمل با انها متقدرش تقعد في بيت ابوها علشان عارفة انك مش حبها استحملت منك كتير كتير اووووي يا ماما .
خالد :كفاية كدا يا أسيل .
نرجع شوية لوراه.
ريم : ريحا فين يا أيوش.
أيه : ريحا لبابا يا ريم اطمن علية و اجيب حبة حاجات ليا.
ريم : طب افطري معايا.
أيه : لا يا قلبي افطري انتي و روحي شغلك في الجامعة.
ريم : اوبس افتكرت خدي نسخة من المفتاح عشان لو جيتي و ملقتنيش.
أيه بحرج : انا مش عارفة اقولك ايه يا ريم .
ريم : انتي هبله يابت ولا شكلك كدا دانتي اختي وبعدين خدي المفتاح بقااا.
أيه اخدته : انا مشيه سلام عشان متأخرش .
ريم : سلام يا ايوش .
أيه نزلت وركبت تاكسي ووصلت للمستشفى و طلعت اوضة ابوها لسه هتحط ايديها علي الباب سمعت الحديث الي دار بين أسيل ووداد بس مشت اول ما أسيل جت تتكلم.
أيه نزله من علي السلم بتعيط.
ادهم كان جي يشوف خالد.
ادهم لما شاف أيه بتعيط اتخض عليها : أيه أيه.
ادهم وصل عندها :مالك في ايه.
أيه اترمت في حضنة.
ادهم : خلاص يا أيه بطلي عياط وتعالي معايا.
ادهم اخدها وركبها العربية .
في العربية.
أيه حكت لي ادهم الي سمعته.
أيه : كنت عايزني ارجع صح دي بتكرهني يا ادهم بتكرهني انا احسن قرار اخدته اني اقعد التالت شهور في الجامعة .
ادهم : يا أيه انا قولتلك تقعدي معانا انتي اختنا يا بنتي بطلي هبل وارجعي زي الاول كداااا مابيقصرش فيكي حاجة و حكاية انك تقعدي في الجامعة التالت شهور دي تنسيها و هتيجي معايا دلوقتي هتقعدي عندنا و انا واخواتي اخواتك برده و لا نسيتي.
أيه با عتراض : يا ادهم…….
ادهم بصوت عالي : هي كلمه و مش هتانيها يا أيه خلاص مش هتانيها مفيش حاجة اسمها تقعدي في بيت الطالبات انا مش هكون مطمن و انتي بعيده عننا خلاص و اياكي اسمع اي اعتراض انا هروحك دلوقتي عندنا في القصر و مش عايزا ترجعي بيتكم خليكي عندي في القصر و الموضوع دا يتقفل نهائي تمام.
أيه : تمام.
************************************
في القصر.
علي السفرة.
نور كانت نزله علي السلم : صباح الخير.
وداد : صباح النور ايه اخبار السخنية.
نور بابتسامة بشوشة : الحمد الله بقيت كويسة.
سلمي : ايوا يا ستي اخدا اجازه النهارده و مرتاحة و انا المدير فحمني في الشغل.
نور بتغظها : احسن يا سلمي.
سلمي : طب ايه رايك ان انا اجازه انهارده.
نور ضربتها علي دماغها : اومال بتنقي ليه من الصبح ولا اقولك.
سلمي : ايه .
نور : اهو القي حد يوقعد معايا.
سلمي : هو احنا لينا غير بعضينا يا اختي.
عز : يا ايه يامه.
سلمي : يا اختي.
عز : يحول الله يارب واحد تقولك ماي واي قصدي ماي لڤ و التانية تقولك اختي مش عايزا تقولي حاجة يانور عشان تبقي التالته.
نور : في ايه ياجدع ماتسبنا في حالنا.
عز : اسر ياحبيبي.
اسر : خيييير.
عز بطريقة مرحه : ضيف عندك ان التالته في ايه يا جدع.
نور ضحكت بصوت عالي.
عز : ايه دا عجبتك هات تلاته في ايه يا جدع هنا…
نور لسه بتضحك.
عز لسه هيتكلم اسر خبطه في رجله .
عر بصله اسر شاور بعينه عز بص لقاه ادهم.
نور لسه بتضحك و صوت ضحكاتها عالي.
عز بيحاول ينبه نور : انا ماشي يا ماما ازيك يا ابو الادهيم.
نور وقفت الضحك.
ادهم باصص علي نور : اهلا يا زفت.
شهيره : اومال مين الي وراك دي.
ادهم اتحرك من مكانة : أيه وهتقعد معانا هنا.
شهيره قامت حضنتها بسعاده : كدا يا ايه بتمشي وتسبيني دانتي بنتي يا هبلة انتي نسيت اني ماما نمبر 1 وامك وداد نمبر 2 ولا ايه.
أيه بسخرية : قصدك نمبر 3.
شهيره ندمت انها اتكلمت .
عز حاول يخفف توتر الجو : يا حلوتك يا شهيره وانتي بتقولي نمبر 1 ونمبر 2 ياعني علي شهيره لما تتدلع بقولك ايه تقبلي تتجوزني يا شهيره عارفه لو ماقبلتيش هعمل في نفسي ايه.
شهيره وأيه بضحك و فصوت واحد : ايه.
هز : ولا حاجة هشوف غيرك هي هتقف عليكي ياشهيره يعني مش هتيجي عليكي يا عني دا انا البنات بتجري و رايا.
سلمي : وحياة عرفي بدا يا زيزو.
عز : طب انا هجري بقا ماكنش العشم يا شهيره بترفضيني ماشي يا شوشو.
عز نجح انه يضحك أيه : يلا ياض من هنا انزل من علي ودني بقاا.
عز : طب ياختي متزئيش اه هاتي سلم عشان انزل من علي ودنك اصل اخاف اتكعبل وانا نازل و لا حاجة.
شهيره : يلا يا عز علي شغلك يا بابا يلا.
بعد ما عز مشي نور قامت تعمل لنفسها قهوه.
في المطبخ.
نور كانت بتعمل القهوه حست ان في حد واقف وراها لفت ممكن بتتخيل.
نور بشهقه : بسم الله الرحمان الرحيم ادهم خضتني.
ادهم بيبصلها بغضب مكبوت.
نور بخوف : ادهم هو في ايه.
ادهم قرب منها نور بترجع لوراه .
ادهم بفحيح كفحيح الافعي : تعرفي ضحكتك دي اسمعها تاني هتزعلي تمام.
نور : تمام. نور سرحت في لون عنيه الي شبه البحر.
نور كانت ايديها قريبه من القهوه و القهوه كانت هتفور ادهم اخد باله فطفي البوتجاز بسرعة .
ادهم : ابقي خلي بالك بعد كدا سلام.
نور باحراج : احمممممم سلام.
************************************
في مكتب احمد.
ملك فتحت الباب ودخلت مره واحده.
احمد بعصبية : في ايه يا ملك مينفعش تخبطي علي الباب انتي داخلة مدبح في ايه.
البنت : قليلة زوق اوي .
ملك اتنرفزت : انا قليلة زوق يا بتاعه انتي.
البنت : ياااااي بتاعه انتي مش بس قليلة زوق وكمان لوكل اااوي دي خطبتك اول مره اعرف اني زوقك وحش ايه دا دي كائن غريب اوي.
ملك راحت نحيتها : لوكل لوكل بقا.
ملك جبتها من شعرها و البت بتصرخ و احمد بيحاول يخلص البنت منها.
ملك : انا يبتاعه انتي انا وحشة دانتي كلك علي بعضك مطب صناعي واللهي لوريكي.
احمد بصوت عالي : بسسسسسسسس سبيها يا ملك و اطلعي بره.
ملك بصدمة : بتطردني بره يا احمد.
احمد : ايوا اتفضلي بره يلا.
ملك خرجت من الاوضة لاء دا من المكتب كله وروحت علي بيتها.
البنت : بعد ازنك يا مستر احمد انا مش هقدر اقعد اكتر من كدا. ومشت بعديها.
احمد مرر ايده في شعره بعصبيه : غغغغبببيه يا ملك.
وبعدها طلع تليفونه : الو ايوا ياعمي لما ملك توصل اتصل بيا قولي انها وصلت.
محمد باستغراب : ماشي يا ابني سلام .
احمد : سلام.
************************************
عند حسام.
فوزية : هاا يا حسام امضي بقا.
حسام : هو الورق دا في ان اكتبلك كله ولا حاجة بس.
فوزية :دا عقد الڤيلا و هنمضي عليه ودا الفدادين الي هتتنازل عنها بس الشقه انتا مرضتش تسبها.
محمود : ماتمضي بقا يا ابو نسب.
حسام مضه مضه علي حق ولاده مضه وهو مش حططهم في حسابه اصلا.
************************************
في احد الاماكن .
الرجل الاول : جهزت الصور.
الرجل الثاني :اه.
الرجل الاول : الحاجات دي تتبعت بليل دي هتسعدنا ننفذ الي احنا عوزينه .
الرجل الثاني : ماشي .
فصول الرواية: 1 2