رواية اضاءت قلبي بعد ظلمته الفصل التاسع 9 بقلم رباب احمد
رعد راح ل سيف هو وعدى ووراهم فيروز وجورى
رعد
انت بتعمل ايه هنا
سيف
عادى بنتغدى
عدى بمكر
شكلك مبسوط فى حاجه وبيغمزله
فيروز وجورى قعدوا
جورى شافت عدى بيغمز ل سيف
متغمزلوش عشان الموضوع واضح
فيروز غامزه اختها بس اسكتى
رعد
موضوع ايه ال واضح
سيف
اقعدوا اتغدوا معانا بس وهقلكم
رعد
ادينا قعدنا فى ايه
سيف احم
جورى
هو انت لسه هتقول احم انا هقول سيف هيخطب جومانا بسيطه اهى
عدى بابتسامه
الله يسهلوا
جورى هو انت هتنق عليه ده لسه بيقولها الكلمتين
عدى بضحكه
هنق لا متقلقيش اصله هم السابقون ونحن الاحقون وبيغمزلها
جورى اتكسفت جدا وسكتت
سيف بلؤم
الله مالك سكتى ليه مهو محدش كان قادر عليكى فى الكلام دلوقتى
فيروز بضحكه رقيقه جذبت رعد ليها
خلاص يا سيف خلينا فى موضوعك نقول مبروك ولا لسه ماقتنعتش
سيف
عيب عليكى ده انا مسيطر وبيغمز ل جومانا
فيروز
الف مبروك مبروك يا جوجو
جومانا
الله يبارك فيكى يا حبيبتى عقبالك
جورى
مبروك يا جوجو
جومانا
الله يبارك فيكى يا جورى عقبالك
سيف بتريقه
ومين ال امه داعيه عليه
جورى
بقا كده ده هيكون امه دعياله انو اخد جويريه يابنى
سيف
ده هياخد اكبر مقلب وبيبصلها ويغظها
جورى
بقا كده طب اسكت بدل ما بوظلك الجوازه
سيف
لالا ده انتى ملاك من السما
كل ده وعدى منزلش عينه من على جورى وسرحان فيها واخد قرار انه هيتجوزها
رعد بمكر
سرحان فى ايه يا عدى
عدى بجدي
ه فى ال امه داعيه عليه
سيف
هههههههه لا والله انت هتجبلها عريس
عدى طبعا
جورى بكسوف
لا شكرا
سيف
لا والله بتتكسفى زى البنات عادى يعنى
عدى بدون مقدمات
رعد سيف بعد اذنكم عاوز جورى فى كلمه على انفراد
الكل اتصدم وجورى تنحت
سيف
بمكر ليه
عدى بجراءه اكبر
اصلى انا ال امه داعيه عليه ارتحت
فيروز وجومانا وجورى بصوا ل بعض
رعد قاعد بكل ثقه وهدوء وبيتابع ال بيحصل وفرح من جواه ل اخوه وصاحبه
عدى
ماشى يارعد
رعد
لو جورى وافقت تقوم معنديش مانع
عدى بنظره كله حب
ممكن نتكلم شويه على التربيزه ال هناك
جورى بتوتر وبتبص ل اختها
فيروز هزتلها راسها بالموافقه قامت جورى وحاسه انها متوتره لان هيا حاسه ان عدى عجبها وشخصيته مقاربه ل شخصيتها مرحه
عدى هو و جورى على تربيزه بعيده شويه
عدى بحنيه
عامله ايه
جورى بتوتر
كويسه
عدى حاول يخلى جورى على طبعتها تانى لانه بيحب يشوف شقوتها
الله دا احنا بنتكسف زى البنات عادى يعنى
جورى بصتله ورفعت حاجبها
قصدك ايه
عدى بضحكه جذابه
انا بحب اشوف شقوتك بس لكن انتى ست البنات
جورى بهدوء
شكرا
عدى
احم جورى تقبلى تتجوزينى
جورى اتوترت اكتر ومش عارفه ترد
عدى فكر انها رفضته انا اسف لو استعجلت فى طلبى لو ديقك
جورى بهدوء
لا ابدا
عدى بفرحه
يعنى انتى موافقه ولا فرق السن بنا عامل معاكى ازمه
جورى بستغراب فرق السن ليه هو انت عندك كام سنه
عدى ٢٩
جورى وانا ١٨يعنى ١١سنه
عدى بتوتر ايوه
جورى بثقه وهيا بتتكلم بص يا عدى
اولا فرق السن بنا مناسب جدا مش كتير زى ما انت متصور ثانيا انا احب ان جوزى يكون اكبر منى عشان يكون عقله كبير ويستوعبنى يعملنى انى بنته قبل مراته يحافظ عليا ويستحملنى مش انا بنت بس بقلك سعات الستات بتبقى انفعاليه وردود افعالنا سعات بتقبى اكبر من الموقف ال حاصل فعوزه شخص يحتوينى ويستحمل عصبيتى ولما اهدى يعتبنى براحه ويعرفنى غلطى عوزه سند وامان وحمايه يمكن تشفنى بضحك ومكبره دماغى تقول عليا واحده تافهه
بس انا شخصين فى بعض لما بتحمل مسؤوليه بتحملها ولما بيقى وقت ضحك بضحك ولا اشيل لدنيا هم
عدى بيبصلها بنبهار وقال فى نفسه دى عقلها اكبر من سنها وفاهمه الحياه كويس فعلا بحمد ربنا انى قبلتك وحبيتك
جورى مكمله ممكن تقول دى طقه ومجنونه و٠٠
عدى مقاطعا ايها بحبك وهتجوزك يعنى هتجوزك
وصدقينى هتلقينى الاب والاخ والصديق والزوج الصالح ال بتتمنيه ان شاء الله
جورى بكسوف
طيب
عدى بمكر
طيب ايه
جورى
ال انت فهمته وعلى فكره مش هتسلك معايا
عدى بضحك
هتجننى بشقوتك دى
جورى بغرور
انت لسه شفت حاجه ده انا هوريك العجب
مع روتانا سينما مش هتقدر تغمض عنيك
عدى مقدرش يمسك نفسه وضحك بصوته كله خلى رعد وسيف وجومانا وفيروز بصولهم
عدى بجد حرام عليكى يلا قومى احسن رعد يقتلنا
جورى
على رايك اصل رعد ده الراجل الغامض بسلامته
عدى
ههههههههه يخربيت كده هتموتنى من الضحك ورجعوا تانى ل التربيزه ال قاعدين عليها
سيف وبيغمز ل عدى
صوتك كان عالى بتضحك خير ضحكنا معاك
عدى
ملكش فيه
ولف بص ل رعد
يا رعد حددلى معاد مع عمى عشان اخطب جورى
فيروز وجومانا بفرحه مبروك يا جورى مبروك يا عدى
جورى
الله يبارك فيكم
رعد بغرور قام وحضن عدى مبروك يا صاحبى هرتب معاد واكلمك
عدى بلهفه وحيات ابوك يكون بسرعه عاوز خطوبه بسرعه
سيف بغيظ
انا مش هخطب هكتب كتاب على طول
عدى
اشمعنا انا وانا هقول ل عمى واكتب كتابى انا كمان وبص ل جورى ولا انتى عندك مانع ولو حتى عندك مانع هكتب برضوا وغمزلها
اتغدوا كلهم وبعد كده روحوا
فى الفيلا راحوا لقوا عثمان وامينه وحنان قعدين فى الجنينه
سيف
السلام عليكم
الكل
وعليكم السلام
عثمان بستغراب
الله رعد معاكم انتم اتقبلتوا ولا ايه
سيف
اه اصل اتقبلنا فى المطعم واتغدينا
عثمان بفرحه
طيب يا حبيبى
رعد
بابا عاوز اكلمك فى موضوع
عثمان
خير يا حبيبى
رعد
اصل عدى عاوز يحدد معاك ميعاد عشان يخطب جورى
عثمان بفرحه
بجد هو عدى ميتخيرش عنك وفعلا راجل بس ناخد راى جورى وعمتك
امينه
دول بناتك وال انت شايفه صح اعمله
عثمان بص ل اخته بحب
متحرمش منك يا حبيبتى
فاضل راى جورى
سيف وبيبص ل جورى وبيغمزلها
متقلقش يا بابا اصل عدى سمع الموافقه بودنه النهارده لما اتغدا معانا
جورى بكسوف
انا هطلع اوضتى
امينه
استنى يا جورى انتى كنتى بتقابلى عدى
جورى
لا طبعا يا ماما انا عارفه حدودى كويس
رعد متدخلا فى الحوار وبيوضح ل عمته ال حصل
لا يا عمتى احنا قبلناهم صدفه فى المطعم وعدى استأذن منى يعرف رايها وانا وفقت وقعدوا جمبنا وانا اتصرفت من غير مرجعلك على اساس انهم اخواتى
امينه بابتسامه
طبعا اخواتك وبدل انت ال كنت عارف الموضوع خلاص ال ولدك يشوفه وانت اعملوه
رعد بأمتنان
شكرا يا عمتى
سيف
انت نستنى ولا ايه يا رعد
رعد
ههههه لا
عثمان
فى ايه تانى
رعد
سيف عاوز يخطب جومانا بعد اذن طنط حنان
حنان بابتسامه
اطلبها من ابوها
الكل استغرب
حنان
زى ما فيروز وجورى ابوهم دلوقتى عثمان بيه يبقى جومانا زيهم
عثمان بنظره كلها حب واحترام
منتحرمش يا حنان
الكل استغرب ان عثمان بيقول بينادى على حنان من غير القاب
عثمان
بصوا بقا انا موافق طبعا بس لو جومانا وافقت
سيف
والله موافقه
عثمان
طيب اوع تفتكر عشان انت ابنى لو زعلتها فى يوم هسكتلك انا ابوها وحميتها حتى لو منك مفهوم
جومانا بامتنان
شكرا يا عمو
سيف
متقلقش يا بابا ان شاء الله هتكون فى قلبى قبل عنيا
بس انا هكتب كتاب على طول
عثمان
اكيد عشان انتم عايشين فى بيت واحد
امينه
تعالى يا سيف انت ورعد عوزاكوا جوه شويه
طيب يا عمتى
فى المكتب امينه بصوا يا ولاد انتوا هتبدأوا حياتكوا ويبقى ليكم اسره وحياه مستقله وابوكم هيفضل ل وحده
سيف
عمتى احنا مش هنسيب بابا
امينه
انا عارفه بس قصدى ان كل واحد فيكم هيبقى مشغول ب بيته
رعد بنظره دقيقه حس ان عمتو بتلمح ال حاجه
عاوزه تقولى ايه يا عمتى
امينه
ابوكم هيتجوز
سيف
ايه هيتجوز بعد ماما
امينه بلوم ل سيف
ابوك بعد موت ولدتك ورفض يتجوز عشانكم وعاش اكتر من ١٥ سنه وحيد تجى انت عاوز تخلي السنين ال فضلاله يعشها لوحده بعد ما تتحوز انت واخوك
رعد
انا مش هتجوز
امينه
كلام يا حبيبى لما تلاقى ال تخطف قلبك هتنسى كل وجعك وهتحب الحياه تانى
رعد سرح فى كلام عمته واول واحده جات فى باله فيروز بس هز دماغه عشان ميفكرش فى الموضوع
سيف
بس يا عمتى احنا مش عارفين ال هيخدها دى كويسه ولا طمعانه فى فلوسه
امينه
بثقه لا اطمن
سيف
انتى تعرفيها
امينه
ايوه
سيف
هيا مين
رعد مقاطعا عمته
مدام حنان مش كده
امينه
شغل المخابرات هيشتغل علينا اهو صح هيا
سيف
طنط حنان ولدت جومانا يعنى انا وابويا هناخد البت وامها هههههه
رعد
هههههههه اه يا خويا
خلاص يا عمتى انا موافق بابا تعب كتير ومن حقه يرتاح شويه ويعمل ال يبسطه
امينه
الله يكملك بعقلك يبنى
سيف
وانا موافق بس ممكن الجوازه دى تبوظ جوزتى ب جومانا وتزعل والله اصورلكم قتيل هنا
امينه بضحك
متقلقش واخرجوا انتوا وابعتلى جومانا
سيف حاضر
سيف خرج
جومانا
جومانا برقه
نعم
سيف
يلهوى كلمى طنط امينه جوه وامشى من قدامى دلوقتى وضحك وسابها
جومانا اتكسفت ودخلت ل امينه
امينه
تعالى يا جومانا
جومانا
نعم يا طنط
امينه
عوزه اتكلم معاكى فى موضوع
جومانا فى ايه
امينه
بصى اخويا عثمان عاوز يتجوز مامتك
جومانا بصدمه
ايه ازاى يا طنط
امينه
اهدى يا بنتى وتعالى نتكلم بالعقل اولا انتى هتجوزى وهيبقالك حياتك وبيتك وحوزك وولادك ومامتك هتفضل ل وحدها وهيا حرمت نفسها كتير عشان خاطرك وتطمن عليكى وتجوزك ودلوقتى جه الوقت انك تديها فرصه تعيش حياتها ال دفنتها عشانك ومتظلمهاش
جومانا
بس ٠
امينه
بس ايه متخافيش عثمان هيشلها فى عنيه ويعوضوا بعض عن وحدتهم
جومانا
انا بحب انكل عثمان والله وهو حنين جدا معايا انا بس استغربت طب ماما موافقه
امينه
ايوه ومستنيه رايك
جومانا
خلاص بدل هيا عوزه كده موافقه و٠٠٠٠٠٠
يتبع