رواية ازهار الفصل السادس عشر 16 بقلم نرمين قدري – للقراءة المباشرة والتحميل pdf

رواية ازهار الفصل السادس عشر 16 بقلم نرمين قدري

الفصل السادس عشرجذبها لحضنه وقال بحنان وهو يحاول أن يطمأنها :
-متخافيش يا زهرة قلبي هما يومين بس علشان تخرجي من هنا رافعة راسك انا جنبك ومعاكي واوعي تنسي انك مراتي يعني شرعا وقانونا أن اقدر اخدك وامشي بس انا بعمل كده علشان محدش يكون ليه عندنا حاجة وتكون راسك مرتفعة ولازم تعرفي أن انا بحبك قوي يا زهرتي

ثم وضع قبله علي رأسها تركها وخرج

جلست أزهار علي سريرها تتفقد غرفتها التي افتقدتها والحنين يقتلها فقد تموت في اليوم ألف مرة وهي مازلت علي قيد الحياه
فصوت ضحكات اخواتها مازل عالق في اذونها صوت ابيها ودلعها عليه اشتياقها وهي تجلس بجوار ولدتها في المطبخ تقص عليها تفاصيل يومها
فالحنين قاتل والاشياق لمن رحلو عنا موتا علي قيد الحياة
قطع حبل اشتياقها طرقات علي الباب
مسحت ازهار دموعها واستعادت قوتها حتي لا يظهر علي وجهها علامات الضعف
فتحت الباب لتجد عمتها تقف ويدها في منتصف خصرها تنظر لها بتوعد وغل واضح
وقبل أن تتكلم ازهار وجدت يد عمتها تسحبها من شعرها وتطرحها ارضا وهي تنعتها باسوء الألفاظ وتقولها لها :
-حططتي راسنا كلتنا في الوحل يا بنت اخوي طول عمرك مايلة انتي و اخواتك واهم غارو و رحمونا من عارهم بس هنقول ايه عاد اخوي السبب في ده كلاته ياما كتير خبرته أن البنته حدانه ملهاش لا علام ولا غيره تقعد في البيت و تجوزها وتخلص من عارها بس نقول ايه الله يرحمك يا خوي بنتك حطتت راسك في الوحل
ركلتها ازهار بعيدا عنها وقامت واقف تقول بغضب
-في اية يا عمة هو يا اما اتجوز ابنك اللي مش بيفك الخط يا اكون جبت العار لابويا
علي الاقل خالص انا واخواتي رفعنا راس ابويا وكلنا اخدنا شهادات عليا وا سمنا بنات
اما ابنك الحيلة عمل ايه ولا حاجة اتجوز اتنين وجبلك اورطت عيال هو نفسه مش عارفهم من بعض ولا هو عارف يعلمهم ولا يأكلهم كل اللي بيعمله أنه حاطت عينه علي ورثي
ولا تكوني فاكراني مش واخده بالي ولا مش فاهمة
لا خالص انا حفظاكم كويس أوي
وعمتا انا خلاص بقيت علي زمة رجال يعني بح ياعمتي اي حاجة حاطة عينك عليها بح مافيش غير ورثك الشرعي من ابويا حقك وبس
تعرفي انا كنت من نفسي ناوية اسيب ليكي حاجات كتير. بس بعد عميلك معايا انتي وابنك حاسستيني ان الدم اللي بيربطنا ببعض ماية وساقعة كمان انا عندي اتبرع بفلوسي رحمة ونور علي روح اللي راحوا وانتي وابنك مطلوش منهم جنيه واحد علشان انتي الطمع عماكي خالص ونسيتي أن انا بنت اخوكي الوحيد بدل ما ترفعي ايدك وتضربيني كنتي رفعتيها وسحبتيني لحضنك وانتي عارفه أن انا مليش حد بعد اللي راحوا واللي راحوا كانوا غالين قوي
حرام عليكي كفايا طمع اتقي الله فيا انا يتمه وإحساس الغربه وسط اهلي مميت ايد الغريب كانت احن عليا منكم. الكفن يا عمة ملهوش جيوب ابويا ساب العز ده كله وراح فين اخد ايه معاه وهو رايح
لو كل الفلوس دي تخليكي راضية اكبشي وأملي جيوبك بس بشرط رجعلي ساعة واحده من ايام زمان ساعة واحده لما كانت حيطان البيت ده مليانه دوشة و حياه البيت هنا بقا شبه بيت الاشباح مهجور ما فيهوش حياه رجعلي حياة البيت ده وانا اديلك كل ما املك
انا عاوزة بيتي واهلي مش عاوزة فلوس عاوز لحظة امان عاوزة دفا الحيطان اللي بقت زي بيت من الجليد
ثم رفعت راسها وقالت بحده مبالغ فيها:
-تعرفي يا عمتي ترجعي كل ده تعرفي يا اخت ابويا ترجعي صوت ابويا هنا تاني وهو بيضحك وهو متعصب تعرفي ترجعي ضحكت اخواتي ولا صوت امي وهي بتنادي عليا اقسم بالله لو ترجعي الحياه للبيت ده لديكي كل ما املك لكن لحد ما تعرفي تعملي ده انتي ملكيش عندي حاجة واتقضلي من هنا ومش عوزاكي تحضريلي لافرح ولا حزن هعتبرك رحتي مع الي راحوا

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  مدونة كامو - رواية غرام الزين الفصل الخامس 5 بقلم يمنى - قراءة وتحميل pdf

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top