رواية أمل ومحمود (جميع فصول الرواية) للقراءة والتحميل pdf بقلم أمل بكر

-والطماطم الي مع الجبنه؟!! ظلمتي الست
بسخريه ،
-لا تصدق كتر خيرها
وصلنا البيت وغيرنا وبابا اجي وبدأت احط الاكل مع ماما وبدأنا ناكل وبعدين قعدنا وطلبهم المعتاد الشاي دخلت عملتلهم وقعد معاهم في الصالون نتفرج علي التلفزون مسكت الموبايل وانا سامعه صوت رسايل كانو صحابي اتكلمنا شويه وكنت مبسوطه حاسه ان احنا مبعدناش وكأننا مع بعض عادي
عبدالرحمن بتوتر،
-كنت عايز اقولكو حاجه ياجماعه
بصينا كلنا بتركيز
بابا،
-خير يابني
اتكلم بشويه لاعبكه
-في واحده يعني شوفتها اعجبت بيها وكنت عايز ان شاء الله نروح نتقدم
بابا بفرحه،
-علي خيرت الله
-اخيراً ياحبيبي يارب ترضي هي بس
ضربني علي دماغي ،
-بس يابومه
ماما بابتسامه،
-ربنا يفرح قلبك ياحبيبي عرفت العنوان طيب علشان نروح نتقدم
-احم لا الصراحه انا لسه شايفها النهارده طالعه من كليه بس بكره ان شاء الله هعرف معلوماتها من الكليه ولو عرفت هاخد رقم ابوها
خلصنا القاعده وعبدالرحمن دخل اوضه وانا جريت ورا وانا بقعد قدامه علي السرير واتكلمت بفضول،
-قولي بقي شوفتها فين وهي كانت بتعمل اي وانت كنت بتعمل اي وخبطها بقي بالعربيه والكتب وقعت ولا اي الحكايه؟!!
-اي كل ده واي الفيلم الهندي البايظ ده!!!
-طب قول طيب اي الي حصل
-مفيش حاجه عادي هي كانت طالعه من الكليه وعلشان كان فيه اشاره مرور وكنت واقف علشان كده اخد بالي كانت محترمه ولبسها كمان فاحسيت ان…
بصلي باستغراب وانا مسهمه وبضحك
-انتي بتضحكي كده لي ياهبله
بتكشيره،
-الله كمل ياعبود وقفت لي
ضحك،
-شكلك عبيط بكلمك بأمانه
كمل وهو بيشد البطانيه عليه
-وبعدين انا بحكيلك لي
وانا بشد البطانيه من عليه ،
-والله ماانت نايم غير لما تحكي قوم وبطل غتاته يلا
وبعد زني رجع يكمل
-حسيت اني عايز اتجوزها وعايزها ليا خلاص ياست امل ممكن انام ؟!!
ضحكت بفرحه،
-ايوا بقي علي المحن لولووووولي
كتم بوقي،
-يخربيت صوتك
شيلت ايده،
-شوفت ياعم وشي حلو ازاي لما قولتلك تيجي تاخدني
-بصراحه اول مره استنفع بحاجه بسببك
وبعدين اقفلي الموضوع لغيت لما يتم الله واعلم
بضحكه،
-ان شاء الله خير ياعبود وبعدين ده انت اول لما شوفتها عايزها ليك وان شاء الله لو هي خير هتبقي ليك
خلصت كلامي بغمزه
-ماشي يافنانه يلا بقي سيبيني انام
-ماشي
وانا واقفه علي الباب اتكلمت بصوت عالي ،
-تصبح علي خير ياعرررريس
حدف عليا المخده ولكني قفلت الباب بسرعه
روحتي اوضي واحساس الفرحه جوا قلبي كدهو بجد فرحانه جداً وعماله ادعي ربنا يتممله علي خير ويجعلها زوجه صالحه يارب
نمت علي نفسي وانا عماله افكر هلبس اي في الخطوبه
ايوا عارفه ان لسه وقت ولكني بحب افكر من بدري
صحيت تاني يوم علي المنبه وكالعاده ملحقتش اشبع نوم صحيت وانا دماغي وجعاني دخلت الحمام ورجعت افتح الدولاب سمعت ماما بتقول ،
-تقلي هدومك الجو ساقعه بره
ضحكت بفرحه وانا باخد الكوت البيچ وتحته بيزك اسود وطرحه وشنطه سودا وشوز ابيض
لبست وانا مبسوطه وشكل انهارده الجو تحفه عشقي بجد
وانا بفتح الباب ،
-انا نازله ياماما
-ماشي متتاخريش طب استني اجبلك سندوتش
-لا لا يدوبك الحق اركب
-في رعايه الله ياحبيبتي خلي بالك من نفسك
-في رعايه الله وحفظه حاضر
نزلت وركبت تاكسي طبعاً انا مش غنيه بس علشان مفيش مواصله غيره وصلت ونزلت ولقيت دكتور ياسر لسه هيدخل الكليه اول لما شافني وقف مشيت ولسه هدخل وقفني بابتسامه هاديه ،
-اخبارك
بصتله باستغراب و رديت بهدوء،
-بخير شكراً لحضرتك
بنفس الابتسامه وتوتر حسيتها في صوته ،
-انا وراكي المحاضره الاوله
-ايوا عارفه معلش هدخل بعد اذنك
وهو بيشاورلي ،
-اه طبعاً اتفضلي
سمعت صوت جاي علينا ونبرته عاليه ،
-اي ياحبيبي
حضنه ياسر،
-عامل اي
بادله الحضن وهو بيبصلي ومفهمتش بيبصلي بضيق كده لي
-بخير وانت
-بخير
مشيت انا وروحت قعد في الكافيه كان لسه عشر دقايق علي المحاضره
-في حاجه ولا اي كنت واقف لي كده؟!
-اي لا ولا حاجه اتكلمت كلمتين مع امل
مش قولتلك اني معجب يعني
خلص كلامه بابتسامه
رفع حاجبه،
-وانت قولتلها ولا اي ؟!
-لا مش بالسرعه دي شويه بس
-امم تمام ربنا يسهلك
-حبيبي يلا تعالي ندخل ورايه محاضره
شوفتهم معدين وشكلهم رايحين مكتبهم باين
اي ده وانا مالي ؟!!
اصل بصراحه معرفش غيرهم في الكليه اكيد هبقي واخده بالي اكيد مش مهتمه بحاجه يعني
دخلت المحاضره وقعد في البيدچ مكنش فيه مكان جمب البنات نهائي ولقيت بيدچ في بنتين جمب وولد وانا قعد من الطرف وجمبي الولد بس فيه مسافه
الدكتور ياسر دخل وسمعت ورايا البنات
-انا جايه انهارده مخصوص علشانه
-قولتلك مش هتندمي
-خالص ده شكله چينتل اوي بجد
-شكله محترم كمان
-خلاص بقي شيلي عينك مش انتي مخطوبه
-الله انا قولت اي بس
انا سامعه وكل مره بتفاجئي بكلام البنات انا فهمت دلوقتي لي البيدچ كله مليان اكيد علشانه
مهتمش وقولت لازم افهم النهارده بقي
بعد ساعه المحاضره خلصت وفهمت الصراحه شكلي كده لما حطيت في دماغي افهم بفهم فعلاً لسه نص ساعه والمحاضره التانيه تبدء وكانت لدكتور محمود ده
طلعت استمتع بالجو السما كانت مغيمه وشكلها كده هتشتي قعد علي التربيزه الي اتعود عليها وفضلت اتفرج علي السما وسرحت وانا ببتسم حسيت بحد بيقعد علي الكرسي بصيت لقيته دكتور ياسر
بابتسامه،
-شكلك بتحبي الجو ده
اتعدلت في قعدتي ،
-اه
-اسف لو ضايقتك
وانا بقوم،
-لا لا كده كده كنت داخله المحاضره
-بس لسه نص ساعه عليها
قعد تاني باحراج اي الزنفه الزفت دي
بصيت لقيت محمود واقف بيطلب حاجه وماسك الموبايل قاطعني هو
-انتي فهمتي انهارده لو مش فاهمه قوليلي وانا معاكي
حسيت فعلاً من كلامه انه مش دكتور ده بيتكلم بطريقه تانيه ومحمود كان عنده حق
رديت،
-لا شكراً لحضرتك فهمت
-العفو علي اي معاكي في اي وقت
ابتسمت بهدوء وانا بلعب في موبايلي
-اي ياياسر وراك محاضره لسنه تانيه
بصيت لقيت محمود
ياسر برقله وهو بيقوم،
-اه طالع اهو عايزه حاجه ياامل
رديت،
-لاشكراً لحضرتك
طلع ومحمود قعد علي الكرسي في وشي
بصتله ،
-نعم قاعد معايا لي ؟!
ببرود،
-براحتي اقعد في المكان الي عايزه
بغيظ وانا بلعب في الموبايل،
-استغفر الله
-استغفري يمكن ذنوبك تتمسح
مردتش عليه اتكلم تاني
-شكلكو ثنائي رائع
بصتله وانا فاهمه قاصده ،
-تقصد اي بكلامك ده !!!
-دكتور ياسر وانتي
-ده دكتوري في الماده مش اكتر ولو سمحت متجبش سيرتي مع راجل ماشي؟!!!
-لا والله وانتي قاعده معا لي ان شاء الله !!!
-حبيبي هو قعد وانا كنت هقوم بس احرجني لما قالي ان لسه نص ساعه علي المحاضره بس وكمان مكناش بنتكلم وثواني وانا بشرحلك

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية نحيب (جميع فصول الرواية) كاملة للقراءة والتحميل pdf بقلم روزان مصطفى

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top