رواية قدر صبا الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم سمية رشاد
رواية قدر صبا الجزء الحادي والثلاثون
رواية قدر صبا البارت الحادي والثلاثون

رواية قدر صبا الحلقة الحادية والثلاثون
ظلوا يتحدثون مع بعضهم إلى أن هبطت الطائره أرض مصر
بعد فتره خرجوا من المطار وكانت توجد سياره خاصه بمصعب بانتظارهم
صبا :هما عارفين ان احنا جينا
مصعب :لا هما فاكرين اننا هنيجى بكره
صبا :بجد يعنى هيتفاجئوا
مصعب :اه
صبا :ماشى
صبا :هو احنا فاضل لنا اد ايه
مصعب :حوالى ساعه
صبا :يااااه لسه دا كله
مصعب :لو عايزه تنامى نامى
ثم قام برفع الحاجز بينهم وبين السائق وأغلق السياره حتى لا يراها أحد ثم رفع نقابها عن وجهها ونظر إليها بابتسامه فنظرت اليه بخجل وامسكت نقابها كى ترتديه مره اخري فأمسك يدها وقبلها فسحبت يدها منه بخجل شديد
ابتسم على خجلها ثم فتح هاتفه وانشغل به حتى لا يخجلها اكتر من ذلك
كان منشغلا بهاتفه وبعد فتره وجدها تميل براسها على كتفه فنظر إليها وجدها سحبت فى نوم عميق فعدل من رأسها بهدوء حتى لا يوقظها وتركها على كتفه وظل ينظر إليها بابتسامة عشق على وجهه
بعد فتره كان السائق على وشك الوصول إلى الفيلا الخاصه بهم فنظر إليها وناداها بهدوء
قائلا:صبا يا صبا
لم تجيب عليه فظل ينادي عليها فتره حتى قامت مفزوعة من نومها وامسكته من تلابيب قميصه
قائله :ايه فى ايه مين ايه اللى حصل
نظر إليها مصعب وما زال فى صدمته من موقفها ثم سرعان ما تذكر أن والدتها حظرته سابقا من ايقاظها من النوم فهى فى بعض الاحيان تأخذ فتره حتى تستوعب ما هى فيه
مصعي :ايه يا حاجه اهدي فيه ايه انتى لسه نايمه
صبا باستيعاب:في ايه
مصعب :يلا وصلنا
صبا :اه صح افتكرتك
مصعب :هو انتى كنتى نسيانى
صبا :يا عم مكنتش مركزه
مصعب :لا يا شيخه
صبا :اه والله
مصعب :طب يلا عشان وصلنا
صبا :الحمد لله
خرجوا من السياره وتوجهوا إلى داخل الفيلا
كانت صفيه وعثمان وفجر وأحمد وضحى يجلسون فى بهو الفيلا فرأتهم ضحى فهرولت بسعاده إلى صبا قائله :صبا انتو جيتو امتى مقولتوش ليه انكوا جايين
صبا بابتسامه:حبينا نعملها مفاجئه
ضحى وهى تحتضنها:احلى مفاجئه والله البيت كان وحش من غيرك
مصعب وهو ينظر الى ضحى بعتاب:يعنى هو البيت كان وحش من غيرها هيا بس
ضحى وهى تهرول إليه :لا طبعا ومن غيرك انت كمان قصدي انتو الاتنين يعنى
ثم رحب بهم احمد وفجر وباقى العائله ثم طلب منهم عثمان الصعود إلى غرفهم لكى يستريحوا
فى صباح اليوم التالى
كانت صبا جالسه فى الحديقة بمفردها بعدما فشلت فى ايقاذ ضحى لكى تجلس معها
أمسكت هاتفها وظلت تقلب فيه حتى سمعت صوتا ياتى من خلفها قائلا:ايه اللى مقعدك هنا بدري كدا
لم تنزل نقابها عن وجهها فهى تعرف صاحب الصوت جيدا انه زوجها فقالت:عشان نايمين بدري صليت العشاء ونمت على طول مقدرتش وصحيت قبل الفجر بنص ساعه عشان اصلى معرفتش انام من ساعتها
مصعب :وانتى قاعده هنا بقالك كتير
صبا :من اول الشروق
مصعب :انا كمان كنت قاعد زهقان من بدري لو كنت اعرف انك صاحيه كنت نزلت قعدت معاكى
صبا :عشان احنا نمنا بدري
مصعب :اه ولسه ساعتين على ميعاد الشركه
صبا :انت هتروح النهارده ليه انت لسه جاى من السفر
مصعب :لازم اروح لأن أحمد ويوسف اللى كانوا ماسكين الشغل بتاعى عايز اشوف وصلوا لحد فين
صبا :الحمد لله أبيه أحمد بقى ملتزم فى الشركه
مصعب :اه شتان ما بين أحمد القديم وأحمد اللى مبيرضاش يروح الا ما يخلص اللى عليه ثم قال بابتسامه فعلا الحب بيغير الانسان
صبا بخجل :اها
مصعب :فكرتى فى ميعاد الفرح امتى
صبا :هو انا لحقت انا جيت نمت على طول
مصعب بغيظ:ما انتى قاعده صاحيه اهو من بدري
صبا :بس مصلتش الاستخاره
مصعب :هو دي كمان هتصلى فيها
صبا :اه طبعا أنا مباخدش اى قرار الا ما أستخير ربنا عشان مندمش بعدين لو صليت بحس ان ربنا معايا فى اختياري فخلاص مش بقلق من حاجه
مصعب :خلاص صلى النهارده وبكره الصبح هسألك
صبا :استنى يومين حتى
مصعب :مليش فيه بكره
صبا :انت رخم على فكره
مصعب وهو ينظر إليها بتوعد :هو مين دا
صبا :دا دا انت
مصعب : انتى اد الكلمه دي
صبا بجراهء:ايوه
مصعب :ايه دا اللى هناك دا
صبا :فى ايه
مصعب: يا نهار أبيض صرصار دا ولا ايه هما مبينضفوش الارض كويس ولا ايه
صبا وهى تقفز من مكانها:ايه صرصاااار فين دا يا نهار أبيض الحقنى بسرعه بسرعه وهرولت الجهه الاخري فهرول مصعب تجاهها وقذفها فى المياه
صبا : 😱😱😱😱يححححح المايه سقعه ايه اللى انت عملته دا ينفع كدا يعنى
مصعب :ههههههههههه مش قادر ههههههه
صبا بغيظ:يعنى ينفع كدا
مصعب :مش انا رخم
صبا :اه والله انت أرخم خلق الله
مصعب :ربنا يسامحك
صبا :تعالى طلعنى عشان اخرج
مصعب :على اساس انى مش فاهمك عايزه تشدينى ههههه السلالم عندك اهناك اهى روحى اطلعى
صبا :رخمممممم
مصعب بغرور :عارف عارف يلا اخرجى عشان أحمد فوق
صبا :اه شاطر فى كدا بس والله لاردها لك
مصعب :يلا بس اخرجى كدا زي الشاطره
صبا بغيظ وهى تخرج من الماء :طب والله ماشى وهرولت باتجاهه ولكن هرول هو الآخر إلى غرفته فلم تقدر على اللحاق به فزفرت بضيق وذهبت هى الاخري إلى غرفتها لاستبدال ملابسها
بدلت ملابسها وصلت الضحى وخرجت من الغرفه متوجهه إلى غرفة ضحى لايقاذها
وهى فى طريقها إلى الغرفه وجدته خارجا من غرفته للذهاب إلى الشركه فنظرت اليه بضيق ثم أكملت طريقها فنظر إليها بابتسامه وذهب إلى وجهته
فى غرفة ضحى ظلت صبا توقظها ولكن ضحى لم تستمع إليها
فقالت صبا :إنتى عارفه بقا النتيجه بتاعة الجامعه
فقفزت ضحى من على سريرها برعب قائله: مالها النتيجه ظهرت ولا ايه انا عملت ايه خلصى انتى بتبصى كدا ليه هو انا منجحتش ولا ايه فى ايه
صبا:هههههههه انتى هبله احنا لسه مخلصين من أسبوع هيا لحقت تبان اصلا
ضحى وهى تهم بضربها:واما هيا مبانتش لسه بتصحينى وتخوفينى ليه
صبا :ايه يا ضحى مش عايزه تشوفي جبت لك ايه من السعوديه
ضحى بفرح:جبتى لى ايه
صبا :لا مش هقولك بقا عشان انتى مش عايزه تقعدي معايا
ضحى :مين قالك كدا دا انا كنت مستنياك عشان اعرف ايه اللى حصل ها 😜
صبا بخجل:محصلش حاجه يختى
ضحى :والله كذابه قال محصلش قال انا عارفه اصلا أبيه مصعب عمل ايه بس مش عارفه انتى قلتى له إيه
صبا :يعنى إننى كنتى عارفه انه هيعمل كدا ومقولتليش
ضحى :لا والله معرفتش اصلا إلا