رواية وداد الادهم الفصل الثاني 2 بقلم سمسمه – للقراءة المباشرة والتحميل pdf

رواية وداد الادهم الفصل الثاني 2 بقلم سمسمه

وايه *وداد الادهم*
*البارت الثاني*
في صباح يوم جديد شقشق النهار
زين كان صاحي وعمال يفكر في خديجه ومش عارف يعمل اييييي .
علي السفرة
كلو صحا و موجود
ادهم : خديجه
خديجه: أيوه ي بابا
ادهم : انا فكرت كدا في حل لصاحبتك
خديجه :بجد ي بابا طب قول
ادهم : أنها تيجي تعيش معانا هنا وأعتقد أن جوز مامتها ده مش هيعرف يوصلها هنا
اعرضي عليها الموضوع
خديجه قامت جريت علي باباها وباسته من خده :احلي بابا في الكووون
ياسين باعتراض: بس ي بابا احنا منعرفهاش عشان تعيش معانا وتعيش معانا علي أساس اي والناس نقول علينا اي
ادهم: ياسين البنت محتاجه مساعدة وانا مرضهاش لبنتي وانت مترضهاش لاختك ولا اي
وانت كمان ي زين رأيك اي
زين بابتسامه : رأي من رأيك ي بابا
ادهم : واخد قلبك الطيب من أمك انت ي واد
وداد : ربنا يديمك في حياتي ي حبيبي
ادهم: يلا ي ولاد كله علي كليته وانت ي زين روح الشركه وحاول تكون مكاني النهاردة
ياسين: ليه ي بابا انت مش رايح النهاردة
ادهم : لا انا هقعد مع مراتي شويه
اسر:ي بابا ي جامد
ادهم : أمشي يواد انت وهو
وانتي ي ليل انتي وخديجه السواق منتظركم بره
ليل: بأي ي بابي
بأي ي مامي.
اسر :تحسوا ي جماعه ان ليل اختنا دي هاي كلاس اوي في نفسها كدا
خديجه:ههههه اه والله يابني معرفش اي بابي ومامي دي
ياسين: مش كفايه
خديجه: باين عليك ياسين ي كئيب انت
كلهم ضحكوا وخرجوا اللي راح الكليه واللي راح الشركه
………
وداد:مروحتش ليه الشركه
ادهم: اي ي دودي عاوز اقعد معاكي شويه
وداد: امم تعرف ي ادهم اني بحب زين وخديجه اوي كانهم ولادي
ادهم: انتي بتحبي اي حد اصلا مبالك بقا ولادك
وداد:انا خايفه اوي خديجه تعرف حاجه وتتعب
ادهم : متقلقيش ي حبيبتي خير أن شاء الله
وداد: تعرف اني بحبك اوي
ادهم : لا معرفش
وداد: هههه لا بحبك اوي ي حبيبي
ادهم : طب تعالي اقولك
وداد بضحك :ادهم
ادهم:ادهم اي بس
………
عند ليل
سهر مراحتش الجامعه النهاردة
وخلصت المحاضرة ونزلت الكافتيريا
لو سمحت عاوزه نسكافيه
شاب :مساء الخير لو سمحتي ممكن اقعد
ليل: نعم
هاي انا معاكي هنا في الكليه ممكن اتعرف عليكي
ليل :لا شكرا باااي
ليل : اي الناس اللي بتتحدف علينا دي بلا قرف
وهي طلعت كتاب وفضلت تقراءه
وشربت النسكافيه وطلعت عشان عندها محاضرة
ودخلت
احم مساء الخير انا دكتور أحمد هكون معاكم السنه دي ومتقلقوش من حاجه واعتبروني اخوكم الكبير
……..
أما خديجه عرضت الفكرة او الحل علي أمل
امل : لا ي خديجه انا مش عاوزه أكون حمل عليكم
خديجه: متقوليش كدا انتي زي ليل
امل : طب سبيني أفكر
خديجه طب يلا نلحق المحاضرة
……..
عند ياسين قاعد في كافيتريا الجامعه مع أسر و مع شلته ماسك موبيله ومش مركز معاهم
نهله: هاي ي شباب.
اسر: ابتدينا التلزيق بقا
كريم:في حاجه ي نهله
نهله : ها لا مفيش ياسين ازيك ياسين بلا اهتمام: تمام في حاجه مهمه
نهله: هو ينفع رقم تليفونك
الشله كلها ضحكتك
اسر: اخويا بيتشقط قدامي كدا عاادي
ياسين :سوري مبديش رقمي لحد
كريم : انا لو منك أمشي احسن
نهله سابتهم ومشيت بغيظ
كريم: مالها دي
اسر: ياسين ده يا بني برنس كل بنات الجامعه هتموت عليه
ياسين: مش احسن منك علي الأقل انا مش فاتحها بنك زيك
كريم : اهدي ي معلم
…..
نهله : بنت جميله بس اوفر وبتحط ميكب كتير جميله جدا وشعرها قصير لائق عليها
بتحب ياسين جدا بس هو مش مديها اهتمام
معاه في الكليه.

كريم صديق ياسين وأسر يعتبر صحاب عشرة عمر
وكريم وسيم وجذاب يمتلك العيون السوده والشعر الأسود……..
نرجع تاني لي ليل
احمد: عاوزه اعرفكم أن مطلوب منكم بروجيكت عشان اعمال السنه ياريت الكل يركز.
واشوفكم المحاضرة اللي جايه ليل : وده هيتعمل ازاي بقا أن شاء الله
انا هفكني
…….
وبعد مرور فترة قصيرة كله روح علي البيت
اما عند ادهم.ووداد
وداد نايمه علي كتف ادهم
وداد: ربنا يخليك ليا ي ادهم انا فعلا مليش حد غيرك
ادهم وانا مليش غيرك وبموت فيكي
وداد؛الولاد زمانهم جايين
زين راح لخديجه وليل
في عربيه زين
خديجه : ممكن تطفي الاجنبي ده ي ليل .
ليل : ماشي
خديجه حطت ايديها عشان تطفي في نفس الوقت اللي زين حط ايده فيه
مع أنها كانت لمسه بسيطه بس حست بدفء كبير .
خديجه بعدت وزين شغل اغنيه لعمرو دياب
واكتشفوا بالصمت
…….
عند ياسين وأسر وكريم
ياسين : تعالي اتغدا معانا بقا ي جدع
كريم : لا هروح
اسر: انت الخسران انا أمي عليها شويه اكل يستاهل بقك
ياسين : سيبك من الاهبل ده وتعالي يلا
كريم باستسلام : ماشي.
……..
وداد والدادة فاطمه اللي مستغنوش عنها
بيجهزوا الغدا في المطبخ
فاطمه: اخرجي انتي ي حبيبتي
وداد: واسيبك لمين انتي
فاطمه: ربنا يبارك في عمرك ي بنتي
وداد: طب دوقي كدا ي دادة المحشي ده
فاطمه : جميل ي قمر
…….. ا
زين وخديجه وليل وصلوا البيت
زين دخل لادهم مكتبه
ادهم : تعالي ي زين عامل اي في الشغل
زين : الحمد لله تمام
ادهم : قول عاوز تقول اي
زين : بتفهمني ازاي
ادهم : انا أبوك يلا وبفهم كل واحد فيكم
زين : عاوز أروح لبابا وماما
ادهم بصله باستغراب كبير
زين : أيوه عاوزه أروح قبر بابا وماما انا كان ممكن أروح من غير ماقول لحضرتك بس حضرتك يعتبر والدي
ادهم :………
……
ياسين دخل ونادي علي مامته
ياسين: أمي ي أمي ي دادة فاطمه
وداد : أيوه ي حبيبي
ياسين : معايا كريم بره
وداد: دخله ي حبيبي
ووداد طلعت غيرت هدومها ولبست عباية وحجاب عليها

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية صفقة الظهور والاستعادة الفصل الثالث 3 بقلم هاجر نورالدين (الرواية كاملة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top