رواية وداد الادهم الفصل الثامن 8 بقلم سمسمه
البارت الثامن*
قاطعهم صريخ خديجه واللي كانت قايمه تشوف امل ووقعت من علي السلم واخدت السلم كله
ادهم ووداد اتخضوا ونزلوا جري هما وأمل وياسين
زين سمع صريخها وقام جري عليها
وكلهم راحوا ليها
زين جري عليها وكانت بتتالم وشالها :اطلبوا دكتور حالاا وعدوني ادخلها اوضتها
وزين كان في عيونه لهفه وخوف علي حبيبته اللي في ايديه فاقدة الوعي ودخلها اوضتها ونيمها علي السرير
وداد:اي اللي حصل حد يتكلم
سهر:طنط كنا بنلعب عادي بامل طلعت وكانت زعلانه فخديجه راحت تشوفها وبعدين سمعنا صريخها وقعت من علي السلم
وداد :ي حبيبتي ي بنتي .
ووصل الدكتور وأسر فتحله
زين:اتفضل ي دكتور
الدكتور:اي اللي حصل..
زين:وقعت من علي السلم بس ليه فقدت الوعي ي دكتور
الدكتور كشف عليها وقاس النبض وشاف رجليها وفضل يحركها واداها حقنه مسكنه
ادهم :ها ي دكتور طمنا
الدكتور :رجليها الحمد لله مفهاش اي كسور دي كدمه خفيفه ودهرها هيوجعها اكيد لما تقوم وسبب فقدان الوعي الانيميا اللي عندها ولو عاوزين تتطمنوا اكتر تعملوا تحليل ليها
والمراهم دي ليها ولو في الم شديد تاخد الحقنه دي وألف سلامه
ياسين وصل الدكتور لي بره وجاب المراهم
ادهم:سبوها ترتاح ي جماعه
سهر:طب انا لازم أمشي
ادهم:خد سهر ي أسر ووصلها
سهر :مش لازم ي اون
قاطعها ادهم:سهر الوقت أتأخر أسر زي اخوكي خدها ي أسر ووصلها
آسر :اتفضلي
سهر :تمام وألف سلامه علي خديجه بأي ي ليل .
آسر فتحلها باب العربيه ودخلت سهر
وأسر ركب :عنوانك
سهر: ******
آسر بدأ يسوق وبسرعة كبيرة ومخدتش باله من المطب اللي اخده وفرمل جامد وسهر مسكت فيه .
لحظه صمت مرت عليهم كانت سهر تعتبر في حضنه من خوفها مخدتش بالها أسر حس احساس جميل غمض عينه لي لحظات .
سهر وأخيرا بعدت عنه
سهر :انت كنت هتموتنا حرام عليك ي أخي
آسر :حلوة اوي اوي
سهر:هو اي
آسر :انتي
سهر خدودها احمرت واتحرجت وهو شغل العربيه وبدأ يسوق وفي طريقة الي بيت سهر
…….
وكريم استاذن وروح
…….
زين ووداد وادهم جمب خديجه
ولسه مفاقتش
زين:قوموا ناموا انا هفضل جنبها متقلقوش
ادهم:قومي يلا ي وداد
وداد :لا مش هسيب بنتي
ادهم:قومي ي وداد
وداد قامت معاه واضايقت جدا لأنها كانت عاوزه تتطمن عليها
…..
في اوضه امل
ياسين :مش كفايه
امل :افندم كفايه اي
ياسين :امل خلاص غلطت واعتذرت منك
امل :تمام ياريت تتطلع بره
ياسين :ولو مطلعتش
امل:ياسين لو سمحت سبني لوحدي وروح اطمن علي خديجه
ياسين :زين معاها
امل؛ ياسين انا مش عاوزاك معايا لو سمحت سبني
ياسين فعلا طلع واضايق برضو منها
…….
وداد:خرجتني ليه
ادهم :عشان ي حبيبتي تنامي وترتاحي وزين جمبها وداد زين بيحب خديجه وملامح لهفته وخوفه عليها كانت واضحه
وداد:حاضر ي ادهم اللي شايفة
………
آسر وصل علي أول شارع بيت
سهر:كفايه كدا وانا همشي
آسر :بيتك فين
سهر:اللي هناك ده
آسر :خدي بالك من نفسك وسوري علي الطريقه اللي قابلتك بيها
سهر:لا عادي ي عم ولا يهمك
تصبح علي خير
آسر مد ايده ليها وهي سلمت عليه :وانتي من أهله
وبعد ايده عنها
بصعوبه…ونزلت
…. ……
في اوضه ليل
قاعدة وبتفكر في احمد
وهي قافله موبيلها أساسا .وفضلت تفكر لحد مانامت
……..
عند ياسين راح لخديجه اطمن عليها وكانت لسه نايمه
وأسر وصل البيت وشاف خديجه وطلع اوضته
……..
عند.خديجه بليل فاقت ولقت زين
زين:انتي عامله أي كويسه
خديجه :انا اي اللي حصلي
زين:وقعتي
خديجه جت تقوم اتالمت.
خديجه :اه ي زين ظهري وجعني اوي ورجلي اوي
زين:معلش فيه مرهم اهو
خديجه بتعب :طب ادهنه ليا ي زين بسرعه
زين؛انا
خديجه :أيوه ي زين .
زين:لا انا هنادي حد
خديجه :انت اخويا عادي
زين :برضو
وزين خرج وخبط علي ادهم ووداد
ادهم فتح
زين:لو سمحتي ي ماما وداد خديجه صحت و عاوزه تدهن المرهم لو سمحتي تعالي حطيه ليها
وداد قامت ولبست روب عليها
وراحت لخديجه وزين اتنظر مع ادهم
ووداد دهنتلها المرهم واطمنت عليها وراحت لادهم وزين
ادهم:هي كويسه
وداد :اه
ادهم:لو عاوز تتطمن عليها روح ي زين
….
زين :بقيتي احسن .
خديجه :اه شويه. روح نام بقا تعبتك
زين:تعبك راحه
خديجه :معلش روح نام برضو .
……….
وفعلا زين راح اوضته وناام نوم عميق
……..