رواية مغامرات عائليه الفصل السادس والعشرون 26 الجزء الثاني 2 بقلم أماني السيد (الرواية كاملة)

رواية مغامرات عائليه الفصل السادس والعشرون 26 الجزء الثاني 2 بقلم أماني السيد 

رواية مغامرات عائليه الفصل السادس والعشرون 26 الجزء الثاني 2 

 بارت 26

دينا : و لما جدو يشوف العلبة دي و يعرف انك صاحبتها هيقول ايه ؟ بنت مراهقة تعرف الدوا ده منين ؟ هتبقى موضع شك مش كدة ؟ 

لارا بخوف : انا مليش دعوة .. و مهما حاولتي تلزقيها بيا مش هتعرفي  

دينا : كل ما هتزودي عنادك ده هتخليني اصمم ان جدو يعرف … و طبعا لو حبيت اتحربق اكتر هروح اقول لباباكي و انتي عارفة اونكل ايهاب مش هيرحمك

فتحت حلا الباب بعنف و قالت : في ايه كل ده ؟! دلوقتي حالا تقولولي ايه الي بيحصل هنا 

دينا : من فضلك يا حلا ملكيش دعوة بالحكاية دي 

حلا : لا و النبي ؟! ليه قولتولنا نجتمع طيب ؟

دلفت فريدة و البنات 

فريدة  : انا هقولك ايه الي حصل …

اخبرتهم و بعد ان انهت كلامها التفتت الى حبيبة و قالت : اديهم الدوا يشوفوه  

لارا بغضب : انتي ايه الي حشرك ؟ و بعدين البتاع ده مش ليا افهمو بقا 

امسكت حلا العلبة و تفحصتها بنظرات حادة 

حلا : ايه الدوا ده اصلا ؟ 

فريدة : معقولة مش عارفة ؟! اقري المكتوب 

حلا : يا بت انا الانجليزي بتاعي على قدي .. قولي و خلصينا ايه ده ؟! 

فريدة ببرود  : ده منشط موضعي قوي جدا بيستخدموه المتجوزين الي عندهم مشاكل 

حلا بضحك : لا يشيخة ؟! و انتي عرفتي الكلام ده منين ؟!

فريدة بحدة : اتلمي … نسيتي انا خريجة ايه ؟! الادوية لعبتي يا بت 

غادة : ممكن تقفلو اليسيرة دي ؟؟ الكلام بالموضوع ده عيب اصلا .. في بنات صغيرة هنا 

حلا : و الله اختك الي بنقول عليها صغيرة طلعت داهية و بتعرف حاجات انا شخصيا معرفهاش

فريدة بتحذير : لارا … العلبة دي ليكي ؟!

لارا بتوتر : قولت مليش دعوة بيها 

فريدة : متأكدة ؟! اصل انا يعني عارفة هي بتتجاب منين 

لارا بخوف : انتو عايزين مني ايه ؟! 

فريدة : عايزين نعرف بنت في سنك شايلة دوا زي ده ليه ؟! واضح انك جايباه من فترة كويسة … اصل يعني الايام الي فاتت كنا كلنا مع بعض و ما خرجتيش لوحدك ابدا 

لارا بغضب : انتي ازاي بتكلمني كدة ؟! انتي اتجننتي ؟!

دينا : و ايه التفسير لوجوده معاكي ؟! امتى لحقتي تحطيه باوضتي ؟!

حاولت لارا الخروج و لكن حلا دفعتها لتعود الى مكانها  

حلا بجنون : انتي ايه ؟! ها ؟ قوليلي انتي مخلوقة من ايه ؟؟! … مش مكفيكي المصايب الي عملتيها زمان ؟!! مش عايزة تتلمي ؟ 

لارا بخوف : حلا .. انا .. ما اتكلمتش عليكي .. سيبيني اخرج 

حلا بسخرية : اسيبك تخرجي ؟! و ننسى الموضوع عادي كأن شيئا لم يكن … انتي عملتي ايه اصلا ؟! ده هزار خفيف كدة كان ممكن دينا تتفضح بسببه مش اكتر .. عادي ليه الافورة ؟! .. مش ده الي عايزاه ؟! 

غادة : بالراحة يا حلا مش كدة هتتحل المشكلة 

حلا بغضب : ما اسلوبكم ده هو الي خلاها ما تحسبش حساب لحد .. الطبطبة دي هيا السبب بكل مصايبها .. لازم تاكل علقة جديدة عشان تتربى 

لارا بغضب : لو مديتي ايدك عليا اقسم بالله همد ايديا و رجليا و امرمطك هنا 

دينا بحدة : ليكي عين تتكلمي كمان ؟! 

لارا : اقولك على حاجة عشان تستريحي ؟ اه العلبة دي انا الي حطيتها باوضتك و انا الي قولت لماما عليكي عشان عارفة انها مش هتسكت … و مستعدة اعمل اكتر من كدة كمان 

دينا بصدمة : يخربيتك … ايه البجاحة دي ؟! 

لارا : سميها زي ما انتي عايزة … بس بالاخر انا جبت حقي .. عشان تعرفي ان الي يدوسلي على طرف هدوس عليه بجزمتي 

دينا بابتسامة : تمام .. بس دلوقتي الطربيزة اتقلبت يا اغبى اخواتك .. باباكي هيعرف اول واحد و وريني بقى لو سابك عايشة … و لسا عندك فارس لو قولتله تفتكري هيعمل ايه ؟!

لارا بغضب : و لا يفرق معايا .. مش هخاف منك 

تركتهم و خرجت و صفعت الباب خلفها

كارما باستغراب : ايه الي يخلي لارا تعمل كدة ؟! كل ده عشان اتريقتو عليها ؟!

دينا : طبعا .. بس هيا كانت مستقصداني من قبل ما ده يحصل .. انا هوريها بنت الكلب 

غادة بغضب : دينا احترمي نفسك و ما تشتميش .. بعدين الاسلوب ده مش حلو ابدا .. فين مبادئك ؟! انتي هددتي عيلة صغيرة و خوفتيها اوي  .. في مليون طريقة تانية ممكن تجيبي حقك بيها 

دينا بانفعال : ايييه ؟؟ هتديني محاضرات ؟! ما كنتي تديها لاختك اولى بيها … مفيش طريقة تانية غير الضرب و لو استخدمها كنت هطلعهالك جثة .. ده شرف يا غادة مش لعبة بايديها 

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية غرام المعلم الفصل الثامن 8 بقلم مايا النجار (الرواية كاملة)

غادة : دي لسا صغيرة .. يعني ممكن نفهمها غلطها باسلوب احسن من ده .. بابا و فارس لو عرفو بالحكاية ممكن يدبحوها يا دينا 

دينا : اكيد مش هنقولهم يعني .. بس لارا لازم تتعاقب و عقوبة كبيرة كمان 

حلا : يعني ايه هنقول لجدو ؟! اصله الشخص الوحيد الي هيتعامل مع الموضوع بطريقة هادية في العيلة المتخلفة دي

حبيبة : لا .. مش عايزين الموضوع يخرج عن السيطرة .. بصو يا بنات .. هنستخدم الصمت العقابي ..دي احسن وسيلة نعاقبها بيها

كارما : ده تستخدميه مع عيالك لما يكبرو يحببتي او مع جوزك لما يزعلك  .. اساسا لارا مش بتكلم حد غيري في البيت ده 

حبيبة : ما حضرتك اول واحدة هتقاطعيها .. محدش هيكلمها ابدا 

فريدة : و انتي يا غادة تروحي تنامي باوضة كارما و ما تكلميش لارا 

كارما : انتو مش ملاحظين انكم كبرتو الحكاية ؟  هيا غلطت معاكي بس  يا دينا يبقى الموضوع بينك و بينها .. حرام نقاطعها كلنا كدة 

دينا : انا قريبتها و عملت فيا كدة ما بالك بنات الناس ؟ افرضي اتخانقتو و عملت كدة معاكي ؟ دي لسا من كام يوم ضربتك بالشبشب .. بنت زي دي لازم حد يوقف بوشها و يفهمها غلطها 

مرت لحظات من الصمت 

فريدة : ها ؟ نقرا الفاتحة ؟ 

اومأت غادة و قالت : طالما العقوبة كدة انا موافقة 

كارما : و انا كمان 

حلا بسخرية : ايه صمت عقابي و كلام السوشال ميديا ده ؟ دي لازمها علقة موت 

حبيبة : حلا .. نسيتي حقوق المرأة بتاعتك ؟! مش كل حاجة بالضرب 

حلا : مش بتنازل عن مبادئي بس برضو الحق حق … غلطتها مش حاجة بسيطة و تعدي 

امسكت فريدة فرشاة الشعر و خبطت بها على التسريحة 

فريدة : هدوووء .. بصفتي الكبيرة هنا يعني انا القاضي .. و حكمت على لارا بالصمت العقابي لمدة معينة ستنتهي بناء على النتائج … و اي مخالفة للحكم ده بمثابة جر..يمة يعاقب عليها القانون .. انتهت الجلسة

*************************

نزلت البنات الى الحديقة واحدة تلو الاخرى 

فارس باستغراب : فييي ايه ؟! حد يفهمني 

غادة : قولتلك مواضيع بنات .. انت مالك ؟! 

فارس : لا مش مواضيع بنات .. كل الي قاعدين هنا عارفين كل حاجة و انا الوحيد الي مش فاهم ايه الي بيحصل  

حلا بحدة : الي حصل ان لارا غلطت غلط كبير و قررنا نعاقبها بطريقتنا 

فارس : و الله ؟! ايه ورثتي جينات جدك بالسرعة دي ؟ 

حلا بغضب : انا مش بهزر .. لارا فعلا عملت حاجة مش كويسة 

فارس : الي هيا ايه ؟!

حبيبة : بص يا فارس .. الي عملته ده شيء يخص البنات .. بصراحة غلطت بحق دينا ..  مفيش داعي تعرف تفاصيل كتير 

فارس : غلطت ازي يعني  ؟  

دينا : اتكلمت عليا .. كويس كدة ؟

حلا : كلام كبير و وصل لمامتك و هي قالت لباقي الستات .. اهو عرفت اسكت بقى 

فارس بذهول : قالت ايه بالزبط ؟! 

دينا بنرفزة : كفاية يا فارس .. ما تلبس طرحة و تقعد وسطينا كمان ؟!

فارس : للدرجادي دايقتك ؟ .. طب فهموني بس قالت ايه بالزبط و انا هكلمها 

فريدة : فارس .. لارا مش اول مرة تغلط .. اول مرة اتكلمت على حبيبة و بعدين حاولت تبوظ جوازتك من حلا .. و من كام يوم ضربت كارما و اهي دلوقتي اتكلمت على دينا .. احنا مش عايزين نعاقبها و نأذيها .. بالعكس هدفنا نساعدها عشان تتغير .. كل الي في البيت اتكلمو معاها و حاولو يعقلوها و اتضربت كمان و مفيش فايدة .. المفروض تحس بقيمة العيلة و الناس المهمين بحياتها 

تميم بابتسامة : شوفتو العقل .. برضو الحكمة ليها ناسها 

دينا : مش وقت رومانسية يا دكتور .. نتكلم بالمفيد ؟ 

فارس : ايوة 

دينا : اتفقنا ان الحرب هتكون صامتة .. هنسكت كلنا كدة و نتجاهل وجودها 

فارس : حرب صامتة ؟! 

دينا : ايوة .. هنستخدم اسلوب الصمت العقابي 

فارس بضحك : فلسفة اوفر … لارا اصلا مش طايقة حد و الكلام ده مش هيجي معاها سكة 

حبيبة : اهو نجرب يا فارس .. و لو فشلنا ننتقل للخطة ب 

اوس بابتسامة : الي هيا ايه ؟!

حبيبة : معرفش بس كلهم بيقولو كدة 

دينا : الخطة البديلة سيبوها عليا 

مصطفى باندفاع  : لا عليا .. لو ما اتعظتش هنلجأ للمقالب بتاعتي 

فريدة : بعدين نتكلم بالموضوع ده .. لو فشلنا نعمل اجتماع تاني و نخطط من جديد 

**************************

في اليوم التالي

دلفت دينا اوضة خديجة و وقفت تنظر اليها 

خديجة باستغراب : دينا … في ايه يا بنتي 

دينا : متقوليش يا بنتي عشان انا مش بنتك .. انا جاية اقولك كلمتين بس .. قبل ما تتكلمي على بنات الناس يا طنط ركزي مع بنتك شوية 

خديجة : هنرجع لقلة الادب تاني يا دينا ؟! عيب  يا بت انا بمقام امك 

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية فرح وابن العم الفصل الخامس 5 بقلم خضراء القحطاني – مدونة كامو - قراءة وتحميل pdf

دينا : عمرك ما هتكوني زي امي .. امي ست مفيش زيها اصلا ..بتعرف تربي و تحتوي بنتها .. عارفة ازاي تفهمها الصح و الغلط من غير ما تجرحها .. بس من يوما انتي دخلتي حكايتنا بوظتي علاقتي بيها .. و بدأت ماما شوية شوية تبقى زيك 

خديجة باستغراب : ليه بتقولي كدة يا دينا ؟! 

دينا بغصة : يا طنط .. اول مرة قولتي اني بحاول اخطف زياد من غادة .. و بسببك خسرت اخويا الي امي مخلفتهوش .. و دلوقتي روحتي سخنتيها عليا و شككتيها بيا … انا عارفة ان لارا الي جات و قالتلك .. و عارفة انك اقنعتي ماما تفتش حاجتي عشان تلاقي عليا دليل .. بس هبقى احسن منك و من بنتك و مش هفضحكم  قدام جدو 

اقتربت خديجة من دينا و قالت : حقك عليا يا دينا .. اقسم بالله انا بعتبرك بنتي .. اتخضيت عليكي لما لارا كلمتني عشان كدة روحت قولت لمامتك .. خوفت تغلطي يا حبيبتي و الله ما قصدت اتكلم عليكي  

دينا : انا مش جاية اسمع منك الكلام ده .. حبيت اقولك ان الي حط العلبة باوضتي هيا بنتك .. و متأكدة انك عارفة بس مش عايزة تقولي … اسمحيلي اقولك ان بنتك ما اتربتش و عمرها ما هتعرف تعيش زي الناس طالما بتفكر بالشكل ده 

خديجة : حقك .. انا حاسة بيكي و عارفة انك اتظلمتي بسببها .. اوعدك هكلمها و اهزقها 

ابتسمت دينا بسخرية و خرجت من الاوضة 

***************

اجتمعت العائلة على مائدة الطعام  

كانت نظرات عبد الله تتوزع على الموجودين 

عبدالله بشك : مالكم ؟!

فارس بمرح : مفيش يا بيدو .. بس و الله الشغل متعب اوي .. ما تدينا عقوبة اخف شوية 

عبدالله : عدنان .. شغلهم كويس و لا اي كلام ؟

عدنان : كويس يابا .. فاضل شوية بس و يخلصو 

عبدالله : لا سيب العمال يكملو الباقي .. العيال دول هينزلو ينضفو البادروم 

تميم : عادي هنخلصه بساعتين .. مش عقوبة كبيرة يعني 

عبدالله : طيب .. انزلو انتو و لما تخلصو شغل هسلمكم شغل تاني 

ليلة : جدو .. مفيش اخبار عن بابا و ماما ؟ 

عبدالله : ليه يا حبيبتي .. زهقتي عندنا ؟

ليلة : لا ابدا بس وحشوني اوي 

فارس : تلاقيهم غرقانين بالعسل و مش فاكرينك اصلا

مصطفى بحدة : فارس 

فارس بضحك : يلهوي اتخضيت .. ايه هتغير عليها و انتو لسا بالحضانة يا صاصا 

عدنان : فارس اتلم .. انا بقول نفصل شغل البنات عن الاولاد يابا

سحر : ليه يا عدنان دول لسا عيال 

كان عدنان سيرد لولا وقوف فريدة المفاجىء 

تميم بفزع : مالك يحببتي ؟!

فريدة بألم : معدتي بتوجعني اوي 

ذهبت بسرعة باتجاه الحمام 

سحر باستغراب : مالها البت ؟!

تميم : مش عارف .. بقالها مدة تعبانة كدة 

سحر : و سايب مراتك تعبانة من غير ما تطمن عليها ؟ ده انت دكتور يا ابني 

حبيبة بمشاكسة : اصله مش دكتور نسا يا طنط 

سحر : ايه علاقة ده بكلامنا ؟ بيقولك البت تعبانة من مدة 

حبيبة بابتسامة : اممم لازم تروح للدكتورة تطمن 

حلا : لاااا .. حبيبة ما بتتكلمش كدة الا لما تكون مخبية حاجة .. في ايه يا بت ؟ 

حبيبة : مفيش 

تميم باستغراب : انتي عارفة حاجة و مش عايزة تقولي ؟ 

حبيبة بتوتر : لا 

عبدالله : حبيبة .. في ايه ؟ 

حبيبة بتمتمة : غبية .. انا الي جبته لنفسي 

فارس : ايييه هو سر يعني ؟ في ايه يا حبيبة انطقي ؟ 

دينا بعفوية : البت فريدة حامل يا جماعة 

سحر بذهول : اييه ؟! 

دينا : مهي واضحة زي الشمس بنت كل شوية معدتها بتوجعها و دايخة .. هيكون ايه غير بيبي جديد جاي في السكة ؟ 

حبيبة بخوف : انا ما قولتش حاجة 

تميم : طيب مش هنقولها … بس الكلام ده صح و لا لأ ؟ 

حبيبة بتوتر : مش عارفة .. هي عملت اختبار حمل امبارح و طلع ايجابي 

تميم بلخبطة : يعني .. يعني حامل ؟!

حبيبة : مش عارفة 

دينا : هو ايه الي مش عارفة ؟ طالما ايجابي يعني حامل .. سمعونا زغرودة بقى 

كارما بملل : دلوقتي هتقرفنا .. دي لسا مخلفة من فترة   

سحر بسعادة  : معلش بكرا يكبرو العيال و يتربو مع بعض و هتنسى التعب ده كله .. ربنا يقومها بالسلامة يا رب 

سعاد بابتسامة : هتبقى تيتة للمرة التالتة يا سحر .. الف مبروك 

نظر زياد لتميم و قال : مالك يعم ؟ وشك مخطوف كدة ليه ؟ 

تميم : مش قادر اصدق اقسم بالله 

زياد باستغراب : طب انت مبسوط و لا زعلان فهمني 

تميم : اكيد مبسوط هيبقى عندي كمان عيل .. بس بنفس الوقت قلقان على فريدة اوي 

غادة : لا يكلف الله نفساً الا وسعها يا تميم .. دي هدية من ربنا و ان شاء الله فريدة هتكون قدها 

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية انتقام مجهولة النسب الفصل الثاني 2 بقلم شيماء رضوان - للقراءة المباشرة والتحميل pdf

نظر تميم الى فريدة التي تمشي باعياء و تضع يدها على بطنها

تميم : استني استني 

فريدة باستغراب : في ايه ؟!

اتجه لها و امسك يدها 

تميم : امشي بالراحة .. ما تتعبيش نفسك كتير .. تعالي تعالي 

جلست بجانبه و بدأ هو يقرب الاطباق نحوها

تميم بحماس : كلي بيض عشان البروتين .. و سلطة عشان الفيتامينات.. نسيت اللبن .. اللبن عشان الكالسيوم .. ماما اعمليها عصير برتقان 

فريدة بصدمة : فييي اييه ؟! 

زياد : الف مبروك يا حبيبتي 

فارس : من النهاردة اتلغت عقوبتها مش كدة يا بيدو ؟ 

حبيبة بتوتر : فريدة .. اقسم بالله ما قولت حاجة .. هما فهمو لوحدهم 

فريدة : فييي ايه حد يفهمني ؟! 

حلا : عرفنا انك حامل يا بت .. بس ايه السرعة دي انا مش فاهمة 

فارس : ابننا دكر يا مزتي 

ايهاب بحدة : فااارس 

فريدة : بس بس .. مين الي قالكو الكلام ده ؟! 

اشار جميعهم الي حبيبة مرة واحدة 

اوس بضحك : ده الي مش هتقولو لحد ؟! دي ندالة 

فارس : ده رداً على ندالتك انتا و هيا 

فريدة بغضب : مش انا قولتلك ما تقوليش لحد لغاية ما اتاكد

حبيبة : و الله ما قولت .. هما الي قالو و جرجروني بالكلام 

فريدة : و الله ؟! ماشي يا حبيبة حسابك بعدين 

حلا : اتلمي يا فريدة .. ما كلنا هنعرف يعني الموضوع مش سر 

فريدة : يا جماعة افهموني … انا لسا مش متأكدة 

سحر : مش قولتي عملتي اختبار ؟! يعني حامل 

فريدة : اوك بس لازم اتأكد الاول 

تميم : معلش يا روحي النهاردة هاخدك و نتأكد .. المهم انتي ارتاحي دلوقتي 

عبدالله : خلصتو ؟! يلا على شغلكم .. و انت يا اوس كلم يزن و قوله ما يتأخرش … و يعمل حسابه هيبات هنا لغاية ما العقوبة تخلص 

خولة : لأ .. لو سمحت يعمي ما تخليهوش يبات هنا .. احنا مش ناقصين 

عبدالله باستغراب : انتي بتقولي ايه ؟! ده جوز بنتك يا خولة 

خولة : لما يبقى جوزها بجد اهلا و سهلا يقعد عندنا زي ما هو عايز .. بس طالما لسا خطيبها يبقى كل واحد في بيته احسن 

حسين : الراجل كاتب كتابه يا خوله 

خولة : حتى ولو .. البيت في بنات … 

عبدالله بمقاطعة : خولة … يزن ابننا و واحد من العيلة و بالنسبالي هو حفيدي .. يعني اي كلمة هتتقال في حقه انا الي هزعل 

خولة : مش ده قصدي يعمي .. انا بس .. 

عبدالله بحزم : بس .. اقفلي ع الباقي  

خولة باحترام : حاضر 

عبدالله : يلا يا عيال .. على شغلكم 

حبيبة : ماما خلي بالك من اسر انا هنزل معاهم 

سعاد : ماشي يحبيبتي بس اوعي تتعبي نفسك انتي لسا نفسا 

حبيبة : ماشي 

عبدالله : حبيبة .. طالما نازلة معاهم يبقى تتابعي الشغل و اي حد يزوغ تعالي قوليلي 

**********************

دفع تميم باب البادروم و نظر امامه بضيق 

تميم : ايه كمية التراب دي ؟!

دينا بحماس : تفتكرو ممكن نلاقي حاجة هنا ؟ 

حلا : حاجة زي ايه ؟! 

دينا : اي حاجة زي الي بالروايات .. ممكن نلاقي قطة بتتكلم و بقالها كتير مستخبية هنا عشان ما حدش يكتشف انها بني ادمة حولتها الساحرة الشريرة لقطة سودا 

يزن : انا مش هجيبلك روايات تاني 

تميم : لا انا لازم البس كمامة .. ايه القرف ده 

توجهو للعمل بينما حبيبة جلست على كرسي خشبي تتابعهم 

حلا بضيق : انا هتخنق من التراب ده 

فارس : و انا كمان .. قال نلاقي قطة قال .. مفيش غير شوية كراكيب لتيتة الله يرحمها 

توجهت دينا و كارما لزاوية تحتوي على اواني قديمة و بدأن في تنظيفها  ….  رفعت دينا طبق كبير و مسحت عنه الغبار .. كان مصنوع من المعدن و مطلي باللون الابيض و اطرافه مزخرفة بالورود الحمراء

دينا بابتسامة : فاكرين الطبق ده ؟

تميم : اه ده طبق تيتة .. مخصص لرمضان 

زياد : هيا قالت ان ده جيه في جهازها .. ورثته من مامتها 

دينا : طب ليه جدو شايله هنا ؟ ده لازم يتعمل تحفة فنية في البيت 

تميم : سيبك من التحفة دي و اشتغلي عايزين نخلص بسرعة 

زياد : هيا العقوبة دي هتاخد وقت قد ايه ؟! انا قرفت 

فارس : و الله محدش عارف جدو دماغه بتوديه لفين .. ممكن يمددها لغاية الفرح عادي جدا 

يزن : ده كدة يبقى بينافس النمرود 

زياد بغضب : و ديني لما اعرف المخبر بس انا هوريه 

وقع طبق من يد كارما و التفت اليها الجميع 

دينا بشهقة : يخربيتك .. ده لطنط سحر 

زياد : مالك يا كرملة ؟! 

بدأت كارما بالبكاء و يدها ترتجف 

زياد بفزع : في ايه ؟! 

كارما ببكاء : زياد … انا الي قولت لجدو …….. يتبع 

مغامرات عائلية 2 

همس كاتبة

يتبع

رواية مغامرات عائليه الفصل السابع والعشرون 27

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top