رواية قدر صبا الفصل السابع عشر 17 بقلم سمية رشاد
*البارت السابع عشر* انتهينا المره اللى فاتت اما مصعب زعق لضحى فى العربيه وطلع يصالحها وصبا دخلت وهو يصالحهاضحى :ههههه تعالى يا صبا متتكسفيش يا حبيبتى مفيش حد غريب دا زوجك
فنظرت صبا إلى الارض بخجل فضحكت فجر عليها
مصعب :خلاص انا هقوم بقا يا ضحى عشان تتكلموا براحتكوا
ضحى بابتسامه :اتفضل يا أبيه
وأثناء خروجه قالت صبا بمزاح:يا نهارك يا ضحى انتى كلمتيه بعد ما زعق لك المفروض كنتى تاخدي موقف
مصعب وهو يفتح الباب مره أخري بعدما اغلقه:بس يا ولعه انتى بتولعيها وأغلق الباب وخرج مره اخري دون ان ينتظر رد فعلها
فنظرت صبا إلى فجر وضحى بصدمه فانفجرت الفتاتان عليها من الضحك
فجر :مش اد الكلام بتقوليه ليه
ضحى :بتعمل هيصه على الفاضى
صبا وهي تنظر إليها بمكر:ما بلاااش انتى تتكلمى
فنظرت ضحى إلى فجر وصبا بخجل وقالت أنا هروح الحمام وتركتهم
فجر:كسفتيها يا صبا
صبا :احسن ههههه ايوه يا عم بقينا بنضحك تانى
فجر بخجل:انا اصلا مش مصدقه انه رجعنى كدا يا نهار أبيض لو كان بيهزر
صبا بضحك:لا يختى حتى لو كان بيهزر هيكون رجعك بردوا لأن الرسول صلى الله عليه وسلم قال:( ثلاث جدهن جد وهزلهن جد النكاح والطلاق والرجعه)يعنى لو واحد رجع زوجته بهزار يبقى كدا رجعها بجد ولو كان بيهزر معها وقال لها انتى طالق يبقى كدا الطلاق وقع بجد هيقول ما انا بهزر هنقوله لا دي حاجه مفيهاش هزار وبردوا لو اتنين اتجوزوا جواز صحيح على سبيل الهزار بشروط الزواج واركانه يبقى كدا زواج بجد
فجر :الحمد لله كدا لبس
صبا :اه لبس متخافيش عرفتى انك انتى بتحبيه فرحتى ازاى ربنا يفرحك دايما
خرجت ضحى فى تلك اللحظه وهى تقول :وانا وانا كمان ادعى لى
صبا:بدعى لك على طول يا عروسه من غير ما تقولى بدعى لكل الناس اللى بحبهم وحتى اللى مش عارفاهم
فجر بمكر:يعنى بتدعى لمصعب
صبا بخجل:دا انتى سوسه بتركزي فى حاجات
فجر وضحى :ههههههه احسن
صبا :بس يا حاجه انتى وهيا
ضحى :يعنى مقلتيش
صبا :امشى يا به والله ما انا قايله لك ويلا بقا نشوف هتلبسى ايه
ضحى :اه صح انا مش فكرت
فجر :طب يلا افتحى الدولاب نختار منه طقم
ففعلت ضحى مثلما قالت لها
فجر :الدريس الموف دا بيكون جميل
صبا :صحيح يا ضحى انتى مش كنتى جايبه دريس نبيتى اللى هو كان عليه طرحه بيج دا
ضحى:اه دا جوه مش لبسته من ساعة ما جبته
فنظرت صبا إلى الارض بخجل فضحكت فجر عليها
مصعب :خلاص انا هقوم بقا يا ضحى عشان تتكلموا براحتكوا
ضحى بابتسامه :اتفضل يا أبيه
وأثناء خروجه قالت صبا بمزاح:يا نهارك يا ضحى انتى كلمتيه بعد ما زعق لك المفروض كنتى تاخدي موقف
مصعب وهو يفتح الباب مره أخري بعدما اغلقه:بس يا ولعه انتى بتولعيها وأغلق الباب وخرج مره اخري دون ان ينتظر رد فعلها
فنظرت صبا إلى فجر وضحى بصدمه فانفجرت الفتاتان عليها من الضحك
فجر :مش اد الكلام بتقوليه ليه
ضحى :بتعمل هيصه على الفاضى
صبا وهي تنظر إليها بمكر:ما بلاااش انتى تتكلمى
فنظرت ضحى إلى فجر وصبا بخجل وقالت أنا هروح الحمام وتركتهم
فجر:كسفتيها يا صبا
صبا :احسن ههههه ايوه يا عم بقينا بنضحك تانى
فجر بخجل:انا اصلا مش مصدقه انه رجعنى كدا يا نهار أبيض لو كان بيهزر
صبا بضحك:لا يختى حتى لو كان بيهزر هيكون رجعك بردوا لأن الرسول صلى الله عليه وسلم قال:( ثلاث جدهن جد وهزلهن جد النكاح والطلاق والرجعه)يعنى لو واحد رجع زوجته بهزار يبقى كدا رجعها بجد ولو كان بيهزر معها وقال لها انتى طالق يبقى كدا الطلاق وقع بجد هيقول ما انا بهزر هنقوله لا دي حاجه مفيهاش هزار وبردوا لو اتنين اتجوزوا جواز صحيح على سبيل الهزار بشروط الزواج واركانه يبقى كدا زواج بجد
فجر :الحمد لله كدا لبس
صبا :اه لبس متخافيش عرفتى انك انتى بتحبيه فرحتى ازاى ربنا يفرحك دايما
خرجت ضحى فى تلك اللحظه وهى تقول :وانا وانا كمان ادعى لى
صبا:بدعى لك على طول يا عروسه من غير ما تقولى بدعى لكل الناس اللى بحبهم وحتى اللى مش عارفاهم
فجر بمكر:يعنى بتدعى لمصعب
صبا بخجل:دا انتى سوسه بتركزي فى حاجات
فجر وضحى :ههههههه احسن
صبا :بس يا حاجه انتى وهيا
ضحى :يعنى مقلتيش
صبا :امشى يا به والله ما انا قايله لك ويلا بقا نشوف هتلبسى ايه
ضحى :اه صح انا مش فكرت
فجر :طب يلا افتحى الدولاب نختار منه طقم
ففعلت ضحى مثلما قالت لها
فجر :الدريس الموف دا بيكون جميل
صبا :صحيح يا ضحى انتى مش كنتى جايبه دريس نبيتى اللى هو كان عليه طرحه بيج دا
ضحى:اه دا جوه مش لبسته من ساعة ما جبته