رواية عائلة آخر جنان الفصل العاشر 10 بقلم مروة طارق – للقراءة المباشرة والتحميل pdf

رواية عائلة آخر جنان الفصل العاشر 10 بقلم مروة طارق

الاولاد قاعدين هما وناهد وخالد الوحيد اللى واقف …………….
خالد : انا عارف انكم مش حابين القعدة هنا في مصر
يبصوا لبعض …….
محمود : بابا …. احنا
خالد : متتكلمش سيبوني انا اتكلم واخلص اللى عندي , انا وامكم مسافرناش امريكا عشان فلوس او نشتغل احنا عمرنا ما اشتغلنا ولا عملنا مشاريع هناك حياتنا كلها كانت دراسة وعلم بس بس احنا مدرسناش عشان نفيدهم هما احنا خدنا كل اللى عايزينه من علم عشان نرجع نفيد بلدنا علمناكم دينكم وعرفناكم الصح والغلط وانتوا عمركم الحقيقة ما خيبتوا ظننا كنتم قد المسؤلية جيتوا كلكم توام بارادة ربنا منعرفش احنا ده حصل ازاي وبالرغم من كده كل واحد فيكم مختلف عن التاني مختلف حتى عن توأمه بس بتحبوا بعض اوي ومرتبطين ببعض …..
ياخد نفس : انا فخور بيكم اوي اوي بس في وسط كل ده انا نسيت اشرحلكم بلدكم دي ايه نسيت اوصفهالكم نسيت اخليكم تحبوها الصراع اللى جواكم ده انا السبب فيه كان لازم اعرفكم مصر دي ايه وتحبوها ازاي واجيبكوا تعيشوا فيها لذلك انا قررت قراركلهم ينتبهوا ليه اوي ….
يكمل خالد : احنا هنرجع امريكا كلنا
كلهم يفرحوا ويبصوا لبعض وهما فرحانين ……
يكمل خالد : بس بشرررررط
محمود بقلق : شرط ايه يا بابا ؟
خالد : احنا هنكمل سنة واحدة بس هنا وهنسافر على طول لامريكا
يبصوا كلهم لبعض وصوتهم يعلى اوي ……
خالد : انا ومامتكم ملتزمين بشغل هنا هيخلص خلال سنة عشان نسيبه لناس مسؤلة وانتوا كمان اعتبروها تجربة حياة جديدة وهترجعوا تاني لحياتكوا هناك
يبصلهم خالد وهما مش عارفين يفرحوا ولا يعملوا ايه …….
سهر بحذر : طب لو … احم … يعني موافقناش
خالد : لو موافقتوش تقعدوا سنة مش هنرجع انا وناهد وانا مش هصدق انكوا ممكن ترجعوا من غيرنا
يرجعوا يبصوا تاني لبعض ……
خالد : خدوا كل وقتكوا فكروا في العرض ده.
محمد : معتقدش يابابا انها محتاجة تفكير احنا موافقين مش كده ؟
وبص لاخواته ….
كلهم في صوت واحد : اه موافقين
خالد : بس لو حصل وجيتوا قلتوا نكوا مش عايزين ترجعوا ؟
سمر : معتقدش يابابا اننا هنغير رأينا
خالد : هنشوف الايام مخبيالنا ايه ؟ حاجة اخيرة
كلهم : ايه هي ؟
خالد : اعرفوا بلدكوا ……………… يلا قوموا دلوقتي
يقوموا كلهم في الاول بهدوء واول ما يوصلوا للسلم يطلعوا يجروا عليه ويدخلوا كلهم اوضة واحدة ……
ناهد : انا فاهمة كل حاجة انا بحبك اوي يا خالد
وتقوم تحضنه …….
ناهد : انت احسن اب في الدنيا دي كلها
خالد : تفتكري هيفضلوا انهم يقعدوا ولا هنرجع معاهم
ناهد : هيقعدوا انا واثقة هيقعدوا
********************************************************
الاولاد في الاوضة اللى دخلوها ……….
مروة : بس سنة كتير بردو
محمد : مش مهم المهم ان احنا هنرجع تاني
مهند : ماهو ده معناه ان احنا لازم نتفوق في الدراسة والمنهج اللى احنا مش فاهمينه ده
محمود : يا جماعة اهدوا احنا دلوقتي الموضوع في مصلحتنا
سهر : ازاي بقى
محمود : احنا هناخد قعدتنا دي على انها تجربة جديدة
سمر : بمعني
محمود : يعني انتى ممكن تطلعي مية مليون موضوع اكتبي عنهم سهر افضلي صممي
مهند ومروة ومنار ايه مشكلتكم لو كونتوا فرقة وشوفتوا رد فعلها في مصر احمد وسارة مش يمكن تخترعوا حاجة وانتوا هنا وانت يا احمد تستغل مستوى الكورة العالى هنا واستفيد منه ايه رأيكم
احمد : والله فكرة مش بطالة اوك
سارة : انا كمان اوك
مهند ومروة : واحنا كمان اوك ومعانا منار
سهر وسمر : واحنا كمان اوك
محمود : تمام اوي متهيألى كده ان احنا هنحقق اللى احنا عايزينه
محمود تليفونه يرن ….. يبص فيه ……
محمود : يييي دي نهي خد يا محمد قولها اني مت
محمد : لا ياعم برة عني الليلة دي
محمود : ليه هو انت مش كنت عايز تكلمها ومعجب بيها
محمد : اكلمها اه معجب بيها لأ وانا قولتلها كده من يومين
محمود : اهو من ساعتها مش عتقاني وكل شوية تليفون وانا اتخنقت منها
سسهر : طب هات كده
خدت سهر التليفون ….. وفتحته وحطته على ودانها …..
سهر بدلع : اللووووو ….. لا يا حبيبتي اكيد انا مش محمود يعني ….. انا؟هيهيهيهي وانتى مالك انا ابقى مين يا عينيا ……. ملكيش فيه يا روحي محمود في الحمام بياخد شاور ويلا سلام بقى عشان صوتك نرفزني .
وقفلت سهر التليفون …….
كلهم بيضحكوا ……….
مهند : يخرب عقلك دي كده هتفكر انه خلبوص ههههههههههههههه
سهر : وايه يعني ماتفكر هي تخصنا في ايه ههههههههههههههه
محمد: زمانها ميتة من الغيظ
سهر : يابني دي كانت هتولع فيا في التليفون هههههههههه
محمود : بس اتمني انها تبعد عن دماغي احسن دي لازقة اوي
كلهم بيضحكوا …………………….
**************************************************
تاني يوم عالفطار كلهم قاعدين ………………. ماعدا خالد ومحمد …..
ناهد : محمود عايزاك تاخد ليستة هخليك تجبلي شوية حاجات
محمود : ماما انا محمد ياماما يووووووووه
ناهد سوري ياحبيبي
محمد ينزل من فوق …………..
ناهد : كويس انك جيت يا محمود عايزاك تجيبلي شوية حاجات
محمد باستغراب : ماما انتى كويسة يا حبيبتي انا محمد يا روحي
ناهد بصويت : متجننونيييييييييييييش اللستة اهي اللى محمود فيكم ياخدها ويجيبها
ناهد تبص لسمر : سهر عايزاكي تقعدي مع الموظفة اللى هتيجي النهاردة انتى وبابا وخليكي معاها في الترتيبات
سمر : ماما انا سمر
ناهد : يوووووووووووووووووووه اهي سهر سمعت تتزفت تعمل اللى قلتلها عليه
فهيمة جات من اوضتها ……..
فهيمة : مالك يابنتي بتصوتي ليه ؟
ناهد : ولاد ال …. اقول ايه بس خلاااااااااااااص جننوني
تقوم مروة ومهند وراها مروة تقعد على الدرامز ومهند يمسك الجيتار ……..
ناهد : انتوا هتعملوا ايه ؟
مروة : ايه ياماما هنعزف شوية مناااااااااااااار ما تيجي معانا يلا انا نزلتلك الكمان هنا مع بقية الالات
منار تهز راسها بموافقة وتيجي تمسك الكمان ويبتدوا يعزفوا …………
ناهد : شايفة يادادة الموريستان …………
احمد وسارة بيتكلموا بصوت عالي عشان يسمعوا بعض سهر بتنده على مامتها سمر بتتكلم في التليفون وصوتها عالى اوي ……………
ناهد واقفة تبص عليهم وهي مش عارفة تعمل ايه …………. فهيمة بتضحك عليهم
فهيمة : بيفكروني بيكي وانتى صغيرة
ناهد : انا …….. انا ……زز انا كنت كده
فهيمة : انتى كنتي اسخم من كده وكنتي واحدة بس
ناهد : جننتوووووووووووووووووووووووووووووووووني منكم لله يا خرااااااااااااااااااااابي اناااااااااااا طااااااااااااااااالعة لخالد يا دادة
*********************************************
محمد خارج من بابا الفيلا ماشي في الجنينة عشان يخرج من البوابة ماشي مش مركز غير في الموبايل يخبط في بنت داخلة من البوابة وكانت مش عارفة تمشي ازاي ……..
محمد : انا اسف انا اسف دي غلطتي
نورهان : لا حضرتك دي غلطتي انا انا مش عارفة امشي ازاي
محمد فضل باصصلها كتير …..
نورهان : احم احم
محمد: انتى اسمك ايه ؟
نورهان : اسمي نورهان هو انا الاقي دكتور خالد فين ؟ انا الموظفة اللى جاية انظم الحفلة
محمد : اها طب تعالى اوديكي ليه
نورهان : مفيش داعي حضرتك ممكن تقولى فين وانا اروح
محمد : لا تعالى عادي
*******************************************
يدخل محمد من باب الفيلا وراه نورهان يقف ينادي على سهر ………
سهر تجيله …………… ويعرفها بنورهان
سهر : تعاااااااااااالي نقعد برة بعيد عن الدوشة دي
نورهان : اووووووووووووكي
سهر : دادة فهيييييييييييييييمة دادة فهييييييييييمة
فهيمة : ايوة يابنتي
سهر : معلش يادادة ممكن تقولى لبابا ان نورهان جت خليه ينزلنا احنا هنقعد برة بعييييييييد عن الدووووووشة دي
تاخدها سهر وتطلع برة ويمشي محمد ………………..
*************************************************
ينزل خالد ويقعد مع سهر و نورهان ويتفقوا على كل حاجة وسهر هتبقى مشرفة مع نورهان بس نورهان بحكم خبرتها في الاماكن الجيدة هي هتتفق على كل شئ وسهر بحكم خبرتها في الموضة والازواق هترتب معاها
***********************************************
يعدي اسبوع ومنار هي واسلام مفيش حاجة بينهم غير نظرات ………
هاني بيحاول يكلم مروة بس هي دايما بتصده ……………..
معاذ بيحاول يشوف سهر وهي متجنباه خالص …………….
نهى بتحاول مع محمود بس هو مش طايقها وبيفكر ميروحش النادي تاني خالص …….
مهند عجباه منة بس محاولش يكلمها ولا مرة ………………..
سهر ونورهان بقوا صحاب ……………………..
**************************************
منار قاعدة على السرير وعلى حجرها اللاب بتاعها فجأة بتجيلها فريند ريكويست من اسلام
قلبها يدق وتبقى مش عارفة تعمل ايه شوية ويجيلها رسالة ……
اسلام : هاي يامنار ازيك انا اسلام زميلك في الدرس ياريت تقبلي طلب الصداقة
منار مش عارفة تعمل ايه بس بتقبل طلب الصداقة وتكتبله …….
منار : اوك انا قبلته
اسلام : ميرسي
منار : العفو
اسلام : ايه ده كل الفريندز بتوعك اجانب كده ليه ؟
منار : انت ناسي اني معرفش حد من مصر خالص
اسلام : اه اوك
تقعد منار تتكلم مع اسلام كتير عالفيس وشوية وتدخل مروة وسارة عليها يقعدوا في الاوضة وميتكلموش
تدخل سمر ……..
سمر : يا بنات يا بنات يا بنات يا بنات
مروة : اييييييييييييه ايه ايه انطقي على طول
سمر : احنا نسينا حاجة مهمة اوي والحفلة بعد اسبوع
سارة : ايه هي
سمر : الفساتين احنا مجيبناش فساتين للحفلة انا لسة شايفة اخواتكم الصبيان الغلسين الباردين التبتين جايبين بدل بقولهم مفكرتوناش قالولى دي حاجة متتنسيش
منار بلغة الاشارات : هي فعلا حاجة متتنسيش
مروة : طب يلا ننزل نشتري
سمر : النهاردة الاحد والاتليهات اجازة وش يعني
يقعدوا زعلانين ……… تدخل عليهم سهر ………
سهر : مالكم يا بنانيت يا قمرات يا حلوين زعلانين ليه كده
مروة : عشان نسينا نجيب فساتين للحفلة
سهر : طب وايه يعني ؟
سمر : اه يا اختي ما انتى مشغولة في توضيبات الحفلة وبقيتي باردة كده
سهر : طب تعالوا ورايا على اوضتي انا محضرالكوا مفاجأة جامدة

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية احبك وهذا من حزن حظي الفصل الثاني عشر 12 بقلم اسما - للقراءة المباشرة والتحميل pdf

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top