رواية شيطان امتلك قلبي الفصل السادس 6 بقلم سالي اسماعيل
بعض الناس كالاوطان فراقهم غربه
والبعض الاخر كالارواح فراقهم موت والاخرون كالامراض فراقهم حياه . لكن عندما يفراقك اغلى الناس لديك هل تستطيع انا تحيا فى هذه الحياه بسلام دون ان تتذكر من تركوك دون ان تتذاكر الالم التى سببها فراقهم فى داخلك
كانت جالسه الفرقصاء ضمه قدميها الى صدرها ووضعه راسها بداخلهم بعد ما افاقت للمره الثانيه على تلك الالم والجروح التى تركوها لها تركوها تحيا بمفردها تمنت ان تكون هى من ماتت وليس هو . كانت جالسه لا تفعل شئ سو دموعها النزله فى صمت على خديها لا تتكلم لا تاكل لاتشرب مر ايام العزاء الثالثه وهى كما هى تفيق من النوم تبكى وتنام مره اخرى حتى صارت مثل الورده الذابله التى لايوجد بها غير بسصيص من الامل كى تحيا ولكنها رافضه ان تحيا . لم تفق من دوامه حزنها الا على صوت جدها
الحج محمد : هتفضلى اكدى لحد متى يابنتى حرام عليكى نفسك كفيه اللى بتعمليه فيها ده
مريم : ………….
الحج محمد : طيب لو مش عشان خطرك علشان خطرى انى وعلشان خاطر الناس اللى بيحبوك علشان خطرنا كلنا
ارتمت مريم بين احضان جدها وتعالت شهقاتها
مريم من بين شهقاتها وبصوت ضعيف تعبت خالص ياجدو مبقتش قدره اتحمل بعدهم ياجدو تعبت والله العظيم تعبت والله اللى بيحصلى ده حرام اشمعنا انا اللى يحصل معايا كده اشمعنا
الحج محمد : استغفرى ربك يابتى وقومى صلى وادعيلهم بالرحمه ياحبيبتى حرام اللى انتى بتقوليه ده يلا قومى
قامت مريم من احضان جدها حيث بت هو ملاذها وملاجاءها الان
مريم :حاضر ياجدو
وبالفعل قامت مريم وتوضاءت وظلت تنجى ربها وتدعوه وتستغفر حتى غافت مره اخري وخرج الحج محمد حتى يسمح لها ببعض الخصوصيه اثناء الصلاه
***************************
كان يجلس على مكتبه يفكر بها لما لا تاتى الى الشركه كى تتدرب مع زملائها ثلاث ايام لايرا من سلبت لبه وشغلت كل تفكيره تلك العيون التى وقع اسير لها منذ الوهله الاولى والالف الافكار تدور برأسه حتى اعترف لنفسه انه يحبها وقع فى فخ تلك العيون التى تاسره عندما يراها وفاق من تفكيره على صوت سليم
سليم :مالك ياجاسر فى ايه
جاسر بعد ما افق : انا ابدا مافيش شويه مشاكل وهتتحل ان شاء الله سليم :مشاكل ! مشاكل ايه قول يمكن اعرف احلها
جاسر : مافيش يابنى متشغلش بالك انت صحيح كانت عايز حاجه سليم : اااه كانت جاى اسالك على امور الشغل ماشيه ازى وبعد كده نروح الاجتماع اللى حسان بيه عامله
جاسر : الشغل تمام الحمد لله وماشى عال العال
سليم : طيب تمام قوى يلا بقى نروح الاجتماع علشان حسان مستنينا احسن الرجل ده مبرتحلوش ابدا
جاسر : ليه بس ده حتى راجل طيب وكان صاحب بابا الله يرحمه
سليم :معرفش والله انا مش بطيقه ليه
جاسر : مش مهم يلا بينا على الاجتماع
سليم : يلا
وذهب كلاهما ودخل الى غرفه الاجتماعات
جاسر :السلام عليكو
حسان :وعليكو السلام ازيك ياجاسر وازيك ياسليم
سليم من غير نفس : الحمد لله
حسان : طيب اتفضلو علشان نناقش المشروع الجديد ونناقش المزنيه اللى هنمشى عليها
وجلسو جميعا على مقاعدهم وبدا حسان فى شرح المشروع والمزنيه اللى هيحطوها للمشروع
حسان : فى شركه اجنبيه داخله بمشروع ضحم هنا فى القاهره وطالبه دخول شركات تانيه معها كبدايه ليها هنا فان بقول لودخلنا معاها احنا كشركاء هيكون لينا نسبه عاليه جدا فى الارباح وخصوصا انو اول مره هيطبق النظام ده هنا فى القاهره
سليم : طيب ممكن تسيب الوارق واحنا هندرسو وهنرد عليك
حسان : طيب تمام الملف اهو ولو احتاجتو منى حاجه ابقى كلمونى
وخرج حسان من غرفه الاجتماعات
جاسر باستغراب : انت ليه طلبت منه يسيب الملف وموافقتش على طول بما ان الفايده رجعه عاينا احنا
سليم : منا قولتلك مش مرتاحلو
جاسر : طيب تمام ان قايم اشوف اللى ورايا سلام
سليم : سلام
وخرج ايضا جاسر وظل سليم بمفرده يفكر
سليم يكلم نفسه انت عارف ياحسان لو اللى عرفتو طلع صح اقسم بالله مانا رحمك ابدا ومحدش هيطلع القديم والجديد على دماغك غيرى وذهب هو الاخر الى مكتبه
********************************
عوده مره اخرى الى الصعيد
تلك الاماكن التى احتضنت ايامى القديمه اردت ان اردتها يوما ما ارى المعالم التى تغيرت بها ارى جدرانها المخربشه اردت ان ارى نوافذها وان تبكينى اطلاله ابوابها اردت الكثير والكثير ولكن كانت اخاف ان تحزننى مره اخرى
كانت ذاهبه الى غرفه صديقتها كى تطمئن عليها واثناء سيرها توقفت امام تلك الغرفه غرفه من احبت بشده من احبته منذ طفولتها حتى صارحبيبها الابدى وصارت لهو عاشقه حتى النخاع حتى تدخل القدر وفرق بينهما وكان لهذا القدر حكمه اخرى
دخلت حياه الى تلك الغرفه تلمست كل مابداخلها وعينها تفيض بالدموع تلامست مكتبه الذى كان يجلس عليه تلامست دولابه وايضا ملابسه واخذتها بين اخضنها وجاست بها عاى السرير واخذت ايضا صورته بين احضنها
حياه : وحشتنى قوى يا احمد شايف بيحصلنا ايه من بعدك انا عارفه انك فى مكان احسن من هنا بس انا محتاجك قوى جنبى محتاجه اشوفك محتاجه كلمك اللى بيقوينى وظلت تبكى حتى غفت ونست امر صديقتها وبعد مرور بعض الوقت استيقظت حياه من نومها وحدثت نفسها
انا ايه اللى جابنى هنا وتذكرت ماحدث وبداءت تعيد كل شئ الى مكانه وتخرج من تلك الغرفه بسرعه قبل ان يراها احد وذهبت الى صديقتها ودقت الباب
دقت حياه الباب وفتحتو
حياه : ممكن ادخل
مريم بانكسار : انتى هتساذانى مانتى دخلتى خالص
حياه : عامله ايه دلوقت
مريم : زى ما انتى شايفه
حياه : لا انا شايفه انا احنا اتحسنا شويه
مريم : الحمد لله
حياه : طيب ممكن تنزلى تاكلى معايا احسن انا مكلتش حاجه وجعانه ومش هاكل غير لما تاكلى
مريم : والله ماليا نفس يا حياه
حياه : معلش علشان خطرى كلى حاجه على قد نفسك ولا مش عيزانى اكل يعنى ويلا علشان تقدرى تاخدى الادويه بتاعتك
حياه : علشان خطرى يامريم حتى لو لقمه صغيره والنبى والنبى
مريم : بس خلاص ياحياه جايه معكى اهو
نزلت كل من مريم وحياه الى غرفه الطعام حيث تجمع العائله
الحج محمد : اخيرا يابتى نزلتى من اوضتك يلا اقعدى كلى
مريم : حاضر ياجدو
الحج محمد: خلصت وكل يا ولدى
مراد : ايوى يابوى
الحج محمد: طيب حوصلنى على المكتب
مراد : حاضر يابوى
فى غرفه المكتب
مراد : خير يابوي عرفتو مين اللى جتل اخوي
الحج محمد: لسه يولدى بس علقى عن جريب جوى
مراد : انت بتشك فى حد معين
الحج محمد: اى يولدى جلبى بيجولى انو حد من عيله الشرقاوى هما اللى بينتنا وبينهم طار قديم جوى
مراد :انت متاكد من الكلام اللى عتجولو ده يابوى
الحج محمد: لا يولدى لسه معنظلمش حد لما نتاكدو الاول يبقى ساعتها ليا كلام تانى
المهم دلوقت انا عايزك تخالى بالك من بيتك ومن بت اخوك دلوقت مبقش ليه حد غيرك ياولدى
مراد : حاضر يابوى عايز منى حاجه تانى
الحج محمد: لع يا ولدى جوم انت اتوكل على الله شوف وراك اى قبل ماتسافر
*******************************
فى مكتب حسان كان جالس على مكتبه عندما رن هاتفه
حسان : الو ازيك يامستر جاك
جاك : انا تمام عملت ايه فى الصفقه اللى بتعتنا
حسان : عرضت المشروع عليهم ومستنى موافقتهم عليه بس حاسس ان سليم بدا يفوق وهيدور ورانا وانا مش مطمانله
جاك : لازم الموضوع يتم قبل الشحنه اللى هتوصل لازم تدخل باسم الشركه
حسان : متقلقش يا مستر جاك انا ادتهم عقود مش اصليه
جاك : تمام لما تخلص من عندك رن عليا علشان ننزل نمضى العقود واتمنى نمضيها قريب
حسان : تمام سلام
ما ان اغلق الهاتف مبقاش ان حسان الشرقاوى ان ماتمت الصفقه دى
******************************
وبعد مرور عده ايام ورجوع الحياه الى طبيعتها ورجع مراد وماجده ومريم وحياه وايضا نرمين الى القاهره وبعد انقضى اليوم وحلول يوم جديد فاقت حياه من نومها وارتدت ملابسها التى عباره عن جيب اسود شيفون وتيشيرت اسود وايضا طرحه سوداء وارتدت نظرتها الشمسيه ونزلت سلمت على اهلها وذهبت حياه الى الشركه كى تعتذر على تعطيل المشروع وامام شركه الالفى نزلت حياه من العربيه ودخلت الشركه
امام مدخل الشركه التقى كل من حياه وجاسر وسليم
جاسر : انتى !
انتهى البارت
حبه بقى اعرف توقعتكو للى جاى
منتظره ليكتكو وكمونتتكو
فصول الرواية: 1 2