رواية بقايا الماضي الفصل الثاني 2 بقلم شمس علاء
الحلقة الثانية
.
.
.
بعد مرور خمس ساعات.
في قصر معتصم الشرقاوي .
تيلفيون شهيره بيرن اول ماشفت اسم المتصل عينيها اتملت بدموع الفرحه : الو اسر وحشتني اوي يابني .
اسر بارتياح لسماع صوت امه : وحشتيني اوي يا ماما مش متخيله انتوا وحشني اد ايه .
شهيره برجاء: طب ماترجع يابني .
اسر بضحكه : متتحيليش عليا ياشهيره انا كدا كدا راجع يا ماما .
شهيره بعدم تصديق : بجد يا اسر .
اسر بتأكيد : ايوه يا امي انا هاجي بليل بس متعرفيش زفته قصدي سلمي عشان عايز اعملها مفاجأه انا هتصل بعز وادهم وقلوهم .
شهيره بفرحه : توصل بالسلامه ياحبيبي انا هروح احضر كل الاكل الي بتحبه .
اسر بمرح : ايوه يا شهيره ياعسل طب باي دلوقتي بدل ما نط من التيلفون .
شهيره بضحك علي مرح اسر: سلام يا حبيبي في امان الله .
شهيره بفرحه اخيرا جه الي هيعرف يتحكم فيك ويمتص غضبك يا ادهم .
وبعدها ادت فرضها وقامت تعمل الاكل ل اسر بكل فرح .
ليرن تليفونها فتبتسم وتقول وداد .
شهيره : ايوه يا وداد فينك كده مابتسأليش علي صحبت عمرك وسلفتك يا وداد .
وداد بأسف : انا عرفا يا شهيره انك زعلانه مني بس هقولك خبر يفرحك .
شهيره : قولي يا وداد يمكن اسمحك شويه .
وداد بابتسامه : خالد قرر ان احنا نستقر في القاهره عشان البنات عوزين يكملوا الجامعه في القاهره .
شهيره بفرحه كبيره : بجد يا وداد انا فرحانه اوي اني هشوفك وهشوف اسيل وايه واخو الغالي .
وداد : مش هيكون اكتر مني انا والبنات.
شهيره : هتيجو امتا .
وداد: اسبوعين بالظبط.
شهيره : طب كدا تمام اكون فتحتلكوا القصر بتعكوا عشان يتنضق زي ماتقولي ان معتصم و خالد كانوا عرفين الي هيحصل .
وداد : اه والله لتسمع وداد شهيره بتكلم الخدم .طب انا هقفل دلوقتي وابقا اكلمك بعدين .
شهيره : سلام ياوداد .
وداد : سلام .
******************************
في الشركة الرئيسيه لسلسلة المنشاوي للمعماري .
عز بغضب : انا عايز اعرف مفيش سكيرتيره جت لغاية دلوقتي ليه .
ليرد عليه العامل بأدب : حضرتك احنا مش لقين المؤهلات الي حضرتك طلبها.
عز بصرامه : تتصرف انا شغلي واقف وانا مينفعش معايا الكلام دا تتصرف يا اما هتشوفوا وش تاني .
ليرن تيليفون عز عز رد من غير مايشوف الرقم .
عز : الو مين .
اسر : ايه يالا انتا مسحت رقمي ولا ايه.
عز نزل التيليفون وبص فيه لقاه اسر .
عز بفرحه : اسر وحشتني اوي .
اسر : وانتا كمان يا اهبل العيلة بس ياخي انا بستغرب لما بشوفك في الشغل بتكون شخص تاني متعرفش حد عشان كدا رافع اسمنا في العالم كله.
عز وهو ببيبص علي العامل روح انتا وتتصرف في الي قولت عليه بدل ماتشوف الوش التاني واظن مش هيعجبك .
بعظ مامشي العامل. عز: تربيتك يامعلمى وتربية ابو لهب .
اسر بضحك: عارف ياعز لو ادهم عرف الاسم دا ممكن تتنفخ فيها وبعدين نترحم عليك المهم كنت متعصب ليه.
عز : بقالي شهر شغال من غير سكيرتيرة .
اسر بستغراب: اومال السكيرتيرة التانيه فين.
عز: مش عجباني مش عاجبني طريقة لبسها وطريقة كلمها وتصرفتها فمشتها .
اسر : طب وايه المشكلة.
عز : عايز سكرتيرة مؤهلتها عليا عشان الشغل دلوقتي مش زي زمان لازم حد متخصص .
اسر سكت شويه وبعدين افتكر حاجه : عز موضوع السكيرتيرة سيبو عليا .
عز : ماشي يا معلم .
اسر : المهم هقلك علي حاجه .
عز: قول .
اسر :انا جي بليل.
عز قام من علي كرسي المكتب: قول والله .
اسر : اه والله مش عايز سلمي تعرف حاجة عشان عايز اعملها مفاجأة .
عز بفرحه :حاضر مش هقول .
اسر : طب بقولك سلام دلوقتي عشان بحضر حجات عشان السفر .
عز : سلام يا اسر .******************************
.
.
.
بعد مرور خمس ساعات.
في قصر معتصم الشرقاوي .
تيلفيون شهيره بيرن اول ماشفت اسم المتصل عينيها اتملت بدموع الفرحه : الو اسر وحشتني اوي يابني .
اسر بارتياح لسماع صوت امه : وحشتيني اوي يا ماما مش متخيله انتوا وحشني اد ايه .
شهيره برجاء: طب ماترجع يابني .
اسر بضحكه : متتحيليش عليا ياشهيره انا كدا كدا راجع يا ماما .
شهيره بعدم تصديق : بجد يا اسر .
اسر بتأكيد : ايوه يا امي انا هاجي بليل بس متعرفيش زفته قصدي سلمي عشان عايز اعملها مفاجأه انا هتصل بعز وادهم وقلوهم .
شهيره بفرحه : توصل بالسلامه ياحبيبي انا هروح احضر كل الاكل الي بتحبه .
اسر بمرح : ايوه يا شهيره ياعسل طب باي دلوقتي بدل ما نط من التيلفون .
شهيره بضحك علي مرح اسر: سلام يا حبيبي في امان الله .
شهيره بفرحه اخيرا جه الي هيعرف يتحكم فيك ويمتص غضبك يا ادهم .
وبعدها ادت فرضها وقامت تعمل الاكل ل اسر بكل فرح .
ليرن تليفونها فتبتسم وتقول وداد .
شهيره : ايوه يا وداد فينك كده مابتسأليش علي صحبت عمرك وسلفتك يا وداد .
وداد بأسف : انا عرفا يا شهيره انك زعلانه مني بس هقولك خبر يفرحك .
شهيره : قولي يا وداد يمكن اسمحك شويه .
وداد بابتسامه : خالد قرر ان احنا نستقر في القاهره عشان البنات عوزين يكملوا الجامعه في القاهره .
شهيره بفرحه كبيره : بجد يا وداد انا فرحانه اوي اني هشوفك وهشوف اسيل وايه واخو الغالي .
وداد : مش هيكون اكتر مني انا والبنات.
شهيره : هتيجو امتا .
وداد: اسبوعين بالظبط.
شهيره : طب كدا تمام اكون فتحتلكوا القصر بتعكوا عشان يتنضق زي ماتقولي ان معتصم و خالد كانوا عرفين الي هيحصل .
وداد : اه والله لتسمع وداد شهيره بتكلم الخدم .طب انا هقفل دلوقتي وابقا اكلمك بعدين .
شهيره : سلام ياوداد .
وداد : سلام .
******************************
في الشركة الرئيسيه لسلسلة المنشاوي للمعماري .
عز بغضب : انا عايز اعرف مفيش سكيرتيره جت لغاية دلوقتي ليه .
ليرد عليه العامل بأدب : حضرتك احنا مش لقين المؤهلات الي حضرتك طلبها.
عز بصرامه : تتصرف انا شغلي واقف وانا مينفعش معايا الكلام دا تتصرف يا اما هتشوفوا وش تاني .
ليرن تيليفون عز عز رد من غير مايشوف الرقم .
عز : الو مين .
اسر : ايه يالا انتا مسحت رقمي ولا ايه.
عز نزل التيليفون وبص فيه لقاه اسر .
عز بفرحه : اسر وحشتني اوي .
اسر : وانتا كمان يا اهبل العيلة بس ياخي انا بستغرب لما بشوفك في الشغل بتكون شخص تاني متعرفش حد عشان كدا رافع اسمنا في العالم كله.
عز وهو ببيبص علي العامل روح انتا وتتصرف في الي قولت عليه بدل ماتشوف الوش التاني واظن مش هيعجبك .
بعظ مامشي العامل. عز: تربيتك يامعلمى وتربية ابو لهب .
اسر بضحك: عارف ياعز لو ادهم عرف الاسم دا ممكن تتنفخ فيها وبعدين نترحم عليك المهم كنت متعصب ليه.
عز : بقالي شهر شغال من غير سكيرتيرة .
اسر بستغراب: اومال السكيرتيرة التانيه فين.
عز: مش عجباني مش عاجبني طريقة لبسها وطريقة كلمها وتصرفتها فمشتها .
اسر : طب وايه المشكلة.
عز : عايز سكرتيرة مؤهلتها عليا عشان الشغل دلوقتي مش زي زمان لازم حد متخصص .
اسر سكت شويه وبعدين افتكر حاجه : عز موضوع السكيرتيرة سيبو عليا .
عز : ماشي يا معلم .
اسر : المهم هقلك علي حاجه .
عز: قول .
اسر :انا جي بليل.
عز قام من علي كرسي المكتب: قول والله .
اسر : اه والله مش عايز سلمي تعرف حاجة عشان عايز اعملها مفاجأة .
عز بفرحه :حاضر مش هقول .
اسر : طب بقولك سلام دلوقتي عشان بحضر حجات عشان السفر .
عز : سلام يا اسر .******************************