رواية انتقام القدر الفصل الخامس عشر 15 والأخير بقلم ولاء حامد (الرواية كاملة)

 رواية انتقام القدر الفصل الخامس عشر 15 والأخير بقلم ولاء حامد

رواية انتقام القدر الفصل الخامس عشر 15 والأخير

البارت الخامس عشر والأخير

بيجاد بص للينا بغموض

لينا شكلك ناوي على مصيبه خير طمني

بيجاد قدر مش عايزه شغل تنطيط مراهقين قدر عايزه اللي يهاجم حياتها من كل نحيه

لينا ايوه هاتعمل ايه مش فاهمه

بيجاد هابقى اقولك سلام يا قمر

غمزلها بعنيه وسابها وطلع

لينا يا بيجاد يا بيجاد ملحقتهوش اووووف ربنا يستر ومتتهدش على دماغك بقى 

بيجاد خد العربيه وهو عارف طريقه كويس اوووي وصل ونزل 

بيجاد بصوت رخيم السلام عليكم 

الراجل بصله بإستغراب وعليكم السلام يا ابني

بيجاد حضرتك مش عارفني ولا بتحاول تفتكرني 

الراجل والله يا ابني الاتنين متاخذنيش بقى العتب على السن وانا راجل كبير والذاكرة بعافيه شويتين 

بيجاد وهو بيمد ايده بالسلام انا بيجاد الكيلاني جوز قدر حضرتك حضرتك فرحنا

عم حسين ملامحه اتغيرت لحده ااااه اتفضل اقعد خير قدى مش هنا في المستشفى 

بيجاد عارف انها بتكون من الساعه سبعه للساعه 12 الضهر هناك وبتيجي هنا الساعه واحده للساعه اتنين بالظبط بتمشي تاني على المستشفى وترجع البيت الساعه 11 بالليل

عم حسين بذهول ولما انتا عارف كل داه عنها جايلي انا هنا ليه مروحتلهاش هناك ليه

بيجاد لاني عايزك تساعدني 

عم حسين مش فاهم معلش انا مش راجل أعمال زيك انا راجل على الله حكايتي تعلالي دوغري

بيجاد عايز ارجع قدر

عم حسين وبعدين

بيجاد عايزك تساعدني 

عم حسين اااه اساعدك والله كان على عيني بس اللي عرفته عنك ميخلنيش اقعدك اساسا قدامي 

بيجاد بحزن عندك حق بس صدقني انا ندمت وعرفت غلطي وربنا بيسامح احنا كبشر مش هنسامح

عم حسين حشا لله لا طبعا بس متأخذنيش اللي انتا عملته مكانش هين بردوا والخبطه مانت المرادي شديده اوووي على قدر انا يعلم ربنا اني بعتبرها بنتي واعز عندي من ابني دي عي اللي هونت عليا وحدتي وكانتلي البنت وانا كنتلها الاب ومبخلتش عليها بالنصيحة في حياتي 

بيجاد وعلشان انا عارف قوه علاقته بيها وتأثيرك عليها جيتلك دلني وساعدني 

عم حسين مش عارف اقولك ايه لان قدر عنديه وانتا دوشت عليها بالقوي

بيجاد طيب انا عندي فكره واتمني تساعدني 

عم حسين قول ولو في مقدرتي مش همانع

بيجاد حكاله على اللي في دماغه

عم حسين بضحكه عاليه يخرب عقلك دي قدر هاتمرمطك

بيجاد مش مهم المهم ترجعلي

عم حسين سيبها على الله هي شويه وهاتيجي اتداري انتا في اي حته لحد ما اشوف

نص ساعه والكل مترقب وصول قدر 

قدر دخلت بإبتسامه بشوشه صبح صبح يا راجل يا عجوز

عم حسين صبح صبح يا طاقه القدر

قدر يااااه من زمان مقولتليش الاسم داه

عم حسين بقوله على حسب ما بشوفك وانهارده عيني عليكي بارده وشك منور وضحكتك مرسومه على وشك

قدر الحمد لله على كل حال المهم أخبار الشغل ايه

عم حسن الحمد لله تمام وماشي زي الفل المهم بقولك ايه في واحد كده غلبان استقصدني اني اشوفله شغل وانتي عارفه المحل محتاج عماله قولت وماله نشغله ومنها نكسب فيه ثواب منهة ونفعنا في الشغل

قدر طيب ماشي انتي ادري بالحال هنا بس اشوفه الأول 

عم حسين حاضر هو جوه مع العمال ونادا بصوت عالي تعالي يا ابني 

طلع بيجاد وعنيه بتلتهم ملامحها وعرف وقتها هي قد إيه كانت وحشاه 

قدر بصتله بغيظ هو داه اللي غلبان داه تعبان وميه من تحت تبن كمان 

عم حسين بمكر هو انتي تعرفيه يا بنتي انا حاسس اني بشبه عليه

قدر بصتله بغيظ حاجه زي كده 

عم حسين طيب مقولتيش هانشغله ولا لاء

قدر وهي بتطلع من المحل اللي شايفه اعمله وركبت عربيتها واتحركت 

عم حسين بضحك اللبس يا باشا دي شكلها ناويه والنيه لله تمسح بيك بلاط البازار بلاطه بلاطه

بيجاد وماله الصبر طيب 

قدر اول ما اتحركت مسافه كافيه طلعت التليفون واتصلت بلينا بعصبيه وغيظ ما قلتليش ليه على اللي المنيل اخوكي ناوي يعمله 

لينا بعدم فهم بجد هو عمل ايه ده سابني وطلع وما قاليش حاجه بس شكله كان ناوي على حاجه ايه هي الله اعلم المهم قوليلي عمل ايه

قدر عملوا اسود ومنيل ومهبب شبه اليوم اللي شفته فيه

لينا بضحك حيلك حيلك فهميني بس عمل ايه بالله عليكي

قدر بتريقه البيه اخوكي جاي المحل بتاعي وقال ايه غلبان وعايز يشتغل فيه 

لينا بعدم تصديق بتهزري مستحيل بيجاد يكون عمل كده بجد يا قدر

قدر و الله عمل زي ما بقولك

لينا ايوه بقى شكله كده استوى المهم ناويه على ايه 

قدر ناويه اعيد ربايته اللي ابوكي وأمه نسيو يربوهاله

لينا اشطا معاكي طبعا 

اشتغل بيجاد في البازار

وحاول اكتر من مره يتكلم معاها

وقدر بتسيبه وتمشي

بيجاد وهو بيمسك ايديها يا قدر كده مينفعش بقولك محتاج اتكلم معاكي

قدر بحده وهي بتنطر ايدها وانا مش تحت امرك وأظن اللي بيني وبينك انتهي فالافضل ننفصل بإحترام

بيجاد مش قبل ما نتكلم 

قدر سابته ومشيت ابقى اتكلم مع نفسك

عم حسين ها ازي الحال ايدلك كام يوم وهي ولا معبراك ولا مدياك فرصه تقول تلت التلاته كام 

بيجاد مش هيأس الصبر الصبر طيب 

تلني يوم راحلها البيت

قدر ايوه فتحت الباب

قدر بغيظ يا نعم

بيجاد عايز اقعد اتكلم معاكي

قدر يحنن مكانش ينعز بس انا لوحدي مفيش حد معايا

بيجاد لا والله داه على اساس اني خطيبك يعني ولا ايه انا جوزك يا هانم ولا نسيتي 

قدر نسيت ومسحتها من دماغي بأستيكه كمان

بيجاد كده مينفعش ياريت نتعامل زي اي اتنين متحضرين

قدر عارف اللي ينفع معاك ايه 

بيجاد بصلها وكش حواجبه ايه 

قدر كده وسكعت الباب في وشه 

بيجاد هي بقت كده ماشي الصبر طيب يا قدر وماله 

مرت الايام والشهور وبيجاد ميأسش انه يحاول كل يوم مره واتنين وقدر بتصده بكل طريقه 

قدر أصبحت في الشهر الخامس من حملها 

قدر بتعب وهي في المستشفى خلاص هانت يا غزاله كلها كام يوم وتعملي العمليه وتقومي وتتنططي زي القرد من تاني

غزل بخوف تفتكري لسه فيه امل

قدر الأمل موجود طول ما فينا نفس وانتي جواكي بذره طيبه والدليل على كده انك رفضتي تخضعي لمنعم وفوقتي لنفسك

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  مدونة كامو - رواية هوس الكينج الفصل السابع عشر 17 بقلم بيري الصياد - قراءة وتحميل pdf

غزل بدموع متفكرنيش انا بحاول انسي ياقدر

قدر هاتنسي وهاتخفي وهاتعيشي وبكره تقولي قدر قالت

غزل بتردد هو يعني ينفع يعني

قدر عايزه تعرفي حصله ايه مش كده

غزل هزت راسها الجبان هرب بره مصر من رحمه ربنا لانه كان هايبقى وصمه عار في حياتنا لا كنت عاقدر اتنازل عن حقك وحق اللي عمله فينا وفيكي ولا كنت هاستحمل اننا نتعاير علشان ابونا مسجون للأسف محسوب علينا اب 

مريم الحمد لله ربنا نجانا من شره 

قدر ايوه الحمد لله انها جات على قدر كده المهم بقولك ايه انا هاروح اغير هدومي عشان رايحه للدكتوره 

مريم طيب هاجي معاكي

قدر لا متسبيش البنات لوحدهم انا كده كده رايحه مسافه الطريق صد رد مش هتاخر

مريم ماشي يا ضنايا ربنا معاكي اول ما تخلصي طمنيني 

قدر ماشي يلا سلام 

روحت وغيرت وراحت ميعادها 

اول ما دخلت العياده اتصدمت قدر قربت منه بحده بتعمل ايه هنا 

بيجاد بهدوء جايه اطمن على ابني في مشكله عندك ولا ايه

قدره هي كازه على اسنانها امتى اكبر مشكله عندي يا بيجاد امشي احسنلك من هنا

بيجاد مااظنش ليك الحق ان انتي تمنعيني ان انا اطمن على اللي في بطنك اظن انتي رفضتي ان انا اتدخل في حياتك فمش هسمح ان انتي ترفضي ان انا اتدخل في حياه ابني حتى لو كان قبل ما يتولد داه حقي وانا مش هتنازل عنه لان مهما ان كانت المشاكل اللي بينا هو هايفضل ابني وانا مش هاتخلى عنه

قدر بصتله بغيظ وانتا كنت متجوز عشان تخلف وتعمل اسره غريبه مع ان اللي اعرفه انتا كنت متجوز عشان الشغل فملكش اي حق دلوقتي فيه 

بيجاد بتعقل وربنا أراد وحملتي يبقى ليا كل الحق فيه وفيكي انا سايبك بمزاجي لحد ما تهدي ونقعد نتكلم انما الصبر له آخر

قدر بحده أعلى ما في خيلك اركبه يا بيجاد واوعي تفتكر ان اللي في بطني هايبقى منغاز جحا اللي هاتخده حجه مش هاسمحلك لأنها اكيد خطه جديده من خططك العظيمه 

بيجاد لا خطه ولا نيله وبطلي الكلمه اللي مسكاها كل شويه على لسانك زي ريقك اهدي داه ابني وانا مسؤل عنه وعنك بمزاجك او غصب عنك 

قدر وايه اللي يغصبني ان شاء الله

بيجاد ابني اللي في بطنك يا قدر 

قدر ابنك افتكرته دلوقتي عشان شغلك ولا ايه الحكايه بالضبط متطيب اخرك

بيجاد ابو شغلي على الشغل على دماغك الجزمه دي لان انا خلاص جبت اخري وتعبت منك انت ايه يا شيخه ما بتتهديش ما بتتعبيش من كتر المناهده والمناقره ليل ونهار ايه مش شايفه ان بقى لي شهور وشهور بجري وراكي عشان اقعد اتكلم معاكي وافهمك لما تعبت

قدر ببرود والله انا ما طلبتش منك انك تتعب معايا ولا تجري ورايا ومالكش دعوه لا بيا ولا بدماغي

قطع حرب كلامهم الممرضه وهي بتنادي بإسم قدر

دخلت بغيظ وهي بتدبدب الارض ووراها بيجاد بكبرياء

الدكتوره اتفضلي نشوف البيبي ونطمن عليه الاول لان حضرتك بقالك اكتر من تلات شهور مجتيش المتابعه

قدر بخجل معلش والله يا دكتوره ظروف ولما حسيت بتعب جيت خصوصا ان حجم بطني مش طبيعي وخايفه على الجنين

الدكتوره بتفهم طيب اتفضلي وهانشوف دلوقتي

رقدت قدر على السرير 

والدكتوره بدئت تكشف بالسونار 

الدكتوره ابتسمت ورجعت المكتب 

بيجاد بقلق ولهفه طمنيني يا دكتوره هي كويسه

الدكتوره هزت راسها اه هي امورها كلها تمام بس

اقدر بصيت لها بعد ما قعدت على الكرسي بس ايه يا دكتوره في حاجه ولا ايه

الدكتوره هزت راسها اه بصراحه اه مبروك يا مدام قدر انت حامل في ثلاثه

قدر وهي مبرقه عليها بهبل مين دي 

الدكتوره ابتسمت وحاولت تكتم ضحكتها حضرتك حامل في ثلاثه

قدر ليه ارنبه الناس بتجيب فرداني او مجوز وانا بجيب بالتلاته ده اللي هو ازاي يعني فهميني بانهي عقل

الدكتوره ماشاء الله الاخصاب عندك قوي علشان كده حصل انقسام

قدر انقسام ايه ونيله ايه انتي بتقولي ايه يا وليه 

الدكتوره اهدي يا مدام العصبيه غلط عليكي 

قدر سبيني باللي انا فيه الله يكرمك 

طلعت بغيظ 

وبيجاد خد الروشته وطلع وراها وهو مبتسم

قدر بتضحك على ايه ها على خيبتك ولا وكستي 

بيجاد بغمزه تؤ عشان تعرفي اننا جامد اوووي الناس الطبيعيه بتجيب بالواحد والاتنين وانا بجيب بالتلاته دانا اعتبر من خوارق الطبيعه يا بنتي

قدر يا سم وكملت بغيظ يا اخويا متنشكحش اوووي كده مهي الكلاب بتخلف بالخمسة والقطط بتخلف بالتلاته والاربعه والارانب بتخلف بالعشره يعني انتا من فصيلتهم 

بيجاد هو انا ليه حاسس انك بتشتمي

قدر بتعوجه بوق حاسس مش متأكد 

بيجاد ولو متأكد هسامح عشان هدعارف ان عندك حق وهمس لها وبيني وبينك عرفت انهل بتمون هرمونات 

قدر هرمونات امشي من وشي بدل ما اطلع الهرمونات دي عليك في ام الساعه السوده دي 

بيجاد طلعي وانا قابل المهم تسامحيني 

قدر بحزن اسامح عايزني اسامح على ايه ولا ايه هو انتا كنت دوست هلى ايدي ولا رجلي عشان تطلب السماح وانا اقولك سامحت ونسيت ونعيش في تبات ونبات ونخلف صبيان وبنات الكلام داه كلام روايات يعني مش في الواقع يا بيجاد

بيجاد عارف اني جرحتك وجعتك بس عرفت غلطي واتربيت والله عرفت ان الله حق وعرفت قيمتك وقيمه البيت والحياه 

اديني فرصه عشان عيالنا 

قدر بصتله بحيره وسابته ومشيت بدون ولا كلمه 

بيجاد لا بقى مبدهاش انتي شكلك مبتحبش الأدب وانا من يومي قليل الأدب 

قدر قصدك ايه ها 

بيجاد بدون ولا كلمه شالها على كتفه زي شوال البطاطس 

قدر بصراخ بتعمل ايه يا ابن ال نزلني ياض بظل ما اصوت واللم عليك الناس واقول خاطفني ولا بتتحرش بيا واخليهم يعلمو عليك ويعملو معاك الصح

بيجاد ببرود وماله صوتي براحتك هقول مراتي ومعايا القسيمه في جيبي والبطاقه بتاعتي وبتاعتك يا هبله انا مكتوب متزوج وانت مكتوب فيها متزوجه من مين 

قدر بغيظ وهي بتضربه بإيديها على ضهره وبترفس برجليها اااه انتا عامل حسابك بقى 

بيجاد اعملك ايه منتي اللي مش عكياني فرصه ومرمطاني وراكي لما جبت اخري بقالك تلت شهور يا كافره سفيت تراب الاسفلت ومصعبتش عليكي 

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية من البندر للأرياف الفصل الثالث 3 بقلم مصطفى جابر (الرواية كاملة)

قدر بتاعكم اللي يصعب عليك يفقرك يا اخويا

بيجاد انت فقرتيني يا شيخه ده انتي فقر ثم اخوك ازاي يا بنت عيب عليك بالتلاته اللي في بطنك دول وغمز لها بعينه بضحكه وهو بيرميها في العربيه بيقفل الباب عليها ولف بسرعه وركب

قدر بزعيق نزلني بقولك بدل ما ارمي نفسي واجيبلك مليون مصيبه

بيجاد وهو بيصفر جربي يا قلبي العربيه اوتوماتيك يعني لو وقفتي على شعر راسك مش هاتعرفي تفتحي الباب 

قدر وهي بتتلفت حواليها انتا موديني فين 

بيجاد على بيتنا يا روحي

قدر قصدك بيتك انا مفيش بيت بيجمعني بيك

بيجاد سابها تصرخ لحد ما وصل نزل وشالها تاني ودخلو

قدر زقته وحاولت تمشي

بيجاد بشخطه اتهدي بقى فرهدتيني يا شيخه انتي ايه مبتفصليش لو ليكي فيشه اشدها يمكن ترتاحي وتريحيني شويه

قدر خدت نفس وحاولت تهدي نفسها عايز ايه يا بيجاد عايز توصل لايه بكل اللي بتعمله داه كله

بيجاد عايز نقعد ونتكلم زي اي اتنين عاقلين داه لو حسبتك منهم

قدر مينفعش انتا عارف ان اختي تعبانه ولازم ابقى جمبها وفي الوقت داه تحديدا ممكن ناجل اي حاجه لحد ما تعمل العمليه وبعدها نقعد ونتكلم واسمع اللي عندك مادام حارقك في بطنك اوي كده

بيجاد تغاضى عن كلامها بغض النظر عن اسلوبك وكلامك بس مشاي هاناجل الكلام بس وانتي هنا في بيتك ازعلي اتخاصمي خدي جمب لحد ما نقعد ونتكلم روحي لاختك بس ورجلي على رجلك تروحي وتقعدي وتطمني عليها وترجعي معايا وبعدها لكل حادث حديث 

قدر تحت اصراره استسلمت ولكن وهي مقرره ترسله القلم عشره 

طلعت اوضتها وهي بتسكع على السلالم بغيظ دخلت الجناح وسكعت الباب وراها 

بيجاد واقف وهو حاطط ايده على راسه مش عارف اللي جاي مخبي ايه 

مرت الأيام وقدر رافضه اي تواصل اة اي كلام مع بيجاد تماما

لينا يا قدر اهدي شويه احنا قولنا ايه

قدر بغيظ مش عارفه طول ما انا شيفاه قدامي دمي بيغلي

لينا وهي بتطبط على ايديها معلش ادي لنفسك فتره تشوفي بيجاد من جوه بيجاد اتغير علشانك بجد يا قدر ندم وربنا غفور رحيم بلاش تبقى انتي قاسيه

قدر يعني دلوقتي طلعت انا اللي غلطانه كمان

لينا لاء بس بالعقل انتي حامل في تلاته يعني مش مسؤليه سهله فكري بعقلك شوفي انتي افتقدتي ابوكي قد إيه هل هتحبي أولادك يعيشو اللي انتي عشتيه 

قدر بدفاع الظروف غير الظروف انا اتبهدلت علشان مكنتش لاقيه اللضا انما دلوقتي انا معايا اللي يكفيني انا وعيالي وعيال عيالي

لينا مختلفناش بس الماله مش فلوس وبس المسأله بيت دافي وأب يخاف ويراعي وأم تطبط وتحايل بيت كله دفا بلاش انتي تخلقي بينكم جفا علشان عيالكم فكري بعقلك يا قدر وحكمي عقلك ونحي المشاكل على جنب شوفي بيجاد من جوه ولما تتأكدي من صدقه ابقى اغفري بس مش بالشكل داه انتي مش سايبه فرصه ولا مساحه بينكم

قدر هزت راسها بشرود وهي بتفكر في كلام لينا وعقلها شغال من كل نحيه 

مر اسبوع ووصولو لميعاد العمليه اللي الكل منتظرها على أحر من جمر

الكل متجمع في اوضه غزل قبل ما ياخدوها للعمليه 

غزل بخوف انا اسفه بجد يا ماما سامحيني علشان ربنا يرضى عني وعلشان ابقى داخله وانا مطمنه 

مريم وهي بتمسح دموعها مسمحاكي يا ضنايا بس انتي شدي حيلك واطلعي واملي الدنيا ضحك ولعب تاني يابت 

اتلفتت لصوت قدر وانتي يا قدر سامحيني انا عارفها ني غلطت في حقك كتير بس والله مكان قصدي

قدر وهي بتضم رأسها لحضنها يابت انتي بنتي الصغيره اللي اتربيتي على أيدي مفيش ام بتزعل من بنتها وانا لسه عند وعدي لو خلفت بنت هسمسها غزل يا غزاله

بيجاد بيه

بيجاد اسمي بيجاد يا غزل انا اخوكي وانتي زيك زي لينا

غزل ابتسمت بحزن خلي بالك من قدر هي طيبه والله وقول لمستر يزن اني اسفه مكانش قصدي

بيجاد على ايه مش فاهم

قدر بسرعه حاضر كل اللي عايزاه هايكون المهم اوعي تفكري فب حاجه ولا حد الا نفسك دلوقتي وكلنا هنا مستنيينك ماشي

غزل مسحت دموعها حاضر بس قوليله اني اسفه وندمانه بجد

جهزوا غزل ودخلت اوضه العمليات والكل تمت العمليه والكل مترقب النتيجه 

قدر طمني يا دكتور

الدكتور هو طبيا العمليه نجحت بس هاننتظر اسبوع على ما نشيل الشاش ونشوف وان شاء الله خير

قدر يارب 

مر اسبوع والكل على اعصابه وبيدعي بقلب صادق

بيجاد وهو بيقرب من قدر بحرص اهدي يا قدر ان شاء الله هليوم وتبقى زي الفل خلي إيمانك بربك كبير

قدر ان شاء الله انا خايفه خايفه عليها انا مش حمل صدمات غزل قدامنا قويه بس انا عارفه ان من جواها متدمره 

بيجاد ضم راسها لحضنه وقدر مسكت فيه بدموع

بيجاد وهو بيطبط على ضهرها ان شاء الله خير قولي يارب

قدر يارب يارب انا تعبت والله تعبت

بيجاد حس ان الوقت مناسب عارف وحاسس بيكي حقك عليا يا قدري الحلو من الدنيا 

قدر رفعت وشها ليه قدرك

بيجاد وهو بيمسح دموعها بإيديه احلي قدر ربنا حطه في طريقي علشان ينور عتمه قلبي 

قدر بصت في عنيه وشافت الصدق  

بيجاد والله لما غبتي قلبي وجعني انا فاكر كل لحظه كل ضحكه كل دمعه كل كلمه وحقك على قلبي ياةقدر بس اديني فرصه وانا والله هاعمل المستحيل علشان تنسي وتسامحي 

قدر خايفه اصدقك اتوجع المرادي هاتبقى بموتي يا بيجاد مش بكسره بس

بيجاد وهو بيضمها بعد الشر عنك ياريت اقدر اشيل عنك وانا مستعد ادفع عمري وامسح ذنبي من قلبك

قدر فرصه واخر فرصه

بيجاد بتنهيده اخيرا والله مش هاتندمي صدقيني 

قدر هزت راسها 

بيجاد بهمس وحشتيني

قدر ميلت في الارض بكسوف 

مر الليل براحه على قلوب وجعها الفراق واخيرا صاب الجرح واندملصحي بيجاد وصحي قدر والكل اتحرك للمستشفى 

غزل ضربات قلبها قربت تكسر القفص الصدري 

والكل عينه على أيد الدكتور اللي بيشيل الشاش ببطئ شديد 

فتحت غزل وهي بتحاول تتعود على الضوء بعد عتمه دامت لشهور 

الدكتور شاور بإيده كام دول

غزل بعد ما اتعودت على الصور تلاته

نُرشح لك هذه الرواية المميزة:  رواية كفي والمنجمة الفصل الثاني 2 بقلم الكاتبة Leo alfatlawi - للقراءة المباشرة والتحميل pdf

غير الصوابع ودول 

غزل واحد

الدكتور ابتسم مبروك العمليه نجحت حمد الله على السلامه يا انسه 

غزل الله يسلمك 

انسحب وسط فرحه الكل برجوع غزل من تاني

غزل بمشاكسه ايه داه يا قدر انتي بالعه عربيه نقل

قدر بغيظ كل حاجه اتعدلت الا لسانك لسه زفر

غزل بضحك لا شكلك يهلك من الضحك

قدر مهم تلاته يا اختي شوفي الحظ

غزل اه حظ عوالم تجبيهم مره واحده وترتاحي

مريم طيب خلونا نمشي انا زهقت بقالنا كام شهر هنا لما حاسه ان اتعودت على ريحه المطهرات 

رجعوا البيت اخيرا

غزل انسحب ودخلت غيرت واتوضت وصلت ركعتين شكر لربنا وهي بتبكي بحرقه في ركوعها 

وخد قرارها انها تغير كل حاجه في حياتها 

خلا ايام كانت رمت كل اللبس القديم واشترت لبس محتشم وساتر

وبدئت تهتم بكليتها ودراستها

والحياه بين بيجاد وقدر استقرت 

قدر راحت تزور أهلها وتطمن عليهم

غزل دخلت وهي قاعده 

غزل بحب حمد الله على السلامه يا ام العيال

قدر وهي بتبصلها بفرحه الله يسلمك يا قلبي مبروك الحجاب 

غز الله يبارك فيكي اقعدي الوقفه هاتتعبك وانتي شكلك جايبه اخرك

قدر بتعب انتي بتقولي فيها المهم طمنيني عليكي

غزل الحمد لله تمام بصراحه كنت عايزه اطلب منك طلب ومكسوفه 

قدر قولي وانا عيني ليكي

غزل بصراحه عايزه اشتغل وقبل ما تتكلمي يكون بعيد عن جوزك او اي حاجه من طرفه

قدر ابتسمت حاضر شغلك عندي شوفي الوقت الفاضي وامسكي البازار مع عم حسين

غزل بازار ايه

قدر بازار قدر الحسين بتاعي انا وعم حسين ومش هلاقي احسن منك تمسكه

غزل تسلمي ماشي نروح من بكره

قدر طلعت مفتاح من شنطتها 

غزل ايه داه

قدر وعدي ليكي العربيه

غزل برفض لا مش عايزه

قدر بشخكه انتي هاتروحي شغل ومش هينفع تتبهدل في المواصلات يلا بقى انا مش حمل مناهده انا تعبانه خلقه ويا ستي لو على تمنها هابقى اقسطها من شغلك على أقل من مهلك يلا بقى مش طالبه غلبه هي انا فيا اللي مكفيني وطافح والله

غزل ابتسمت وحضرتها ربنا ما يحرمني منك 

قدر ولا منكم يارب 

مرت الايام وغزل مسكت الشغل واثبتت كفاءه كبيره فيه 

مرت الشهور ووصلت قدر للشهر التاسع والتعب زاد عليها

يزن اصادف اكتر من مره بغزل واستغرب التحول اللي حصل لكن معلقش

في نص الليل قامت قدر وهي بتصرخ

بيجاد في ايه

قدر بموت مغص يا بيجاد بموت

بيجاد لبسها الاسدال وشالها 

لينا طلعت على الصوت في ايه

بيجاد شكل قدر بتولد غيري وهاتي شنطة البيبي وحصلينا على المستشفى بسرعه

ونزل جري وساق بجنون ووصل المستشفى في وقت قياسي

خدو قدر على الولاده بسرعه اتصل بيجاد بالكل وبلغه

وفي دقايق كان الكل موجود

غزل قاعده ماسكه المصحف وبتقراء فيه 

يزن بصلها بنظره غريبه

طلعت الممرضات وهما شايلين الأطفال 

اتفضل ولدين وبنت زي القمر ربنا يحميهم

بيجاد بلهفه وقدر طمنيني على مراتي

الممرضه بخير كلها شويه وتتنقل اوضتها

بيجاد طلع كل الفلوس اللي كانت معاه وعطهالهم من فرحته

غزل مش هتأذنلهم وتسميهم 

بيجاد لما قدر تفوق انا هاسمي الولدين والبنت لما هي تفوق

اذنلهم وسماهم ادم وادهم 

ودخلو بعد وقت

غزل حمد الله على السلامه 

قدر بتعب الله يسلمك طمننوني

بيجاد وهو بيحط الأطفال جمبها زي القمر اهم انا سميت الاولاد وانتي سمي البنت

قدر بصت لغزل وابتسمت غزل

بيجاد يبقى غزل مبروك يا ام آدم وادهم وغزل 

قدر بتعب كل داه 

بيجاد قولي ماشاء الله 

مر اليوم وتاني يوم الكل رجع البيت وغزل مهتميه بقدر بصدق

وكل ما يزن يشوفها تغض بصرها وتمشي 

يوم السبوع الكل واقف على قدم وساق وبيجاد مسلم الفيلا لشركه ويدنج بلانر بإشراف لينا

بدئت حفلة السبوع والكل فرحان وقدر أصرت انها تعمله على الجو المصري

مريم حطت التلات أطفال في غربال السبوع وخطت ادم على اليمين وادهم على الشمال وفي النص غزل وبدئت تخبط بالهون 

مريم اسمع كلام امك

قدر من جمبها وهي بتخطي بخوف ومتسمعش كلام ابوك

لينا بضحك اسمع كلام عمتك لينا

غزل بضحك واسمع كلام خالتك غزل وخالتك فتون وخليك حنين على ابوك وامك

مريم ربنا يحميكم بعد ما تمت السبع خطوات الكل بداء يغني اغاني السبوع ومريم شايله طبق مليان حبوب وملح وبترش منه وهما بيغنو حلقاتك برجالاتك 

بعد ما خلصوا يزن وقف في نص الحفله يا جماعه انا عايز انهارده الفرح يبقى فرحين وعايزكم تشاركونا قرب من غزل تقبلي تتجوزيني 

غزل بصدمه ايه

يزن هز راسه تقبلي تشاركيني حياتي

غزل بكسوف انا

يزن اه همسلها بحيث محدش يسمعهم حسيت واتاكظت من صدقك وانك توبتي واتغيرتي وافتخر انك تبقى شريكة حياتي

غزل هزت راسها

مريم زغردت بصوت عالي 

الكل بارك وهناهم 

مرت الشهور واتجوزو في فرح اسطوري 

وسافروا عمره بدل شهر العسل 

ورجعوا والكل حياته استقرت 

يوم عيد ميلاد الترم الثلاثي الأول بيجاد عمل حفله كبيره 

واتجمع الكل 

مازن قرب من بيجاد مبروك ما جالك يا بيجاد بيه

بيجاد الله يبارك فيك يا مازن

مازن احنا اه في بينا منافسه في الشغل لكن شريفه انا مبعرفش اضرب من تحت لتحت

بيجاد واللي حصل مع المصممين كان ايه

مازن كان عك بس مش مني 

بيجاد حصل خير

مازن ينفع بالمناسبه دي اطلب ايد لينا 

بيجاد بص للينا اللي واقفه مترقبه ووشها احمر وبتفرك في

ايديها اااه هي الحكايه كده شكلكم كده مظبطينها

مازن خالص كل اللي بيني وبين لينا الشغل وبس بس انا حسيت بمشاعر وجيت دوغري قولت ايه

بيجاد هز راسه للينا على بركه الله هات اهلك وتعالي انما دلوقتي مش وقته ولا مكانه

مازن ماشي

مرت الايام وتمت خطوبه لينا ومازن 

وخلال كام شهر تم الجواز

مرت سبع سنين وأصبح عمر التؤم 8 سنين

بيجاد راجع من الشغل تعبان وهلكان طلع الجناح وقف مصدوم

بتعمل ايه يا قدر 

قدر بصلته نهي لابسه جلبيه ومعصبه شعرها بإيشارب ونفس اللبس لابساه بنتهم

ردت غزل بنضف يا بابي المكان مليان غبره اخيييي

بيجاد وهو بيخبط كف بكف قدر هي هي مش هتتغير حتى البت عوضي عليك يارب بدل بلوه بقو اتنين

ابتسم بغلب ونزل وهي بيضحك

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top