رواية اضاءت قلبي بعد ظلمته الفصل الثاني 2 بقلم رباب احمد
اضاءت قلبى بعد ظلمته
بقلم رباب احمد
الفصل التانى
وصل رعد بيته اخد شور ودخل اوضته بيطلع هدوم من الدولاب وهو بياخد التيشرت بتاعه شاف صوره تحت هدومه اخدها وبص فيها وسرح كانت صورته وهو حاضن بنت
فلاش باك
رعد
وحشتنى
ريتاج
وانت كمان بس زعلانه منك
رعد
معلش يا قلبى غصب عنى انتى عارفه الشغل
ريتاج
كل مره تقولى كده
رعد
طب حبيبى ميزعلش وان شاء الله هاخد يومين اجازه وافسحك
ريتاج
بجد يا رعد
رعد
بجد يا روح رعد تعالى بقا ناخد صوره سوا
باك
رعد بانفعال كلكم كدبين وخانين وقطع الصوره وداخل ينام تلفونه رن
رعد
الو يا بابا
عثمان
رعد انت فين بتصل بيك من بدرى تلفونك مقفول
رعد
معلش يا بابا انت عارف انى كنت فى مأموريه النهارده وقفلت التلفون
عثمان
طب انت كويس
رعد
متقلقش يا بايا ابنك وحش
عثمان
ربنا معاك ويوفقك دايما يا حبيبى
رعد
عمتى عامله ايه
عثمان
كويسه ربنا يصبرها المهم عوزك بكره تنتظرنا فى المطار بكره عشان هننزل ندفن جوز عمتك فى مصر وعمتك وولادها هيعيشوا معانا
رعد
حاضر يا بابا انتم هتوصلوا امتى
عثمان
الطياره هتوصل ١٠ الصبح وهنطلع من المطار على المدافن
رعد
خلاص هتلقينى مستنيك
عثمان
ماشى يا حبيبى روح نام تصبح على خير
رعد
وانت من اهله يا بابا
رعد قفل مع بباه واتصل على عدى
رعد
انت نمت
عدى لسه
رعد
طب انا مش هاجى الشغل بكره
عدى
ليه فى حاجه
رعد
اه هستنى بابا فى المطار بكره لان جوز عمتى هيندفن هنا واليوم بكره هيكون طويل
عدى
طيب ماشى هخلى استجواب جاك بعد بكره لما تكون موجود
رعد
ماشى بس عوزك بكره تعمل ضغط عصبى عليه عوزه يستوى على الهادى فاهمنى
عدى
متقلقش ده انا هظبه بكره
رعد
طب روح عشان عاوز انام تصبح على خير
عدى
وانت من اهله
ودخل نام رعد
اما فى الامارات عثمان امينه جهزتى كل حاجه
امينه
ايوه يا عثمان
عثمان
والبنات جهزوا شنطهم عشان هنطلع من هنا على المستشفى وعلى المطار على طول مفيش وقت
امينه
بدموع ايوه قلتلهم وكله جاهز بس كنت خليت حد نضف شقتنا عشان ننزل على طول فيها
عثمان
كلام ايه ال بتقوليه ده انتى هتعيشى معايا انتى والبنات
امينه
مينفعش يا عثمان عشان خاطر حنان احنا هنعيش مع بعض بقالها ه سنين من بعد ما جوزها ما اتوفى وهيا عايشه معانا انا واحمد والبنات
حنان متداخله
متشغليش بالك بيا يا امينه انا هنزل فى شقتنا القديمه انا وجومانا
امينه
لا طبعا عمرى ما سيبك قبل ما تكونى اخت جوزى انتى صحبت عمرى واختى
عثمان
بصى يا مدام حنان انا عندى الدور الثالث فى الفيلا فاضى انا هقفله ليكم انتى وامينه والبنات عشان تبقوا برحتكم وتكونوا جمبى عشان ابقى مطمن عليكم
حنان
بس مينفعش ٠
عثمان
ليه اعتبريها شقه ومأجرها مهى فى اى عماره فى ناس هتكون ساكنه معاكم
حنان بس
امينه متداخله فى الكلام
خلاص يا حنان ده حل كويس عمرى ما هسيبك والبنات مش هيسيبوا جومانا
حنان
ال تشفوه
سيف دخل من بره
عثمان
خلصت كل حاجه يا سيف
سيف
كله تمام يا بابا
شويه والبنات نزلت ومكنش سيف لسه مشفش ٣ بنات لبسين حجاب ذادهم جمال ورقه
عثمان
تعالوا يا حبايب خالو سيف سلم على بنات عمتك
دى فيروز ودى جويريه
سيف بيمد ايده يسلم عليهم
البنات اسفين مش بنسلم على رجاله
سيف بابتسامه ولا يهمكم البقاء لله
فيروز الدوام لله
وبعدبن سيف جت عنيه على جومانا
عثمان ودى جومانا بنت عمتهم
سيف
اهلا وسهلا البقاء لله
جومانا برقه وعنيها كلها دموع
الدوام لله
سيف فى نفسه يالهوى على الجمال ال يسحر ده
عثمان
انت ما شفتش بنات عمتك من ١٠ سنين
سيف
فعلا عمتى منزلتش مصر من زمان اخر مره كانو لسه صغيرين
امينه
نعمل ابه يابنى عمك احمد مكنش عاوز يرجع غير لما يأمن مستقبل البناتعثمان
الله يرحمه يلا بيا هنتحرك دلوقتى لان مفيش وقت
واتحركوا كلهم على المستشفى واستلموا الجثه وبعديها على المطار وخلصوا الاجراءات وركبوا الطياره
تانى يوم الصبح رعد قام اخد شور ولبس بنطلون جينس وقميص ورفع كمامه وفتح اول زررين فين وحط برفانه ال يجنن ولبس نظاره الشمس بتاعته فكان شديد الجاذبيه
ونزل بخطى واثقه ركب عربيته وراح على المطار يستناهم
وصل المطار ونزل من العربيه وسند عليها مستنيهم يخرجوا وبعد شويه شاف بباه ووراه سيف اخوه خرجين راح ليهم
رعد
حمدالله على السلامه
عثمان
الله يسلمك يا حبيبى
وخرجت امينه وحنان ووراهم البنات
عثمان
سلم على عمتك يا رعد ومدام حنان اخت عمك احمد الله يرحمه
رعد حضن عمته البقاء لله يا عمتى وحمدالله على سلمتك
امينه الدوام الله الله يسلمك يا حبيبى
رعد
البقاء لله يا مدام حنان
حنان الدوام الله
عثمان
سلم على بنات عمتك
رعد بصلهم من فوق ل تحت ومن غير ما يقلع النظاره وهما كمام كانوا لبسين نظارتهم
رعد وبيمد ايده ليهم البقاء لله
فيروز
اسفه مش بسلم على رجاله
رعد بنظره جانبيه وابتسامه سخريه ولا يهمك
يلا بينا يابابا
عثمان
يلا يا بنى
وراحوا على المدافن وخلصوا مراسم الدفن والعزا وراحوا على الفيلا
عثمان
خلى يا سيف الخدم يطلع الشنط الدور الثالث
سيف
حاضر يا بابا
عثمان وكلهم قاعدين
عثمان
رعد شوف مهندس بكره عشان يقفل الدور الثالث ويبقى منفصل عشان عمتك ومدام حنان والبنات يبقوا برحتهم
رعد وبيبص ليهم رغم انو انبهر بجمالهم وانهم كبروا كده ولبسهم للحجاب ال منور وشهم بصلهم من فوق لتحت فهو لم يعد يثق فى نساء حواء ابدا ويكرههم بشده حاضرريابابا
وبيقول ل نفسه هنكلهم يعنى عشان يفصلوا الدور
امينه
عثمان عوزه اخلص اجراءت البنات عشان الكليه ميتأخروش فى الدراسه
سيف
هما فى ايه
امينه
فيروز وجومانا فى ٢ طب اسنان
اما
جويريه فى اولى صيدله
عثمان
ما شاء الله ربنا يبارك فيكم يا حبيبى
البنات
بصوت هادى تسلم يا خالو
سيف
متقلقيش يا عمتى انا هخلصلهم الورق انا معيد فى اسنان
امينه
بجد طب كويس طب وجويريه
سيف
متلقيش هخلص ورقها هيا كمان
عثمان
اهو كويس عشان سيف ياخد باله منهم
رعد فى نفسه ياخد باله منهم ده البنات ال يتخاف منهم
سيف
هيبقوا فى عنيا متخفوش دول زى خواتى وكمل فى سره ماعدا جومانا ياترى حكايتى معاكى ايه
رعد
طب انا هقوم انام عندى شغل مهم بكره بعد اذنكم
عثمان
يلا يا امينه خدى مدام حنان والبنات واطبعوا ارتاحوا اليوم كان طويل جدا
امينه
ماشى يلا يا بنات تصبح على خير
عثمان وانتم من اهل الخير
سيف
هطلع انا كمان يا بابا عاوز حاجه
عثمان
سلمتك بس متنساش بكره تخلص موضوع الكليه لبنات عمتك
سيف
حاضر متقلقش تصبح على خير
عثمان
وانت من اهله
فى غرفت البنات
جويريه
شفتم ال ال اسمه رعد بيبصلنا ازاى كأنه مش طيقنا
فيروز
جورى بلاش نجيب سيرت حد وملناش دعوه بيه هو ابن خالنا ونعامله باحترام وبس
جورى
اسفه عندك حق يلا بينا ننام
فيروز يلا نصلى الاول ونام
وخلص اليوم ويبدا يوم جديد و٠٠٠٠
يتبع
بقلم رباب احمد
الفصل التانى
وصل رعد بيته اخد شور ودخل اوضته بيطلع هدوم من الدولاب وهو بياخد التيشرت بتاعه شاف صوره تحت هدومه اخدها وبص فيها وسرح كانت صورته وهو حاضن بنت
فلاش باك
رعد
وحشتنى
ريتاج
وانت كمان بس زعلانه منك
رعد
معلش يا قلبى غصب عنى انتى عارفه الشغل
ريتاج
كل مره تقولى كده
رعد
طب حبيبى ميزعلش وان شاء الله هاخد يومين اجازه وافسحك
ريتاج
بجد يا رعد
رعد
بجد يا روح رعد تعالى بقا ناخد صوره سوا
باك
رعد بانفعال كلكم كدبين وخانين وقطع الصوره وداخل ينام تلفونه رن
رعد
الو يا بابا
عثمان
رعد انت فين بتصل بيك من بدرى تلفونك مقفول
رعد
معلش يا بابا انت عارف انى كنت فى مأموريه النهارده وقفلت التلفون
عثمان
طب انت كويس
رعد
متقلقش يا بايا ابنك وحش
عثمان
ربنا معاك ويوفقك دايما يا حبيبى
رعد
عمتى عامله ايه
عثمان
كويسه ربنا يصبرها المهم عوزك بكره تنتظرنا فى المطار بكره عشان هننزل ندفن جوز عمتك فى مصر وعمتك وولادها هيعيشوا معانا
رعد
حاضر يا بابا انتم هتوصلوا امتى
عثمان
الطياره هتوصل ١٠ الصبح وهنطلع من المطار على المدافن
رعد
خلاص هتلقينى مستنيك
عثمان
ماشى يا حبيبى روح نام تصبح على خير
رعد
وانت من اهله يا بابا
رعد قفل مع بباه واتصل على عدى
رعد
انت نمت
عدى لسه
رعد
طب انا مش هاجى الشغل بكره
عدى
ليه فى حاجه
رعد
اه هستنى بابا فى المطار بكره لان جوز عمتى هيندفن هنا واليوم بكره هيكون طويل
عدى
طيب ماشى هخلى استجواب جاك بعد بكره لما تكون موجود
رعد
ماشى بس عوزك بكره تعمل ضغط عصبى عليه عوزه يستوى على الهادى فاهمنى
عدى
متقلقش ده انا هظبه بكره
رعد
طب روح عشان عاوز انام تصبح على خير
عدى
وانت من اهله
ودخل نام رعد
اما فى الامارات عثمان امينه جهزتى كل حاجه
امينه
ايوه يا عثمان
عثمان
والبنات جهزوا شنطهم عشان هنطلع من هنا على المستشفى وعلى المطار على طول مفيش وقت
امينه
بدموع ايوه قلتلهم وكله جاهز بس كنت خليت حد نضف شقتنا عشان ننزل على طول فيها
عثمان
كلام ايه ال بتقوليه ده انتى هتعيشى معايا انتى والبنات
امينه
مينفعش يا عثمان عشان خاطر حنان احنا هنعيش مع بعض بقالها ه سنين من بعد ما جوزها ما اتوفى وهيا عايشه معانا انا واحمد والبنات
حنان متداخله
متشغليش بالك بيا يا امينه انا هنزل فى شقتنا القديمه انا وجومانا
امينه
لا طبعا عمرى ما سيبك قبل ما تكونى اخت جوزى انتى صحبت عمرى واختى
عثمان
بصى يا مدام حنان انا عندى الدور الثالث فى الفيلا فاضى انا هقفله ليكم انتى وامينه والبنات عشان تبقوا برحتكم وتكونوا جمبى عشان ابقى مطمن عليكم
حنان
بس مينفعش ٠
عثمان
ليه اعتبريها شقه ومأجرها مهى فى اى عماره فى ناس هتكون ساكنه معاكم
حنان بس
امينه متداخله فى الكلام
خلاص يا حنان ده حل كويس عمرى ما هسيبك والبنات مش هيسيبوا جومانا
حنان
ال تشفوه
سيف دخل من بره
عثمان
خلصت كل حاجه يا سيف
سيف
كله تمام يا بابا
شويه والبنات نزلت ومكنش سيف لسه مشفش ٣ بنات لبسين حجاب ذادهم جمال ورقه
عثمان
تعالوا يا حبايب خالو سيف سلم على بنات عمتك
دى فيروز ودى جويريه
سيف بيمد ايده يسلم عليهم
البنات اسفين مش بنسلم على رجاله
سيف بابتسامه ولا يهمكم البقاء لله
فيروز الدوام لله
وبعدبن سيف جت عنيه على جومانا
عثمان ودى جومانا بنت عمتهم
سيف
اهلا وسهلا البقاء لله
جومانا برقه وعنيها كلها دموع
الدوام لله
سيف فى نفسه يالهوى على الجمال ال يسحر ده
عثمان
انت ما شفتش بنات عمتك من ١٠ سنين
سيف
فعلا عمتى منزلتش مصر من زمان اخر مره كانو لسه صغيرين
امينه
نعمل ابه يابنى عمك احمد مكنش عاوز يرجع غير لما يأمن مستقبل البناتعثمان
الله يرحمه يلا بيا هنتحرك دلوقتى لان مفيش وقت
واتحركوا كلهم على المستشفى واستلموا الجثه وبعديها على المطار وخلصوا الاجراءات وركبوا الطياره
تانى يوم الصبح رعد قام اخد شور ولبس بنطلون جينس وقميص ورفع كمامه وفتح اول زررين فين وحط برفانه ال يجنن ولبس نظاره الشمس بتاعته فكان شديد الجاذبيه
ونزل بخطى واثقه ركب عربيته وراح على المطار يستناهم
وصل المطار ونزل من العربيه وسند عليها مستنيهم يخرجوا وبعد شويه شاف بباه ووراه سيف اخوه خرجين راح ليهم
رعد
حمدالله على السلامه
عثمان
الله يسلمك يا حبيبى
وخرجت امينه وحنان ووراهم البنات
عثمان
سلم على عمتك يا رعد ومدام حنان اخت عمك احمد الله يرحمه
رعد حضن عمته البقاء لله يا عمتى وحمدالله على سلمتك
امينه الدوام الله الله يسلمك يا حبيبى
رعد
البقاء لله يا مدام حنان
حنان الدوام الله
عثمان
سلم على بنات عمتك
رعد بصلهم من فوق ل تحت ومن غير ما يقلع النظاره وهما كمام كانوا لبسين نظارتهم
رعد وبيمد ايده ليهم البقاء لله
فيروز
اسفه مش بسلم على رجاله
رعد بنظره جانبيه وابتسامه سخريه ولا يهمك
يلا بينا يابابا
عثمان
يلا يا بنى
وراحوا على المدافن وخلصوا مراسم الدفن والعزا وراحوا على الفيلا
عثمان
خلى يا سيف الخدم يطلع الشنط الدور الثالث
سيف
حاضر يا بابا
عثمان وكلهم قاعدين
عثمان
رعد شوف مهندس بكره عشان يقفل الدور الثالث ويبقى منفصل عشان عمتك ومدام حنان والبنات يبقوا برحتهم
رعد وبيبص ليهم رغم انو انبهر بجمالهم وانهم كبروا كده ولبسهم للحجاب ال منور وشهم بصلهم من فوق لتحت فهو لم يعد يثق فى نساء حواء ابدا ويكرههم بشده حاضرريابابا
وبيقول ل نفسه هنكلهم يعنى عشان يفصلوا الدور
امينه
عثمان عوزه اخلص اجراءت البنات عشان الكليه ميتأخروش فى الدراسه
سيف
هما فى ايه
امينه
فيروز وجومانا فى ٢ طب اسنان
اما
جويريه فى اولى صيدله
عثمان
ما شاء الله ربنا يبارك فيكم يا حبيبى
البنات
بصوت هادى تسلم يا خالو
سيف
متقلقيش يا عمتى انا هخلصلهم الورق انا معيد فى اسنان
امينه
بجد طب كويس طب وجويريه
سيف
متلقيش هخلص ورقها هيا كمان
عثمان
اهو كويس عشان سيف ياخد باله منهم
رعد فى نفسه ياخد باله منهم ده البنات ال يتخاف منهم
سيف
هيبقوا فى عنيا متخفوش دول زى خواتى وكمل فى سره ماعدا جومانا ياترى حكايتى معاكى ايه
رعد
طب انا هقوم انام عندى شغل مهم بكره بعد اذنكم
عثمان
يلا يا امينه خدى مدام حنان والبنات واطبعوا ارتاحوا اليوم كان طويل جدا
امينه
ماشى يلا يا بنات تصبح على خير
عثمان وانتم من اهل الخير
سيف
هطلع انا كمان يا بابا عاوز حاجه
عثمان
سلمتك بس متنساش بكره تخلص موضوع الكليه لبنات عمتك
سيف
حاضر متقلقش تصبح على خير
عثمان
وانت من اهله
فى غرفت البنات
جويريه
شفتم ال ال اسمه رعد بيبصلنا ازاى كأنه مش طيقنا
فيروز
جورى بلاش نجيب سيرت حد وملناش دعوه بيه هو ابن خالنا ونعامله باحترام وبس
جورى
اسفه عندك حق يلا بينا ننام
فيروز يلا نصلى الاول ونام
وخلص اليوم ويبدا يوم جديد و٠٠٠٠
يتبع
فصول الرواية: 1 2